7301
Sök

Skoda felicia 99:a, har kamremmen bra kvalite? vågar man köra lite längre än vad som rekommenderas?

One Man Clan
4 287 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
tjosvejs!

Hur e kvaliten i gummit te kamremmen på skodorna ? åldras gummit fort eller är de miltalet som ställer till de?
de gäller 1.6 liters motorn. byter man vattenpump samtidigt..-

vet förut när jag jobbade som renault mek där var gummit så dåligt å spännhjulen att de höll väl 5km längre än vad som stod i serviceintervallen.. om så bilen var 5år men bara gått 2000 mil så såg de oftast riktigt dåligt ut med sprickor..

jag blir nog tvungen å köra bilen 30-40 mil innan jag kan byta remmen nämligen å den skulle byts för 4 år sen om vi kollar på åldersgränsen miltalet är de långt kvar på...
å de känns lite risky..

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
ingen som har nåe å säga?

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2009
En av mina många bilar är en Passat -95 med "ADY-motorn". Remmen skall bytas senast var 6:e år eller 12000 mil. Min rem var ganska exakt 5 år gammal med 11000 mil. Hade tidigare haft ett "kvittrande" ljud som kom o gick lite då och då. Letatde lääänge efter orsaken utan att hitta något (misstänkte gnislande generator/vattenpump/servopump eller deras remmar). Så en vacker dag var ljudet borta, hurra!!! Ja körde glatt vidare. Dock så har jag som vana att "kolla till" kamremmen då och då...O när jag gjorde det denna gång fick jag en mindre chock...Kamremmen var lätt "metall färgad", inte bra...Vid närmare kontroll hade spännrullen tokskurit, remmen gled mot rullen o hade gjort så i gissningsvis 400-500mil, haveriet var inte långt borta! Naturligtvis bytte jag rem + spännrulle. Vad jag vill säga med detta är att det är inte bara remmen det hänger på utan även spännrullen, skär den (eller något annat som drivs av kamremmen, tex vattenpumpen kan vara kamremsdriven på vissa bilar) så är man torsk inom kort...Mitt råd är därför: Kolla till remmen, har den tydliga "torrsprickor" så byt omgående, kolla även så spännrullen är OK, dvs om detta är möjligt (på min Passat plockar man bort övre kamremskåpan enkelt, sitter endast med 2 snabb-spännen, borde vara nåt liknande på 1.6:an...)

Edit: 30-40 mil borde den klara om den ser hyffsad ut, ett litet risktagande är det alltid. O även en ny rem kan gå av eller rappa över om den inte har korrekt spänning...
Senast redigerat av dawwe (2 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Motborgare
1 099 Inlägg
3 december 2009
Xuri skrev:

Varför chansa?

Jag har bytt topp på mer än en modern folkvagnsmotor pga slarvigheter med bytesintervaller, om man säger så.

-- K

1 353 Inlägg
3 december 2009
Jag tror att remkvaliten beror på tillverkaren till remmen, tex. om man har VW originaldelar så är nog det bättre gummi än Biltemas tex.

There's no replacement for displacement

4 474 Inlägg
3 december 2009
Batta: Suck...Så du tror att tillverkarna av kamremmar har en "Biltema line" där remmarna har sämre kvalitet än de remmar som säljs under andra varumärkesnamn? Mig veterligen så tillverkar VW inga kamremmar utan de görs av någon av de större tillverkarna som sedan "label:ar" de med VW logga eller hur nu remmarna ser ut...Min gissning är att de kamremssatser som Biltema säljer idag (Goodyear) håller lika bra kvalitet som original. Har själv monterat en "Goodyear Biltema kamremsats" nyligen (Passat -95), remmen var märkt med "Goodyear" o spännreullen var SKF.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Andersson
2 Inlägg
3 december 2009
Grejen är väl mer den att även om remmen håller längre så brukar vattenpumpen inte göra det. På min Octavia RS 1 så fick man plocka plaastbitar ur rören pga att vattenpumpens vingar hade splittrats, den kvittrade ett tag innan så visste att den var på väg att gå. Anledningen till att vattenpumpen byts samtidigt är väl  mest för att den är lätt att komma åt när man ändå har det nere... Ingen våldsam kostnad heller.

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Kavli skrev:
Xuri skrev:

Varför chansa?

Jag har bytt topp på mer än en modern folkvagnsmotor pga slarvigheter med bytesintervaller, om man säger så.

-- K

ja dels för jag ska köpa kärran, den har gått 2233mil å är 10 år gammal..jag känner inte för å stå på okänd ort å byta rem utan byter rem+ vattenpump när jag e hemma...
remhjul å spännare lär ju inte ha dåliga lager i alla fall men gummit...

renault har ju bara ren skit så är lite rädd för å testa köra..

Administratör
2 997 Inlägg
3 december 2009
Jag bytte rem på min  golf 1a "83a"  2003 första gången och då hade den gått 23k mil..... inte många tänder kvar va det och jag visste ju att den inte slår sönder något som din 1.6a gör men 2-3tusen mil över har jag haft kunder som kört med sina och det har inte hänt nått i alla fall...

En kopp av den svarta såsen...

Motborgare
1 099 Inlägg
3 december 2009
Xuri skrev:
[

ja dels för jag ska köpa kärran, den har gått 2233mil å är 10 år gammal..jag känner inte för å stå på okänd ort å byta rem utan byter rem+ vattenpump när jag e hemma...
remhjul å spännare lär ju inte ha dåliga lager i alla fall men gummit...

Har du bara några mil att köra, så vore det väl själva fan att det hände precis då. --Fast man vet ju hur det är.

-- K

4 474 Inlägg
3 december 2009
Xuri: Håller med Kavli, man kan aldrig veta hur det kommer gå....Personligen skulle jag slänga ett öga på remmen, ser den "normal" ut med tanke på dess ålder så skulle jag "chansa", förutsatt att inga "konstiga" ljud hörs från kamremsregionen...

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Xuri: Håller med Kavli, man kan aldrig veta hur det kommer gå....Personligen skulle jag slänga ett öga på remmen, ser den "normal" ut med tanke på dess ålder så skulle jag "chansa", förutsatt att inga "konstiga" ljud hörs från kamremsregionen...

Jo tanken var ju lite så. de ska inte vara några oljud heller men om de  är oljud å gummit e dåligt vad fan gör man då om man står på annan ort utan rem å verktyg :p

den var inne på 1800mila service 06 å då sa dom inget om remmen på VAG i alla fall men de är ju ett par år sen..  ja de är frågan...

4 474 Inlägg
3 december 2009
Xuri: Gummit lär ju ha torrsprickor den saken är ganska säker...Så länge remmen ser rimlig ut, inga luddiga "tänder" så skulle jag chansa...Har bilen bara gått knappa 2500 mil på 10 år? isf kan du kanske teckna en försäkring inklusive maskinskada (om det nu finns nåt bolag som tecknar för 10 år gamla bilarm har för mig att gränsen brukar gå vid 8 år eller 10000mil, vilket som inträffar först...)

Edit: Om bilen verkligen bara gått knappa 2500 mil så skulle jag definitvt vara modig nog o chansa på att remmen håller, bilen verkar ju vara mycket sparsamt använd.

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Xuri: Gummit lär ju ha torrsprickor den saken är ganska säker...Så länge remmen ser rimlig ut, inga luddiga "tänder" så skulle jag chansa...Har bilen bara gått knappa 2500 mil på 10 år? isf kan du kanske teckna en försäkring inklusive maskinskada (om det nu finns nåt bolag som tecknar för 10 år gamla bilarm har för mig att gränsen brukar gå vid 8 år eller 10000mil, vilket som inträffar först...)

Edit: Om bilen verkligen bara gått knappa 2500 mil så skulle jag definitvt vara modig nog o chansa på att remmen håller, bilen verkar ju vara mycket sparsamt använd.

Som förut när jag stod å meka renault på verkstad så höll remmarna eller spännhjulen varken längre mil eller längre årtal för nått slog alltid in å rasade kändes de som..antingen kamrem eller hjälprem gav sig å de slutade i ventilsallad. Men på volvona så hade vi aldrig nån kärra inne för kamremsras... så de verkar ju skilja en hel del i mellan tillverkarna..  Jag har aldrig öppnat huven på en skoda så detta var bara en liten allmän fråga hur ofta grejerna ger sig typ. enligt min släkting så kollar Vag bara hur remmen ser ut på servicen å byter efter behov..bilen var inne 06 på 1800mila service å man tycker dom borde anmärkt nånting med remmen för den var ju 7 år då...

Bilen har en släkting till mig å den har bara gått 2233mil i dagens läge men är ju 10 år..
Ja fan man får la köpa med sig rem å verktyg annars...beror lite på hur jag tar mig upp dit också...lite segt å ta med sig allt på tåg eller dyl.

brukar dom rasa fullständigt eller kröker man bara ventilerna ?

4 474 Inlägg
3 december 2009
Xuri: En -99:a borde vara en "interference engine", dvs kolvar o ventiler möts så fint så när remmen går av, men jag är inte 100%. Om du googlar på motorkoden så lär du kunna hitta info om det är en "interference engine" eller inte...

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Xuri: En -99:a borde vara en "interference engine", dvs kolvar o ventiler möts så fint så när remmen går av, men jag är inte 100%. Om du googlar på motorkoden så lär du kunna hitta info om det är en "interference engine" eller inte...

Ja man får la kolla upp de

jag menar rasar remmen på vägen hem men man bara kröker några ventiler så är de ju inte snordyrt å fixa i alla fall...

på vissa renault så gick ventilerna av å man fick byta allt i motorummet de vart ju lite värre tongue

4 474 Inlägg
3 december 2009
Haha...nej men det vore ju så onödigt om det hände på just en sån extrem lågmilare...Jag tror det kommer gå bra o remmen kommer hålla:)

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Haha...nej men det vore ju så onödigt om det hände på just en sån extrem lågmilare...Jag tror det kommer gå bra o remmen kommer hålla:)

Remmen höll!!!

Mina föräldrar skulle ändå upp å träffa släkten så dom körde hem den så jag slapp den dryga resan.. 2278mil hade den gått idag när jag tog en runda..kollade sedan på remmen å jag kör inte många meter till med den... på sin höjd går den till garaget för kamremsbyte.. remmen var inte slät å fin i ytan längre utan de såg ut som "apelsinlack" på en bil ungefär lol

4 474 Inlägg
12 december 2009
Gott:)! Låter som om remmen har "torrsprickor" vilket de brukar ha efter att ha suttit på det rekommenderade antalet mil/år...Ta inga flera "risker" nu, se till o byta rem o spännrulle ASAP:)!

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Gott:)! Låter som om remmen har "torrsprickor" vilket de brukar ha efter att ha suttit på det rekommenderade antalet mil/år...Ta inga flera "risker" nu, se till o byta rem o spännrulle ASAP:)!

Jo jag tog bara bilen en runda för jag var tvungen å känna på "effekten" å hämta några grejer innan jag kunde dricka öl tongue

Edit: de var faktiskt inte torrrspricker heller vad jag kunde se utan bara ytan på remmen som e väldigt lustig.

Tacka allesammans för svaren.
Senast redigerat av Xuri (12 december 2009)

Sök