LMM=LuftMasseMätare. Denna "manick" mäter hur mycket luft som sugs in i motorn, om den mäter fel så anpassar motorelektroniken bränslemängden efter den mängd luft den tror den får (alltså från LMM). Om man antar att LMM skickar signaler som säger att motorn får mer luft (syre) än vad den egentligen får, så "fettar" den på lite mer med bränsle. Lambdasonden lär upptäcka detta o talar då om för bilen att den ska dra ner lite på bränslemängden, dock så kan man inte "lambda-kompensera" ett alltför felaktigt värde från LMM. Resultat: bilen går "fett", vilket jag tycker att dina värden tyder på...
Edit: Har du kopplat upp bilen mot VAG-com o kollat live-värden på lambdasonden? Vid närmare eftertanke så borde lambdan signalera fet blandning, kanske till o med så fet att en felkod borde läggas upp...
Senast redigerat av dawwe (3 december 2009)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure