5536
Sök

Svajande laddtryck saab 9000 CSE 2,3T -94

1 253 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Jo har lite problem eller vet iof inte om det är problem eller om det ska vara så men det tror jag inte. Om man gasar så laddet går upp på det röda så ligger det där kanske 2-3 sekunder beroende på vilken växel såklart. Men iaf den går upp och sen går den ner till trekvarts på det gula mot det rödstreckade om man säger sedan ligger den där o svajjar lite så undrar vad det kan vara? hade jättesvajigt ladd när jag köpte bilen men det var vaccumslangen på AV som hade hoppat loss så den är bytt o då laddade den mycket bättre. Men tycker den ska kunna hålla sig på det röda eller ska det vara såhär? Har även funderat på om det är dags för service av tändstift men den går ju mjukt o fint annars men när man drar på kan den tveka till ibland. Men det är ju som sagt min första 9000 turbo så vet inte hur de ska eller inte ska bete sig. Bara haft äldre og 900 T16 och T8 så lite skillnad.

Lite idèer jag har är:

*AV som kanske läcker lite när man gasar på

*Magnetventilen som spökar men det har jag svårt att tro då den laddar på som den ska oftast men den kanske går att testa lätt? Blåsa i den ?

*Tändstiften som behöver bytas men var sitter de??

*Någon vaccumslang som läcker mer än den som jag bytt redan?

Lev livet nu innan det är för sent

200 Inlägg
23 november 2009
Prova byt vaccumslangarna, du ser ofta rätt lätt om dem är dåliga är dem hårda och börjar bli lite torrspruckna så börjar det bli dags om inte redan försent. Kostar inte många kronor slangarna.

1 253 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Okej vet du kanske vilken storlek som behövs o var får jag tag på de? Funkar biltemas vaccumslang?

200 Inlägg
23 november 2009
Usch kan tyvärr inte dem i huvudet jag köpte mina på mekonomen, dem vet garanterat storleken. Dem ska sitta tajt annars kommer dem bara flyga av...

1 253 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Okej då får jag höra med dom:)
Senast redigerat av opeldrifter (23 november 2009)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 november 2009
4mm vakumslangar, 6mm till mangetventilen.

jag skulle ha provat att dra lite i wastegaten för hand, gjorde det på en polares 9000 och då blev det mycke bättre!
Senast redigerat av kwansa (23 november 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 253 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
okej den kan ha tjärvat lite då menar du? Mao ska jag dra lite i wg stången eller vicka på armen? Kanon då vet man storlekarna big_smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 november 2009
opeldrifter skrev:
okej den kan ha tjärvat lite då menar du? Mao ska jag dra lite i wg stången eller vicka på armen? Kanon då vet man storlekarna big_smile

dra i armen, men försök inte uppifrån det är nästan omöjligt tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
24 november 2009
Rent generellt, orsaken till svajjande ladd kan vara flera.
Läs denna för lite vägledning:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=88691
opeldrifter skrev:
*AV som kanske läcker lite när man gasar på

Hmm....det låter inte så på din problembeskrivning men ja den kan läcka.
Provblås/sug i alla AV:s anslutningar. den skall vara tät.
opeldrifter skrev:
men den kanske går att testa lätt? Blåsa i den ?

Går att döma ut en helkass MV genom att blåsa i den men inte en som funkar halvbra, lättas är då att byta med en du vet funkar.
Vill du ha djupare kunskap läs:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=23225
opeldrifter skrev:
*Tändstiften som behöver bytas men var sitter de??

Under DI-kasetten (den röda prylen mitt på motorn)
Viktigt är att köpa stift av rätt typ, NGK BCPR7ES -11 heter de du skall ha .
opeldrifter skrev:
*Någon vaccumslang som läcker mer än den som jag bytt redan?

Byt allihop vettja. är en dålig är alla dåliga.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 253 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
Kanoners där har jag lite att läsa big_smile Satt o läste lite på saab forumen igår kväll men ska kika på dom där länkarna med smile Men jag har tänkt som såhär att jag ska byta stiften då jag inte vet vad förra ägaren har för stift i, kanske har biltema stift vad vet jag big_smile Sedan blir det byte av olja+filter, kolla "ALLA" slangar som säkert gjort sitt sedan kolla wg armen så den rör sig lätt. Återkommer när jag gjort detta o förhoppninsvis kommer detta lösa problemt smile Ska även kolla slangen in till aps mätaren i bilen för hört att den kan ställa till det mycket med.

Sök