5021
Sök

Generator eller batteriet??

15 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Har en 850 96a som vid nyladdat batteri funkar perfekt. Men efter ett par dagars körning så ville den idag dö när jag körde... Det var väldigt svaga lampor på bilen när jag körde... Dum som jag va så stannade jag bilen och sen gick den inte igång med annat än startkablar...
Instrumentlamporna blinkar även lite skumt... Och efter jag stängt av bilen och tatt ur nycklen så fortsatte batterilampan att blinka...

vad fel?

Egen företagare
864 Inlägg
25 november 2009
#2
Mät vad generatorn laddar, kanske det är så att du behöver byta kolen i generatorn.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

15 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#3
hur gör man de?

21 761 Inlägg
25 november 2009
#4
När batterilampan forsätter att lysa fastän bilen är helt avslagen så kan det vara tecken på trasig diodbrygga inuti generatorn. Lossa på den tunna kabeln som sitter på generatorn och se ifall batterilampan slutar att lysa/blinka när bilen är avslagen.
Senast redigerat av Drönirettab (25 november 2009)

Motborgare
1 099 Inlägg
26 november 2009
#5
ironman85 skrev:
hur gör man de?

Man tar en voltmeter (multimeter) och kollar att spänningen på batteriet ligger någonstans mellan 14.0V och 14.5V när motorn snurrar. Ligger spänningen under 12.4V så finns det ingen laddning alls.

Har du en Bosch generator så är det enkelt att byta laddningsregulator och kol. Den sitter i ett paket bak på generatorn och lossas med två skruv. En ny kan du hitta på Biltema, Dyronomen eller lite här och vars. Kostar en hundring eller två.

Batterilampan lyser när det inte går ström i fältlindingen i generatorn. Det beror oftast på utslitna kol.

-- K

15 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#6
Kavli skrev:
ironman85 skrev:
hur gör man de?

Man tar en voltmeter (multimeter) och kollar att spänningen på batteriet ligger någonstans mellan 14.0V och 14.5V när motorn snurrar. Ligger spänningen under 12.4V så finns det ingen laddning alls.

Har du en Bosch generator så är det enkelt att byta laddningsregulator och kol. Den sitter i ett paket bak på generatorn och lossas med två skruv. En ny kan du hitta på Biltema, Dyronomen eller lite här och vars. Kostar en hundring eller två.

Batterilampan lyser när det inte går ström i fältlindingen i generatorn. Det beror oftast på utslitna kol.

-- K

OK... pratade med en mekaniker idag och han tyckte jag skulle byta bateriet först... e alldrig bytt=)

929 Inlägg
26 november 2009
#7
ironman85 skrev:
Kavli skrev:
ironman85 skrev:
hur gör man de?

Man tar en voltmeter (multimeter) och kollar att spänningen på batteriet ligger någonstans mellan 14.0V och 14.5V när motorn snurrar. Ligger spänningen under 12.4V så finns det ingen laddning alls.

Har du en Bosch generator så är det enkelt att byta laddningsregulator och kol. Den sitter i ett paket bak på generatorn och lossas med två skruv. En ny kan du hitta på Biltema, Dyronomen eller lite här och vars. Kostar en hundring eller två.

Batterilampan lyser när det inte går ström i fältlindingen i generatorn. Det beror oftast på utslitna kol.

-- K

OK... pratade med en mekaniker idag och han tyckte jag skulle byta bateriet först... e alldrig bytt=)

NEJ,

MÄT först!

Det är mycket troligt att det är batteriet.
Men en mätning kostar ingenting.
Mät både på tomgång och på ca 2-3000 rpm

Mats

543 Inlägg
26 november 2009
#8
Laddningen ska i princip ligga konstant på ca 14 - 14.5 V även om man ökar varvet på bilen.

Trött och bitter?? javisst!

15 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#9
Kan man låna en mätare på en mack?
Senast redigerat av ironman85 (26 november 2009)

845 Inlägg
26 november 2009
#10
ironman85 skrev:
Kan man låna en mätare på en mack?

billigaste kostar 69.90 kr på biltema.


15 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#11
har en gammal från biltema men vet inte vad jag ska ställa den på?

Motborgare
1 099 Inlägg
26 november 2009
#12
ironman85 skrev:
OK... pratade med en mekaniker idag och han tyckte jag skulle byta bateriet först... e alldrig bytt=)

Som mekaniker och elektronikingeniör, så kan man undra vilken mekaniker det var.
Det första man kollar är _alltid_ laddspänningen.

Att batteriet sen kan vara kasst är en annan sak, fast det mäter man isåfall upp innan man köper nytt.
En vilken som hälst shop kan göra ett belasntingsprov på batteriet och avgöra om du behöver ett nytt.

ironman85 skrev:
har en gammal från biltema men vet inte vad jag ska ställa den på?

Ställ den på 20V.


-- K

15 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#13
Generatorn laddar dåligt... de visade bara 12V om man testade batteriet med på tomgång.... Va inne på biltema och dom påstod att dom inte har laddningsregulator till 850? kan de stämma? nån som vet vilken jag ska ha? Har en 850 96a 2,5

volvoraggare
4 776 Inlägg
26 november 2009
#14
generatorn är en utbytesvara det går till så att du lämnar din gammla i pant så att säga

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Motborgare
1 099 Inlägg
26 november 2009
#15
ironman85 skrev:
Generatorn laddar dåligt... de visade bara 12V om man testade batteriet med på tomgång.... Va inne på biltema och dom påstod att dom inte har laddningsregulator till 850? kan de stämma? nån som vet vilken jag ska ha? Har en 850 96a 2,5

Det sitter en vanilj Bosch-generator på den.

Biltema nummer 63-311009 borde passa.

-- K


Sök