Is på insidan av vindrutan?? :(

eacan
2 december 2009 · 595 Inlägg

Hallå! cool
Idag när jag skulle bege mig till skolan så märker jag att min vidruta är helt igen isad.. Både ute OCH inne?!

Vad fasen kan detta bero på?
Är det hål in i kupén på ngt sätt eller vad kan vara felet? mad

Senast redigerat av eacan (2 december 2009)

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Falcy
2 december 2009 · 193 Inlägg

eacan skrev:
Hallå! cool
Idag när jag skulle bege mig till skolan så märker jag att min vidruta är helt igen isad.. Både ute OCH inne?!

Vad fasen kan detta bero på?

Fukt på insidan...fryser...is...

Har du det problemet i din S70?
Trodde bara det hände äldre bilar, hade en Mazda 323 -95a för många år sedan, den var helt hopplös med detta big_smile


http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=34882

Senast redigerat av Falcy (2 december 2009)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
eacan
2 december 2009 · 595 Inlägg

Falcy skrev:
Fukt på insidan...fryser...is...

Där tänkte du allt till va? smile

Frågan var dock hur det skulle kunna komma dit?

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Falcy
2 december 2009 · 193 Inlägg

eacan skrev:

Falcy skrev:
Fukt på insidan...fryser...is...

Där tänkte du allt till va? smile

Frågan var dock hur det skulle kunna komma dit?

Se min edit ovan. Forumet där lär kunna hjälpa dig.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.
Saab 9-5 2.3t "Spritskåpet" (2001)
eacan
2 december 2009 · 595 Inlägg

Falcy skrev:
Fukt på insidan...fryser...is...

Har du det problemet i din S70?
Trodde bara det hände äldre bilar, hade en Mazda 323 -95a för många år sedan, den var helt hopplös med detta big_smile


http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=34882

Tack smile

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Jimpiz
2 december 2009 · 845 Inlägg

Du andas för mycket innan det börjat komma varm luft ur fläkten big_smile

Saab 9-3SS (2008)
Thullen
2 december 2009 · 1 653 Inlägg

sluta kör för korta sträckor...

kör du bara korta sträckor så blåser du bara in fukt i kupen, den blir aldrig så genomvarm att du torkar ur ordentligt, då får du fukt kvar i kupen som sedan kondenseras på de kalla rutorna och sedan fryser...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
_Norrland_ Bilvårdstekniker
2 december 2009 · 766 Inlägg

Har du bilen i varmgarage på nätterna och  sedan kör ut den och låter den stå så uppstår också detta problem med fukt i vissa temperaturer som sedan fryses till is om man inte lämnar dörr eller fönster öppet smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
eacan
2 december 2009 · 595 Inlägg

Thullen skrev:
sluta kör för korta sträckor...

kör du bara korta sträckor så blåser du bara in fukt i kupen, den blir aldrig så genomvarm att du torkar ur ordentligt, då får du fukt kvar i kupen som sedan kondenseras på de kalla rutorna och sedan fryser...

Ja, jag kör dock nästan endast korta sträckor med bilen.. (Till skolan & hem) ca. 1 mil en väg.

Men har hört att man skall ställa in bilen i varmluftsgarage med en rutan nere ca 1 cm. sedan ha kupévärmare på. Stämmer detta?

_Norrland_ skrev:
Har du bilen i varmgarage på nätterna och  sedan kör ut den och låter den stå så uppstår också detta problem med fukt i vissa temperaturer som sedan fryses till is om man inte lämnar dörr eller fönster öppet

Nej jag har ju inte det..

--
För övrigt så har jag försökt driva ut den mesta fukten som funnits i bilen idag. Verkar rätt torrt nu iaf. har också lagt tidningspapper under gummimattorna för att förhindra att detta sker igen. Har också lagt en trasmatta på vindrutan. Hoppas det hjälper!
Några mer tips?

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Kavli Motborgare
2 december 2009 · 1 099 Inlägg

eacan skrev:

Thullen skrev:
sluta kör för korta sträckor...

kör du bara korta sträckor så blåser du bara in fukt i kupen, den blir aldrig så genomvarm att du torkar ur ordentligt, då får du fukt kvar i kupen som sedan kondenseras på de kalla rutorna och sedan fryser...

Ja, jag kör dock nästan endast korta sträckor med bilen.. (Till skolan & hem) ca. 1 mil en väg.

Men har hört att man skall ställa in bilen i varmluftsgarage med en rutan nere ca 1 cm. sedan ha kupévärmare på. Stämmer detta?

_Norrland_ skrev:
Har du bilen i varmgarage på nätterna och  sedan kör ut den och låter den stå så uppstår också detta problem med fukt i vissa temperaturer som sedan fryses till is om man inte lämnar dörr eller fönster öppet

Nej jag har ju inte det..

--
För övrigt så har jag försökt driva ut den mesta fukten som funnits i bilen idag. Verkar rätt torrt nu iaf. har också lagt tidningspapper under gummimattorna för att förhindra att detta sker igen. Har också lagt en trasmatta på vindrutan. Hoppas det hjälper!
Några mer tips?

Har du AC? --Använd den! Den är lika effektiv på att fukta av som på att kyla på sommarn.

-- K

twin_cam Smålänning
2 december 2009 · 7 877 Inlägg

Som sagt, använd AC som avfuktare smile Funkar mycket bra.
Sen ska du undvika att köra kortsträckor med... Lätt att ta bilen, men egentligen mår inte bilen bra av det... Om du inte har motorvärmare... Då lär du ha uttag för kupevärmare också smile Använd det isf...
Din bil är som de flesta lite nyare... Fukten kommer alltid in, men den är så tät (för att slippa vindbrus) så fukten kommer inte ut så lätt...

Alla bilar tar in lite fukt smile Många nyare bilar verkar ha underdimensionerad ventilation till vindrutan dessutom... HAr aldrig haft im/isproblem i mina bilar (Två Saab 900OG och en Volvo 740)... Och dem gamla bilarna är allt annat än täta wink Kommer aldrig köpa nått med sämre värme och ventilation än 740:in smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
eacan
2 december 2009 · 595 Inlägg

twin_cam skrev:
Som sagt, använd AC som avfuktare smile Funkar mycket bra.
Sen ska du undvika att köra kortsträckor med... Lätt att ta bilen, men egentligen mår inte bilen bra av det... Om du inte har motorvärmare... Då lär du ha uttag för kupevärmare också smile Använd det isf...
Din bil är som de flesta lite nyare... Fukten kommer alltid in, men den är så tät (för att slippa vindbrus) så fukten kommer inte ut så lätt...

Alla bilar tar in lite fukt smile Många nyare bilar verkar ha underdimensionerad ventilation till vindrutan dessutom... HAr aldrig haft im/isproblem i mina bilar (Två Saab 900OG och en Volvo 740)... Och dem gamla bilarna är allt annat än täta wink Kommer aldrig köpa nått med sämre värme och ventilation än 740:in smile

Självklart använder jag AC:n. Men det tar ju en liten stund ju wink Mjoo, men man kan ju inte undgå att ta bilen till skolan nu när det är assss kallt på morgonen. Lat som man är wink
Vart kan uttaget för köpevärmaren sitta?

haha. Det låter bra det big_smile cool

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
Kavli Motborgare
2 december 2009 · 1 099 Inlägg

eacan skrev:
[
Vart kan uttaget för köpevärmaren sitta?

Normalt skruvar man in det i fotbrunnen på passagerarsidan. Högst upp på höger sida, så det inte sparkas loss så lätt.

-- K

eacan
3 december 2009 · 595 Inlägg

Kavli skrev:

eacan skrev:
[
Vart kan uttaget för köpevärmaren sitta?

Normalt skruvar man in det i fotbrunnen på passagerarsidan. Högst upp på höger sida, så det inte sparkas loss så lätt.

-- K

Nice! smile

Föresten. La under några tidningar under mattorna igår. Idag när jag skulle åka iväg så va de snustort! Wiiiii :-)

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
alain www.bimmerpower.org
3 december 2009 · 3 995 Inlägg

Eller det du kan göra är att köpa en fukt påsse som man har i husvagn, även detta funkar perfekt mot fukt i bilen.

Senast redigerat av alain (3 december 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang