2751
Sök

Kniv i bilen - Vad säger svensk lag?

Byggare Behm
562 Inlägg
17 december 2009
M103 skrev:
Det är lag i det här landet att man INTE har rätt att försvara sig själv, sitt hem eller sin egendom.

Där har du fel. Det är inte en lag som säger det men lyssnar man på nyheterna så tror man det.

Lagen om Hemfridsbrott : Innebär att du får försvara dig och din egendom om en person tränger sig inpå dig eller din egendom utan tillstånd. Du får bruka skäligt våld för att värja dig och din egendom från skada eller andra olägenheter.
Den tänker iaf jag tillämpa om situtionen kräver det.

Ang knivlagen : Fuck off snutar, även den mesiga f-n som inte vågade skriva rakt ut som det är. 
1. Jag är byggnadsarbetare och har alltid minst 1 kniv på mig eller i bilen.
2. Det borde vara helt självklart att vi som bor i landsbygden har kniv i bilarna för att kunna kapa bältena vid en olycka där man måste försöka ta sig ut själv, ambulansen lär ju inte komma dom första 15 minutrarna.
3. Ok, det finns bältesknivar, finns det ett bra handgrepp på en sån om du hänger upp och ned ?
Svar nej och den har säkert trillat bort någonstans, en morakniv tappar man inte bort.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
17 december 2009
Andreas 940 skrev:
weian skrev:
jag fick iaf "utbildning" på hur man ska göra fö att ta sig ur en bil som ligger upp och ner lr på sidan,
fick de när ja skulle köra på halkbanan när ja tog kortet.
vet inte hur de e på andra ställen men de hade dom i ljungby iaf.

skit bra maskin. en volvo S60 lr S80 som sitter på en ställning så den kan rotera 360 grader horisontellt.
å så berättade han precis hur man skulle göra i dom olika situationerna men vi knäppte aldrig upp bältet.
men vi som har gått där vet nu hur vi ska göra om olyckan skulle vara framme.

därför har ja en bälteskniv i bilen.

Elda skrev:
I en modern bil så finns det bältessträckare som kan spänna bältet så att denna spärren går in utan att personen är uppochner. bra exempel på när dessa knivar är bra. Sj har jag en sånn då min brandsläckare sitter med remmar, att öppna remmarna tar för lång tid ibland.

Visst, bara man är medveten om riskerna. Att som Biltema sälja bältesknivar utan att skriva hur de ska användas är idiotiskt då inte alla känner till varför man inte kan knäppa upp bältet när man hänger uppochner.

point taken! smile

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
17 december 2009
_Jonex_ skrev:
Ang knivlagen : Fuck off snutar, även den mesiga f-n som inte vågade skriva rakt ut som det är. 
1. Jag är byggnadsarbetare och har alltid minst 1 kniv på mig eller i bilen.
2. Det borde vara helt självklart att vi som bor i landsbygden har kniv i bilarna för att kunna kapa bältena vid en olycka där man måste försöka ta sig ut själv, ambulansen lär ju inte komma dom första 15 minutrarna.
3. Ok, det finns bältesknivar, finns det ett bra handgrepp på en sån om du hänger upp och ned ?
Svar nej och den har säkert trillat bort någonstans, en morakniv tappar man inte bort.

ja förstår dig helt å hållet. har jobbat inom bemanning å de har de alltid varit antingen kniv, typ morakniv lr typ brytblads/rakbladskniv i fickan lr fickorna.

varför behöver man ett bra handgrepp på kniven om man e upp och ner.

http://www.holmatro.se/resources/1/Baltesskarare.jpg

stoppa i fingret i det stora å skär av bältet.
har testat min sån på ett ganska grovt tyg fö att kolla hur bra den va.
behövs typ ingen kraft alls fö att man ska snitta av bältet.

sen så mä sånnahär nöd verktyg. min sitter fasst på solskyddet. man har dom där dom inte flyger om kring i bilen så man alltid vet var dom e.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

blacken
17 december 2009
En undran, om man skulle bli stoppad av en skitfräsh länsmantjej (dom finns faktiskt) och man skulle bli "intresserad" av/på henne, och får ribba då. Skulle man då kunna torska för "resande av livsfarligt vapen" tro?..big_smile

308 Inlägg
17 december 2009
M103 skrev:
Det är lag i det här landet att man INTE har rätt att försvara sig själv, sitt hem eller sin egendom.

Vet inte om du redan fått skit för det här inlägget för jag har inte tid att läsa vidare...
Men du har iallafall fel.
Finns något som heter Envarsgripande i detta landet. Det innebär att VEM SOM HELST kan GRIPA en person..alltså frihetsberöva någon som man ser begå ett brott..
Ser du någon slå på nån på stan så har du ALL RÄTT att GRIPA den personen.

Detta får dessutom göras med FÖRSVARLIG mängd våld.

Om någon dessutom angriper dej så är det självförsvar.
Då får du använda EJ UPPENBART OFÖRSVARLIGT våld. Det är en hel del våld.

Så bara man tänker efter före så får du gärna försvara dej och till och med gripa en person.

Dessutom finns ett tillägg som heter Hjälper Annan. Kort sagt kan du skrika "hjälp mej" så får alla som hör dej oxå samma rättigheter som dej.

Mvh/ ca 160 kurstimmar hos Väktarskolan

1 571 Inlägg
17 december 2009
YipYip skrev:
M103 skrev:

Vet inte om du redan fått skit för det här inlägget för jag har inte tid att läsa vidare...
Finns något som heter Envarsgripande i detta landet. Det innebär att VEM SOM HELST kan GRIPA en person..alltså frihetsberöva någon som man ser begå ett brott..

Så bara man tänker efter före så får du gärna försvara dej och till och med gripa en person.

Dessutom finns ett tillägg som heter Hjälper Annan. Kort sagt kan du skrika "hjälp mej" så får alla som hör dej oxå samma rättigheter som dej.

Det var ironi.

Jag tänkte mest på vad man läser i tidningar jämt om folk som slår ner inbrottstjuvar och får betala skadestånd osv. smile
Senast redigerat av M103 (17 december 2009)

blacken
17 december 2009
YipYip skrev:
M103 skrev:

Bara det att i realiten så är dom lagarna värdelösa, enda sättet att kunna försvara sig eller ingripa effektivt, är att råsänka vederbörande. Något annat alternativ finns inte i en "våldssituation", det enda sättet att vinna en strid eller dylikt är att bekämpa "fienden" i grunden, annars så nitar han dig istället..

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
17 december 2009
Snö spade i bilen med slipade kanter ... funkar klockrent .....

smile

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

-utan 940
1 728 Inlägg
17 december 2009
Elda skrev:
Det som kallas Naturligt urval wink

Nja, folk gör dumma saker när de är i chocktillstånd efter en olycka, inte säkert man tänker logiskt i en sån situation.

308 Inlägg
18 december 2009
blacken skrev:
YipYip skrev:
M103 skrev:

Bara det att i realiten så är dom lagarna värdelösa, enda sättet att kunna försvara sig eller ingripa effektivt, är att råsänka vederbörande. Något annat alternativ finns inte i en "våldssituation", det enda sättet att vinna en strid eller dylikt är att bekämpa "fienden" i grunden, annars så nitar han dig istället..

Om du kan sitta i en domstol och förklara dina tankegångar och vilka lagar och regler du hade i åtanke när du handlade som du gjorde, då kan jag lova dej att du blir frisläppt.
Som sagt är lagarna kring hur mycket våld du får använda för att försvara dej själv ganska så schyssta mot offren. Men det är klart om dom hittar en snubbe med yxa i huvudet eller helt sönderslagen av ett baseball trä bara för att han försökt ta sej in i din bil obeväpnad så har du ju helt klart använt onödigt våld och då SKA du åka dit för det oxå.

Får jag dessutom tillägga att VARFÖR ska alla ta upp kamp mot någon som överfaller er?
Försöker någon sno min bil går ju inte jag till bagaget och hakar loss ett basebollträ som jag omsorgsfullt satt där.
Då ger jag han min nyckel och säger att han kan väl låta bilen gå nån minut innan han stänger av den så inte turbon pajar.
Har man möjligheten att undvika bråk ska man ta den. Risken finns att du inte vinner även om du har en kniv i bilen. Dom flesta biltjuvar är inte nybörjare.

409 Inlägg
9 januari 2010
jamen om man råkar ha en motorsåg i bilen då för att man bara är ut och åker på en lördagskväll kan polisen göra något då om den ligger på golvet vid passagerar sätet och man jobbar som skogshuggare då äre ju ett arbetsredskap ju eller tänker jag helt fel...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

4 005 Inlägg
9 januari 2010
svempus skrev:
jamen om man råkar ha en motorsåg i bilen då för att man bara är ut och åker på en lördagskväll kan polisen göra något då om den ligger på golvet vid passagerar sätet och man jobbar som skogshuggare då äre ju ett arbetsredskap ju eller tänker jag helt fel...

Läst mitt inlägg från Polisinspektör Nyberg?

1. Arbetsredskap
2. Ditt syfte med föremålet är inte ägnat för skada mot brott/egendom
3. Den är inte så lättingänglig då den är lite lurig o starta från förarsidan.

Det är nog lugnt

1 335 Inlägg
9 januari 2010
Jag har alltid ett Alu-baseboll trä i bilen, hellre slår jag ihjäl ett svårt skadat påkört djur än låter det ligga och lida tills jägare har skickats ut... En mora kniv i verktygslådan i bilen är ju självklart, kan komma väll till användning vid tillfälliga lagningar efter väg.

2 337 Inlägg
9 januari 2010
YipYip skrev:
M103 skrev:

Ett par tillägg, så folk inte klampar runt och griper folk eller utövar våld i höger- och vänstervarv:

Det är ett antal faktorer som medger ett envarsgripande enligt RB 24:7, 2 st:
1. Fängelse finns på straffskalan
2. Gärningsmannen tas på bar gärning (dvs kvar på brottsplatsen, du ser denne utföra brottet)
3. Flyende fot (du ser brottet utföras, du ser gärningsmannen lämna platsen och du följer efter, hela tiden med gärningsmannen i sikte)
4. Efterlyst person

Förtydligande: Fängelse måste alltid finnas på straffskalan för att ett envarsgripande skall kunna genomföras.

Många brott går ju in under punkt 1 - fängelse på straffskalan, ex. stöld, snatteri, misshandel, men ska man göra ett envarsgripande, då gäller det fan att ha torrt på fötterna innan.

Självförsvar heter nödvärnsrätt, och våld med stöd av den lagen omfattar förutom den egna personen även egendom, återtagande av egendom (om du tar en tjuv på bar gärning som med hot om våld vägrar lämna tillbaka prylarna), olovligt inträngande på plats (ex. villatomt), samt det egna hemmet (där du har rätt att med våld slänga ut folk som vägrar gå hem).

Vad gäller "hjälper annan", så är det inte bara att skrika på hjälp så kan tredje part komma och smiska skiten ur någon. Tar vi våld mot person, så måste hotet anses som allvarligt menat för att man ska kunna ingripa med hjälp av nödvärn (övertagande av annans nödvärnsrätt), eller då vara pågående. Exempel på allvarligt menat hot om våld är t.ex. att en person intar färdigställning för att utdela slag samt tydligt uttalar hot. Tänk på att i just det exemplet kan du inte gå in med alltför mycket våld med hjälp av nödvärnsrätt innan det faktiskt händer något.
Senast redigerat av Sarge (9 januari 2010)

49 Inlägg
9 januari 2010
OphanWitehall skrev:
Jag har alltid ett Alu-baseboll trä i bilen, hellre slår jag ihjäl ett svårt skadat påkört djur än låter det ligga och lida tills jägare har skickats ut... En mora kniv i verktygslådan i bilen är ju självklart, kan komma väll till användning vid tillfälliga lagningar efter väg.

Skulle nog ta morakniven istället för basebollträt för att ta ihjäl typ en älg. wink
Senast redigerat av 125fors (9 januari 2010)

1 827 Inlägg
9 januari 2010
blacken skrev:
En undran, om man skulle bli stoppad av en skitfräsh länsmantjej (dom finns faktiskt) och man skulle bli "intresserad" av/på henne, och får ribba då. Skulle man då kunna torska för "resande av livsfarligt vapen" tro?..big_smile

Ja men bara om man har AIDS. big_smile

Annars borde det ju vara "resande av livsgivande vapen"? hehe
Senast redigerat av Eisenhut (9 januari 2010)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Smålänning
7 887 Inlägg
9 januari 2010
Jag har en välslipad morakniv, skruvmejsel, kabelskotång, och lite mer småplotter i mittfacket i 740:in.
Snacka om kriminell... smile

Morakniven endast för att skala kablar som tången inte rår på, och för att kapa bältet om det skulle behövas...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 005 Inlägg
9 januari 2010
twin_cam skrev:
Jag har en välslipad morakniv, skruvmejsel, kabelskotång, och lite mer småplotter i mittfacket i 740:in.
Snacka om kriminell... smile

Morakniven endast för att skala kablar som tången inte rår på, och för att kapa bältet om det skulle behövas...

Då får vi hoppas att du inte blir stoppad av polis som tänker undersöka din bil...

Höbonde
228 Inlägg
9 januari 2010
Andreas 940 skrev:
Nu har jag bara skummat igenom den här tråden lite men ser att många nämner skära av bältet som en anledning att ha en kniv i bilen vilket är livsfarligt, det finns en anledning till att man inte kan knäppa upp bältet när man hänger uppochner nämligen att man kan bryta nacken. Det kanske man inte tänker på när man är i chock efter att ha voltat med bilen.
Det var en norrman som uppfann spärren som nu är standard i alla bilar efter att själv ha brutit nacken och blivit förlamad när han hängandes uppochner knäppte upp bältet utan att ta spjärn mot taket.

Idioti: http://www.biltema.se/products/product. … emId=76440

haha det kan jag aldrig tro att en norrman har uppfunnit det! Isåfall är det den andra bra saken dom uppfunnit efter osthyveln, men som sagt norskar använder ju inte osthyvel utan dom köper ju färdigskivad ost i affären!;D Skämt och sido, när du hänger upp och ner och biljäveln börjar brinna och du inte kan få av dig bältet så skaru vara så jävla glad att du la den där smarta svenska uppfinningen kallad "Morakniv" i sidan på dörren!

Jag åker runt med kniv i bilen varje dag och ingen har sagt nått än och jag har inga planer på att sluta med det för olyckan kan vara framme när som helst om det nu är vilt eller andra oberäkneliga saker!

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
9 januari 2010
SKummade igenm tråden. Tur att jag tog ut fällkniven ur bilen! yikes
Glömde den där i sin pappersförpackning i mittkonsolen.
Kunde ha varit otrevliga frågot om farbror Haffa kommit och kollat.. Inte för jag tror dom skulle det men...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök