Nu är jag ingen expert på traktorer (läs Volvo) men ett "normalt" kylslystem jobbar under ÖVERTRYCK, oftast mellan 1-2 bar, övertrycks ventilen i locket öppnar iaf på BMW strax under 2 bar. Att vattennivån stiger när du varmkör motorn med avskruvat lock är logiskt, varmt vatten har större volym än kall, därav stiger nivån. Trycket i systemet byggs upp av värmen, dvs om systemet är tätt...Man har trycksatta system för att höja kokpunkten, normalt så kokar inte vattnet i ett kylsystem förrän en bit över 110 grader, det kan dock variera beroende på fabrikat. Som första åtgärd håller jag med de som föreslår att du köper ett nytt lock, varför riva hela motorn när det kanske bara är locket? Kvarstår problemet så sök efter läckage, både vatten o luft, kan ju vara som så att systemet suger luft nånstans o det är därför den kokar...Lufta sedan enligt konstens alla regler. Har du fortfarande problem så bör du mäta avgashalterna i expansionskärlet, har du avgaser där ja då är det högst troligt topplockspackningen, eller en spricka nånstans, tex i topplocket om du har mega-otur...Går du grundligt o metodiskt till väga kommer du förhoppningsvis spara både tid o pengar!
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure