3486
Sök

Audi A4 1,8 TQ Oljekylning

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#1
Tja jo jag har en fråga jag hoppas kunna få svar på ganska fort.

När jag belastar min bil under en tid. som tillexempel sladdar å sånt. så börjar den ticka, så får man köra en stund i lugnt tempo så försvinner det.

Jag ser ju att oljetempen stiger
Kommer tickandet för att oljan blir för varm å tunn?

Hur skadligt är det?

Hatar verkligen det, vill bli av med det. är det byta olja till nån värre olja som gäller eller måste jag ha annat oljekyl?

Välldigt tacksam för svar pinsamt när lilla audin tickar sad

Obs Barar vid hårdkörning, Har oljetemp så ser dirket när den blir varm.

Mvh oscar

Mvh O.Frankeståhl

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 december 2009
#2
Vad kör du för olja?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#3
Helt ärligt Vet ej förra ägarn lämmna in bilen på audi å fick den bytt. Så antaligen något Audi själva använder:O Ingen race presic?

Mvh O.Frankeståhl

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 december 2009
#4
Byt olja först och se om de blir bättre oljekylning ska du absolut inte behöva, inann du får upp tempen i skadliga temperaturer så har nånting annat gått sönder..


Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 december 2009
#5
oggy_swe skrev:
Helt ärligt Vet ej förra ägarn lämmna in bilen på audi å fick den bytt. Så antaligen något Audi själva använder:O Ingen race presic?

Är det länge sen den är bytt då?
Jag vet inte vad audi spolar i sina motorer numera, men säkert nå long-life..


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#6
Oki jag ska nämligen chippa till steg 2 nu service var ganksa nyligen. men id ag var skiten nästan uppe i 120. då körde jag ifo lite För hårt gör jag ej om. men vill verkligen inte ha sönder bilen. vad borde jag köra på för olja då? ska seriöst köpa i morn i sådannafall

Mvh O.Frankeståhl

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 december 2009
#7
oggy_swe skrev:
Oki jag ska nämligen chippa till steg 2 nu service var ganksa nyligen. men id ag var skiten nästan uppe i 120. då körde jag ifo lite För hårt gör jag ej om. men vill verkligen inte ha sönder bilen. vad borde jag köra på för olja då? ska seriöst köpa i morn i sådannafall

Har läst nånstans (mest troligt NA) att man kan/ska köra på Castrol MagnaTEC helsyntet,
men jag törs inte lova något.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#8
Oki ska den i sånnafall hålla nere värmen?  Men vad tror du om min tanke?

Om att oljan blir för varm vilket leder till den blir tunn. vilket lder till tickande:P Vi snackar nästa knackande XD

Mvh O.Frankeståhl

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 december 2009
#9
Nej det vete fan om den gör, all rekomenderad olja är ju framtagen för normal körning och standardbilar. Börjar man trimma och hårdköra så får man väl börja byta oljesort också.
Men jag tror mer på att din olja är gammal, dålig och kanske mycket kondens ifall den står mkt? Utspädd om det är mycket kortkörningar osv.
Olja tappar sin smörjeffekt med tiden.

Byt oljan. Sen ut å gasa på som fan igen å återkom om det fortfarande tickar/knackar.


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (11 december 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#10
Hmm förstår vad du menar. vill inte påstå den står stilla mycket men det är många gånger jag bara hinner köra den presic varm å sen stänger av. Men det va samma på min röda tror jag. du har ingen olja du rekomenderar ? eller borde jag rulla in på audi i morn å köpa?

Mvh O.Frankeståhl

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 december 2009
#11
oggy_swe skrev:
Hmm förstår vad du menar. vill inte påstå den står stilla mycket men det är många gånger jag bara hinner köra den presic varm å sen stänger av. Men det va samma på min röda tror jag. du har ingen olja du rekomenderar ? eller borde jag rulla in på audi i morn å köpa?

Jag törs som sagt inte rekomendera någon olja åt dig, speciellt inte när du ska trimma han lite mer.
Här är en lista iaf på vad som motsvarar originaloljan, dock något inaktuell lista:
http://allroadfaq.com/downloads/tsb/2006VAGoils.pdf



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#12
Hmm ja du inte lätt. men känns ju inte trevligt när den tickar så å oljan går upp i värme så. kanske brode unna sig en oljpress mätare åxå så man ahr någon koll på det hela. å ny olja då så klart.

Mvh O.Frankeståhl

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 december 2009
#13
oggy_swe skrev:
Hmm ja du inte lätt. men känns ju inte trevligt när den tickar så å oljan går upp i värme så. kanske brode unna sig en oljpress mätare åxå så man ahr någon koll på det hela. å ny olja då så klart.

Du har ingen oljetrycksmätare i bilen då? Det är att rekomendera, speciellt på turbobilar och ännu mer när dessa är trimmade.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#14
Nej jag har boost å sånt men så har jag ju oljtemp Fakist gör bra man ser direkt när den bärjar bli varm å idag tog jag ju rekordet börja lukta å skit blev välldigt orolig så nu får dte nog bli oilpress åxå

Mvh O.Frankeståhl

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 december 2009
#15
Har du oljekylare till motoroljan då?
Vissa bilar har liten sump med lite olja, och i kombination med inspirerad körning hinner kanske inte oljan svalna?

Jag har snarare problemet att få upp oljan i temp så att termostaten till oljekylaren öppnar, men sen har jag ju drygt 6½ liter motorolja... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#16
Tja jo jag har ju ett vatten kylt oljekyl mellan motorn å oljefiltret om det är det du menar?

Haha men jag har inte 6½ lire motor olja;) tror jag får andra problem om jag häller idet åxå;)

Mvh O.Frankeståhl

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 december 2009
#17
oggy_swe skrev:
Tja jo jag har ju ett vatten kylt oljekyl mellan motorn å oljefiltret om det är det du menar?

Haha men jag har inte 6½ lire motor olja;) tror jag får andra problem om jag häller idet åxå;)

Så du har alltså motoroljekylare? Det borde sitta en termostat till oljekylaren som bestämmer när oljan ska börja cirkulera i kylaren, den kanske inte öppnar?

Är motorn då sen konstruerad för bara ett par liter motorolja kan det nog hända att den blir varm utan kylning.

Det är dyrt med 6½ liter motorolja var gång. lol
Har du kollat i manualen hur mycket olja det går i din bil?
Senast redigerat av TurbOla (11 december 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

utbildad klant
2 197 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#18
Ja det ahr jag ju. å sitter termostat i men den borde ju öppna för jag har ju koll på värmen den ligge stadigt under normal körning. Bara vid hård belastning somd en stiger. Å sen om man börjar köra normalt i gen så sjunker den

Mvh O.Frankeståhl

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
11 december 2009
#19
Kan varmt rekommendera Statoil Raceway till bilar som är högt tunade inom VAG koncernen då det är en hög prestanda olja framtagen för bland annat tävlingsbilar inom banracing och rally.

120 grader ska inte vara några problem med en bra olja som till exempel RaceWay!
Vi använder den i alla våra kunders hårt trimmade bilar och även i bilar som körs hårt på bana med långt över 120 graders temperatur!
mvh Jimmy Särås

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 december 2009
#20
Saras skrev:
120 grader ska inte vara några problem med en bra olja som till exempel RaceWay!

Inte ens 120 är ju nått 150+ så ska man fundera på om man har kass olja eller behöver kylare flera race-bilar har noterat upp till 220grader utan några synliga skador på några lager i motorn...

Har du ens kollat hur din olja ser ut? Och vf skriver du inte ut vilken temp du får upp om du nu har mätare?



Sök