Handtagen ur funktion vid kyla (Audi a3)

Robin442
1 december 2009 · 5 Inlägg

Hejsan, har ett litet problem. Det är så att såfort de blir lite kallt ute så funkar det inte att öppna dörren. Den låser upp när jag trycker på fjärren osv, men det är som att de inte är något motstånd i handtaget när jag drar i det. Så jag får krypa in genom bagaget och sedan öppna inifrån.

Någon som vet vad som kan göras åt detta?

OBS: Det är likadant på passagerardörren.

Mvh Robin

Rock-Star
1 december 2009 · 2 982 Inlägg

Byt bil!

öppna dörrsidan och titta på vad som kärvar.

vofloo
1 december 2009 · 739 Inlägg

nu va de inte det han frågade

men försök pilla bort dörr sidan och smörj delarna till dörrhandtaget m.m smile hoppas det hjälper

Rock-Star
1 december 2009 · 2 982 Inlägg

vofloo skrev:
nu va de inte det han frågade

men försök pilla bort dörr sidan och smörj delarna till dörrhandtaget m.m smile hoppas det hjälper

och vad skrev jag!?

vofloo
1 december 2009 · 739 Inlägg

Byt bil!


de va det jag reagerade på .

Soubee
1 december 2009 ·

Yeah, ngt jag kanske kan hjälpa till med hade samma problem på de två audi c5-karossen jag haft. Första gången fick jag panik och gick in genom en annan dörr, klättrade till framsätet åkte in till audi och pratade med en i verkstaden.
Han sa att han hade samma fel, och gav mig en snabb lösning eller ja snabb och snabb. Han brukade antingen:
Värma dörren utifrån med en kupé värmare och tina lås vajern som brukar frysa.
Eller ta en påse med varm vatten och stå och hålla den emot dörren.

Enligt min erfarenhet så fryser lås-vajern eller ngt i låslådan, jag avhjälpte detta genom att installera en kupé värmare som jag slog igång 20-40min innan jag skulle ngn stans.

Annars kan det också hjälpa om du skruvar isär dörren och smörjer de utsatta delarna.

Robin442
2 december 2009 · 5 Inlägg

Soubee skrev:
Yeah, ngt jag kanske kan hjälpa till med hade samma problem på de två audi c5-karossen jag haft. Första gången fick jag panik och gick in genom en annan dörr, klättrade till framsätet åkte in till audi och pratade med en i verkstaden.
Han sa att han hade samma fel, och gav mig en snabb lösning eller ja snabb och snabb. Han brukade antingen:
Värma dörren utifrån med en kupé värmare och tina lås vajern som brukar frysa.
Eller ta en påse med varm vatten och stå och hålla den emot dörren.

Enligt min erfarenhet så fryser lås-vajern eller ngt i låslådan, jag avhjälpte detta genom att installera en kupé värmare som jag slog igång 20-40min innan jag skulle ngn stans.

Annars kan det också hjälpa om du skruvar isär dörren och smörjer de utsatta delarna.

Tack för svaret! Blir till att plocka ner dörren och smörja. Har en kupevärmare och får parkeringsplats med eluttag först imorgon, men blir jobbigt om man ska till en polare och låta bilen stå där ett par timmar en vinterkväll hehe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang