Volvo 745 Turbo -90 Stilren Driftingbil (Nu: FET UPPDATERING HELA 2011) Först med ställbar styrvinkel & ackermannvinkel?

.
  • 174 Följare
  • 306 983 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 november 2012
Jonaazz
30 december 2009 · 30 Inlägg

kpi kallas även sai eller spindeltapsvinkel. När man skaffar exentriska muttrar till tex volvo 850 för att ställa camber så är det denna vinkeln man ändrar. Skilnade mot att ändra kpi och att flytta in topplagringen är att man även ändrar styrradien/scrub när man ändrar kpi. Detta ändras även om man ändrar höjd på hjulet eller ändrar et på fälgarna.

Ser fint ut detta tycker jag. Busschafören till mantorp har ju planer på samma sak till sin bil har det bollats lite idér med honom tro? han brukar bolla med mig nämligen.

Volvo 240 DL "B.A.D Performace" (1985)
dannnej
30 december 2009 · 761 Inlägg

Jonaazz skrev:
kpi kallas även sai eller spindeltapsvinkel. När man skaffar exentriska muttrar till tex volvo 850 för att ställa camber så är det denna vinkeln man ändrar. Skilnade mot att ändra kpi och att flytta in topplagringen är att man även ändrar styrradien/scrub när man ändrar kpi. Detta ändras även om man ändrar höjd på hjulet eller ändrar et på fälgarna.

Ser fint ut detta tycker jag. Busschafören till mantorp har ju planer på samma sak till sin bil har det bollats lite idér med honom tro? han brukar bolla med mig nämligen.

Ja han skrev att han tydligen håller på med något liknanade, rolig slump att det blev precis samtidigt.

just kpi har jag inte lyckats hitta fakta om hur man vill ställa in det, inte det lättaste att mäta praktiskt heller när man kan justera camber och kpi för sig.

tänkte även försöka göra styrvinklarna och ackerman justerbart, i alla fall så pass att man kan testa olika, få det exakt justerbart är ju nästan omöjligt utan att byta delar

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
sydstatare
5 januari 2010 · 900 Inlägg

fy faan vilket fint jobb du lagt ner. men de både märks ju o syns...

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Tiiiseen
5 januari 2010 · 526 Inlägg

Faaaan va fint de blir big_smile

dannnej
8 januari 2010 · 761 Inlägg

Plattorna från vattenskärningen kom idag, ska bara måttas in och svetsas nu
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/833620_p8koou.jpg

Och ett dyrt paket kom det på posten, coilover byggsats från SAM
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/833622_c750r9.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
syabo
8 januari 2010 · 1 278 Inlägg

fyfan vilken brutal volvo! fan att jag missa den på gatebil=/

Street Knight
kalle_kalle
8 januari 2010 · 2 914 Inlägg

sjukt fint jobb big_smile gillas smile

dannnej
11 januari 2010 · 761 Inlägg

Nu börjar det bli lite roligt att utveckla nya idéer.

Har länge klurat på denna idéen, och nu tror jag jag vet hur det kommer bli.

Bärarmarna måste rätas upp när man sänker mycket, så då måste man sätta en distans och få ner spindelleden, samt även flytta ner styrleden för att inte få "bumpsteer"
I samma veva så gör jag flera olika hål för styrleden, flyttas den närmare spindeln så får man mera styrvinkel och snabbare styrning, flyttar man styrleden i sidled så ändras ackermannvinkeln, alltså paralellstyrningen, viktigt vid drifting så båda hjulen styr lika mycket, annars "låser" framvagnen upp sig när man styr mycket, och då snurrar bilen lättare.

Började här på en prototyp efter  mycket mätande och ritande i CAD
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/836080_da1kp5.jpg

Och här den färdiga prototypen för att kunna testa funktionen i praktiken på bilen så alla vinklar och mått blir rätt innan den tillverkas i en riktigt stålbit.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/836087_vwdzbs.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Draike ▬▬▬▬▬▬▬
11 januari 2010 · 106 Inlägg

Ser skit bra ut detta smile

▬▬▬▬▬ ᴺᴱᴹᴼᴿᴵᴬᴻ | ²ººᴳᴸᵀ ▬▬▬▬▬
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
dannnej
11 januari 2010 · 761 Inlägg

Kanske skulle visa varför originalgeometrin blir fel när man sänker för mycket

På en mycket sänkt bil så blir problemet att när man tar en kurva och ytterhjulet fjädrar så får man en mera positiv camber, vilket alltså är dåligt eftersom man vill ha mera negativ camber för bättre fäste

Varför det blir så ser man på skissen nedan.

Det som avgör är vinkeln mellan fjäderben och bärarm, den måste vara mindre än 90grader, då kommer man få mera negativ camber när hjulet fjädrar in vid hårt kurvtagning, precis som man vill ha det, svårt att se om man inte ritar upp det såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/836124_mxjaff.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Jonaazz
11 januari 2010 · 30 Inlägg

Ska du köra med den distansen eller du ska bara provmontera och testa så allt går fritt osv. Det jag funderar på är om klämmförbandet mellan spindel och spindelled blir tillräckligt starkt utan att ha stöd av centreringsringen har själv planer på att bygga egna distanser till min bil.

Volvo 240 DL "B.A.D Performace" (1985)
dannnej
11 januari 2010 · 761 Inlägg

Jonaazz skrev:
Ska du köra med den distansen eller du ska bara provmontera och testa så allt går fritt osv. Det jag funderar på är om klämmförbandet mellan spindel och spindelled blir tillräckligt starkt utan att ha stöd av centreringsringen har själv planer på att bygga egna distanser till min bil.

Jag blev själv lite förvånad över detta, men om du tittar på hur min spindel ser ut, så ser du att 960 inte har någon centreringsring alls, utan är bara klämd med bultarna.

Det är bara en "provrigg" för att se att det funkar, men det kommer se något liknande ut, fast kraftigare och snyggare, exakt hur vet jag inte ännu smile

Bultarna tror jag att jag kör med 12:9 pinnbult, så kan man dra riktigt hårt, då ska det vara lugnt

Senast redigerat av dannnej (11 januari 2010)

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Jonaazz
11 januari 2010 · 30 Inlägg

Ja nu när du säger det så har jag ju med koll på att det bara sitter med bultar på 960. JAg åker ju 240 och där är det ju en upphöjning på plattan man skruvar undertill. Tyvär måste man byta skivor om man vill bibehålla accerman på en 240.

Volvo 240 DL "B.A.D Performace" (1985)
dannnej
15 januari 2010 · 761 Inlägg

Mycket handlande och lite verkstad är det just nu känns det som smile


Lite grejer till svarven inhandlat för att kunna tillverka allt på bilen. Man kan tro att tillverka grejer själv blir billigast, så är det inte, däremot får man massa saker över när man är klar smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/838374_yvi1gq.jpg

Drivaxlar inhandlade, original till vänster 27 splines. Dana 35 till höger, 30 splines. Ska vara 40-45% kraftigare. Hur dom ska passa återkommer jag med smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/838375_9lal7z.jpg

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
dannnej
19 januari 2010 · 761 Inlägg

Nu har jag mätt ritat och funderat på alla vinklar i 2 dagar, sen gav jag upp och insåg att det inte går utan att testa praktiskt

Här syns hur styrleden kommer hamna, gjorde ett spår i plattan så jag kan flytta ledens avstånd från spindelleden, och på så sätt testa hur mycket jag kan öka styrvinkeln
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/841952_ht5xx6.jpg

Här är prototypen på länkarmarna för att kunna mäta in vilken längd dom ska vara innan jag tillverkar dom riktiga, ser förjävligt ut, men det ska bara hänga i luften smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/125922/large/841953_xvpzcq.jpg

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
RobinS2
19 januari 2010 · 1 067 Inlägg

Riktigt sjukt jobb du lagt ner! smile

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY
BMW E30 S85B50 V10 "Heavyweight" (1989)
BMW 118D M (2010)
Evil_90 +Uppfinnare+
19 januari 2010 · 643 Inlägg

dannnej skrev:
Mycket handlande och lite verkstad är det just nu känns det som smile


Lite grejer till svarven inhandlat för att kunna tillverka allt på bilen. Man kan tro att tillverka grejer själv blir billigast, så är det inte, däremot får man massa saker över när man är klar smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive … yvi1gq.jpg

Drivaxlar inhandlade, original till vänster 27 splines. Dana 35 till höger, 30 splines. Ska vara 40-45% kraftigare. Hur dom ska passa återkommer jag med smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9lal7z.jpg

Ja då blir det ju större greppyta smile ibland fattar jag inte hur så små splines kan hålla för sådana krafter utan att smulas sönder helt tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
dannnej
19 januari 2010 · 761 Inlägg

splines går aldrig sönder, det är axlarna som vrids av.
Men flera splines ger större dia på axlarna

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
RallyHenrik85 Lång & Smal!
20 januari 2010 · 462 Inlägg

Fy f*n vilket bygge du håller på med! Sjukt imponerad. Måste vara underbart att ha verktygen till att kunna tillverka det mesta själv. Kollar man in ditt projekt så känns det som om man själv har tummen mitt i handen wink

//Henrik Johansson
ander3on
27 januari 2010 · 255 Inlägg

Ser riktigt bra ut det du gör! Fortsätt så smile
Coiloversatsen, hur många tusenlappar gick det på ungefär ca pris? tongue

//Marcus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang