Varför ska alla oventade klaga på jänkebilar?O.o

hablam
29 november 2009 · 136 Inlägg

tjena det här har säkert snackats om mycke förut isåfall kan nån mod låsa den:P

men jag fattar inte varför en massa ovetande personer klagar på jänke bilar?! säger defenetivt inte alla men många gånger jag snackar med folk om bilar å så så brukar jag vilja ta upp mustanger (tog bara det som exempel men menar alla jänkebilar:P) efterssom jag är uppväxt bland dessa bilar och intresset ligger i dom^^ å då så kommer ju alltid frågorna från dom..

"men dom kan la inte gå nått vidare när dom är så himla tunga?!"
"dom måsta la dra skit mycke bensin!?"
"finns de ens fungerande bromsar på dom?"
"dom har ju inte ens turbo som dom kan la inte gåt nått..."

sånna svar/frågor har man fått alltför ofta... vad tycker ni?smile har ni också fått såna frogor/svar osv eller tycker ni helt enkelt att gamla jänkebilar inte är nått roligt? jag menar alla har ju olika svar men just skit snacket tycker jag man kan skippaXD.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Aerodynamik ...
29 november 2009 · 7 120 Inlägg

Är dem så bra som du säger då?

H3dlund Med lem
29 november 2009 · 1 127 Inlägg

Bara kolla på amerikanarnas skrattretande motorer. fan t o m dagens motorer är inte ens häftiga. Ta Dodge viper t ex. ÅTTA liters v10 med typ 50hk/L. Min bruksbil har högre trimningsgrad?!

FireTraXX DFFL
29 november 2009 · 9 020 Inlägg

Av den enkla anledningen att en fanatiker gärna glorifierar just de bilar som de gillar.
Oavsett om det är jänkare, Volvo, tyskar, japsar o.s.v.

Biljävlarna är inte så bra som ni/de/jag vill att de ska vara.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
fullsize 4 Doors - No Waiting
29 november 2009 · 100 Inlägg

Antar att du menar äldre jänkare då?

Stora glidare stämmer ju in på dom fråger du fått. Dom är tunga så med liten motor så är det ju inte världens bästa prestanda, bensin går det ju åt en hel del, det bromsar givetvis inte lika bra som en ny bil och knappt någon USA-bil från 50/60-talet hade turbo orginal. Såna är inte gjorda att åka fort med så dom är säkert ointressanta fall man inte förstått att bilar är gjorda att köras sakta med på stan sena helgkvällar, och inget annat (wink) Men mustanger är ju sport/muskelbil så där borde du ju kunna hänga med i snacket ändå smile

-stoffe-
29 november 2009 · 1 271 Inlägg

jag har inget emot jänkare men jag tycker inte häller om dom. föredrar tyska bilar och dom är är oftast inte mkt lättare än en jänk min bil väger 1.8ton med halv tank å bas låda så det blir lätt att den väger över 2 ton när man åker med folk å lite bagage.

hablam
29 november 2009 · 136 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Är dem så bra som du säger då?

de har jag inte sagt nånstans^^ det jag därimot glömde skriva var att man kanske köper dom för nöjes skull? varför ska man springa runt å klaga på att den drar mycke när det inte är det man är ute efter? man kanske skiter i att den drar mycke och bara vill känna den speciella känslan bilen har.

jag är defenetivt ingen som bara kör jänkare. defenetivt inte skulle aldrig kunna bruka en så bra åker man inte i dom. men det är ett nöje som vissa gillar.

tycker inte de är perfekta nånstans men varför förstår inte vissa personer att man inte alltid köper en bil för att bruka den?:S


-stoffe- skrev:
jag har inget emot jänkare men jag tycker inte häller om dom. föredrar tyska bilar och dom är är oftast inte mkt lättare än en jänk min bil väger 1.8ton med halv tank å bas låda så det blir lätt att den väger över 2 ton när man åker med folk å lite bagage.

föredrar också tyskar. men jag tycker personlig de hade vart mycke fräckare å komma med en nyrenoverad mustan runt 70 än en typ BMW m3 05 eller nått sånt:P dock inte som brukis för jag iallafall vill inte bruka så gammla bilar:P de är bara en hobby liksom:P

Senast redigerat av hablam (29 november 2009)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Iam2fast4U
29 november 2009 · 1 534 Inlägg

Olika typer av människor gillar olika typ av bilar så är det bara, respektera det
alla kan inte gilla allt...

Jag gillar förövrigt de flesta amerikanska bilar speciellt gamla jänkare.

BMW E34 "538" (1990)
fullsize 4 Doors - No Waiting
29 november 2009 · 100 Inlägg

hablam skrev:

Aerodynamik skrev:
Är dem så bra som du säger då?

tycker inte de är perfekta nånstans men varför förstår inte vissa personer att man inte alltid köper en bil för att bruka den?:S

Det förstår nog folk, grejen är den att folk ibland inte förstår att en bil kan va rolig trots att den inte går att få upp på ställ, har skitdåligt acc. och är jättevinglig på vägen. Själv ser jag inget nöje alls i att köra en modern bil och kommer nog aldrig äga någon sådan, finns säkert folk som tycker det är konstigt också.

buvall
29 november 2009 · 81 Inlägg

H3dlund skrev:
Bara kolla på amerikanarnas skrattretande motorer. fan t o m dagens motorer är inte ens häftiga. Ta Dodge viper t ex. ÅTTA liters v10 med typ 50hk/L. Min bruksbil har högre trimningsgrad?!

får jag då fråga dig en sak då? hur kan dom "fordon" som går snabbast i världen vara drivna av just en v8? i detta fall skrev du v10a men oftast handlar det ju om v8or?

Ford mustang mach 1 "smoookey" (1969)
FireTraXX DFFL
29 november 2009 · 9 020 Inlägg

buvall skrev:

H3dlund skrev:
Bara kolla på amerikanarnas skrattretande motorer. fan t o m dagens motorer är inte ens häftiga. Ta Dodge viper t ex. ÅTTA liters v10 med typ 50hk/L. Min bruksbil har högre trimningsgrad?!

får jag då fråga dig en sak då? hur kan dom "fordon" som går snabbast i världen vara drivna av just en v8? i detta fall skrev du v10a men oftast handlar det ju om v8or?

Jag tror du missade poängen i vad han skrev.

Läs igen och lycka till.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rquired Allmänt envis
29 november 2009 · 12 512 Inlägg

Inget fel på jänkare, tvärt om finns det väl få bilar som kan få så mycket uppmärksamhet. Men det hör inte till de största ingenjörsbedrifterna eller mest välbyggda bilarna. Framför allt inte på senare år.

Ta en ny Dodge som exempel, ser riktigt tuffa ut och väcker uppmärksamhet. Men under skalet hittar du omoderna saker rakt igenom och inredningen går inte att kalla "happy meal-kvalitet" ens, det är mycket sämre än så. Säljer på sitt utseende och inget annat...

Men gamla jänkare däremot kan man inte klaga på, det är nått speciellt med tex en Dodge Charger och köper man en sådan bryr man sig inte om förbrukning, komfort, väghållning och vad den nu kanske inte ligger i topp på. Det är en bil som dryper av charm, men varför folk går och köper en Dodge Caliber tex finns det inga andra anledningar än utseendet för.

Eller jo, även en caliber har en hel del charm. Men inte tillräckligt för att väga upp sämsta sortens plast och omodern teknik.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
H3dlund Med lem
29 november 2009 · 1 127 Inlägg

hablam skrev:
tycker inte de är perfekta nånstans men varför förstår inte vissa personer att man inte alltid köper en bil för att bruka den?:S

Och VARFÖR köper man en bil som inte ska användas?

buvall skrev:

H3dlund skrev:
Bara kolla på amerikanarnas skrattretande motorer. fan t o m dagens motorer är inte ens häftiga. Ta Dodge viper t ex. ÅTTA liters v10 med typ 50hk/L. Min bruksbil har högre trimningsgrad?!

får jag då fråga dig en sak då? hur kan dom "fordon" som går snabbast i världen vara drivna av just en v8? i detta fall skrev du v10a men oftast handlar det ju om v8or?

Som firetraxx sa så fattade du uppenbarligen inte vad jag menade..

Kan ge ett exempel.

En Dodge viper -04 har 8,3liters motor, 507hk.. Den har 61hk per liter.

Min volvo 245 har 2,3liters motor med 116hk. Den har 50,4hk per liter.

Så vart är den motorn imponerande? Vore min b230f i volvon på 8 liter skulle jag ju också ha nästan samma effekt..

dadooo
29 november 2009 · 841 Inlägg

http://www.blocket.se/jonkoping/Pontiac … 17&w=3

jämför den med en tysk big_smile  kanske inte bra i svängar men raktfram så ska du se big_smile

Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Nissan r33 "PLASTIDIP" (1996)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
JonR
29 november 2009 · 3 259 Inlägg

Visst att det finns några som har charmiga linjer och är pampiga till utseendet...  Men det är ju också det enda positiva..

Skulle nog vilja påstå att det är som ovetande som höjer amerikanska blyklumparna till skyarna...

Sen att jag tycker fiat 126 är en charmig bil som jag har fattat tycke för är ju en sak, men inte sitter jag o tror att bilen är bra på nåt sätt när den i verkligheten inte är det.. det är ju inte det som är grejen... det är ju känslorna man har för prylen, inte hur den är uppbyggd! Men som sagt så bara för att jag gillar exempelvis 126 nu så sitter man ju inte o höjer den skitbilen(som den egentligen är) till skyarna för det... Jag tar den för vad den är! Och amerikanska bilar är till 99,99% skräp oavsett om man inte kan stirra sig mätt på tex en cadillac 59...

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (29 november 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
hablam
29 november 2009 · 136 Inlägg

H3dlund skrev:

hablam skrev:
tycker inte de är perfekta nånstans men varför förstår inte vissa personer att man inte alltid köper en bil för att bruka den?:S

Och VARFÖR köper man en bil som inte ska användas?

buvall skrev:

H3dlund skrev:
Bara kolla på amerikanarnas skrattretande motorer. fan t o m dagens motorer är inte ens häftiga. Ta Dodge viper t ex. ÅTTA liters v10 med typ 50hk/L. Min bruksbil har högre trimningsgrad?!

får jag då fråga dig en sak då? hur kan dom "fordon" som går snabbast i världen vara drivna av just en v8? i detta fall skrev du v10a men oftast handlar det ju om v8or?

Som firetraxx sa så fattade du uppenbarligen inte vad jag menade..

Kan ge ett exempel.

En Dodge viper -04 har 8,3liters motor, 507hk.. Den har 61hk per liter.

Min volvo 245 har 2,3liters motor med 116hk. Den har 50,4hk per liter.

Så vart är den motorn imponerande? Vore min b230f i volvon på 8 liter skulle jag ju också ha nästan samma effekt..

snälla nån gubben. när jag menade brukas så skrev jag kanske lite fel. menade att man inte kör med skiten året om:P å så som du räknar där kan man fan inte göra. det är svårare att kräma ur 500hk ur en motor än pyttiga 116. tyvärr men det är sant.

BTW det jag menade med min första post var framför allt gammla jänkare:P ^^

Senast redigerat av hablam (29 november 2009)

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
johnny blade
29 november 2009 · 269 Inlägg

Inte blir en bil dålig bara för att den har få Hk/liter.
Prestanda är inte allt.

V70Dahlgren
29 november 2009 · 143 Inlägg

Vi kan göra en sådan här tråd om varenda bilmärke/bil typ tongue

Alla e vi olika... smile

Snitch Ointresserad.
29 november 2009 · 936 Inlägg

Lägg ner den här satans skiten nu! Förra veckan handlade det om alla som hatade volvo och saab! Lås!!!

Teabag appreciation club.
MeloveGolf Vw trimmare
29 november 2009 · 2 995 Inlägg

H3dlund skrev:
Bara kolla på amerikanarnas skrattretande motorer. fan t o m dagens motorer är inte ens häftiga. Ta Dodge viper t ex. ÅTTA liters v10 med typ 50hk/L. Min bruksbil har högre trimningsgrad?!

klart man begränsar enorma motorer? vipers V10 har nästan samma kompressions förhållande som din volvo turbo motor har och det är medvetet en viper 10 på 8.2L är mer status än alla 2 liters turbo motorer ihop även om den så bara hade haft 100häst.

hade man velat haft 100ph/L hade man fixat det men till vilken anledning? mer risk för ras, och livsfarlig bil (den är farlig redan orginal med 500hp) men en viper handlar om ljud,status och känsla hur du än vänder och vrider på det så är en stor motor alltid häftigare

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang