5339
Sök

740-85 svår startad som fn

Rocknroller
296 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Tjenare har en 740-85 som e väldigt svår startad när jag vrider nyckeln så den ska starta håller den på ett tag sen så startar den och är i gång i ungifär en 5 sekunder sen slår den av och jag får börja om har testat med choken och att pumpa på gasen men den gör likadant endå hmm nån som vet vad det kan vara för fel?

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
22 november 2009
har du provat att hålla i bara halv choke när den startat, min gamla 242 var lika dan tills jag provade det.

Pontiac Firebird 1989.

21 761 Inlägg
22 november 2009
zedthepunk skrev:
Tjenare har en 740-85 som e väldigt svår startad när jag vrider nyckeln så den ska starta håller den på ett tag sen så startar den och är i gång i ungifär en 5 sekunder sen slår den av och jag får börja om har testat med choken och att pumpa på gasen men den gör likadant endå hmm nån som vet vad det kan vara för fel?

Är det med kall eller varm motor?
Är alla tänddetaljer i bra skick?

Rocknroller
296 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
motorn e kall. när den e varm så är det lättare men inte mycket tänddelarn är i bra skick men ska testa att byta tänd stift och tändspole..eller nån som vet vrf min bil håller på och jävlas så här med mig ? x)
Senast redigerat av zedthepunk (23 november 2009)

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 november 2009
zedthepunk skrev:
motorn e kall. när den e varm så är det lättare men inte mycket tänddelarn är i bra skick men ska testa att byta tänd stift och tändspole..eller nån som vet vrf min bil håller på och jävlas så här med mig ? x)

i bra skick menar du alltså att alla tänddetaljerna är byta ganska nyligen?
inte bara att dom ser fina ut
även fina saker kan va dåliga
kollat mebranet i förgasaren?
kollat hur sotig förgasaren är inuti ?
luftfilter?
går han bra när den väl är igång ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Rocknroller
296 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
ja bilen går bra när den är i gång inga problem. a just det ja det är en grej till jag glömde nämna när man har vart o kört typ 10 min och ska stänga av bilen så vill den inte dö utan den står och "hackar" men motorn stängs inte av jag fattar nada :S den e fuckd upp jelt enkelt va jag vet inte hur tänddelarna är om jag ska vara ärlig ägarn innan sa att han hade bytat allt visade mig ett kvitto på det. tändningen kanse är fel inställd?
Senast redigerat av zedthepunk (23 november 2009)

21 761 Inlägg
23 november 2009
Tändningen kan iof vara felinställd, men dåliga tändstift kan också göra att motorn beter sig så där (glödtänder). Även när tändstiften är av fel typ (fel värmetal, för "mjuka"), så gör motorn på detta sätt. Ytterligare en sak som kan få ungefär samma felsymptom är om "tomgångsventilen" inte fungerar som den ska.

Den ventilen sitter på insugningsröret, precis vid förgasarfoten, och ser ut som en liten plåtburk med en elkabel sittandes mitt på ovansidan. När motorn går på tomgång så kan du prova att ta loss kabeln (tänk på att det är en pluskabel), ifall ventilen fungerar så ska motorn gå ner i varv och stanna. smile

Emelie Hallberg
829 Inlägg
23 november 2009
Min 740 är likadan, trögstartad. Man får hålla lite gas hela tiden. Sen när man vrider av nyckeln så står den också bara och hackar (ibland)

Rocknroller
296 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Tändningen kan iof vara felinställd, men dåliga tändstift kan också göra att motorn beter sig så där (glödtänder). Även när tändstiften är av fel typ (fel värmetal, för "mjuka"), så gör motorn på detta sätt. Ytterligare en sak som kan få ungefär samma felsymptom är om "tomgångsventilen" inte fungerar som den ska.

Den ventilen sitter på insugningsröret, precis vid förgasarfoten, och ser ut som en liten plåtburk med en elkabel sittandes mitt på ovansidan. När motorn går på tomgång så kan du prova att ta loss kabeln (tänk på att det är en pluskabel), ifall ventilen fungerar så ska motorn gå ner i varv och stanna. smile

Okej tack så mycket för tipset big_smilebig_smile

Rocknroller
296 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Så nu har jag bytt tändstift det hjälpte nu startar den utan problem och stängs av utan problem köpte volvosorginal tändstift och slängde dom där biltema stiften som satt i så nu funkar det wihoo big_smilebig_smile

Sök