En fundering om Laglig användning av dimljus..

Slash Saabifierad
14 december 2009 · 2 026 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Det handlar allt annat än att "se ball ut", det är först en säkerhetsfråga.

Sen kvarstår faktum att i omgivningen eller de man träffar så existerar inte begreppet "dimljus bländar", det är något gnälligt forumfenomen.

Trafikföreteelse eller inte, det är länsmans jobb att avgöra vad som är rätt och fel. Folk blinkar fortfarande vid laglig position+dimmar eller tycker att lagliga halvljus med nivåreglering "bländar".

Tycker SBP och polis att man inte gör något större fel så kan det inte vara så tokigt. (Kört lika i 4år och mött polis 100-tals gånger inkl nattkörning utan att de ens blinkar)

Finns redan så mycket hobbypoliser.

Det är kul att du gjort din rundfrågning bland vänner och bekanta och dragit slutsatsen att alla andra har fel och just dina vänner och bekanta har den rätta åsikten. Tänk om all statistik byggde på att man fick fråga sina vänner om saker, vad mycket bättre samhället skulle bli lol

Först gör du en tråd där du i praktiken frågar om det är okej att blända andra på motorvägar med konstant helljus sedan gör du dessa ytterst intressanta påståenden att dimljus tillsammans med halvljus är en säkerhetsdetalj som gör att du ser mycket bättre och alla som inte tycker det är gnällspikar lol lol lol

Du är underbar, jag sätter klassningen forumstroll på dig, jag ser fram emot fortsatta intressanta trollartiklar av dig så man kan få sig ett gott skratt lol lol lol

Senast redigerat av Slash (14 december 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Martin 9-3 Fisketokig
14 december 2009 · 2 997 Inlägg

Opelmadness skrev:

Martin 9-3 skrev:
Det handlar allt annat än att "se ball ut", det är först en säkerhetsfråga.

roll Det var det töntigaste jag hört på länge... Köra med "powerxenon" och snacka säkerhet. Visst, kanske är säkrare för dig, du som slipper möte med dom där jävla ljusen... Men då ska du heller inte klaga om nån med en massa extraljus ger dig helljus några hundra meter innan mötet.
All xenon borde bannas så det blev lugnt igen...

Det starkare xenonet sitter bara på helljuset och det lär du aldrig få se om du kör som folk. Börjar du blinka och leka Allan så är det en annan sak. Stor skillnad på det.

Inget att skämmas över, några andra har visst också svårt att läsa rätt ibland. Du håller dig till forumreglerna iaf

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Mortalis VW-nörd?
14 december 2009 · 4 332 Inlägg

Fan illa martin om du måste ha belysning de närmaste 5 meterna framför bilen, på en höjd som en grävling lever på,  en klar kväll för att kunna framföra ett motorfordon säkert.

Senast redigerat av Mortalis (14 december 2009)

Opelmadness German cars, quality and beyond
14 december 2009 · 8 197 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Opelmadness skrev:

Martin 9-3 skrev:
Det handlar allt annat än att "se ball ut", det är först en säkerhetsfråga.

roll Det var det töntigaste jag hört på länge... Köra med "powerxenon" och snacka säkerhet. Visst, kanske är säkrare för dig, du som slipper möte med dom där jävla ljusen... Men då ska du heller inte klaga om nån med en massa extraljus ger dig helljus några hundra meter innan mötet.
All xenon borde bannas så det blev lugnt igen...

Det starkare xenonet sitter bara på helljuset och det lär du aldrig få se om du kör som folk. Börjar du blinka och leka Allan så är det en annan sak. Stor skillnad på det.

Inget att skämmas över, några andra har visst också svårt att läsa rätt ibland. Du håller dig till forumreglerna iaf

Ja som många andra har sagt, du lär ju ha problem. Glöm inte att ta dina mediciner innan du ger dig ut på vägen med dina lampor...

Senast redigerat av Opelmadness (14 december 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Nebelwerfer
14 december 2009 · 54 Inlägg

Opelmadness skrev:

Martin 9-3 skrev:

Opelmadness skrev:

roll Det var det töntigaste jag hört på länge... Köra med "powerxenon" och snacka säkerhet. Visst, kanske är säkrare för dig, du som slipper möte med dom där jävla ljusen... Men då ska du heller inte klaga om nån med en massa extraljus ger dig helljus några hundra meter innan mötet.
All xenon borde bannas så det blev lugnt igen...

Det starkare xenonet sitter bara på helljuset och det lär du aldrig få se om du kör som folk. Börjar du blinka och leka Allan så är det en annan sak. Stor skillnad på det.

Inget att skämmas över, några andra har visst också svårt att läsa rätt ibland. Du håller dig till forumreglerna iaf

Ja som många andra har sagt, du lär ju ha problem. Glöm inte att ta dina mediciner innan du ger dig ut på vägen med dina lampor...

vuxet svar grabben..

twin_cam Smålänning
14 december 2009 · 7 877 Inlägg

Skitsamma... Folk fattar ändå inte...

De säkert 100-tals trafiksäkerhetsforskare med jättehög lön som forskat och forskar på det området sen herrans massa åt tillbaks och kommit fram till att det är bländande elelr förvirrande med fler än 2 ljuspunkter framåt har givetvis fel...

Folk härinne vet bättre såklart...

Men jag störs inte av att möta bilar med helljus, så då gör ingen anna det heller, så det är bara att skita i att blända av...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
IceEyes Varningar: För många..
14 december 2009 · 2 552 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Det handlar allt annat än att "se ball ut", det är först en säkerhetsfråga.

Sen kvarstår faktum att i omgivningen eller de man träffar så existerar inte begreppet "dimljus bländar", det är något gnälligt forumfenomen.

Trafikföreteelse eller inte, det är länsmans jobb att avgöra vad som är rätt och fel. Folk blinkar fortfarande vid laglig position+dimmar eller tycker att lagliga halvljus med nivåreglering "bländar".

Tycker SBP och polis att man inte gör något större fel så kan det inte vara så tokigt. (Kört lika i 4år och mött polis 100-tals gånger inkl nattkörning utan att de ens blinkar)

Finns redan så mycket hobbypoliser.

Instämmer fullt ut. Har också mött polisen x antal gånger i samma läge utan någon som helst reaktion från deras sida. Har för övrigt inte märkt av några reaktioner från andra trafikanter heller.

Och hobbypoliser, tja, dessa kan liknas med mygg.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Knugcab
14 december 2009 · 5 111 Inlägg

Nebelwerfer skrev:

Opelmadness skrev:

Martin 9-3 skrev:

Det starkare xenonet sitter bara på helljuset och det lär du aldrig få se om du kör som folk. Börjar du blinka och leka Allan så är det en annan sak. Stor skillnad på det.

Inget att skämmas över, några andra har visst också svårt att läsa rätt ibland. Du håller dig till forumreglerna iaf

Ja som många andra har sagt, du lär ju ha problem. Glöm inte att ta dina mediciner innan du ger dig ut på vägen med dina lampor...

vuxet svar grabben..

Som man ropar i skogen får man svar...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
sirmiro Double-Unicorn Rider
15 december 2009 · 2 486 Inlägg

Och denna förbannade diskussion om dimljus bländar eller inte IGEN!

Och det viktigaste i frågan, rätt ställda dimljus.
Kan ingen ta fram data på något sätt som säger att det bländar. Och NEJ en lastbilschaufförs ögon duger INTE som källa.

Jag räknade på det med brytning och reflektioner i vägbanan och kom fram till att ljusen möjligen skulle kunna blända, men då under en sträcka på ca 20-50meter som max. 90km/h = 25meter per sekund, 2mötande bilar så är det 50m/s de närmar sig. OM dimljusen bländar sker det med andra ord ca 1-2sekunder innan mötet, inte tidigare. Lastbil eller personbil skiljer inte med hur ljuset bryts, bara punkten där det bländar. Om den mötande bländar på 1sekund innan mötet kommer det klassiska där man ser att ljusen håller på att tändas men hur mycket man än stirrar in i dem blir man inte bländad då de står framåt.

Med andra ord kan en person inte ha uppfattat om dimljusen bländar eller inte när de börjar blinka med helljus och bländar den som har dimljus. Personerna i fråga vill bara leka poliser och säga att man inte får ha dem, och tycker då att de kan blända den de möter hur som helst - utan att veta något om dennes syn.

Vi gjorde ett test när jag gick i mellanstadiet. Dockor med och utan reflexer samt djur i dikena och vi skulle testa hur många vi såg från bilarna. Vi hade för tillfället en bmw 525 och åkte halva sträcken med och halva utan dimljus (ej helljus pga testet, men konstant halvljus på) - hastighet ca 50km/h. Vi såg allt på den delen vi hade dimljus och det var inte 2meter innan, snarare 20-30meter. Allt syntes mycket tydligare och det hade gett en större chans till undanmanöver. Detta var under hösten och sen kväll. Alla var förvånade över skillnaden det gjorde och hur mycket mer vi såg ner i dikena.

Men vad gör det för skillnad på en olycka att hinna bromsa 20-30meter längre? Påverkar det något alls? Och bländar? Fundera nu igen. Bländar halvljusen? De kontrolleras med samma instrument som dimljusen på bilprovningen. De har samma vinkel nedåt som dimljusen.


Det som är mest märkligt är att det är många lastbilschaufförer som klagar. De som sitter långt över alla lysen och borde ha tänkt mest på var du ska titta som förare av ett fordon. Du ska ALDRIG titta in i mötande bils lampor. Du ska titta förbi bilen. Den mötandes lysen ger ingen information du har nytta av, det förstör bara ditt mörkerseende. Du ska titta på vägen. Sitter man då i en lastbil måste man aktivt titta ner för att kunna bli bländad.


Allt detta gäller givetvis när allt står rätt. Felinställda lampor ger en annan effekt, men det gäller dimljus precis som halvljus. Vi måste förutsätta att den vi möter har rätt inställning på sina lysen, inte motsatt.

Sen har man rätt att ha all belysning fram igång när man kör helljus, men bländar man av ska det bara vara halvljus och positionsljus kvar enligt lag. På samma sätt ska man inte bryta hastighetsbegränsningar, vilotider, viktbegränsningar eller däcksregler enligt lag. De som kontrollerar allt detta är polisen. Ser man något som är galet ska man som medborgare kontakta polisen (11414 alt 112) och meddela vad som pågår, inte ta hand om det själv.


Så är det någon som har BEVIS på att korrekt ställda dimljus bländar? Min uträkning är teoretisk och troligen felaktig. Men det borde ju finnas bevis i annan form än att folk uppfattat det. Jag har uppfattat mig bländad av många halvljus, det gör inte att de bländar. Men det är klart, alla vill väl leka poliser och gnälla på att andra inte ska se bättre än de själva?

Tänk efter innan ni klagar. Och skit i vad som är lagligt. 100W lampor är olagliga, xenonkonverteringar utan "E" är olagliga osv. Var realister, vi bryter alla mot lagen på olika sätt, men hur vettigt är det att gnälla på att grannen gör samma fel som en själv?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
15 december 2009 · 1 594 Inlägg

sirmiro skrev:
Skrev en massa text...

Du läste helt klart inte mitt inlägg och det finns faktisk en anledning till att dim+halvljus är en förbjuden ljuskombination.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
sirmiro Double-Unicorn Rider
15 december 2009 · 2 486 Inlägg

hotrodder skrev:

sirmiro skrev:
Skrev en massa text...

Du läste helt klart inte mitt inlägg och det finns faktisk en anledning till att dim+halvljus är en förbjuden ljuskombination.

Just det inlägg i denna tråd jag läste flera gånger för att se att jag förstått allt du menade rätt.

Just det som fick mig att vilja ha ett BEVIS på att dimljus reflekteras.


Som jag skrev så ska dimljus i teori inte kunna blända enligt de uppgifter som jag hittat och räknat på. Att dimljusen stör mer vid brytningsfel köper jag inte heller.
Efter så många timmar vid böcker och genomgångar med ögats funktion, planering i mörker och kisa till det att man tagit sig från allt ljus bara för att bevara mörkerseendet så tror jag inte att skadan på mörkerseendet blir varken större eller mindre av dimljusens vara eller icke vara.

Skulle det sedan vara som det du vill få fram borde vi införa nya synregler i trafiken. Personer med brytningsfel ser enligt dig väldigt dåligt vid ett möte i mörker, då kanske personer med brytningsfel inte ska få vistas på vägarna efter mörkrets infall? Extremt - ja, men det är det enda sätt att få folk att reagera och tänka.

Jag söker som sagt bevis. Inte en uppfattning. Inte placebo.
Det finns massor av folk som säger att vissa dimljus har bländat dem, trots att det bara suttit parkeringslampor i dem. Då är det inte dimljusen som bländar utan personens inställning.

Att det inte är lagligt med kombinationen är en egen diskussion. Och varför biltillverkarna har gjort det möjligt att kombinera halv + dim trots regelverken. Men att det bländar? Visa som sagt bevis på det, inte en personlig åsikt. För vad folk tycker är helt utan mening, det är ju inte sant. Jag kan tycka att jag inte blir bländad av en lastbil med 1000W framåt - men det blir jag oavsett vad jag tycker. Olika personer stör sig dock olika mycket på en retning. Men är retningen av ljuset eller avundsjukan att en person ser bättre än en själv?


Värt att tänka på är att det känns mindre när man blir bländad om man själv har bra ljus...

Opelmadness German cars, quality and beyond
15 december 2009 · 8 197 Inlägg

Nebelwerfer skrev:

Opelmadness skrev:

Martin 9-3 skrev:

Det starkare xenonet sitter bara på helljuset och det lär du aldrig få se om du kör som folk. Börjar du blinka och leka Allan så är det en annan sak. Stor skillnad på det.

Inget att skämmas över, några andra har visst också svårt att läsa rätt ibland. Du håller dig till forumreglerna iaf

Ja som många andra har sagt, du lär ju ha problem. Glöm inte att ta dina mediciner innan du ger dig ut på vägen med dina lampor...

vuxet svar grabben..

Läs vad han skrev så kanske du förstår varför...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
blacken
15 december 2009 ·

Just det som fick mig att vilja ha ett BEVIS på att dimljus reflekteras.

Hur då bevis? Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte, såtillvida inte man är så korkad att man inte förstår vad erfarna chaffisar säger i ämnet. Och det är INTE subjektivt yttrat utan ärligt sagt.
Men, men det finns alltid dom som ska käfta mot bättre vetande och erfarenhet..

sirmiro Double-Unicorn Rider
15 december 2009 · 2 486 Inlägg

blacken skrev:

Just det som fick mig att vilja ha ett BEVIS på att dimljus reflekteras.

Hur då bevis? Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte, såtillvida inte man är så korkad att man inte förstår vad erfarna chaffisar säger i ämnet. Och det är INTE subjektivt yttrat utan ärligt sagt.
Men, men det finns alltid dom som ska käfta mot bättre vetande och erfarenhet..

Ja, jag tänker käfta emot en grupp som till stor del består av tjuriga gubbar med halvtaskig syn som säger att det bländar. (Syftar på att det finns många sådana bland chaufförer, känner själv många.)
Jag påstår att erfarenhet inte har något med saken att göra, och en person på 25år kan vara lika bra eller bättre chaufför som en person på 50år trots dennas erfarenhet.
Och det är en ruskigt subjektiv åsikt att säga att en lampa riktad nedåt bländar. Speciellt när man inte kan påvisa det genom någon typ av experiment. Testa att ta en bil med dimljus och gå mot den, börja på 100meter. Gå sedan mot den och säg var du blir bländad. Gör samma sak med halvljus.
Ta sedan en ljusmätare och håll på samma höjd som en lastbilschaufför sitter och se om det finns något lokalt ljusmaxima (reflektioner).

Jag påstår att de inte finns när lamporna är rätt inställda. Och att de med andra ord inte bländar.
Jag påstår att den bländningen sitter i personens skalle eller att personen stirrar rakt in i lamporna (vilket påverkar ögonen och gör synen förvirrad en stund, på samma sätt som mobiltelefonen, innerbelysning eller liknande). Så kom med fakta, inte historier. Lite fakta så kan vi få slut på denna j***a diskussion i 17trådar varje höst.
Så finns det fakta på att de bländar? Gällande korrekt inställda dimljus med lagliga lampor?

För att felinställda lampor bländar vet vi alla, och det finns fakta som styrker.

Senast redigerat av sirmiro (15 december 2009)

Xtravagant 1337
15 december 2009 · 1 343 Inlägg

sirmiro skrev:

blacken skrev:

Just det som fick mig att vilja ha ett BEVIS på att dimljus reflekteras.

Hur då bevis? Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte, såtillvida inte man är så korkad att man inte förstår vad erfarna chaffisar säger i ämnet. Och det är INTE subjektivt yttrat utan ärligt sagt.
Men, men det finns alltid dom som ska käfta mot bättre vetande och erfarenhet..

Ja, jag tänker käfta emot en grupp som till stor del består av tjuriga gubbar med halvtaskig syn som säger att det bländar. (Syftar på att det finns många sådana bland chaufförer, känner själv många.)
Jag påstår att erfarenhet inte har något med saken att göra, och en person på 25år kan vara lika bra eller bättre chaufför som en person på 50år trots dennas erfarenhet.
Och det är en ruskigt subjektiv åsikt att säga att en lampa riktad nedåt bländar. Speciellt när man inte kan påvisa det genom någon typ av experiment. Testa att ta en bil med dimljus och gå mot den, börja på 100meter. Gå sedan mot den och säg var du blir bländad. Gör samma sak med halvljus.
Ta sedan en ljusmätare och håll på samma höjd som en lastbilschaufför sitter och se om det finns något lokalt ljusmaxima (reflektioner).

Jag påstår att de inte finns när lamporna är rätt inställda. Och att de med andra ord inte bländar.
Jag påstår att den bländningen sitter i personens skalle eller att personen stirrar rakt in i lamporna (vilket påverkar ögonen och gör synen förvirrad en stund, på samma sätt som mobiltelefonen, innerbelysning eller liknande). Så kom med fakta, inte historier. Lite fakta så kan vi få slut på denna j***a diskussion i 17trådar varje höst.
Så finns det fakta på att de bländar? Gällande korrekt inställda dimljus med lagliga lampor?

För att felinställda lampor bländar vet vi alla, och det finns fakta som styrker.

tvungen att hålla med..
finns ingen logisk förklaring.

skulle dimljus blända mindre bara för man stänger av halvljuset tex (som är lagligt att köra med)..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Mortalis VW-nörd?
15 december 2009 · 4 332 Inlägg

Xtravagant skrev:

sirmiro skrev:

blacken skrev:
Hur då bevis? Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte, såtillvida inte man är så korkad att man inte förstår vad erfarna chaffisar säger i ämnet. Och det är INTE subjektivt yttrat utan ärligt sagt.
Men, men det finns alltid dom som ska käfta mot bättre vetande och erfarenhet..

Ja, jag tänker käfta emot en grupp som till stor del består av tjuriga gubbar med halvtaskig syn som säger att det bländar. (Syftar på att det finns många sådana bland chaufförer, känner själv många.)
Jag påstår att erfarenhet inte har något med saken att göra, och en person på 25år kan vara lika bra eller bättre chaufför som en person på 50år trots dennas erfarenhet.
Och det är en ruskigt subjektiv åsikt att säga att en lampa riktad nedåt bländar. Speciellt när man inte kan påvisa det genom någon typ av experiment. Testa att ta en bil med dimljus och gå mot den, börja på 100meter. Gå sedan mot den och säg var du blir bländad. Gör samma sak med halvljus.
Ta sedan en ljusmätare och håll på samma höjd som en lastbilschaufför sitter och se om det finns något lokalt ljusmaxima (reflektioner).

Jag påstår att de inte finns när lamporna är rätt inställda. Och att de med andra ord inte bländar.
Jag påstår att den bländningen sitter i personens skalle eller att personen stirrar rakt in i lamporna (vilket påverkar ögonen och gör synen förvirrad en stund, på samma sätt som mobiltelefonen, innerbelysning eller liknande). Så kom med fakta, inte historier. Lite fakta så kan vi få slut på denna j***a diskussion i 17trådar varje höst.
Så finns det fakta på att de bländar? Gällande korrekt inställda dimljus med lagliga lampor?

För att felinställda lampor bländar vet vi alla, och det finns fakta som styrker.

tvungen att hålla med..
finns ingen logisk förklaring.

skulle dimljus blända mindre bara för man stänger av halvljuset tex (som är lagligt att köra med)..

Inte lagligt kvällstid...suck...antar att Vägverket bara hittat på detta för att förbjuda och förstöra er ljusfest.

Men iaf, när så många säger att de bländas, och man börjar säga att man "snackat med många" som säger likadant, så är det uppenbart att de är fel på dom och gnäller bara för att gnälla.
Inte att de faktiskt kanske upplever att de blir bländade?
Bara acceptera skiten eller skriv till Vägverket och gnäll om att lagen bör rivas upp så ni kan titta på era myror

Senast redigerat av Mortalis (15 december 2009)

blacken
15 december 2009 ·

sirmiro skrev:

blacken skrev:

Just det som fick mig att vilja ha ett BEVIS på att dimljus reflekteras.

Hur då bevis? Dom bländas ibland utav helvete i blött väglag, ingen som helst diskution där inte, såtillvida inte man är så korkad att man inte förstår vad erfarna chaffisar säger i ämnet. Och det är INTE subjektivt yttrat utan ärligt sagt.
Men, men det finns alltid dom som ska käfta mot bättre vetande och erfarenhet..

Ja, jag tänker käfta emot en grupp som till stor del består av tjuriga gubbar med halvtaskig syn som säger att det bländar. (Syftar på att det finns många sådana bland chaufförer, känner själv många.)
Jag påstår att erfarenhet inte har något med saken att göra, och en person på 25år kan vara lika bra eller bättre chaufför som en person på 50år trots dennas erfarenhet.
Och det är en ruskigt subjektiv åsikt att säga att en lampa riktad nedåt bländar. Speciellt när man inte kan påvisa det genom någon typ av experiment. Testa att ta en bil med dimljus och gå mot den, börja på 100meter. Gå sedan mot den och säg var du blir bländad. Gör samma sak med halvljus.
Ta sedan en ljusmätare och håll på samma höjd som en lastbilschaufför sitter och se om det finns något lokalt ljusmaxima (reflektioner).

Jag påstår att de inte finns när lamporna är rätt inställda. Och att de med andra ord inte bländar.
Jag påstår att den bländningen sitter i personens skalle eller att personen stirrar rakt in i lamporna (vilket påverkar ögonen och gör synen förvirrad en stund, på samma sätt som mobiltelefonen, innerbelysning eller liknande). Så kom med fakta, inte historier. Lite fakta så kan vi få slut på denna j***a diskussion i 17trådar varje höst.
Så finns det fakta på att de bländar? Gällande korrekt inställda dimljus med lagliga lampor?

För att felinställda lampor bländar vet vi alla, och det finns fakta som styrker.

Oavsett vad du som "fritidsforskare" anser så får du lov att vare sig du vill eller ej acceptera att det finns dom som bländas av dimmljus/halvljus kombination vid vissa tillfällen och det har inte ett skvatt med subjektivitet eller att man är "en skumögd segpensionär" utan är baserat på många års upplevelser  i trafiken, och att man blir bländad ska du inte åsidosätta eller bagatellisera bara för att du ska vara bessewisser i ämnet. Så sluta att tjafsa och hör vad en del säger istället för att framhålla ditt ego på ett djävligt infantilt och omoget sätt..

Nebelwerfer
15 december 2009 · 54 Inlägg

ni gör en höna av en fjäder...

sirmiro Double-Unicorn Rider
15 december 2009 · 2 486 Inlägg

blacken skrev:
Oavsett vad du som "fritidsforskare" anser så får du lov att vare sig du vill eller ej acceptera att det finns dom som bländas av dimmljus/halvljus kombination vid vissa tillfällen och det har inte ett skvatt med subjektivitet eller att man är "en skumögd segpensionär" utan är baserat på många års upplevelser  i trafiken, och att man blir bländad ska du inte åsidosätta eller bagatellisera bara för att du ska vara bessewisser i ämnet. Så sluta att tjafsa och hör vad en del säger istället för att framhålla ditt ego på ett djävligt infantilt och omoget sätt..

Vad har vi ett forum till om vi inte ska diskutera frågor?

Vad gör det till att vara omogen när man ber om fakta?

Vad gör att de som tycker att det bländar har mer rätt än de som inte tycker det, när det kommer till samma bilar?

Jag vill nu veta hur det ligger till, jag ber om fakta men allt som kommer är "lyssna på de äldre, de vet...", vad ger det? Det ger mer av samma idioti som är i alla dessa trådar där folk hotar varandra till livet för att de har olika ljussättning. Kan vi inte på ett vuxet sätt då diskutera och ta fram fakta som säger hur det egentligen är? Det kan ju lika gärna visa att det bländar. Jag skrev att min uträkning troligen är felaktig och vill då se fakta som visar att det bländar. Då jag ALDRIG blivit bländad av ett par dimljus trots väldigt många mil på vägarna alla tider och alla väglag. Detta i personbil, lätt lastbil och lastbil.

Så det borde ju gå att hitta information om detta, inte sant?


Jag har inte ens dimljus på min bil, så jag nyttjar det uppenbarligen inte själv, men som jag skrev innan så syns saker i diken mycket bättre och allt som förbättrar synen utan att riktas mot mötande är positivt för säkerheten, se bara xenon...

blacken
15 december 2009 ·

sirmiro skrev:

blacken skrev:
Oavsett vad du som "fritidsforskare" anser så får du lov att vare sig du vill eller ej acceptera att det finns dom som bländas av dimmljus/halvljus kombination vid vissa tillfällen och det har inte ett skvatt med subjektivitet eller att man är "en skumögd segpensionär" utan är baserat på många års upplevelser  i trafiken, och att man blir bländad ska du inte åsidosätta eller bagatellisera bara för att du ska vara bessewisser i ämnet. Så sluta att tjafsa och hör vad en del säger istället för att framhålla ditt ego på ett djävligt infantilt och omoget sätt..

Vad har vi ett forum till om vi inte ska diskutera frågor?

Vad gör det till att vara omogen när man ber om fakta?

Vad gör att de som tycker att det bländar har mer rätt än de som inte tycker det, när det kommer till samma bilar?

Jag vill nu veta hur det ligger till, jag ber om fakta men allt som kommer är "lyssna på de äldre, de vet...", vad ger det? Det ger mer av samma idioti som är i alla dessa trådar där folk hotar varandra till livet för att de har olika ljussättning. Kan vi inte på ett vuxet sätt då diskutera och ta fram fakta som säger hur det egentligen är? Det kan ju lika gärna visa att det bländar. Jag skrev att min uträkning troligen är felaktig och vill då se fakta som visar att det bländar. Då jag ALDRIG blivit bländad av ett par dimljus trots väldigt många mil på vägarna alla tider och alla väglag. Detta i personbil, lätt lastbil och lastbil.

Så det borde ju gå att hitta information om detta, inte sant?


Jag har inte ens dimljus på min bil, så jag nyttjar det uppenbarligen inte själv, men som jag skrev innan så syns saker i diken mycket bättre och allt som förbättrar synen utan att riktas mot mötande är positivt för säkerheten, se bara xenon...

Och vad är det för fel att lyssna på dom som blir lidande av det då? man behöver inte vara raketforskare för att kunna inse att vi har olika dispositioner för våran syn, jag har träffat unga likväl som gamla, oerfarna som erfarna trafikanter som säger samma sak "dimljus bländar grymt" ibland.
Och det bländas i kombination med halvljus för många som kör, skall inte deras åsikter tas tillvara då?. Nej bara jag får som jag vill, för jag störs inte av det då så kan det omöjligen vara så att andra blir störda/bländade av det, för jag har bestämt att det är så..
Snacka om hjärndött resonemang..

Senast redigerat av blacken (15 december 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang