2515
Sök

Startproblem med Golf II -84

15 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Har en manuellväxlad (4 växlar) Golf 2a från 1984 med bytt motor till en 86a, det är manuell choke på den. När jag startar bilen på morgonen eller efter jobbet är det inga problem oavsett väder, den startar direkt på ett kick.

Efter jobbet brukar jag stanna till på gymmet, eller om jag är ledig tar jag bilen hemifrån till gymmet, detta är ungefär halva sträckan som jag har till jobbet..

När bilen sedan ska startas efter gymmet totalvägrar den. Startmotorn kör på och den försöker tända men den vill inte hoppa igång.. Alltså när man kört kortare sträckor och den får stå 1-2 timmar totalvägrar den att starta..

Vad kan vara fel ?

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 december 2009
Har det alltid varit så? Eller är det först nu när det blivit kallt/fuktigt som problemet uppstått? Om svaret är ja gissar jag på att du kan sakna "kondensbrickan" i fördelaren, eller att tändspolen är på G (hade samma på min Passat -95, tokvägra att starta efter minsta lilla motortvätt, dock inga problem att köra i skyfall, visade sig vara nån hårfin spricka i tändspolen, monterade ny spole o sedan dess inga som helst problem). Du bör även kolla skick på fördelarlock (hårfina sprickor!), rotor samt tändkablar...

PS: Jag gissar på att problemet orsakas av kondens!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

15 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
ok tack, ska kolla det.. jag vet inte, köpte bilen för ca 3 veckor sedan så vet ej hur den har gjort innan.. vet dock att den har stått stilla (eller iaf inte varit besiktad) mellan 1998-2009.. vet ej om den rullat på privat mark då eller olagligt, men vet att det ej finns besiktningspapper mellan 98-09 då jag kollade med bilprovningen...

ska ta mig en titt i fördelaren då och se vad som hittas !

Sök