3366
Sök

Motorolja 5w-40 vs 0w-40

845 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#1
Vad är skillnaden på dessa?

Vad är skillnaden mellan 0an och 5an?


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 december 2009
#2
0 "tål" lägre tempraturer än 5an dvs 0w-40 sträcker sig över bredare temperaturregister än 5w-40 enkelt förklarat utan att va doktorand i ämnet
Senast redigerat av TenZer (16 december 2009)

Rock'n Roll

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 december 2009
#3
5:an är mer lätt flytande kall ( om jag inte lärt mig fel)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2009
#4
0W40 betyder att oljan är en "0" olja med additiv som gör att den beter sig som en "40" olja när den är varm...Ju lägre första siffra dessto mer lättflytande olja kall, ju högre tal efter W dessto "tjockare" olja när den är varm (har för mig att det var vid 100 garders oljetemp man gjorde denna jämförelse). Det är viktigare att titta på oljans klassning än att stirra sig blind på viskositeten, lägst API SL är min rekommendation...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

845 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
0W40 betyder att oljan är en "0" olja med additiv som gör att den beter sig som en "40" olja när den är varm...Ju lägre första siffra dessto mer lättflytande olja kall, ju högre tal efter W dessto "tjockare" olja när den är varm (har för mig att det var vid 100 garders oljetemp man gjorde denna jämförelse). Det är viktigare att titta på oljans klassning än att stirra sig blind på viskositeten, lägst API SL är min rekommendation...

Jo. Okej. Klassningen är desamma på båda. Om man ska ha en olja både sommar och vinter. Ska man satsa på en 0a eller 5a?


845 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#6
Tänkte på dessa

Castrol Edge RS och Castrol Edge Sport. Både finns med 0w-40. Dom har samma klassning SM/CF. Vad skiljer dom sig åt?


...has left the building...
4 474 Inlägg
16 december 2009
#7
Jimpiz: Om det är till din gamla 740 så spelar det ingen roll (det är endast nyare motorer som kan kräva "0-oljor", typ från -00 och framåt...), köp den olja som är mest prisvärd. Om det nu är olja till din 740 så räcker det mer än väl med Biltema helsyntet, faktum är att Biltema-oljan har en spec som är högre än vad de flesta bilar före ca -02 kräver...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

845 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Jimpiz: Om det är till din gamla 740 så spelar det ingen roll (det är endast nyare motorer som kan kräva "0-oljor", typ från -00 och framåt...), köp den olja som är mest prisvärd. Om det nu är olja till din 740 så räcker det mer än väl med Biltema helsyntet, faktum är att Biltema-oljan har en spec som är högre än vad de flesta bilar före ca -02 kräver...

740in går på vanlig budget olja :p haha. Oljan till min vw är en 5w-30. Men den är för tunn. vill ha lite tjockare. Så kollade på RS och Edge sport. Båda hade samma klassning, så undrade bara vad skillnaden kunde vara.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 december 2009
#9
Jimpiz skrev:
dawwe skrev:
Jimpiz: Om det är till din gamla 740 så spelar det ingen roll (det är endast nyare motorer som kan kräva "0-oljor", typ från -00 och framåt...), köp den olja som är mest prisvärd. Om det nu är olja till din 740 så räcker det mer än väl med Biltema helsyntet, faktum är att Biltema-oljan har en spec som är högre än vad de flesta bilar före ca -02 kräver...

740in går på vanlig budget olja :p haha. Oljan till min vw är en 5w-30. Men den är för tunn. vill ha lite tjockare. Så kollade på RS och Edge sport. Båda hade samma klassning, så undrade bara vad skillnaden kunde vara.

Passaten på din sida? Det står garranterat vilken olja du skall ha i boken, både rek fabrikat och beteckning bör med 99,9% säkerhet stå med

Rock'n Roll

845 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#10
TenZer skrev:
Jimpiz skrev:
dawwe skrev:
Jimpiz: Om det är till din gamla 740 så spelar det ingen roll (det är endast nyare motorer som kan kräva "0-oljor", typ från -00 och framåt...), köp den olja som är mest prisvärd. Om det nu är olja till din 740 så räcker det mer än väl med Biltema helsyntet, faktum är att Biltema-oljan har en spec som är högre än vad de flesta bilar före ca -02 kräver...

740in går på vanlig budget olja :p haha. Oljan till min vw är en 5w-30. Men den är för tunn. vill ha lite tjockare. Så kollade på RS och Edge sport. Båda hade samma klassning, så undrade bara vad skillnaden kunde vara.

Passaten på din sida? Det står garranterat vilken olja du skall ha i boken, både rek fabrikat och beteckning bör med 99,9% säkerhet stå med

En Polo. Men det är ju samma klassning på oljan dom säger och 0-40 oljan. Så då kan det ju inte spela någon större roll?


146 Inlägg
16 december 2009
#11
Om dom är nya så är det här med long-life. Vad jag vet så finns det bara 5w-30 till LL vw 50700.

Vcds

845 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#12
bearz skrev:
Om dom är nya så är det här med long-life. Vad jag vet så finns det bara 5w-30 till LL vw 50700.

Jo. Ja vet, Men jag vill inte ha nån long-life olja i den. Byter så pass ofta att det lönar sig inte.

Sen är väll 50700 för Diesel och 50400 för Bensin smile
Senast redigerat av Jimpiz (16 december 2009)


929 Inlägg
16 december 2009
#13
0 oljan motsvarar vatten i trögflutenhet. Alltså rinner den väldigt lätt. Rekomenderas den oljan SKALL man köra på den också. Lagerspel, bränsleinsprutning osv är anpassat för att olja rinner lätt. Har man för tjock olja får inte lager den smörjnings som krävs av en kall motor.
Det finns ingen anledning att ha 0 olja i en motor som inte kräver det. Det är att kasta pärlor till svinen. Kvaliten är inte högre, den är anpassad för en speciell motor bara. Till och med på Biltema finns det speciell olja för Volvo, VW med flera. Följ rekomendationerna.

5 olja klarar lätt av kallstarter under -30 grader. 10 olja är inte dåligt den heller, för vanligt svenskt klimat.


Mats

845 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#14
mats757 skrev:
0 oljan motsvarar vatten i trögflutenhet. Alltså rinner den väldigt lätt. Rekomenderas den oljan SKALL man köra på den också. Lagerspel, bränsleinsprutning osv är anpassat för att olja rinner lätt. Har man för tjock olja får inte lager den smörjnings som krävs av en kall motor.
Det finns ingen anledning att ha 0 olja i en motor som inte kräver det. Det är att kasta pärlor till svinen. Kvaliten är inte högre, den är anpassad för en speciell motor bara. Till och med på Biltema finns det speciell olja för Volvo, VW med flera. Följ rekomendationerna.

5 olja klarar lätt av kallstarter under -30 grader. 10 olja är inte dåligt den heller, för vanligt svenskt klimat.


Mats

Så att köra 0 i en motor som vill ha 5, är det skadligt på något sett?


Smålänning
7 887 Inlägg
16 december 2009
#15
Jimpiz skrev:
mats757 skrev:
0 oljan motsvarar vatten i trögflutenhet. Alltså rinner den väldigt lätt. Rekomenderas den oljan SKALL man köra på den också. Lagerspel, bränsleinsprutning osv är anpassat för att olja rinner lätt. Har man för tjock olja får inte lager den smörjnings som krävs av en kall motor.
Det finns ingen anledning att ha 0 olja i en motor som inte kräver det. Det är att kasta pärlor till svinen. Kvaliten är inte högre, den är anpassad för en speciell motor bara. Till och med på Biltema finns det speciell olja för Volvo, VW med flera. Följ rekomendationerna.

5 olja klarar lätt av kallstarter under -30 grader. 10 olja är inte dåligt den heller, för vanligt svenskt klimat.


Mats

Så att köra 0 i en motor som vill ha 5, är det skadligt på något sett?

Nej inte direkt.

Men onödigt att köra onödigt tunn olja...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 339 Inlägg
16 december 2009
#16
Tunnare olja = lägre oljetryck



Sök