Svårstartad Opel Omega 89 2.0i 89a, Startar direkt om man knuffar igång!

Myshenke
30 november 2009 · 50 Inlägg

Har precis köpt en opel omega och givetvis var det inga fel på den enligt förra ägaren... Nu 2 dagar senare kan jag knappt starta den via startmotorn men startar lätt om man knuffar igång den.
När det väl är igång går den som en klocka och inget hackande eller hostande

Ni som varit med om detta kanske kan ge mig lite tips på vanliga grejor? Hade uppskattats mycket!

Har testat ge starthjälp och bytat bränslepumpsrelä utan framgång sad

Kavli Motborgare
30 november 2009 · 1 099 Inlägg

När du försökte ge den starthjälp, satte du startkablarna rätt över batteriet, eller använde du jordning till karossen?

Om du använde jordning till karossen, försök flytta pluskabeln ner till startmotorn, om möjligt.

Jag misstänker att det blir för stort spänningsfall under starten så tändsystemet inte fungerar.
De två ställerna man kollar då är batterijordningen i karossen och plusmatningen som går ner till startmotorn.

-- K

Myshenke
1 december 2009 · 50 Inlägg

Har precis varit ute och testade att sätta dit min ctec laddare och boostade på startmotorn, kom inte åt med vanliga startkablar.  Men det var ingen skillnad alls och den är fortf svårstartad...

Och har gått igenom alla kablar till startmotorn och jordningar utan någon framgång alls.. Börjar fundera på om det kan ha ngt med insprutet eller bensinflödet att göra?
  För hade det varit spänningsfall vid startmotorn tycker jag det hade hjälpt att ha starthjälp från en annan bil?

Kavli Motborgare
1 december 2009 · 1 099 Inlägg

Låter som om det blir för svag gnisna när du krankar den då.

Förkopplingsmotståndet till tändspolen då. --Bryggas det över när du startar?
Du kan ju för en kort tid brygga över motståndet och göra ett startförsök och se hur det går.

-- K

Myshenke
1 december 2009 · 50 Inlägg

Hmm förkopplingsmotståndet vet jag inte var det är eller var det sitter hmm  Ska kolla runt lite på nätet och se..

Kan du ge eller hitta en förstålig beskrivning?

JonR
1 december 2009 · 3 259 Inlägg

Går den segt på startmotorn eller går den så snabbt som den ska? Går startmotorn som den ska så är det inget spänningsfall vi pratar om! Har du gnista när du kör på startmotorn? Går soppapumparna? Om inte så kan du sätta en startkabel mellan kaross och motor och se om den startar då! Gör den det så har du en trasig jordfläta, inget ovanligt fel och då får man ofta dom symptomen som du beskriver!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Myshenke
1 december 2009 · 50 Inlägg

Startmotorn vevar på som bara den!
Jag ska kolla det direkt imorgoneftermiddag! Men gnista är där när startmotorn går runt, men jag ska kolla den stora jordflätan ordentligt imorn också.

uppskattar verkligen hjälpen!smile

JonR
1 december 2009 · 3 259 Inlägg

Okej! Då låter det verkligen som glapp kontakt nånstans! Vanligtvis jordflätan då den blir spröd o jordar jäkligt dåligt men samtidigt kan se hel ut men tar man tag o drar i den så brukar den falla i bitar! Men kolla övrigt kablage också om du hittar nåt som ser knasigt ut! Får den soppa när du kör på startmotorn då? Är det inte simpelt att lossa spridarbryggan på den där för o se om dom öppnar som dom ska samtidigt som man kör på startmotorn?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Kavli Motborgare
1 december 2009 · 1 099 Inlägg

Myshenke skrev:
Hmm förkopplingsmotståndet vet jag inte var det är eller var det sitter hmm  Ska kolla runt lite på nätet och se..

Kan du ge eller hitta en förstålig beskrivning?

Det sitter en, oftast, vit fyrkantig klump vid tändspolen. Plussidan på tändspolen är kopplad till ena änden och 12V från tändingslåset kommer in på den andra sidan. Den förbikopplas vanligtvis när du startar den för att kompensera för spänningsfallet som startmotorn ger när den drar rundt motorn. Om den inte förbikopplas, så får du svag gnista.

-- K

Myshenke
2 december 2009 · 50 Inlägg

Soppa kommer för den stinker om jag lossar tändstiften och kör, däremot kanske den inte får tillräcklig mängd

Ska kolla spridarna till helgen och se, dom sitter sjukt dåligt på den, typ längst in mot bilen (under rutan) så man ser inte "framför" dom.

Har fixat och jordflätan har 100% kontakt nu, va nog bra innan med men jag stålborstade och satte på kopparpasta och kollade så den var hel

Tändspole ska jag också kolla men ska in på en opelverkstad imorn och felsöka via datorn, så hoppas jag att jag får en felkod på vad som är fel! Annars blir det till att pilla ner och fixa det mesta... hoppas på det bästa!

tackar för era tips ! smile Kul när folk tar sig tid till att tipsa om det dom är bra på!

JonR
2 december 2009 · 3 259 Inlägg

Om den surar ner sig låter det som ett tändningsfel, hur är gnistan? Har du knallblå gnista på alla fyra stift vid körning på startmotorn?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Myshenke
3 december 2009 · 50 Inlägg

Ja den är blå och fin på alla stift, har även nya boschstift och nya kablar.

Var på opel idag och körde dit den, när dom skulle kolla den så tro fan att det startar direkt varje gång dom testar starta den! typ 6 -7 ggr utan att ens hosta. Så det blev ingen felsökning där... och så nästa gång den ska startas bråkade den igen.... SUCK

Får nog kolla över tändningen ordentligt

Och kavli: ska kolla det imorn med förkopplingsmotståndet!

JonR
3 december 2009 · 3 259 Inlägg

Jag gissar på glappkontakt nånstans... när du bogserar igång en bil så rumlar det om endel i motorutrymmet... det gör det inte lika mycket när man kör på startmotorn så jag gissar iaf på att du har felet där nånstans!

Så som jag skulle börja felsöka är iaf att ha bilen stå o gå på tomgång och sedan rycka lite i kablaget o se om den hackar till eller stannar.. Du har ingen kompis med en likadan bil ståendes då som du kan låna grejor ifrån? Då är det ju lätt att köra med uteslutningsmetoden...

hojta till om du behöver några grejor, har en helt komplett motor med ALLT för starta den så misstänker du att nåt är trasigt så säg till.. det är en 2.0 8v -88 eller 89 som jag har från en kadett GSI(exakt samma motor) Så jag har ett helt komplett elssystem liggandes!

MVH/Jon

Senast redigerat av JonR (3 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Myshenke
3 december 2009 · 50 Inlägg

Jag tror det handlar om ngt tillslag... hade det varit glapp som du tror hade motorn hostat till oftare vilket den aldrig gör nu när det väl är igång.. 

Har fått tips också om att det kan vara ngn givare såsom varvtalsgivaren som sitter vid svänghjulet som glappar eller liknande... 

SUCK på detta problemet, kan vara 100 saker och allting är småbagateller säkert

Men jag ska tänka på din motor med delarna JonR smile Funderar på tändspolen och den biten.. Och nej jag har tyvärr ingen liknande bil i närheten

Helgen är räddad! haha -.-

Myshenke
11 december 2009 · 50 Inlägg

Tänkte berätta att jag hittat felet, och mycket riktigt var det ett tillslag... Tändplattan är lite sleten så när jag vred nycklen så vred jag den 3mm för långt typ. Vrider jag tillbaka dessa 3 mm när jag startar så springer den igång direkt.... Snacka om sjukt problem! Men så kan det va, den funkar! Hurra big_smile Märkte inte sambandet av det förens idag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang