Lambdasond volvo 855 T-5R

king_of_the_road89
11 december 2009 · 33 Inlägg

tjenare, för ett tag sen sköt jag en tryckslang och efter ett tag började lambdasonden lysa, när ja lagade slangen genom o sätta dit en ny så efter 10 mil så slockna den o lös inte mer, nu har ja skutit en till o så klart lyser den igen då, men nu slocknar den inte alls, o körde ganska länge med ett hål i tryckslangen...

någon berätta detta för mig, MEN de låter så jävla dumt och knepigt, men de har "tydligen funkat för honom" när han hade skutit sin tryckslang o lambdan hade tänts så hade de tagit några dagar innan han bytte, o de hade ju bilen sån fet blandning så han plockade loss lambdan o koka den i vatten i 10 min så skiten försvann, o sen funkade den igen mad kan de verkligen stämma?

annars då? måste ja byta ut den elle går de att fixa för den e typ 2 månader gamal, autotech satte dit en ny när dom trimma upp den

Marlboroman
11 december 2009 · 8 234 Inlägg

Bara för att lampan tänds behöver det inte va nåt fel på sonden. Lampan tänds för att det är nåt knas med elektroniken eller blandningen. Troligen så har den bara kodat för felaktig blandning pga hål i slangen. Det lär gå väldigt fett för att själva sonden ska ta skada, men visst är det möjligt att den är trasig. Det är ju också fullt möjligt att det är nåt annat som är fel

Koka den i vatten låter ju ytterst suspekt, men jag har aldrig provat så jag ska låta det vara osagt. Och skulle jag koka den så skulel jag nog ta nåt annat än vatten.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Vitamin
11 december 2009 · 719 Inlägg

Åk till nån som kan läsa av felkoden, sen raderar du den

Christian S
11 december 2009 · 4 816 Inlägg

Vitamin skrev:
Åk till nån som kan läsa av felkoden, sen raderar du den

man kan läsa av felkoderna själv på en T5-R iom att det är en 95:a och det är tom 95 som man kan göra det själv, hur han ska göra för att läsa av felkoderna får han reda på genom att använda SÖK funktionen här på forumet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang