2877
Sök

Bmw 523 e39. Vattnet pumpas inte runt?

297 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#1
Bytte vatten pump idag då den andra hade skurit. Tog bort den gammla. I hålet fanns det lite spån från den gammla. Jag tog bort allt spån och blåste rent.
Startade bilen och åkte ut på en sväng. Då varnar datan schylwasser ruflig eller va fan det står. Men tempen va på röda så jag antog att det har med det att göra.
Åker hem och kollar vad felet kan vara.

På kylarens högra sida (den med sida med expantionskärlet) Den övre tjocka slangen är retur ledning för vattnet. Slangen i botten av expantionskärlet vad går den till? Och på vänstra sidan av kylaren sitter slangen som går upp till vattenpumpen. Jag tog bort övre slangen på höger sida på kylaren.
Startar bilen, men det kommer inget vatten? Jag hade bra med vatten i expantionskärlet.
Plocka bort termostaten om den kanske hade dummat sig.
Vattnet borde ju pumpas fram, men varför gör det inte de?

Kan någon hjälpa mig med en förklaring på vad felet är?


Motborgare
1 099 Inlägg
27 november 2009
#2
sthlm_145 skrev:
Bytte vatten pump idag då den andra hade skurit. Tog bort den gammla. I hålet fanns det lite spån från den gammla. Jag tog bort allt spån och blåste rent.
Startade bilen och åkte ut på en sväng. Då varnar datan schylwasser ruflig eller va fan det står. Men tempen va på röda så jag antog att det har med det att göra.
Åker hem och kollar vad felet kan vara.

På kylarens högra sida (den med sida med expantionskärlet) Den övre tjocka slangen är retur ledning för vattnet. Slangen i botten av expantionskärlet vad går den till? Och på vänstra sidan av kylaren sitter slangen som går upp till vattenpumpen. Jag tog bort övre slangen på höger sida på kylaren.
Startar bilen, men det kommer inget vatten? Jag hade bra med vatten i expantionskärlet.
Plocka bort termostaten om den kanske hade dummat sig.
Vattnet borde ju pumpas fram, men varför gör det inte de?

Kan någon hjälpa mig med en förklaring på vad felet är?

Körde du varm den när du luftade systemet?

-- K

297 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#3
Kavli skrev:
sthlm_145 skrev:
Bytte vatten pump idag då den andra hade skurit. Tog bort den gammla. I hålet fanns det lite spån från den gammla. Jag tog bort allt spån och blåste rent.
Startade bilen och åkte ut på en sväng. Då varnar datan schylwasser ruflig eller va fan det står. Men tempen va på röda så jag antog att det har med det att göra.
Åker hem och kollar vad felet kan vara.

På kylarens högra sida (den med sida med expantionskärlet) Den övre tjocka slangen är retur ledning för vattnet. Slangen i botten av expantionskärlet vad går den till? Och på vänstra sidan av kylaren sitter slangen som går upp till vattenpumpen. Jag tog bort övre slangen på höger sida på kylaren.
Startar bilen, men det kommer inget vatten? Jag hade bra med vatten i expantionskärlet.
Plocka bort termostaten om den kanske hade dummat sig.
Vattnet borde ju pumpas fram, men varför gör det inte de?

Kan någon hjälpa mig med en förklaring på vad felet är?

Körde du varm den när du luftade systemet?

-- K

Luftade systemet? Jag har aldrig skruvat bwm förut. Jag häller bara i vatten när det sjunker.


1 915 Inlägg
27 november 2009
#4
Det kan vara massa luft i systemet, BMW kan vara lite jobbiga med det,
Är inte bara att fylla på vatten/glykol, måste luftas oxå.

Testa att lufta systemet först.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

297 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#5
Louksor skrev:
Det kan vara massa luft i systemet, BMW kan vara lite jobbiga med det,
Är inte bara att fylla på vatten/glykol, måste luftas oxå.

Testa att lufta systemet först.

Tack, Då vet man de smile Men förklara hur man gör skulle inte sitta fel. Det sitter en lite plastskruva överralt. Bla på termostat huset och en på kylaren är det dom som ska bort?big_smile


1 915 Inlägg
27 november 2009
#6
Det är de där plastskruvarna du luftar systemet med..
står lite om det här: http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=71

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

297 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#7
Louksor skrev:
Det är de där plastskruvarna du luftar systemet med..
står lite om det här: http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=71

Vart precis klar med det där. Och det funkar klockrent nu smile

Men "felkoden" står fortfarande kvar när jag startar och stänker av bilen (kuhlwasserst. prufen). Jag antar att jag måste "radera" felkoden. Är de bara att ta bort en pol från batteriet?
Kan bwm ändra mjukvaran till svenska?


1 915 Inlägg
28 november 2009
#8
Vet inte om det går att nollställa genom att ta bort batteriet, testa!
Annars måste du koppla in en dator för att nollställa felkoder.

Mjukvaran bör BMW kunna ändra, men kostar säkert en del.

Men du har väl andra språk att välja på ? Tex engelska ? Lite lättare att förstå smile



sthlm_145 skrev:
Louksor skrev:
Det är de där plastskruvarna du luftar systemet med..
står lite om det här: http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=71

Vart precis klar med det där. Och det funkar klockrent nu smile

Men "felkoden" står fortfarande kvar när jag startar och stänker av bilen (kuhlwasserst. prufen). Jag antar att jag måste "radera" felkoden. Är de bara att ta bort en pol från batteriet?
Kan bwm ändra mjukvaran till svenska?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 november 2009
#9
sthlm_145 skrev:
Louksor skrev:
Det är de där plastskruvarna du luftar systemet med..
står lite om det här: http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=71

Vart precis klar med det där. Och det funkar klockrent nu smile

Men "felkoden" står fortfarande kvar när jag startar och stänker av bilen (kuhlwasserst. prufen). Jag antar att jag måste "radera" felkoden. Är de bara att ta bort en pol från batteriet?
Kan bwm ändra mjukvaran till svenska?

nu är jag rätt rutten på tyska, men vetyder inte kühlwasserstand prüfen typ kontrollera kylvätskenivå? kan ju vara så enkelt som att du har för lite kylvätska.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

297 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
sthlm_145 skrev:
Louksor skrev:
Det är de där plastskruvarna du luftar systemet med..
står lite om det här: http://www.autopower.se/mekartips/mekar … p?dokid=71

Vart precis klar med det där. Och det funkar klockrent nu smile

Men "felkoden" står fortfarande kvar när jag startar och stänker av bilen (kuhlwasserst. prufen). Jag antar att jag måste "radera" felkoden. Är de bara att ta bort en pol från batteriet?
Kan bwm ändra mjukvaran till svenska?

nu är jag rätt rutten på tyska, men vetyder inte kühlwasserstand prüfen typ kontrollera kylvätskenivå? kan ju vara så enkelt som att du har för lite kylvätska.

Men det låter ju fast jag precis har luftat hela systemet. Så det kan inte ha något med det att göra


Motborgare
1 099 Inlägg
28 november 2009
#11
sthlm_145 skrev:
NITROUS skrev:
sthlm_145 skrev:

Vart precis klar med det där. Och det funkar klockrent nu smile

Men "felkoden" står fortfarande kvar när jag startar och stänker av bilen (kuhlwasserst. prufen). Jag antar att jag måste "radera" felkoden. Är de bara att ta bort en pol från batteriet?
Kan bwm ändra mjukvaran till svenska?

nu är jag rätt rutten på tyska, men vetyder inte kühlwasserstand prüfen typ kontrollera kylvätskenivå? kan ju vara så enkelt som att du har för lite kylvätska.

Men det låter ju fast jag precis har luftat hela systemet. Så det kan inte ha något med det att göra

Dålig kontakt i nivåbrytaren kanske? När du tappade ner systemet så aktiverades nivåbrytaren. Har du en multimeter, så mät på kontakterna till den att den kan slå till och från eftersom vätskenivån ändras.

-- K

1 915 Inlägg
29 november 2009
#12
kühlwasserstand prüfen - Check coolant level - Kontrollera kylvätskenivån

Om det nu är tillräckligt med vatten i systemet och all luft är borta, så kanske det är som så att givaren för vätskenivå är trasig.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 482 Inlägg
30 november 2009
#13
Att köra en Bmw med rak sexa ( som du har ) med temp mätarn på rött är verkligen inte bra heller.

Tänkte bara förmedla det. Börjar tempen klättra upp mot rött nästa gång så stäng av motorn direkt. Det kan bli riktigt dyrt och jobbigt annars.

BLT Service
Theracords Music Label


Sök