2324
Sök

Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

827 Inlägg
23 mars 2010
ja anser att det inte är rätt att ligga allt för nära och stressa bak ifrån när det är tät trafik men såna som står på höger filen o kör 90 på motorvägen så kan man tycka att dom kan flytta sig till mitten eller vänster filen...men pajjaser som kör in bromsar jag in hinner han inte stanna och krockar me mig så fan hoppar jag av o slår personen punkt slut

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

5 198 Inlägg
23 mars 2010
328cabbish skrev:
ja anser att det inte är rätt att ligga allt för nära och stressa bak ifrån när det är tät trafik men såna som står på höger filen o kör 90 på motorvägen så kan man tycka att dom kan flytta sig till mitten eller vänster filen...men pajjaser som kör in bromsar jag in hinner han inte stanna och krockar me mig så fan hoppar jag av o slår personen punkt slut

Normalt ligger man i höger fil på motorväg om man inte ämnar köra om. i vänster fil ligger man och kör om,,,

827 Inlägg
23 mars 2010
hur dumt än det låter att slå människan men ibland flyttar man på sig när man kör 110 på 90 väg så ställer han sig framför en helt stoppad och kan inte ta vägen nånstans jaaa men du ser ju att d rullande tät trafik kör inte in på andra

Ingen dör oskuld för livet f*ckar oss alla!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
23 mars 2010
"Flytta dig om du kör sakta så slipper ja lägga mig nära" är ett så härligt citat.
För när det är fullt i innerfilen och det går i 55 (min 45an utanför här som har 70 i begränsning) och det går i 70-85 i ytterfilen så ligger ja naturligtvis i ytterfilen om jag inte går på valium.
Jag har bilar som ligger inom eller strax över 3 sekunders regeln framför mig i ytterfilen och måste ju observera om det kastar sig ut någon från innerfilen som "blivit less" eller "fastnat" därinne för ingen hållit avstånd i ytterfilen utan varje litet gap på 25 meter har täppts till med gas-i-botten-pelle.
Ska jag då a) brassa upp i 110 och in i arslet på de framför eller helt enkelt minska min 3-4 sek regel till 0.5?
b) kasta mig in i innerfilen vilket resulterar i att jag får alla i innerfilen bakom mig att ställa sig på hejdarn, samt att idioten som pressade in mig här ändå bara tjänat 5 meter, samt att jag inte kommer in i ytterfilen igen, eftersom gasen-i-botten-pelle fyller igenom luckan omedelbart...

Hoppas verkligen inte att de här "flytta om ni kör för sakta" i tråden resonerar att detta är helt acceptabelt...
Dessutom, står det 70 knyck måste man inte köra 69 eller 70 exakt med GPS precision.
MEN jag blir också förbannad när folk ligger i ytterfilen t.ex. trots en helt öde väg och i 60. Sen lägger man sig bakom vet man inte om de flyttar sig till innerfilen eller inte, ibland gör dom de, ibland gör de inte, ibland gör dom de MEDAN man kör om på insidan...så visst, de är rätt irriterande människor
Senast redigerat av Mortalis (23 mars 2010)

342 Inlägg
23 mars 2010
Sheba skrev:
Bilen som ligger en meter bakom och har jättebråttom kan faktiskt vara på väg till akuten med en anhörig, likaså kan bilen framför ha en anledning till att köra som den gör.

Jag har varit i precis den sits du ger exempel på, men med ett viktigt undantag: Jag låg aldrig för nära framförvarande bil helt enkelt för att det inte finns ett skit att vinna på det. Snarare tvärtom.

Det var en mycket akut situation, där jag inte tvekade en sekund att sätta mig över lagen. Färden till akuten gick utan hänsyn till gällande trafikregler och hastighetsgränser, men däremot hela tiden med hänsyn till övriga trafikanter.

Den totala sträckan var strax över sex mil. Det fick bära eller brista, med det syftandes helt på att jag genom mitt körsätt medvetet riskerade att tilldra mig intresset från första polis i sikte om jag träffat på någon (vilket jag inte gjorde).

Men en sak, av ren egen självbevarelsedrift, som jag faktiskt höll stenhårt på under hela denna tur var just att inte nosa andra bilar i häcken.
Det är och förblir ett rent korkat beteende och både jag och mitt sällskap ville komma fram till akuten vid liv.

För egen del löste jag situationen genom att helljusblinka kontinuerligt och på så vis, i god tid, påkalla fri väg.
Inte en enda gång behövde jag ligga en meter bakom framförvarande bil. Inte en enda gång behövde jag använda signalhornet. Och inte en enda gång tvekade framförvarande bilist på att i god tid sakta in och flytta på sig så att jag kunde genomföra en trygg omkörning, om än i en lagvidrigt hög hastighet.
Kanske viktigast av allt: Inte en enda gång, under sex mils lagvidrig körning, blev jag uppehållen av framförvarande bilist.
De insåg nog, i god tid, allvaret helt utan att jag skulle behöva ligga och stressa dem en meter bakom.

Jag kan tyvärr inte komma på en enda anledning till att ligga för nära framförvarande bil.
Inte ens i akuta fall ...
Senast redigerat av 9Femma (23 mars 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
23 mars 2010
9Femma skrev:
Sheba skrev:
Bilen som ligger en meter bakom och har jättebråttom kan faktiskt vara på väg till akuten med en anhörig, likaså kan bilen framför ha en anledning till att köra som den gör.

Jag har varit i precis den sits du ger exempel på, men med ett viktigt undantag: Jag låg aldrig för nära framförvarande bil helt enkelt för att det inte finns ett skit att vinna på det. Snarare tvärtom.

Men nu representerar du tyvärr inte alla bilförare i trafiken. Jag håller med dig om att man inte har så mycket att vinna på det, men man ska ändå tänka på att den personen som ligger precis bakom och verkar ha väldigt bråttom ändå kan ha en anledning till det och man bör släppa förbi personen i den mån man kan.

Jag håller verkligen med om att blinka med helljuset en bit bakom är mycket smartare än att köra väldigt nära bilen framför.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

45 Inlägg
23 mars 2010
tycker tråden urartat lite sen mitt första inlägg på sidan 27.

Min enda fråga är ; fins det eller finns det inte en lag som säger att jag måste hålla ett avstånd på 1 sekund till framförvarande bil på en 70 sträcka?

Jag har tagit tag i frågan och väntar på att bli uppringd från fordonsenheten på polisen i malmö.
Jag återkommer i frågan när jag fått svar på detta!

PS. Hålla avstånd är det inget snack om att man ska göra men frågan är om man kan bli bötfälld för något som någon polis tycker är rimligt. alltså 1 sekund. det kunde lika gärna varit en gräns på 0.88 sekunder, för då hade jag ju klarat mig utan böter!smile

Keep up the good work!

5 198 Inlägg
23 mars 2010
Det pratas ju alltid om 3sekunders regeln men om det finns nåt lagstadgat vette fåglarna. .man ska hålla så pass långt avstånd att man ska hinna stanna om fara föreligger

EDIT:2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Senast redigerat av gamlingen (23 mars 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
23 mars 2010
moffar skrev:
tycker tråden urartat lite sen mitt första inlägg på sidan 27.

Min enda fråga är ; fins det eller finns det inte en lag som säger att jag måste hålla ett avstånd på 1 sekund till framförvarande bil på en 70 sträcka?

Jag har tagit tag i frågan och väntar på att bli uppringd från fordonsenheten på polisen i malmö.
Jag återkommer i frågan när jag fått svar på detta!

PS. Hålla avstånd är det inget snack om att man ska göra men frågan är om man kan bli bötfälld för något som någon polis tycker är rimligt. alltså 1 sekund. det kunde lika gärna varit en gräns på 0.88 sekunder, för då hade jag ju klarat mig utan böter!smile

Jag har ett sånt jävla minne om att någon, eller några, åkt fast för att de haft för kort avstånd på motorvägen.
Men jag har inga länkar eller nåt, men jag minns de fortfarande o de va nåra år sen ja hörde/läste/såg de..men får la se va rozzersen säger

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
23 mars 2010
Xoff skrev:
Har sagt det innan å säger det igen, ligger ni för sakta så klart som fan jag ligger nära! frågar ni mig så är dom största idioterna de som ligger för sakta...

+1

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

3 259 Inlägg
23 mars 2010
ExCon skrev:
Xoff skrev:
Har sagt det innan å säger det igen, ligger ni för sakta så klart som fan jag ligger nära! frågar ni mig så är dom största idioterna de som ligger för sakta...

+1

Spelar ingen roll om man kör laglig fart eller inte, det är alltid nåt korkat pucko som ska ligga i röven på en, det är väl det hela tråden handlar om, att man kör lagligt(INTE FÖR SAKTA) och ändå har någon i röven?!?!?

Det är väl ingen här som har skrivit "vilka idioter som ligger så nära mig när jag kör i 70 på 110väg", eller? Har jag missat det???

Det finns oavsett ingen ursäkt för att ligga för nära, för man vet absolut inte vad framförvarande fordon har för orsak till att köra för sakta...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

VW-nörd?
4 332 Inlägg
23 mars 2010
SafetyCar skrev:
ExCon skrev:
Xoff skrev:

+1

Alla lastbilar då, de kör ju sakta??

Ja de är ju idioter, lägg dig så nära mittsträcket när du kör om, visa fingret när du passerar o håll inne tutan. That'll show him who's the man...och nästa gång kanske han trycker ner pedalen o välter vid nästa kurva, men vem fan bryr sig, ja ska förbi
Senast redigerat av Mortalis (23 mars 2010)

Musiker
472 Inlägg
23 mars 2010
9Femma skrev:
Jag har varit i precis den sits du ger exempel på, men med ett viktigt undantag: Jag låg aldrig för nära framförvarande bil helt enkelt för att det inte finns ett skit att vinna på det. Snarare tvärtom...

...För egen del löste jag situationen genom att helljusblinka kontinuerligt och på så vis, i god tid, påkalla fri väg.
Inte en enda gång behövde jag ligga en meter bakom framförvarande bil. Inte en enda gång behövde jag använda signalhornet. Och inte en enda gång tvekade framförvarande bilist på att i god tid sakta in och flytta på sig så att jag kunde genomföra en trygg omkörning, om än i en lagvidrigt hög hastighet.

+1

Jag har varit på väg till min svärmors presumtiva dödsbädd (mycket akut) och kan bara konstatera att folk är oerhört duktiga på att flytta på sig om man blinkar åt dem i god tid!
Tyckte frugan skulle få växla ett par sista ord med sin mor om det gick illa! Prognosen var mycket dålig och det är antagligen ett MIRAKEL att hon över huvud taget överlevde!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

jorgen72
23 mars 2010
Mortalis skrev:
"Flytta dig om du kör sakta så slipper ja lägga mig nära" är ett så härligt citat.
För när det är fullt i innerfilen och det går i 55 (min 45an utanför här som har 70 i begränsning) och det går i 70-85 i ytterfilen så ligger ja naturligtvis i ytterfilen om jag inte går på valium.
Jag har bilar som ligger inom eller strax över 3 sekunders regeln framför mig i ytterfilen och måste ju observera om det kastar sig ut någon från innerfilen som "blivit less" eller "fastnat" därinne för ingen hållit avstånd i ytterfilen utan varje litet gap på 25 meter har täppts till med gas-i-botten-pelle.
Ska jag då a) brassa upp i 110 och in i arslet på de framför eller helt enkelt minska min 3-4 sek regel till 0.5?
b) kasta mig in i innerfilen vilket resulterar i att jag får alla i innerfilen bakom mig att ställa sig på hejdarn, samt att idioten som pressade in mig här ändå bara tjänat 5 meter, samt att jag inte kommer in i ytterfilen igen, eftersom gasen-i-botten-pelle fyller igenom luckan omedelbart...

Hoppas verkligen inte att de här "flytta om ni kör för sakta" i tråden resonerar att detta är helt acceptabelt...
Dessutom, står det 70 knyck måste man inte köra 69 eller 70 exakt med GPS precision.
MEN jag blir också förbannad när folk ligger i ytterfilen t.ex. trots en helt öde väg och i 60. Sen lägger man sig bakom vet man inte om de flyttar sig till innerfilen eller inte, ibland gör dom de, ibland gör de inte, ibland gör dom de MEDAN man kör om på insidan...så visst, de är rätt irriterande människor

Du får absolut inte köra om på insidan det är bara när det är 50 väg som det är tillåtet

jorgen72
23 mars 2010
Ras_J skrev:
Varför inte helt enkelt åtminstone försöka visa hänsyn till ALLA i trafiken! Även dem som kör för fort!
Poängen är väl att inte skapa farliga situationer i onödan?

EDIT: Om du kör sakta så underlättar du ju faktiskt nämnde tuffings eventuella omkörning!

EDIT 2: Det värsta jag vet förutom "rövslickare" måste vara folk som försöker hindra en att köra om!

Håller med helt o hållet

Handledare
1 481 Inlägg
23 mars 2010
jorgen72 skrev:
Du får absolut inte köra om på insidan det är bara när det är 50 väg som det är tillåtet

Fel. Du får köra om där det är 70 också.

1 581 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
JonR skrev:
ExCon skrev:
Xoff skrev:

+1

Spelar ingen roll om man kör laglig fart eller inte, det är alltid nåt korkat pucko som ska ligga i röven på en, det är väl det hela tråden handlar om, att man kör lagligt(INTE FÖR SAKTA) och ändå har någon i röven?!?!?

Det är väl ingen här som har skrivit "vilka idioter som ligger så nära mig när jag kör i 70 på 110väg", eller? Har jag missat det???

Det finns oavsett ingen ursäkt för att ligga för nära, för man vet absolut inte vad framförvarande fordon har för orsak till att köra för sakta...

Det var precis den anledningen jag skrev tråden. Folk ligger i samma hastighet på 2 filig motorväg MEN måste trycka en 10 meter bakom i 110 km/h. Men finns ju alltid folk som tolkar det som dem själva vill och då blir det pajkastartävling.

Så grunden till denna tråd handlar om folk som ligger för nära I SAMMA HASTIGHET UTAN ATT VILJA KÖRA OM. Borde skrivit detta tidigare.

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 mars 2010
Fellow skrev:
Hallå!
har varit lite trådar angående hur folk kör på vägen osv de senaste tiden men jag måste bara fråga, vilka av er är sådanna idioter som ska ligga med en maxlängd på 10 meter bakom bilen framför?
Måste ju finnas någon här inne som har en förklaring till detta beteende?

Åkte ner längs e18 i tisdags när det var dåligt väder och folk körde allmänt sakta.
Men jag kan inte sluta förundras över dessa idioter som kör mig så nära inpå att jag bara ser deras lysen i backspeglarna när jag till nästa bil har över 150 meter. Av vilken anledning har jag det?
Jo jag kommer FAN inte snabbare fram för att jag ligger tätt inpå den andra bilen, är det enfiligt så kan dem ändå inte köra om så vad fan är problemet? Har redan en whiplashskada så vore ju skitkul att bli påkörd bakifrån för att någon retarderad själ anser att man kör på detta viset.

Börja bötfäll sådanna förseeler MER istället för fortkörning.

Jag kan förstå att man lägger sig "nära" när man fort som fan ska göra en omkörning därefter.
Men i tisdags så var det en skåpbil som låg i röven på mig och jag låg i 110 på hala e18 och han ca 5 meter ifrån och det är 2 filigt. Så jag provar att bromsa ner till 90 men ingen reaktion, han saktar så glatt ner och fortsätter ligga i röven på mig. Så det krävdes att jag skulle köra i 60 km/h för att han skulle bestämma sig för en omkörning.

Var tvungen att skriva av mig då jag verkligen tröttnat på dessa inkompetenta själar.

Jag hatar sånna jävlar med jag brukar nästan nita bromsen brukar faktiskt hjälpa. hatar dom som ska slicka kofångaren

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
23 mars 2010
Mortalis skrev:
SafetyCar skrev:
ExCon skrev:

+1

Ja de är ju idioter, lägg dig så nära mittsträcket när du kör om, visa fingret när du passerar o håll inne tutan. That'll show him who's the man...och nästa gång kanske han trycker ner pedalen o välter vid nästa kurva, men vem fan bryr sig, ja ska förbi

ja det är vel klart lastbilarna kör sakta alla vet att dom inte får köra i mer än 80

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Musiker
472 Inlägg
23 mars 2010
opelcoffe skrev:
Mortalis skrev:
SafetyCar skrev:

ja det är vel klart lastbilarna kör sakta alla vet att dom inte får köra i mer än 80

Jag kan bli lite irriterad på lastbilar som kör om andra lastbilar som råkar köra 0,5 km/h saktare!
Speciellt då de mer eller mindre kör i kollon och det plötsligt blir den sistes tur att ta över som "lok" så att man får ligga bakom dem och vänta i en kvart innan man kan gasa på igen...
Senast redigerat av Ras_J (23 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Sök