En av mina många bilar är en Passat -95 med "ADY-motorn". Remmen skall bytas senast var 6:e år eller 12000 mil. Min rem var ganska exakt 5 år gammal med 11000 mil. Hade tidigare haft ett "kvittrande" ljud som kom o gick lite då och då. Letatde lääänge efter orsaken utan att hitta något (misstänkte gnislande generator/vattenpump/servopump eller deras remmar). Så en vacker dag var ljudet borta, hurra!!! Ja körde glatt vidare. Dock så har jag som vana att "kolla till" kamremmen då och då...O när jag gjorde det denna gång fick jag en mindre chock...Kamremmen var lätt "metall färgad", inte bra...Vid närmare kontroll hade spännrullen tokskurit, remmen gled mot rullen o hade gjort så i gissningsvis 400-500mil, haveriet var inte långt borta! Naturligtvis bytte jag rem + spännrulle. Vad jag vill säga med detta är att det är inte bara remmen det hänger på utan även spännrullen, skär den (eller något annat som drivs av kamremmen, tex vattenpumpen kan vara kamremsdriven på vissa bilar) så är man torsk inom kort...Mitt råd är därför: Kolla till remmen, har den tydliga "torrsprickor" så byt omgående, kolla även så spännrullen är OK, dvs om detta är möjligt (på min Passat plockar man bort övre kamremskåpan enkelt, sitter endast med 2 snabb-spännen, borde vara nåt liknande på 1.6:an...)
Edit: 30-40 mil borde den klara om den ser hyffsad ut, ett litet risktagande är det alltid. O även en ny rem kan gå av eller rappa över om den inte har korrekt spänning...
Senast redigerat av dawwe (2 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure