3198
Sök

850 tdi -97 kokar vattnet i expansionskärlet!

7 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har nyligen inhandlat ett reparationsobjekt, en volvo 850 tdi 97:a 51000mil

Kamrem+vattenpump är nyligen bytt.

Problemet den har är att när den börjar närma sig arbetstempratur så börjar vattnet i expansionskärlet att stiga tills det börjar bubbla vatten ur lockets övertrycksventil.

Den tappar även en stund senare värmen i värmepaketet och det börjar då blåsa kallt inne i kupeen.
Trots detta så visar tempmätaren en normal stadig arbetstemp oavsett. (ca en 1/3 av skalan på tempvisaren)

Från att den är helt kall så kan man åka en 3mil utan att den visar några andra symptom än att det börjar bubbla ur locket. Men sätter man sig sen och åker hemåt igen efter säg 15-60min så kommer man inte längre än 2mil innan värmen försvinner.

Jag har märkt att ungefär när värmen försvinner är då när vätskenivån i expansionskärlet når precis botten där slanganslutningen är.

Min tanke är att antingen är det topplockspackningen eller så behöver den luftas i kylsystemet. Någon som vet hur jag går tillväga för att lufta för det verkar ju som att den har luft som cirkulerar runt upp i värmepaketet.

Det är väll ganska omfattande arbete att byta topplockspackning på denna motor eftersom det är en diesel? Måste väll lossa pumprem då osv?

104 Inlägg
1 december 2009
#2
locket till expansionskärlet är nog kass hade samma problem med min gammla bil. Då trycker den inte ut luften som blir i sstemet...

"Turbo is da shit"
Motorrenovering på gång=)=)

7 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#3
TurboNissen skrev:
locket till expansionskärlet är nog kass hade samma problem med min gammla bil. Då trycker den inte ut luften som blir i sstemet...

Kan tilläggas att jag prövat köra motorn på tomgång på tomgång med locket av och vattnet stiger då endå men det kanske är ett trycksatt system som behöver lite mottryck i form av locket?

1 043 Inlägg
1 december 2009
#4
Om det sitter bränslevärmare på den så är den svår att lufta, man måste sätta tryck i systemet när man fyller det.
Om värmaren ändå inte funkar så prova att koppla bort den.
Och ja den måste ha lock på när den är igång.

3 259 Inlägg
1 december 2009
#5
Du har övertryck i systemet.. det orsakas av antingen kompression i kylarvattnet(topp-packning) eller så är det för att motorn går varm, tex trasig vattenpump!

Det första vattnet som kommer precis när det börjar bubbla, är det kallt eller varmt? Varmt? isåfall cirkulerar det fin fint och en ny topppackning behövs...

För att säkerställa det så kan du täta systemet helt(skruva på lock osv) och starta motorn när den är helt kall! Varva motorn en del och öppna locket på kylvätskebehållaren, ett rejält tryck där? upprepa detta några gånger för att vara säker! Då är toppackningen trasig!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 001 Inlägg
1 december 2009
#6
TurboNissen skrev:
locket till expansionskärlet är nog kass hade samma problem med min gammla bil. Då trycker den inte ut luften som blir i sstemet...

detta tror jag är en het kandidat till problemet och att dessa motorer kan vara ganska dryga att lufta.

Prova med ett nytt lock, kostar runt 100kr

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

bilmek
27 Inlägg
1 december 2009
#7
kolvas skrev:
TurboNissen skrev:
locket till expansionskärlet är nog kass hade samma problem med min gammla bil. Då trycker den inte ut luften som blir i sstemet...

detta tror jag är en het kandidat till problemet och att dessa motorer kan vara ganska dryga att lufta.

Prova med ett nytt lock, kostar runt 100kr

Byt inte locket
Förmodligen toppackningen!
Men för att vara säker gör så här, ta bort termostaten men inte packningen. Fyll upp med vatten samt pvk
stanna och kolla trycket på kärlet. pvk igen och kolla trycket i kärlet är det byte toppackningen.
(det är mycket ovanligt att termostaten kärvar så den kokar men det har hänt)
Lycka till

bilmek
27 Inlägg
1 december 2009
#8
kolvas skrev:
TurboNissen skrev:
locket till expansionskärlet är nog kass hade samma problem med min gammla bil. Då trycker den inte ut luften som blir i sstemet...

detta tror jag är en het kandidat till problemet och att dessa motorer kan vara ganska dryga att lufta.

Prova med ett nytt lock, kostar runt 100kr

Byt inte locket
Förmodligen toppackningen!
Men för att vara säker gör så här, ta bort termostaten men inte packningen. Fyll upp med vatten samt pvk
stanna och kolla trycket på kärlet. pvk igen och kolla trycket i kärlet är det byte toppackningen.
(det är mycket ovanligt att termostaten kärvar så den kokar men det har hänt)
Lycka till

4 001 Inlägg
2 december 2009
#9
dynamik skrev:
kolvas skrev:
TurboNissen skrev:
locket till expansionskärlet är nog kass hade samma problem med min gammla bil. Då trycker den inte ut luften som blir i sstemet...

detta tror jag är en het kandidat till problemet och att dessa motorer kan vara ganska dryga att lufta.

Prova med ett nytt lock, kostar runt 100kr

Byt inte locket
Förmodligen toppackningen!
Men för att vara säker gör så här, ta bort termostaten men inte packningen. Fyll upp med vatten samt pvk
stanna och kolla trycket på kärlet. pvk igen och kolla trycket i kärlet är det byte toppackningen.
(det är mycket ovanligt att termostaten kärvar så den kokar men det har hänt)
Lycka till

bara en fråga, ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT???
Här ger man ett svar som:
1. jag har varit ute för det själv
2. TurboNissen har haft exakt samma fel
3. Det kostar ca 100kr att testa

Din gissning kostar f*n så mycket mer i både pengar & arbete, varför inte börja med det enklaste?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

bilmek
27 Inlägg
2 december 2009
#10
kolvas skrev:
dynamik skrev:
kolvas skrev:

detta tror jag är en het kandidat till problemet och att dessa motorer kan vara ganska dryga att lufta.

Prova med ett nytt lock, kostar runt 100kr

Byt inte locket
Förmodligen toppackningen!
Men för att vara säker gör så här, ta bort termostaten men inte packningen. Fyll upp med vatten samt pvk
stanna och kolla trycket på kärlet. pvk igen och kolla trycket i kärlet är det byte toppackningen.
(det är mycket ovanligt att termostaten kärvar så den kokar men det har hänt)
Lycka till

bara en fråga, ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT???
Här ger man ett svar som:
1. jag har varit ute för det själv
2. TurboNissen har haft exakt samma fel
3. Det kostar ca 100kr att testa

Din gissning kostar f*n så mycket mer i både pengar & arbete, varför inte börja med det enklaste?

Jag änte så dum som du tror- varför ska man byta ett lock som fungerar, han skriver själv att vattnet trycks ut genom övertrycksventilen, då funkar det ju!!!
Det kan heller inte bygga på luft eller gaser i vattnet på grund av täppt lock.!!!

5 198 Inlägg
2 december 2009
#11
När man felsöker så säger det väl sej självt att man börjar med det billigaste och går uppåt, men sen är det väl bra med tips på vägen från folk som varit med om samma sak.

jag sälv har haft en bil som betedde sej på samma sätt,, och det va toppackningen. det man kan göra är ju åka till verkstan å be dom kolla avgashalten i kylarvätskan, eller ev mäta upp trycket i kärlet.

719 Inlägg
2 december 2009
#12
byt locket, när packningen i locket är trasig trycker den ut vatten den vägen
Senast redigerat av Vitamin (2 december 2009)

929 Inlägg
2 december 2009
#13
dynamik skrev:
kolvas skrev:
dynamik skrev:
Byt inte locket
Förmodligen toppackningen!
Men för att vara säker gör så här, ta bort termostaten men inte packningen. Fyll upp med vatten samt pvk
stanna och kolla trycket på kärlet. pvk igen och kolla trycket i kärlet är det byte toppackningen.
(det är mycket ovanligt att termostaten kärvar så den kokar men det har hänt)
Lycka till

bara en fråga, ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT???
Här ger man ett svar som:
1. jag har varit ute för det själv
2. TurboNissen har haft exakt samma fel
3. Det kostar ca 100kr att testa

Din gissning kostar f*n så mycket mer i både pengar & arbete, varför inte börja med det enklaste?

Jag änte så dum som du tror- varför ska man byta ett lock som fungerar, han skriver själv att vattnet trycks ut genom övertrycksventilen, då funkar det ju!!!
Det kan heller inte bygga på luft eller gaser i vattnet på grund av täppt lock.!!!

Eftersom att locket inte är provtryckt bör man byta det först. Det är riktigt dumt att börja skruva itur en motor om man inte har uteslutit enkla saker först.

Det är väldigt vanligt att locken inte öppnar vid "RÄTT" ryck.
Det är också väldigt vanligt att det är svårt att lufta kylsystemen ordenligt. Ibland krävs vaccumpumpning för att få till det. En riktigt brant uppförsbacke kan hjälpa ibland.

Eftersom att problemet verkar ha uppkommit efter vattenpumpsbyte så verkar luftning vara det troligaste felet.

Mats
Senast redigerat av mats757 (2 december 2009)

3 259 Inlägg
2 december 2009
#14
Ja eller så gör man så som jag föreslagit så vet man direkt vad som är felet! Oavsett om det är locket eller termostaten eller vad nu det kan vara! ingen av dom kan bygga tryck i ett slutet system hur som helst..Mitt tips är ju dessutom gratis och tar fem sekunder att göra!smile Sen kan man utesluta topp-packningen och börja leta efter andra orsaker...


MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 001 Inlägg
2 december 2009
#15
dynamik skrev:
kolvas skrev:
dynamik skrev:

Byt inte locket
Förmodligen toppackningen!
Men för att vara säker gör så här, ta bort termostaten men inte packningen. Fyll upp med vatten samt pvk
stanna och kolla trycket på kärlet. pvk igen och kolla trycket i kärlet är det byte toppackningen.
(det är mycket ovanligt att termostaten kärvar så den kokar men det har hänt)
Lycka till

bara en fråga, ÄR DU DUM PÅ RIKTIGT???
Här ger man ett svar som:
1. jag har varit ute för det själv
2. TurboNissen har haft exakt samma fel
3. Det kostar ca 100kr att testa

Din gissning kostar f*n så mycket mer i både pengar & arbete, varför inte börja med det enklaste?

Jag änte så dum som du tror- varför ska man byta ett lock som fungerar, han skriver själv att vattnet trycks ut genom övertrycksventilen, då funkar det ju!!!
Det kan heller inte bygga på luft eller gaser i vattnet på grund av täppt lock.!!!

Ifall locket är trasigt (eller explantionskärlet sprucket) kan det koka i explantionskärlet innan motorn går i kok och då trycker bilen ur sig vatten genom locket.

Men som jag skrev innan och som några andra även påpekat så är luft i systemet mycket troligt, jag har gett upp att försöka lufta dessa motorer på "vanligt" sätt utan kör uteslutande med vaccumklocka vid påfyllning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

7 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#16
Tack för alla svar.  Ska inhandla denna senare i veckan, tror ni den pallar att lufta ut hela systemet även med värmepaket o diselvärmaren osv?

http://www.biltema.se/products/product. … mId=145751

Ska även prova att köpa ett nytt kylarlock så man kan montera det i samband med trycksättningen.

4 001 Inlägg
2 december 2009
#17
Hammarbom skrev:
Tack för alla svar.  Ska inhandla denna senare i veckan, tror ni den pallar att lufta ut hela systemet även med värmepaket o diselvärmaren osv?

http://www.biltema.se/products/product. … mId=145751

Ska även prova att köpa ett nytt kylarlock så man kan montera det i samband med trycksättningen.

den funkar säkert, ganska lik den jag har

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2009
#18
Nu är jag ingen expert på traktorer (läs Volvo) men ett "normalt" kylslystem jobbar under ÖVERTRYCK, oftast mellan 1-2 bar, övertrycks ventilen i locket öppnar iaf på BMW strax under 2 bar. Att vattennivån stiger när du varmkör motorn med avskruvat lock är logiskt, varmt vatten har större volym än kall, därav stiger nivån. Trycket i systemet byggs upp av värmen, dvs om systemet är tätt...Man har trycksatta system för att höja kokpunkten, normalt så kokar inte vattnet i ett kylsystem förrän en bit över 110 grader, det kan dock variera beroende på fabrikat. Som första åtgärd håller jag med de som föreslår att du köper ett nytt lock, varför riva hela motorn när det kanske bara är locket? Kvarstår problemet så sök efter läckage, både vatten o luft, kan ju vara som så att systemet suger luft nånstans o det är därför den kokar...Lufta sedan enligt konstens alla regler. Har du fortfarande problem så bör du mäta avgashalterna i expansionskärlet, har du avgaser där ja då är det högst troligt topplockspackningen, eller en spricka nånstans, tex i topplocket om du har mega-otur...Går du grundligt o metodiskt till väga kommer du förhoppningsvis spara både tid o pengar!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 001 Inlägg
2 december 2009
#19
dawwe skrev:
Nu är jag ingen expert på traktorer (läs Volvo) men ett "normalt" kylslystem jobbar under ÖVERTRYCK, oftast mellan 1-2 bar, övertrycks ventilen i locket öppnar iaf på BMW strax under 2 bar. Att vattennivån stiger när du varmkör motorn med avskruvat lock är logiskt, varmt vatten har större volym än kall, därav stiger nivån. Trycket i systemet byggs upp av värmen, dvs om systemet är tätt...Man har trycksatta system för att höja kokpunkten, normalt så kokar inte vattnet i ett kylsystem förrän en bit över 110 grader, det kan dock variera beroende på fabrikat. Som första åtgärd håller jag med de som föreslår att du köper ett nytt lock, varför riva hela motorn när det kanske bara är locket? Kvarstår problemet så sök efter läckage, både vatten o luft, kan ju vara som så att systemet suger luft nånstans o det är därför den kokar...Lufta sedan enligt konstens alla regler. Har du fortfarande problem så bör du mäta avgashalterna i expansionskärlet, har du avgaser där ja då är det högst troligt topplockspackningen, eller en spricka nånstans, tex i topplocket om du har mega-otur...Går du grundligt o metodiskt till väga kommer du förhoppningsvis spara både tid o pengar!

Kul för dig att den traktorn har en Audi motor...(du var bara tvungen att göra detta till en märkesgrej eller?)

Sen har du trycksatta system för att få bättre värmeöverledning, inte för att höja kokpunkten, det är en positiv bieffekt.
Även glykolen höjer kokpunkten

Edit: men förövrigt har du rätt tänk
Senast redigerat av kolvas (2 december 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 december 2009
#20
Kolvas: Jag skrev som jag gjorde om "traktorer" av den enkla anledningen att jag inte är en Volvo-kännare vilket du snabbt påpekade genom att informera mig om att den har en AutoUnion-motor:).
O ja glykolen höjer kokpunkten, men FÖR hög glykol-koncentration ger sämre kylverkan, har för mig att optimalt är någonstans kring 50/50. O slutligen, nej avsikten var inte att göra detta till en "märkesgrej".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök