Peugeot 205 gti - Citroen XM Turbo CT - problem efter oljebyte

MaxJoh
19 november 2009 · 4 Inlägg

Jag har som rubriken lyder en 205 med en citroen XM tct motor i, häromdagen började en oljetrycksslang läcka på motorvägen, åkte av vid nästa avfart och ställde mig vid närmaste mack.

Bilen fick stå över helgen och hade när jag kom tillbaka på måndagen då jag bytte alla slangar oljefilter samt olja (hade quakerstate 20-50 mineral för hårdare körning).
Jag hade hört tidigare att man aldrig skulle byte ifrån mineral direkt till helsyntet men blev tillrättavisad av en man på OKQ8 som hänvisade till :

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 … nload=true

Så jag litade på oljebolagen och köpte deras helsyntet 10-50 F1 olja hällde i och startade.
Motorn gick som en dröm igen och oljetrycket såg stabilt ut så jag begav mig hemåt, efter ca 5-6 mil så började jag höra ett rasslande mekaniskt ljud från motorn, inte direkt kopplat till motorvarvet men kom liksom efteråt som ett litet rassel om man gasade till.
Efter att ljudet första gången startade blev det bara värre och jag kände mig tvingad att stanna igen.
Kollade sen oljenivån igen den var precis på max alltså lite mer än när jag hällt i och rasslet var väldigt distinkt men verkade också reagera på kopplingen.
Jag tappade ur lite olja och olja såg gråsvart ut i princip genomskitig efter bara 5-6 mil.

Vad ska jag göra??
Tacksam för svar.

Volkswagen 1302 "Bubbla" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang