Vilka har fått BÖTER på cyckel?

Nehe
1 januari 2010 · 687 Inlägg

Andreas 940 skrev:
En gammal klasskompis blev av med körkortet i somras för att han cyklade full.

Är det detta man kallar "TROLL" på forum? Då det inte ligger ett uns av sanning i att han förlorade körkortet för att han cyklade full.

Ligger förmodligen mycket mer bakom återkallandet än så.

blacken
1 januari 2010 ·

Nehe skrev:

Andreas 940 skrev:
En gammal klasskompis blev av med körkortet i somras för att han cyklade full.

Är det detta man kallar "TROLL" på forum? Då det inte ligger ett uns av sanning i att han förlorade körkortet för att han cyklade full.

Ligger förmodligen mycket mer bakom återkallandet än så.

Vad? blir man inte av med svänglappen fastän man framfört ett fordon på allmän väg berusad??

Seth
1 januari 2010 · 3 354 Inlägg

blacken skrev:

Nehe skrev:

Andreas 940 skrev:
En gammal klasskompis blev av med körkortet i somras för att han cyklade full.

Är det detta man kallar "TROLL" på forum? Då det inte ligger ett uns av sanning i att han förlorade körkortet för att han cyklade full.

Ligger förmodligen mycket mer bakom återkallandet än så.

Vad? blir man inte av med svänglappen fastän man framfört ett fordon på allmän väg berusad??

nja inte pga berusningen(styrfylla) men om man gör nåt som klassas som vårdslöshet/grov vårdslöshet i trafiken

Senast redigerat av Seth (1 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
volvoentusiasten
1 januari 2010 · 4 005 Inlägg

David_Hbg skrev:
Oj detta var många år sedan nu men, vi var ett gäng grabbar nyss fyllda 15 hade varit och badat, cyklade hem samma väg som alltid. Rätt som det är vinkar ett gäng poliser in oss och delar ut  böteslapp på vars 300:-  för att vi hade cyklat mot enkelriktat sad  Visst vi gjorde väl fel, men ingen av oss visste ens vad skylten betydde. Önskade då att man hade fått lära sig lite mer trafikregler i skolan

Jag fick iaf ett cykelkörkort i skolan. smile

Polis Farbror Hasse kom över med sin cykel, så fick vi cykla i trafik medans han tittade hur vi körde och så och rättade oss hela tiden om vi gjorde fel. Har för mig att det var en polismålad bil som körde bakom och spärrade bakomvarande bilar. smile

Var ju några sekel sen men görs detta inte längre?

Andreas 940 -utan 940
1 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Nehe skrev:
Är det detta man kallar "TROLL" på forum? Då det inte ligger ett uns av sanning i att han förlorade körkortet för att han cyklade full.

Ligger förmodligen mycket mer bakom återkallandet än så.

Knip käft istället för att kalla folk för troll när du inte vet vad som gäller, det kan räcka med att man ertappas med att vara kraftigt berusad på stan upprepade gånger för att man ska klassas som en säkerhetsrisk och bli av med körkortet i förebyggande syfte så man kan mycket väl bli av med körkortet om man cyklar full.

Nu orkar jag inte googla men om jag inte minns fel ligger man illa till om man hamnar i fyllecellen tre gånger på ett år, då skickas ärendet till Länsstyrelsen och de får avgöra om man ska få behålla körkortet eller inte.

FreddeK
2 januari 2010 ·

Självklart kan man bli av med körkortet om du cyklar full.

InZan3
2 januari 2010 · 110 Inlägg

Styrstångsfylla är en klassiker.. du KAN bli av med det men oddsen är små.

Polaren åkte dit på fortkörning med räser hoj inne i stockholm.
700kr i böter fick han.

Gorg-o-holic...
Moparboy440
2 januari 2010 · 4 682 Inlägg

Svenska polisen har ju ännu mindre att göra än den Finska yikes .

DieselThomsen Diesel or Die
2 januari 2010 · 66 Inlägg

Syster min och hennes kamrat var nära på att åka på en riktig näsbränna, båda 16 år, min syster vart skjutsad bakpå pakethållaren mitt inne i stan. Den som "körde" skulle få 2500:- i böter och min syster som vart skjutsad skulle få 500:-.

Dock så gav snuten med sig efter lite tjat, men ändå, satte kaffet i halsen när man fick höra detta yikes

blacken
2 januari 2010 ·

MichosMiche skrev:
Tur att farbor blå inte fanns i staden under gamla goa högstadietiden när vi åkte fyra personer på min cykel till Donken smile En på styret, jag stod och trampade, en satt på sadeln och en på pakethållaren. smile

Men allvarligt, kan man få böter om man inte har reflexer på cykeln? Jag råkar samla på gamla veterancyklar, och mig veterligen var plasten knappt uppfunnen när min Hermes från 1930 rullade ut från fabriken... Och jag kommer knappast att smeta dit några heller smile

http://i111.photobucket.com/albums/n125 … 213069.jpg

Den går väl som veteranhoj då?..

Nehe
3 januari 2010 · 687 Inlägg

Nu ska ni få lära er ett och annat.

Juridik kurs steg1.
För att det skall bli en rattfylla TBL 4§ så krävs det att det är ett MOTORDRIVET FORDON. En vanlig cykel räknas ej som motordrivet fordon och kan således aldrig klassas som rattfylla när man cyklar full.

Man kan inte ÅTERKALLA ett körkort enbart pga att någon cyklar för full.

Zila beskriver ytterligare så fint att även defekta motorfordon på 2hjul som det aldrig finns en möjlighet till att starta inte heller bedöms som rattfylleri enligt domstolen. Domstolsdommar? Givetvis - NJA 1978 s. 458.

Juridik kurs steg2.
Ett körkort kan återkallas/ingripas mot om man enligt KKL 5:3 p5 omhändertas ofta för fylleri alternativt anses opåligtlig att inneha körkort pga alkoholvanorna eller KKL 5:3 p6 anses olämplig att ha körkortet för att han på fyllan kanske har cyklat på människor och brutit mot ett flertal trafikregler etc, etc, etc NOTERA dock att det ej är pga fyllan utan isf på grund av någon annan brott som begås tex vårdslöshet (även om jag har svårt att tro att det kan bli vårdslöshet pga att man cyklar lite full).

Juridik kurs steg 3.
Alltid när man LOB:as av polis så skickas en rapport in till transportstyrelsen som sedan får ta ställning om de anses att körkortet skall återkallas eller ej, detta sker redan vid den första LOB:en men som sagt en gång är OFTAST ingen gång.

Så rätt svar är alltså: MAN KAN INTE BLI AV MED KÖRKORTET PGA ATT MAN ENDAST HAR CYKLAT FULL, det skall till fler omständigheter än så!..

Men jag antar kära vänner att ni som på hörsägen hör saker vet bäst.

Senast redigerat av Nehe (3 januari 2010)

Andreas 940 -utan 940
4 januari 2010 · 1 728 Inlägg

Nehe skrev:
Nu ska ni få lära er ett och annat.

Juridik kurs steg1.
För att det skall bli en rattfylla TBL 4§ så krävs det att det är ett MOTORDRIVET FORDON. En vanlig cykel räknas ej som motordrivet fordon och kan således aldrig klassas som rattfylla när man cyklar full.

Man kan inte ÅTERKALLA ett körkort enbart pga att någon cyklar för full.

Zila beskriver ytterligare så fint att även defekta motorfordon på 2hjul som det aldrig finns en möjlighet till att starta inte heller bedöms som rattfylleri enligt domstolen. Domstolsdommar? Givetvis - NJA 1978 s. 458.

Juridik kurs steg2.
Ett körkort kan återkallas/ingripas mot om man enligt KKL 5:3 p5 omhändertas ofta för fylleri alternativt anses opåligtlig att inneha körkort pga alkoholvanorna eller KKL 5:3 p6 anses olämplig att ha körkortet för att han på fyllan kanske har cyklat på människor och brutit mot ett flertal trafikregler etc, etc, etc NOTERA dock att det ej är pga fyllan utan isf på grund av någon annan brott som begås tex vårdslöshet (även om jag har svårt att tro att det kan bli vårdslöshet pga att man cyklar lite full).

Juridik kurs steg 3.
Alltid när man LOB:as av polis så skickas en rapport in till transportstyrelsen som sedan får ta ställning om de anses att körkortet skall återkallas eller ej, detta sker redan vid den första LOB:en men som sagt en gång är OFTAST ingen gång.

Så rätt svar är alltså: MAN KAN INTE BLI AV MED KÖRKORTET PGA ATT MAN ENDAST HAR CYKLAT FULL, det skall till fler omständigheter än så!..

Men jag antar kära vänner att ni som på hörsägen hör saker vet bäst.

Japp, det var en kompis som fortfarande har kontakt med honom som berättade det för mig så det är det som gäller. Några exakta omständigheter känner jag dock inte till.

Nehe
4 januari 2010 · 687 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Japp, det var en kompis som fortfarande har kontakt med honom som berättade det för mig så det är det som gäller. Några exakta omständigheter känner jag dock inte till.

Min mammans pojkväns systers sons hamsters susses pappa som jag har kontakt med säger emot dig så det är det som gäller. roll

Senast redigerat av Nehe (4 januari 2010)

Eisenhut
4 januari 2010 · 1 827 Inlägg

1000:- för att jag ej iakttagit stopplikt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang