1654
Sök

Köpråd: Bil att pendla i för ca. 30 000kr

8 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#1
Hej på er alla

Jag funderar på att skaffa en bil och skulle verkligen behöva er hjälp. Jag har väldigt dålig koll på bilar i allmänhet. Det jag främst tänkt använda bilen till är att ta mig till och från jobbet vilket blir ca. 13 mil om dagen, fyra dagar i veckan.

- Bilen jag söker ska vara så billig som möjligt (skatt, försäkring och förbrukning) gärna helt problemfri, bara gå och gå. smile
- Sen vill man gärna att den ska ha en viss säkerhet också med tanke på att jag kommer köra ganska mycket.
- Jag kommer köra absolut största delen motorväg, så förbrukning i ca. 110 km/h är viktigt.
- Budgeten är ca. 30 000kr.

De modeller jag kollat lite på är Polo, Golf, Astra men alla bra förslag tas gladeligen emot.


Tack på förhand för hjälpen!

162 Inlägg
6 december 2009
#2
Peugeot 406 2,2 HDi Diesel? 133hk, går extremt billigt och är riktigt bekväm att köra i allmänhet. Såldes 01-04. En fin motorvägsbil som knappt låter någonting i motorvägsfart, dvs 110-140km/h.
Och kvalitén, ja, det är ju en Peugeot, men några större problem tror jag inte det lär bli.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

8 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#3
Tack för tipset. Jag ska kolla på den.
Vid en snabb titt på blocket verkar den ganska svår att hitta, och en del dyrare än 30 000kr.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
6 december 2009
#4
850,s70, v70 tdi smile Kör min på 0.6 blandat och jag suger på ekonomi körning tongue Billig försäkring var det också!

Ganska täta pumpremsbyten dock 6000 mil..
Senast redigerat av Aruzo (6 december 2009)


177 Inlägg
6 december 2009
#5
Nissan micra senare årsmodeller kanske?

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#6
Kom ihåg att småbilar som Micra, Polo, golf etc ofta har mindre motorer och lägre utväxling, vilket får dom att varva en hel del på motorväg vilket ger onödigt med buller och onödigt hög förbrukning.

En lite större bil, som Peugeot 406 i storlek, har ofta större motorer och högre utväxling. Dessutom går de oftast på grund av just sin storlek betydligt lugnare än de mindre bilarna.

Så mitt råd är en Audi A4, Bmw 3-serie eller Mercedes C-klass. Stora, pålitliga och välbyggda bilar som kommer från landet som uppfann Autobahn, de trivs i högre farter helt enkelt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

54 Inlägg
6 december 2009
#7
Rquired skrev:
Kom ihåg att småbilar som Micra, Polo, golf etc ofta har mindre motorer och lägre utväxling, vilket får dom att varva en hel del på motorväg vilket ger onödigt med buller och onödigt hög förbrukning.

En lite större bil, som Peugeot 406 i storlek, har ofta större motorer och högre utväxling. Dessutom går de oftast på grund av just sin storlek betydligt lugnare än de mindre bilarna.

Så mitt råd är en Audi A4, Bmw 3-serie eller Mercedes C-klass. Stora, pålitliga och välbyggda bilar som kommer från landet som uppfann Autobahn, de trivs i högre farter helt enkelt smile

Audi A4 varvar rätt mycket på motorvägen med..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#8
Nebelwerfer skrev:
Rquired skrev:
Kom ihåg att småbilar som Micra, Polo, golf etc ofta har mindre motorer och lägre utväxling, vilket får dom att varva en hel del på motorväg vilket ger onödigt med buller och onödigt hög förbrukning.

En lite större bil, som Peugeot 406 i storlek, har ofta större motorer och högre utväxling. Dessutom går de oftast på grund av just sin storlek betydligt lugnare än de mindre bilarna.

Så mitt råd är en Audi A4, Bmw 3-serie eller Mercedes C-klass. Stora, pålitliga och välbyggda bilar som kommer från landet som uppfann Autobahn, de trivs i högre farter helt enkelt smile

Audi A4 varvar rätt mycket på motorvägen med..

Kolla det fetstilade, men alla A4 varvar inte en massa smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
Kom ihåg att småbilar som Micra, Polo, golf etc ofta har mindre motorer och lägre utväxling, vilket får dom att varva en hel del på motorväg vilket ger onödigt med buller och onödigt hög förbrukning.

En lite större bil, som Peugeot 406 i storlek, har ofta större motorer och högre utväxling. Dessutom går de oftast på grund av just sin storlek betydligt lugnare än de mindre bilarna.

Så mitt råd är en Audi A4, Bmw 3-serie eller Mercedes C-klass. Stora, pålitliga och välbyggda bilar som kommer från landet som uppfann Autobahn, de trivs i högre farter helt enkelt smile

Ja jag tänkte att det borde vara så. I mitt fall är det alltså låg förbrukning i motorvägshastighet som är det viktiga. Vilka modeller ska man titta på i den klassen. Bmw känns som det går bort direkt med tanke på att de brukar vara rätt så dyra att försäkra.

Hur är det Astra? Den ligger väl lite mellan polo, golf etc. och A4 i storlek. Skulle det kunna vara ett bra köp? Eller är det en dålig bil?

Vilka årsmodeller av tex. A4 ska man leta efter?


(Tack så mycket för all hjälp) smile

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 december 2009
#10
Jag köpte en Golf gti turbo Som pendlar bil visst lite mycket motor kanske med jag vill kunna köra om utan att behöva riskera livet.

110km/h ~ 0.7-0.8

Brukar snitta 1-1.3 med massor av stadskörning och ganska hård körstil motorn är riktigt beprövad pjäs och går klockrent efter 24k mil och hittar man tyskimport är dom oftast rostfria...

Men ska du köra snuskigt snålt så säger jag Golf 2 Diesel det känns som man åker på luft du kommer ta dig till jobbet i 2 veckor på en tank lol och reservdelar finns i överflöd men kan vara svårt att hitta en "fräsch" men då kan du ligga på motorvägen med en förbrukning kring 0.2-0.35

Vill du inte ha diesel stycker jag du ska kolla polo/golf 1.6 Bägge är billiga i försäkring och supersnåla i förbrukningen...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 december 2009
#11
introstand skrev:
Rquired skrev:
Kom ihåg att småbilar som Micra, Polo, golf etc ofta har mindre motorer och lägre utväxling, vilket får dom att varva en hel del på motorväg vilket ger onödigt med buller och onödigt hög förbrukning.

En lite större bil, som Peugeot 406 i storlek, har ofta större motorer och högre utväxling. Dessutom går de oftast på grund av just sin storlek betydligt lugnare än de mindre bilarna.

Så mitt råd är en Audi A4, Bmw 3-serie eller Mercedes C-klass. Stora, pålitliga och välbyggda bilar som kommer från landet som uppfann Autobahn, de trivs i högre farter helt enkelt :)

Ja jag tänkte att det borde vara så. I mitt fall är det alltså låg förbrukning i motorvägshastighet som är det viktiga. Vilka modeller ska man titta på i den klassen. Bmw känns som det går bort direkt med tanke på att de brukar vara rätt så dyra att försäkra.

Hur är det Astra? Den ligger väl lite mellan polo, golf etc. och A4 i storlek. Skulle det kunna vara ett bra köp? Eller är det en dålig bil?

Vilka årsmodeller av tex. A4 ska man leta efter?


(Tack så mycket för all hjälp) :)

Astra är ingen dålig bil, men jämfört med *de tre ovan* är det inget jag ens funderat på. Bmw kan vara dyra att försäkra, men kolla åtminstone upp premierna.

Det är inte alltid och för alla som det är dyrt, om du nu har ok priser på Bmw vore det väl synd att ha valt bort märket utan att kontrollera? Annars är Audi A4 1.9tdi en fin bil. Likaså Mercedes C200 eller 220 cdi samt Bmw 318 eller 325tds :)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#12
Rquired skrev:
introstand skrev:
Rquired skrev:
Kom ihåg att småbilar som Micra, Polo, golf etc ofta har mindre motorer och lägre utväxling, vilket får dom att varva en hel del på motorväg vilket ger onödigt med buller och onödigt hög förbrukning.

En lite större bil, som Peugeot 406 i storlek, har ofta större motorer och högre utväxling. Dessutom går de oftast på grund av just sin storlek betydligt lugnare än de mindre bilarna.

Så mitt råd är en Audi A4, Bmw 3-serie eller Mercedes C-klass. Stora, pålitliga och välbyggda bilar som kommer från landet som uppfann Autobahn, de trivs i högre farter helt enkelt smile

Ja jag tänkte att det borde vara så. I mitt fall är det alltså låg förbrukning i motorvägshastighet som är det viktiga. Vilka modeller ska man titta på i den klassen. Bmw känns som det går bort direkt med tanke på att de brukar vara rätt så dyra att försäkra.

Hur är det Astra? Den ligger väl lite mellan polo, golf etc. och A4 i storlek. Skulle det kunna vara ett bra köp? Eller är det en dålig bil?

Vilka årsmodeller av tex. A4 ska man leta efter?


(Tack så mycket för all hjälp) smile

Astra är ingen dålig bil, men jämfört med *de tre ovan* är det inget jag ens funderat på. Bmw kan vara dyra att försäkra, men kolla åtminstone upp premierna.

Det är inte alltid och för alla som det är dyrt, om du nu har ok priser på Bmw vore det väl synd att ha valt bort märket utan att kontrollera? Annars är Audi A4 1.9tdi en fin bil. Likaså Mercedes C200 eller 220 cdi samt Bmw 318 eller 325tds smile

Jag kollade upp vad en 318 skulle kosta i försäkring och det var ung. 50% mer än tex. en Passat jag kollat på. Så det verkar som Bwm inte är aktuellt för min del.

Verkar ganska svårt att hitta någon av de lite större modellerna ni föreslagit till ett hyfsat pris.

1 814 Inlägg
6 december 2009
#13
Köp inte Micra om du vill ha en motorvägsbil. För stan är den däremot klockren. Jag har kört Micra under en längre tid och vet av egen erfarenhet att det inte är något vettigt att pendla med.

8 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#14
Nej en Micra blir det nog inte, även om den säkert är väldigt snål.
Om man skulle titta närmare på Polo och Golf. Vilken av de både är att föredra?

Och vilka årsmodeller ska man inrikta sig på? Hur mycket får de ha gått?
Är det något man ska se till att det är gjort med bilen, tex. kamremsbyte?

162 Inlägg
7 december 2009
#15
HalfShell skrev:
Peugeot 406 2,2 HDi Diesel? 133hk, går extremt billigt och är riktigt bekväm att köra i allmänhet. Såldes 01-04. En fin motorvägsbil som knappt låter någonting i motorvägsfart, dvs 110-140km/h.
Och kvalitén, ja, det är ju en Peugeot, men några större problem tror jag inte det lär bli.

En Peugeot 406 2,0 Hdi går också bra, se bara till att få en faceliftad version, dvs 99 -> (Fanns inte så många "normalmilare" på blocket just nu dock hmm)

Audi a6 och a4 är inte särskilt billiga att köra med eller försäkra, dock är dem snygga att kolla på. Vår a6 2,5tdi med 180hk snittar runt litern milen före motorn blir varm, vilket brukar ta runt 3mil, sen efter det går förbrukningen ner, men den är fortfarande hög för en diesel, dvs 0,85-0,95l/milen.

Sen bekvämlighet att köra osv, Peugeot har ju alltid haft riktigt bra komfort i deras bilar, fjädring, ljudnivå osv, men det är mycket smaksak. Jag gillar tex Audis hårdare säten mer än Peugeots säten där du sugs in och blir sittandes som en pösmunk, smaksak helt enkelt.
Senast redigerat av HalfShell (7 december 2009)

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

4 637 Inlägg
7 december 2009
#16
Toyota Corolla 1998-
Inte så säkra som många större bilar (en gammal 240 klassas som säkrare) men säkrare än de var 93-97.
Senast redigerat av EmilHammarlund (9 december 2009)

75 Inlägg
7 december 2009
#17
En lupo kanske? kostar typ inget att köpa/äga..varvar 3000 i 110 utan att låta som en motorsåg..snittar halvlitern ungefär:)
Litet baksäte och skuff men förarplatsen är mkt större än en a4 kan jag säga..
Har en till salu men över budgeten dock.


54 Inlägg
8 december 2009
#18
Du ska alltså pendla vilket gör att köper du en diesel så lär du tjäna in skatten.
Råder dig att leta en Volvo V70-diesel från 99-00. Lånat en sån en gång då jag skulle köra en långkörning på drygt 30 mil enkel resa. Snittade cirka 0,5-0,6l-milen på 100-väg.
Stolarna är dessutom väldigt komfortabla samt att original-ljudet är inte heller någonting att klaga på. Eftersom du letar efter säkerhet så fyller den även ditt krav iom att det är en Volvo.
Tycker verkligen inte att du ska köpa en Audi A4 om du bara tänkt lägga ut 30 000 med tanke på att det är väldigt svårt att få en i fint skick då samt att de som jag tidigare skrivit varvar rätt ordentligt när du ligger efter motorvägen (syftar på 1,8:orna då).


75 Inlägg
9 december 2009
#19
Gav iofs 30k för min a4..hade gått 13500 då.
Varvar 2200 i 110..dock drar den runt litern och stolarna är mest att likna vid att sitta på en parkbänk:s
v70 dieseln kan jag mera rekomendera då..drar runt halvlitern som sagt..nästan oavsett hur man kör verkar det som:)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 december 2009
#20
ralliart skrev:
köp en fin och fräsch golf mk2 och kör med har en själv (1,8) och billigare bil är inte så lätt att få tag på varvar runt 2100-2200 vid 110 och drar runt 0,5-0,6 beror så klart hur man kör, inga problem att köra 80mil på en helg iaf
tycker jag dock finns ju folk som gnäller alldeles för mkt!.
billiga delar,försäkring,skatt,förbrukning men
en mk2 diesel drar mindre ändå
är ju ingen ny bil men vad spelar de för roll om bilen är rostfri,snygg lack mm plus att du kommer
ha pengar kvar att köpa bränsle för och du behöver inte vara raketforskare för att skurva med bilen
behöver ju inte skruva loss hela fronten för att byta en lampa....

Ja, Golf 2orna är otroligt ekonomiska att äga allt som allt, inget snack om det.
Men du har ju noll säkerhet tyvärr, vilket är något som TS verkar efterfråga någorlunda. Kör man dumma tider på året och dygnet så kan Mk2an kräva rätt mkt av sin förare för att inte sladda av vägen osv.
Sen gäller de å få en som inte läcker in luft/fukt nånstans (riktigt irriterande) för då kan man råka ut för de där klassiska, frost på insidan av alla rutor, frastfrusna dörrar och glashalt golv osv.
Nej tack, Golfen var kul att äga på våren och hösten (förutom när det regnade för torkarna e skit jämfört med en nyare bils samt ventilationssystemet) men på sommaren var den otroligt varm, vintern vääääldigt kall.
Skulle inte råda någon till att köpa en 20 år gammal bil för att köra mycket med året om, inte en Golf.
Bra förstabil, ja, bra stadsbil, ja, men inte mer än så...den bullrar ju dessutom jävligt mycket i motorvägsfart. Haft en 1.6 och en 1.8 så ja...jag vet vad jag tycker.
Är ju ett enormt hopp från en sån till en mk4 t.ex.

Börjar inte Mk4orna ligga runt 30 laxar nu?
En sån TDI vore ju nåt om de fanns, ta dock ingen gammal jävla Securitasbil bara tongue
Senast redigerat av Mortalis (9 december 2009)



Sök