Kopplingens slavcylinders packning fastnar mellan kolv & cylinder, Volvo 760

Stahldice
19 november 2009 · 20 Inlägg

Packningen runt kopplingens slavkolv hade vittrat sönder på ett ställe och hydraulvätska rann då ut. Kunde ju inte köra mer då.

Jag bytte packningen och luftade kopplingen och testade bilen. Nu klämde sig packningen fast mellan kolv & cylinder och bilen var kopplad utan att jag kunde göra något så det var inget annat att göra än att skära bort packningen och köpa en ny och skaffa en längre stötstång (den mellan kolv & kopplingens utstickande arm).
Allt fungerade i 8 - 10 mil men så satte sig packningen fast igen mellan kolv & cylinder.

Tänker att jag sätter dit en ny packning och en ännu längre stötstång.

Men vad jag undrar är om någon vet varför packningen fastnade fastän jag aldrig har haft problem med det tidigare, och ännu mer undrar jag hur det kunde hända igen med den nya längre stötstången.

Tacksam för svar!

snurbo_diesel Egen företagare
19 november 2009 · 864 Inlägg

kolla så inte det är nått som hänt i cylindern så att packningen kränger, samma sak nästan som man renoverat en hydraulkolv och efter ett litet tag så läcker det ur olja, då är det oftast nån skit i cylindern som revar packningarna.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Stahldice
19 november 2009 · 20 Inlägg

Det låg lite skit i cylindern första gången jag hade isär grejerna så jag tänkte att det bidragit till att packningen som satt där från början hade vittrat sönder på ett ställe. Men cylindern var ren den gången jag hade isär grejerna efter att jag fått skära bort packningen så skit i cylindern tror jag det inte är denna gången.

Det jag tycker är konstigt är att kolven kan glida så långt ut att packningen får möjlighet att fastna mellan kolv & cylinder fastän att jag numera har en längre stötstång.

Om det inte framgick i min beskrivning av problemet så är det mellan cylinderns mynning och kolven packningen har fastnat.

Stahldice
20 november 2009 · 20 Inlägg

Var precis ute under bilen och såg det som är på bilden. Kopplingen var i botten så det vara bara att skära bort ännu en packning sad

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/kopplingens_slavcylinder-706.JPG

Skaffar en längre stötstång och en ny packning så ska det väl lösa sig.

Annars är det någon som har någon teori om varför packningen klämde sig som på bilden?, speciellt nu när jag hade en längre stötstång.

Har en teori som dock är ganska långsökt:
det har alltid funnits lite luft i systemet så när man kopplar har den luften först komprimerats och först efter det har hydraulvätskan verkat på kolven. därför har kolven inte kommit så nära cylinderns mynning så att packningen får chans att klämma sig mellan.

Senast redigerat av Stahldice (20 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang