5166
Sök

Yttre drivknut missljud

661 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Nån vecka sedan råkade jag höra lite missljud detta kända ljud typ från drivknut/drivaxel när jag smygkörde typ tomgångsfart både frammåt o bakåt o lite vid styrning. Inte jättemycket. Jag haft stereon på jämt så jag har inte hört det innan och vet inte hur länge det låtit. Men har inte låtit nåt i högre hastigheter. Idag tänkte jag köra lite cirklar för att kolla vilken sida och lite fram och tillbaka. Men inget missljud alls nu och har kört 2 dagar nu inget låter alls från det där ljudet. Jag slängde opp bilen på domkraften rullade runt hjulen båda sidor inget ljud, drog i drivaxlarna inga större glapp mer än normal glappet. Men båda yttre drivknutsdamaskerna är trasiga och slängt ur sig fett här o var under skärmen.  Om nu drivknuten skulle vara helt slut o skadad skulle väl det fortsätta att låta eller? jag kört lite idag och inga missljud alls.  Är det dags byta damaskerna och tänkte köra delbara damasker för att slippa lämna in o byta drivknuten/damaskerna om det ändå inte är nåt missljud nu på nån sida. Nån tanke tankar på detta?   Mvh Lassehttps://www1.garaget.org/gallery/images/60/59320/59320-ea57e50238f12b1eb189521281d41622.jpg

4 126 Inlägg
för 5 timmar sedan
Har du fått kastanjett-knacket av drivknuten är den körd.
En hög "klick' ca 8ggr per hjulvarv med stort rattutslag och vridmoment.

Förutsatt att inget annat låter/lät.

Man känner aldrig om knuten är för glapp i vrid. Det krävs momentet för att få hoppet mellan kulorna och deras banor.
Klick-Klick-Klick Klick-Klick-Klick....
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

661 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Har du fått kastanjett-knacket av drivknuten är den körd.
En hög "klick' ca 8ggr per hjulvarv med stort rattutslag och vridmoment.

Förutsatt att inget annat låter/lät.

Man känner aldrig om knuten är för glapp i vrid. Det krävs momentet för att få hoppet mellan kulorna och deras banor.
Klick-Klick-Klick Klick-Klick-Klick....

Har kört par gånger sedan jag skrev detta inlägg och inget missljud alls har testat allting höger vänster fram o bak acceleration och inbromsning, krypkörning på tomgång. Knäpptyst så jag tar o byter damask och i med nytt fett så får det gå så långt det går sen. Har jag tur kanske det går länge eller inte. Käns inte panik i alla fall just nu.

Sök