Bmw 330 vs Volvo T5

Remiss
26 december 2009 · 1 339 Inlägg

viktore skrev:
Är rätt övertygad om att alla som har en bil som gör över 200km/h är uppe i det oftare än ger sig ut och kör på bana.
Det är väldigt intressant att se hur tråden utvecklat sig. Topic är 330 vs T5/2.4t chip, sedan halkar BMW 328 in på ett hörn. När det sedan står utom all tvivel att en 328 inte har något att hämta mot en T5, ja då är det Volvo vs M3 som dras upp. Som om det skulle tillföra topic något, eller för den delen ens vara en relevant jämförelse?

Det finns en anledning till att man testat exv BMW 523i mot S70 T5 i seriösa tidningar. Om man inte ser till enbart motoreffekt så ligger de bilarna nära varandra sett till pris och utrustningsnivåer m.m.  Dessa likheter finns inte mellan en T5/R-bil och en M-bil.

Försöker avsluta denna irrelevanta diskussionen med att säga..
En 328 får pisk av en T5, en T5 får pisk av en M3, en M3 får pisk av en steg X T5 och vice versa. Det kan fortsätta i all oändlighet, men det har ingenting med diskussionen 330 vs T5 att göra.

Nog det vettigaste inlägget på ett bra tag i den här tråden

Busgrabb Rejsa ?
26 december 2009 · 2 959 Inlägg

karlitoo skrev:
Kastar lite ved på brasan smile

S60 T5 Steg 3 vs BMW E46 M3 Cab (tiotals kilo viktskillnad på e46 m3or, beroende på om man har taklucka, coupe eller cab)
http://www.garaget.org/video/9cmqghdp1eg6

BTW 850 R Manuell ska göra 0-100 på 6.7 sekunder på pappret och inte 7.3 som ni har angivet, det är för t5-r automat me 240 hk som 7.3 gäller.

Jadu...den videon har jag med länkat till i en annan tråd men då var det ju givetvis så att den snubben i M3:an kunde ju inte köra, hade handbromsen i, punka på ena däcket osv osv....

Det som visas i denna filmen stämmer rätt bra med verkligheten, har själv kört mot E46 M3:or när jag hade S60 T5 med olika "uppgraderingar" av motorn.

Sen skiljer det ju lite från bil till bil och hade det varit en annan M3:a och en annan S60 så kanske det hade gått sida vid sida men offtast är Volvon i detta fallet snabbare.

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
26 december 2009 · 12 512 Inlägg

karlitoo skrev:
Kastar lite ved på brasan smile

S60 T5 Steg 3 vs BMW E46 M3 Cab (tiotals kilo viktskillnad på e46 m3or, beroende på om man har taklucka, coupe eller cab)
http://www.garaget.org/video/9cmqghdp1eg6

BTW 850 R Manuell ska göra 0-100 på 6.7 sekunder på pappret och inte 7.3 som ni har angivet, det är för t5-r automat me 240 hk som 7.3 gäller.

De siffrorna är vad som mäts upp i test av tysk motorpress, alltså vad bilen presterat i verkligheten inte vad Volvo angivit.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
karlitoo
26 december 2009 · 263 Inlägg

(De siffrorna är vad som mäts upp i test av tysk motorpress, alltså vad bilen presterat i verkligheten inte vad Volvo angivit)// Rquired


Fortfarande är det vad T5-R.en presterat, inte R.en som killen tidigare skrev här i forumet.

Tror att det skiljer mer på 0-100 tider mellan en FWD bil och en RWD. Som bekant är det jävligt svårt att få ner kraften i backen me Fwd, spinner duktigt om man gasar för mkt på ettan, speciellt me överladdning.// karlitoo

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Rquired Allmänt envis
26 december 2009 · 12 512 Inlägg

Haha, ja är det någon som hoppar mellan ämnena så är det Volvoentusiasterna; Nu får ni fan ta och lära er att läsa, det är "ni" som använder argumenten "hur ofta kör man på bana" och nu vände jag det mot er och skrev "hur ofta kör man i 200".

För hur du än vrider och vänder på det, så nog fan kör du oftare från 0 till 100-120 än till 200, och då är Bmw lika snabb trots att det är en svagare modell. Sedan har jag hela vägen hävdat att man inte kan avfärda något så lätt; Bmws vägegenskaper gör stor nytta även utanför bana och Volvos högfartsprestanda ger sig till känna vid tex motorvägskörning.

Men när jag vänder argumentet att "hur ofta kör man på bana?" som döljer tanken "Jag kör sällan på bana så för mig är vägegenskaperna inte så viktiga" mot er så får jag det kastat i ansiktet med orden "Är rätt övertygad om att alla som har en bil som gör över 200km/h är uppe i det oftare än ger sig ut och kör på bana"

Där visade en del i den här tråden hur uselt de läser och förstår andra inlägg. Sen;

1. Sen när stod det utom tvivel att en 328i inte har något att hämta mot en T5? Tvärt om har den visat sig att hänga på T5, ok till 200km/h är den efter å andra sidan är Volvon efter i början.

2. Jämförelsen mellan Volvo och M3 kom endast upp för att vissa att när vikt och effekt är jämn, då hamnar volvo långt efter.

3. En Bmw kostar mer än en Volvo med motsvarande effekt, det är ingen direkt hemlighet. Å andra sidan får man fan så mycket mer bil (eller skall vi diskutera det med?). Om Bmws högre upplevda kvalitet och premiumkänsla sedan är värt det går att diskutera, men att det är mer bil det skriver tom dessa "seriösa tidningar".

Skall jag nu haka på det argumentet, visst; Vad är billigast:

A. Att bygga om en Volvo så att den håller samma upplevda kvalitet och samma finess som motsvarande Bmw. Vilket omfattar exempelvis en helt ny inredning med nya material, flertal nya komponenter som jobbar mer sofistikerat än Volvo orginal osv.

eller, B. Trimma en Bmw till en effekt som gör att steg x trimmade Volvo inte länger hänger med. Kom ihåg att en kompressor kostar en 40-50kkr beroende lite på modell och när man väl är uppe på den nivån är Bmwn lika lätttrimmad som Volvo.

Någon som tror sig kunna ordna en inredning med Bmw kvalitet till en S60 för 40k? Skulle inte tro det, och nej, att klä om panelerna i alcantra hemma i Garaget räknas knappast som tysk kvalitet.

Och för gud skull, kom nu inte och hävda att det är jag som misstar pris med prestanda. Det var ni som började (för att låta som en 5åring, vilket är gängse nivå här inne). Ovanstående jämförelse är enbart för att kontra detta och inte för att jag tycker man skall ta med ekonomi när man jämför prestanda.

karlitoo skrev:
(De siffrorna är vad som mäts upp i test av tysk motorpress, alltså vad bilen presterat i verkligheten inte vad Volvo angivit)// Rquired


Fortfarande är det vad T5-R.en presterat, inte R.en som killen tidigare skrev här i forumet.

Tror att det skiljer mer på 0-100 tider mellan en FWD bil och en RWD. Som bekant är det jävligt svårt att få ner kraften i backen me Fwd, spinner duktigt om man gasar för mkt på ettan, speciellt me överladdning.// karlitoo

Fast det är fortfarande T5-R som varit aktuell här, inte 850R? Annars har jag missförstått något, och ber du om ursäkt smile

Senast redigerat av Rquired (26 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Busgrabb Rejsa ?
26 december 2009 · 2 959 Inlägg

Skulle en S60 med lite utrustningspaket har sämre inredning/komfort än tex en 325 E46 från samma år ?
Njaa skulle inte tro det. Man åker fan som en kung i V70/S60.
Här sätter jag mig på tvären....

Autotech
BMW 335D (2008)
dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

Rquired: Precis vad jag sagt tidigare, vad har ekonomi med prestanada att göra? Eller skall Volvo lansera ett nytt sätt att mäta prestanda? Ett tänkbart scenario i framtiden kan isf vara "Nya Volvo S900, drar 10liter på 23 sekunder, o tar dig 0-100 för 8kr"*haha*

Edit: Man borde kanske byta ut "kr" mot "yuan" nu när Geely köpt Volvo, vilket är mycket tråkigt!

Senast redigerat av dawwe (26 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
26 december 2009 · 4 474 Inlägg

Rquired: Jag tror vi "BMW-töntar" får ge oss....Finns ett ordspråk som lyder: "Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience"*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Rquired Allmänt envis
26 december 2009 · 12 512 Inlägg

Busgrabb skrev:

karlitoo skrev:
Kastar lite ved på brasan smile

S60 T5 Steg 3 vs BMW E46 M3 Cab (tiotals kilo viktskillnad på e46 m3or, beroende på om man har taklucka, coupe eller cab)
http://www.garaget.org/video/9cmqghdp1eg6

BTW 850 R Manuell ska göra 0-100 på 6.7 sekunder på pappret och inte 7.3 som ni har angivet, det är för t5-r automat me 240 hk som 7.3 gäller.

Jadu...den videon har jag med länkat till i en annan tråd men då var det ju givetvis så att den snubben i M3:an kunde ju inte köra, hade handbromsen i, punka på ena däcket osv osv....

Det som visas i denna filmen stämmer rätt bra med verkligheten, har själv kört mot E46 M3:or när jag hade S60 T5 med olika "uppgraderingar" av motorn.

Sen skiljer det ju lite från bil till bil och hade det varit en annan M3:a och en annan S60 så kanske det hade gått sida vid sida men offtast är Volvon i detta fallet snabbare.

Praktexempel på vad jag menar med att ett youtubeklipp inte går att använda som argument, några saker att tänka på;

1. Var någonstans hittar jag bevis på att det är en S60 T5 steg 3? Eller det kanske är en steg 14 med 450hp som någon Volvo fanboy tagit och lagt in som steg 3?
2. Vart finns bevisen för att båda verkligen ger fullt?
3. Vad finns bevisen för att M3an verkligen är ok?
osv.

Det finns inga som helst belägg för att det som utspelar sig i klippet stämmer överens med verkligheten, och därmed är det per definition värdelöst som fakta. Om nu Volvo är så himla snabba som det hävdas här, då bör det inte vara några som helst problem för er att komma upp med riktiga seriösa mätningar?

Men visst, sitt ni och tyck att allt som skrivs i den här tråden är skit och att ni minsann vet hur det är i verkligheten. Men kom ihåg att ni har inte lagt fram några som helst fakta för er sak i denna tråden.

Busgrabb: Känn på paneler, material, känsla i reglage osv mellan en S60 och en E46. Skulle Volvo hålla den kvalitén?

Men det är helt uppenbart, Volvo är världens bästa, snabbaste, pålitligaste, mest vällbyggda bil. Att påstå något annat är inte politiskt korrekt i Sverige. Konstigt då att märket inte klarat sig på egna ben utan tvingats tigga om hjälp hos Ford och nu till slut säljas till Kina. Sätt gärna detta i kontrast med Bmw AG som tillsammans med Toyota är i princip de enda bilmärken som står på egna ben och som trots detta går som tåget.

Konstigt att Volvo går så dåligt trots dessa överlägsna bilar? Väldigt konstigt...

Edit: Lite mer fakta;

M3 E46 cabriolet 2002 (343hp/365Nm) vikt 1722kg

0 - 80 km/h     4,3 s
0 - 100 km/h     5,8 s
0 - 120 km/h     7,9 s
0 - 140km/h         - s (finns inga tider för M3 cabriolet till 140 tyvärr)
0 - 160 km/h     13,1 s
0 - 180 km/h     16,8 s
0 - 200 km/h     20,9 s

Källa: http://www.einszweidrei.de/bmw/m3ca2001-1.htm

Volvo S60R 2003 (300hp/400Nm) vikt 1670kg
0 - 80 km/h     4,6
0 - 100 km/h     6,3
0 - 120 km/h     8,8
0 - 140 km/h     11,5
0 - 160 km/h     15,0
0 - 180 km/h     18,6
0 - 200 km/h     24,0

Källa: http://www.einszweidrei.de/volvo/volvos60rdt2003-1.htm

En T5 steg 3 är 19hp starkare och 90kg lättare (angiven tjänstevikt 1580kg), eller om vi skall vara exakta. Lika tung som S60R, vikten för S60R är vad som uppmättes innan mätning och en S60 T5 väger 1668kg uppmätt under teknikens världs test år 2000. Men vi räknar med angiven vikt för sakens skull. Källa: http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

Så 90kg och 19hp samt lägre drivlineförlust, men å andra sidan betydligt sämre i starten än rwd M3 och 4x4 S60R, så vi får räkna i högre farter:

0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek

Det är stora skillnader, tror folket verkligen 25hp (19hp extra och lägre drivlineförlust) och 90kg gör att S60 T5 är så mycket snabbare än storebror R?

Och viktigast av allt, det är en enorm skillnad mellan denna fakta och vad som utspelade sig i klippet som det tidigare länkades till. Som sagt... konstigt, kan det vara så att Volvo prestanda överdrivs nått jävulskt kanske?

Senast redigerat av Rquired (26 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
master_-
26 december 2009 · 730 Inlägg

Månadens sämsta tråd?

Att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet till tråden trodde jag aldrig..

Är ganska förvånad att det finns så många aktiva medlemar kvar på denna site
när folk beter sig som små barn som tjafsar om vilken godisbit som är godast!

Rquired Allmänt envis
26 december 2009 · 12 512 Inlägg

dawwe skrev:
Rquired: Jag tror vi "BMW-töntar" får ge oss....Finns ett ordspråk som lyder: "Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience"*haha*

Haha, jag antar att du inte vet om att det tidigare varit mitt personliga meddelande här på Garaget? wink

Den här Bmw-tönten tänker inte ge sig så länge tråden håller sig på en anständig nivå, eller tills Volvofolket kommer med fakta för sina påståenden som stämmer. Jag diskuterar gärna på och tycker det är lite roligt. smile

Men, syftet med den här tråden är inte att bråka utan att få fram vad som är snabbast. Om vi ser det här ur en utomståendes ögon, någon som varken håller på Bmw eller Volvo. Vilket intryck får denne?

Nu skall vi se, den ena sidan har lagt fram ett flertal argument för sin sak med korrekt källhänvisning medan den andra sidan lagt fram sina personliga garantier för att Volvo är snabbare och ett kasst klipp, filmat med vad som gissningsvis är en mobil, utan några som helst bevis för att scenen i klippet stämmer överens med verkligheten.

Så frågan är, kommer en utomstående tro på att Volvo eller Bmw är snabbast? Jag är i alla fall övertygad om vilken sida merparten av läsarna kommer tro på...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
karlitoo
26 december 2009 · 263 Inlägg

Fast det är fortfarande T5-R som varit aktuell här, inte 850R? Annars har jag missförstått något, och ber du om ursäkt

Senast redigerat av Rquired (Idag 23:12:00)

Tänker inte be om ursäkt, om du bläddrar längre bak i sidorna så ser du att han skriver 850 R big_smile

HAhahahah fan va mitt ved brinner big_smilebig_smilebig_smile

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
D_Nilsson
26 december 2009 · 754 Inlägg

Rquired skrev:

dawwe skrev:
Rquired: Jag tror vi "BMW-töntar" får ge oss....Finns ett ordspråk som lyder: "Never argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience"*haha*

Haha, jag antar att du inte vet om att det tidigare varit mitt personliga meddelande här på Garaget? wink

Den här Bmw-tönten tänker inte ge sig så länge tråden håller sig på en anständig nivå, eller tills Volvofolket kommer med fakta för sina påståenden som stämmer. Jag diskuterar gärna på och tycker det är lite roligt. smile

Men, syftet med den här tråden är inte att bråka utan att få fram vad som är snabbast. Om vi ser det här ur en utomståendes ögon, någon som varken håller på Bmw eller Volvo. Vilket intryck får denne?

Nu skall vi se, den ena sidan har lagt fram ett flertal argument för sin sak med korrekt källhänvisning medan den andra sidan lagt fram sina personliga garantier för att Volvo är snabbare och ett kasst klipp, filmat med vad som gissningsvis är en mobil, utan några som helst bevis för att scenen i klippet stämmer överens med verkligheten.

Så frågan är, kommer en utomstående tro på att Volvo eller Bmw är snabbast? Jag är i alla fall övertygad om vilken sida merparten av läsarna kommer tro på...

En trimmad Volvo 740 med en drös doftgranar som hänger i backspegeln!cool Eller inte kanske;)

Senast redigerat av D_Nilsson (26 december 2009)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
26 december 2009 · 12 512 Inlägg

Dubbelpostar det här så att ingen missar det, så lätt skall de inte komma undan mysteriet med det konstiga klippet wink

M3 E46 cabriolet 2002 (343hp/365Nm) vikt 1722kg
0 - 80 km/h     4,3 s
0 - 100 km/h     5,8 s
0 - 120 km/h     7,9 s
0 - 140km/h         - s (finns inga tider för M3 cabriolet till 140 tyvärr)
0 - 160 km/h     13,1 s
0 - 180 km/h     16,8 s
0 - 200 km/h     20,9 s

Källa: http://www.einszweidrei.de/bmw/m3ca2001-1.htm

Volvo S60R 2003 (300hp/400Nm) vikt 1670kg
0 - 80 km/h     4,6
0 - 100 km/h     6,3
0 - 120 km/h     8,8
0 - 140 km/h     11,5
0 - 160 km/h     15,0
0 - 180 km/h     18,6
0 - 200 km/h     24,0

Källa: http://www.einszweidrei.de/volvo/volvos60rdt2003-1.htm

En T5 steg 3 är 19hp starkare och 90kg lättare (angiven tjänstevikt 1580kg), eller om vi skall vara exakta. Lika tung som S60R, vikten för S60R är vad som uppmättes innan mätning och en S60 T5 väger 1668kg uppmätt under teknikens världs test år 2000. Men vi räknar med angiven vikt för sakens skull. Källa: http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

Så 90kg och 19hp samt lägre drivlineförlust, men å andra sidan betydligt sämre i starten än rwd M3 och 4x4 S60R, så vi får räkna i högre farter:

0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek

Det är stora skillnader, tror folket verkligen 25hp (19hp extra och lägre drivlineförlust) och 90kg gör att S60 T5 är så mycket snabbare än storebror R?

Och viktigast av allt, det är en enorm skillnad mellan denna fakta och vad som utspelade sig i klippet som det tidigare länkades till. Som sagt... konstigt, kan det vara så att Volvo prestanda överdrivs nått jävulskt kanske?

Klippet i fråga: http://www.garaget.org/video/9cmqghdp1eg6

Senast redigerat av Rquired (26 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hassoni
26 december 2009 · 92 Inlägg

Läst igenom hela tråden.. killen med 940:n va bara för rolig haha.. Men Bmw vs volvo? Ja jag själv hade gått för bmwn.. men smaken är som baken, delad.. Och volvos turbo bilar kan jag själv erkänna går som fan!

Andreas 940 -utan 940
27 december 2009 · 1 728 Inlägg

camaro67 skrev:
I den effektklassen så anser inte jag att de är speciellt underhållande att åka rakt fram. Då tar jag gärna mer väghållning och lite mindre effekt. Och tillbaka till topic så tror jag att en 330 är betydligt mycket mer underhållanden än en s60

Jag kör bara rakt fram så jag tycker att 300hk är mer underhållande än 165hk. smile

Rquired skrev:
Nu pratade vi visserligen om S60 vs. 330i, jag kan hålla med om att din 940 förmodligen är mycket prestanda för pengarna.

Sen angående 940 vs. M3 diskussionen står det klart att vi har olika åsikter, jag lade fram siffror, försökte uppskatta din bils prestanda baserat på uppgifterna som står under din bils fakta osv och lade fram vad som borde vara hyggligt rimliga antaganden. Och inget av dessa visade på mer än att din 940 i bästa fall skulle varit något kvickare än en orginal M3 3.0.
Och tillbaka fick jag inga siffror, inga fakta (vi pratade inte bara om 940 utan även S60 T5 och S60R som du kanske minns?) utan enbart attityden att "Jag har ju dragit flera M3 3.0, nej det du skriver stämmer inte"

Jag vägrade inte tro på att din bil var snabbare, utan jag skrev och lade fram fakta för att den kanske tom var slöare. Och det vägrade du i sin tro på...

Ha det så kul i kväll! wink

Det var just det jag ville ha fram; att min 940 är något kvickare än en 286hk M3 rakt fram, jag försöker inte få det till att den kör åttor runt en.
Sen visar ju dina siffror att en BMW accar långsammare än en Volvo med turbo i högre farter när turbons starka mellanregister kommer till användning.
Det är just vid högre farter som jag föredrar att rejsa eftersom min bil saknar diffbroms, jag kan inte ge fullt ens på torr asfalt utan att det spinner på ettan och tvåan. En gång blev jag ordentligt dragen av en 190hk BMW vid rödljuset på blöt asfalt för det släppte så fort jag närmade mig 4000rpm. sad

Rquired skrev:
Bmws väghållning brukar viftas bort med orden "hur ofta kör man på bana" och allt med känsla svarar folk inte ens på. Men vi vänder på det, hur ofta kör man i 200? Upp till 160 hänger 328i med hjälpligt, en skillnad på 0.5sek är inte mycket, så små skillnader försvinner i större faktorer som en bra start, att sätta alla växlingar osv.

Har man en snabb bil kör man oftare fort, så är det bara. Hur ofta ser du en sporthoj som kör i under 200?
För mig är en normal omkörning 150Km/t, är jag säker på att det inte finns nån polis i närheten drar jag till varvstoppet på fyran (190) hur lätt som helst så på sommaren är jag där uppe och nosar åtminstone ett par ggr i veckan.

karlitoo
27 december 2009 · 263 Inlägg

Rquired ja fatta inget av de här du skrev i sista inlägget:

Så 90kg och 19hp samt lägre drivlineförlust, men å andra sidan betydligt sämre i starten än rwd M3 och 4x4 S60R, så vi får räkna i högre farter:

0 - 160 km/h     skillnad 1.9sek
0 - 180 km/h     skillnad 1.8sek
0 - 200 km/h     skillnad 3.1sek
-----------------------------------------

Man kan inte vara säker på årsmodellen på T5an i klippet, (-05 å uppot har kkk 24 turbo gentemot -05 o ners 16T)..

aja kul diskussioner här haha

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Andreas 940 -utan 940
27 december 2009 · 1 728 Inlägg

Rquired skrev:
Den här Bmw-tönten tänker inte ge sig så länge tråden håller sig på en anständig nivå, eller tills Volvofolket kommer med fakta för sina påståenden som stämmer. Jag diskuterar gärna på och tycker det är lite roligt. smile

Jag uppskattar att det finns såna som dig som aldrig får slut på argument och aldrig ger upp!
Jag skiter egentligen högaktningsfullt i vad folk köper för bilar, jag tycker bara det är roligt att debattera och jag tycker själv att jag har en del vettiga argument men som sagt är det inte ämnet utan debatten i sig som är det roliga.
Har jag tråkigt skriver jag bara nåt negativt om BMW och korkar upp en Jäger så har jag en helkväll sen. smile

D_Nilsson
27 december 2009 · 754 Inlägg

Andreas 940 skrev:

camaro67 skrev:
I den effektklassen så anser inte jag att de är speciellt underhållande att åka rakt fram. Då tar jag gärna mer väghållning och lite mindre effekt. Och tillbaka till topic så tror jag att en 330 är betydligt mycket mer underhållanden än en s60

Jag kör bara rakt fram så jag tycker att 300hk är mer underhållande än 165hk. smile

Rquired skrev:
Nu pratade vi visserligen om S60 vs. 330i, jag kan hålla med om att din 940 förmodligen är mycket prestanda för pengarna.

Sen angående 940 vs. M3 diskussionen står det klart att vi har olika åsikter, jag lade fram siffror, försökte uppskatta din bils prestanda baserat på uppgifterna som står under din bils fakta osv och lade fram vad som borde vara hyggligt rimliga antaganden. Och inget av dessa visade på mer än att din 940 i bästa fall skulle varit något kvickare än en orginal M3 3.0.
Och tillbaka fick jag inga siffror, inga fakta (vi pratade inte bara om 940 utan även S60 T5 och S60R som du kanske minns?) utan enbart attityden att "Jag har ju dragit flera M3 3.0, nej det du skriver stämmer inte"

Jag vägrade inte tro på att din bil var snabbare, utan jag skrev och lade fram fakta för att den kanske tom var slöare. Och det vägrade du i sin tro på...

Ha det så kul i kväll! wink

Det var just det jag ville ha fram; att min 940 är något kvickare än en 286hk M3 rakt fram, jag försöker inte få det till att den kör åttor runt en.
Sen visar ju dina siffror att en BMW accar långsammare än en Volvo med turbo i högre farter när turbons starka mellanregister kommer till användning.
Det är just vid högre farter som jag föredrar att rejsa eftersom min bil saknar diffbroms, jag kan inte ge fullt ens på torr asfalt utan att det spinner på ettan och tvåan. En gång blev jag ordentligt dragen av en 190hk BMW vid rödljuset på blöt asfalt för det släppte så fort jag närmade mig 4000rpm. sad

Rquired skrev:
Bmws väghållning brukar viftas bort med orden "hur ofta kör man på bana" och allt med känsla svarar folk inte ens på. Men vi vänder på det, hur ofta kör man i 200? Upp till 160 hänger 328i med hjälpligt, en skillnad på 0.5sek är inte mycket, så små skillnader försvinner i större faktorer som en bra start, att sätta alla växlingar osv.

Har man en snabb bil kör man oftare fort, så är det bara. Hur ofta ser du en sporthoj som kör i under 200?
För mig är en normal omkörning 150Km/t, är jag säker på att det inte finns nån polis i närheten drar jag till varvstoppet på fyran (190) hur lätt som helst så på sommaren är jag där uppe och nosar åtminstone ett par ggr i veckan.

Nästan så man hoppas att polisen kommer vara i närheten i framtiden hörru...
Skaffa licens och kör bana istället...garanterat roligare och framförallt säkrare för alla andra trafikanter.

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

Andreas: Om din 940 är lite kvickare eller inte tycker jag vi kan strunta i, ditt inlägg sammanfattar jag med meningen "Du prioriterar prestanda i hög fart högst". Och då har du rätt val i din 940, det tänker jag definitivt inte säga mot.

Utan vad jag skriver mot här är myten att Volvo skulle vara SÅ mycket snabbare eller mer lätttrimmade. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang