Sheba skrev:
Bilen som ligger en meter bakom och har jättebråttom kan faktiskt vara på väg till akuten med en anhörig, likaså kan bilen framför ha en anledning till att köra som den gör.
Jag har varit i precis den sits du ger exempel på, men med ett viktigt undantag: Jag låg aldrig för nära framförvarande bil helt enkelt för att det inte finns ett skit att vinna på det. Snarare tvärtom.
Det var en mycket akut situation, där jag inte tvekade en sekund att sätta mig över lagen. Färden till akuten gick utan hänsyn till gällande trafikregler och hastighetsgränser, men däremot hela tiden med hänsyn till övriga trafikanter.
Den totala sträckan var strax över sex mil. Det fick bära eller brista, med det syftandes helt på att jag genom mitt körsätt medvetet riskerade att tilldra mig intresset från första polis i sikte om jag träffat på någon (vilket jag inte gjorde).
Men en sak, av ren egen självbevarelsedrift, som jag faktiskt höll stenhårt på under hela denna tur var just att
inte nosa andra bilar i häcken.
Det är och förblir ett rent korkat beteende och både jag och mitt sällskap ville komma fram till akuten vid liv.
För egen del löste jag situationen genom att helljusblinka kontinuerligt och på så vis, i god tid, påkalla fri väg.
Inte en enda gång behövde jag ligga en meter bakom framförvarande bil. Inte en enda gång behövde jag använda signalhornet. Och inte en enda gång tvekade framförvarande bilist på att i god tid sakta in och flytta på sig så att jag kunde genomföra en trygg omkörning, om än i en lagvidrigt hög hastighet.
Kanske viktigast av allt: Inte en enda gång, under sex mils lagvidrig körning, blev jag uppehållen av framförvarande bilist.
De insåg nog, i god tid, allvaret helt utan att jag skulle behöva ligga och stressa dem en meter bakom.
Jag kan tyvärr inte komma på en enda anledning till att ligga för nära framförvarande bil.
Inte ens i akuta fall ...