3366
Sök

Golf 2 Cl -84, knepig fel, bilen stannade mitt i vägen... går sen inte att starta

484 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
Okej, jag ska detta ifrån början.

Jag skulle till affären i förrgår (28:e), jag startar bilen och åker iväg, handlar och åker hem, 150 meter ifrån huset ser jag att batteri-lampan lyser och några sekunder senare dör bilen och blir stannandes mitt i vägen.

Jag försöker att starta men det klickar bara, så jag skjuter hem bilen.
Dagen därpå försöker jag starta, och den går igång utan minsta problem, den startar och jag låter den stå på tomgång i 5 minuter ungefär, sen stänger jag av den och låter den vara.

Sen nu idag, (30:e) så skulle jag gå ut och försöka starta den, men då händer det inget, det klickar bara!

Vad kan det vara som bråkar? och vad ska jag göra? hmm

Föddes till att älska Volvo.

5 198 Inlägg
30 november 2009
Prova byt batteri.. kolla över kablage. Jag hade ett batteri som va lika.. ibland fungera det kanon.. kunde gå ut och prova och bilen starta.. 10 minuter senare så va det dött.. jag hade kortis i  batteri så jag bytte och den har bara fungerat.
Senast redigerat av gamlingen (30 november 2009)

484 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:
Prova byt batteri.. kolla över kablage. Jag hade ett batteri som va lika.. ibland fungera det kanon.. kunde gå ut och prova och bilen starta.. 10 minuter senare så va det dött.. jag hade kortis i  batteri så jag bytte och den har bara fungerat.

Okej, så du tror att mitt batteri är skrot och att jag bör fixa ett nytt?

volvoraggare
4 776 Inlägg
30 november 2009
låter som kortis i ditt batteri

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

484 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
ironhead skrev:
låter som kortis i ditt batteri

Okej, farsan sa att han hade ett batteri liggandes som vi skulle prova byta till sen idag...
Återkommer väl senare och skriver hur det gick.

21 761 Inlägg
30 november 2009
Med hjälp av multimeter får du direkt reda på ifall det är batteriet som bråkar, genom att mäta spänningen på själva batteripolerna när du försöker starta motorn. Enklare och snabbare än att testa ett annat batteri. smile

484 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Med hjälp av multimeter får du direkt reda på ifall det är batteriet som bråkar, genom att mäta spänningen på själva batteripolerna när du försöker starta motorn. Enklare och snabbare än att testa ett annat batteri. smile

Okej, får göra det imorgon!

Kan tillägga att jag provade att starta nu på kvällen, och den gick igång, jag öppnade huven och kollade lite...
Det luktade lite bränt om generatorn och den lät lite konstigt, nästan som en skrivare till datorn...

Kan det vara nåt allvarligt?

21 761 Inlägg
1 december 2009
Kolla alla kablar som sitter på generatorn, det finns ju en risk att någon kabel ligger och kortsluter med tanke på att det luktar lite bränt. Se också till att remmen/remmarna ligger rätt i spåren och att remskivor inte sitter löst eller skaver någonstans. smile

1 043 Inlägg
1 december 2009
Kolla även att remskivorna är hela, dom brukar rosta sönder.

484 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
Tack för förslag på vad det kan vara, ska höra runt lite.

Här kommer en update!

1. Var ute och mätte spänningen i batteriet idag, det var 11,7.
Sen mätte jag motståndet i jordkabeln till generatorn men det verkar inte hända nåt där... ska dock ta en närmare titt på det.

2. Provade att starta men det hände inte ett dugg, pratade med pappa och han sa att man kunde jucka bilen fram och tillbaka på 2:ans växel för att ändra läge på startmotorn och sen prova att starta, gjorde detta utan resultat.

3. Kollade remmen och det går faktiskt att rotera remmskivan utan att remmen glider med, eller vad man ska säga, så remmen är slapp. Ska åtgärda detta snarast.

Kan den slappa remmen va en orsak till mina problem?

Hoppas på fler förslag på vad felet kan vara efter denna update!
Senast redigerat av sterge (1 december 2009)

21 761 Inlägg
2 december 2009
Batteriet är mycket dåligt laddat, du måste ladda upp det med en batteriladdare i åtminstone ett helt dygn. När ladddaren visar att batteriet är fulladdat så kollar du igen om motorn går att starta.

484 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Batteriet är mycket dåligt laddat, du måste ladda upp det med en batteriladdare i åtminstone ett helt dygn. När ladddaren visar att batteriet är fulladdat så kollar du igen om motorn går att starta.

Ska ladda batteriet imorgon till på lördag.

Här kommer en fråga...

Snackade med en kompis, och han sa att det kunde vara generatorkolet, skruvade loss det (jättelätt) och kikade lite... men hur vet man om det är trasigt eller inte?

Tog lite bilder på det i alla fall och gjorde ett fint kollage och hoppas att någon kan svara smile

http://data.fuskbugg.se/skalman01/generatorkol.jpg

260 Inlägg
3 december 2009
Kolen ser ju bra ut.

Nu en Audi A4 -96

484 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
ChristerGustafson skrev:
Kolen ser ju bra ut.

Okej, tack för svaret, då kan man ju utesluta det smile

Kan det inte vara startmotorn som strular då?
Det står stilla i mitt huvud just nu hmm

21 761 Inlägg
3 december 2009
Kolla om motorn startar när du har laddat upp batteriet. Om den gör det så är nästa steg att kolla generatorns laddspänning, dels på själva generatorn och dels på batteripolerna. När du mäter på generatorn så får du se upp så att inte händer eller kläder fastnar i drivremmen. smile

484 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
Batteriet har varit på laddning sen 9 imorse, ska låta det stå tills imorgon på morgonen, tills dess kan jag tyvärr inte göra så mycket hmm

484 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
Gick upp tidigt idag för att kunna få lite extra tid över för att hålla på med bilen idag.

Batteriet är nu laddat, så jag ska springa ut och sätta tillbaka det och provstarta.

Sen ska jag byta drivrem också, den låg felvänd i remmskivorna, den räfflade sidan låg alltså vänd uppåt yikes
Hur har detta kunnat ske? har aldrig varit med om något liknande.

Återkommer senare under dagen!

EDIT:

Så, nu har jag satt dit batteriet och bilen startade utan problem smile

Nu återstår att byta drivrem och kolla kablage, byter remmen senare under dagen.

Vågar jag köra med bilen nu utan bli stannandes mitt i vägen tror ni? smile
Senast redigerat av sterge (5 december 2009)

21 761 Inlägg
5 december 2009
Om generatorn laddar som den ska så bör det inte vara några problem att köra bilen. Innan du kör iväg så bör du dock kontrollmäta att det verkligen kommer laddspänning från generatorn, ska ligga runt 14-14,4 V med motorn på tomgång och endast halvljuset igång.

Det verkar ju som att drivremmen har orsakat att generatorn inte har laddat som den ska, mest troligt iaf. Jag har inte själv råkat ut för en sån där sak med drivremmen, men möjligheten finns säkert att detta kan hända när remmen börjar vara sliten och dåligt spänd. smile

146 Inlägg
5 december 2009
Kolla laddning genom att mäta spänningen över batteriet, motorn på runt 2000 v/min och gärna stora strömslukare på typ fläkt, elbakruta osv. Då skall/bör inte spänningen sjunka under 13.2 V.
Och när man tittar på kolen så får man inte glömma ta en titt på släpringarna och gärna på en som gått många mil.

Vcds

Sök