Jag har märkt nu sedan ett tag tillbaka att jag lämnar en del vit/ljus rök bakom mig när jag kör... Vare sig den är kall eller varm... tomgång såsom högre varv... Jag har kollat kylarvätskan och nivån förändras inte och det luktar inte sötaktigt om avgaserna...
Har spekulerat i kondensvatten men tycker ju att det bör ha förångats efter ett tag, vilket det inte gör... någon som har något förslag på vad det kan vara...
Har även lite andra fel/problem som jag kan ta upp samtidigt...
Motorn tickar en aning.. inte störade högt men lite dieseltickande vid tomgång... vid högre varv hör jag det inte men det är inte omöjligt att det fortfarande tickar fast man inte hör det pga allt annat motorljud.. Har hört lite att många audis av denna modell just tickar och att dom bara gör det... men kan det finnas någon speciell anledning till oro över detta? Ibland när man startar när den stått säg två dagar så kan den rassla/skrammlar till ganska högt någon sekund.. låter som något skulle vibbrera och slå emot... sen upphör det att skrammlan och man kan höra det där tickandet... (låter som ventiltickande ungefär)
Sen tycker jag Växlarna kan vara väldigt tröga att få i ibland... dom är precisa och så men kan va helt enkelt tröga att få i... vad kan detta tänkas vara? oljan eller koppling? Det kan även låta som man tappar en skruv eller nått när man lägger i ettan när den är kall... ett metalliskt klonk som om nått trillar av... Kopplingen i sig verkar bete sig lite lustigt ibland också... Kan inte svara på om det bara är jag eller om det verkligen händer, men ibland känns det som om kopplingen vandrar... Dvs att den tar på olika ställen... normalt sätt så tycker jag att den tar där den ska... ungefär halvvägs.. Men ibland känns det som att den slutar ta precis innan man når fullt uppsläppt läge.. Vet inte om det är lammelerna som börjar bli dåliga eller om det är något annat problem???
Bilen har gått ca 8500mil och ska in på service inom kort... men jag tänkte hur som kolla hur stora hål det kan bli i plånboken :-( den är sedan tidigare longlife servad (tyvärr)
Kikade ner genom oljepåfyllningslocket för att kolla hur det såg ut och ja jag har ingen egen bild men jag hittade en på nätet som motsvarar det jag såg rent färgmässigt (med tanke på hur litet hål det är = inte mycket)
Det var lite brunt brunbränt på nått ställe mot väggen, men inget klet vad man kunde se... Oljan i sig är inte kladdigare än vad olja ska vara... hittade några korn på insidan av locket men inget på oljestickan... Självklart är det dax att byta olja, men tror ni att det finns någon oro att tro att det satt sig klegg i kanaler osv (Oil Sludge) med tanke på vad bilden visar???
Den vita röken brukar ju vara läckande toppackning eller läckage i turbon, men om den inte tappar tappar vatten eller olja är det svårt att säga vad det beror på.
Dina övriga problem kan bero på att bilen behöver nya vätskor.
Longlife service (oljor) är kanske bra men jag tycker nog att man skall byta oljor enligt standard service. Extra viktigt på en turbomotor.
Ja det är ju just det att den inte drar varken olja eller vatten... inte vad jag märkt av hur som... Nej jag vet att Longlife oljorna inte är att föredra, eller ja snarare serviceintervallen, men jag ska byta ner mot basservice nu när jag ska serva den och jag ska be dom byta så gott som alla vätskor...
Bilen har stått nästintill still under ett år.. varmkörts till och från ungefär en halvtimme åt gången, men inget mer än så och jag tog den åter i bruk i början av oktober... kan ju kanske vara en påverkan till några av problemen... Sen så knarrar det en del när man backar ut den ut carporten och svänger med nästan fullt rattutslag för att vända runt bilen... vet inte om det kan vara servot eller nått annat... problemet var värre med sommardäcken än med vinterdäcken... känns som att servot inte riktigt orkar dra runt när man närmar sig fullt rattutslag
Vad tror du om min färgning på oljan som bilden illustrerar? kunde ju som sagt inte se in mer än genom påfyllningslocket... men om det inte ser värre ut än så så borde det väl inte vara någon större fara med koksning eller?
Äh tror bara det är kondens osv... Försvinner det inget vatten så är det ju inget sånt. Att den skramlar till när du startar den är troligen kedjan mellan kamaxlarna som inte fått nån olja dom första sekunderna inte helt ovanligt heller.
Ok det låter ju lite lugnande i alla fall :-) Sen vad det där "diesel" tickandet är kan man ju dock fråga sig... inget högt men man hör det utan att direkt lyssna när den står på tomgång...
Har bilen stått länge och bara blivit startad ibland, beror nog den vita röken på kondens som bildas på insidan motorn och sedan hamnar i oljan och borde försvinna med tiden.
Bytte olja på en bil jag hade haft avställd i kallgarage i två år. Det var tydliga vattendroppar i oljan och på insidan av ventilkåpan så det kan bli mycket vatten.
Färgen på oljan är väl inget att oroa sig för. Är det långt mellan bytena samlas det mycket sot.