Största idioterna på vägen, folk som ligger för nära!

Pierre_r Lastbilsmekaniker
17 december 2009 · 729 Inlägg

Ibland tycker jag det är jobbigt med bilar som ligger någon meter bak mig, men kör jag min gråa Jeep så kan jag trösta mig med att dom får min dragkrok i pannan om jag måste tvärnita för något.
Eftersom det nästan bara är bmw,audi och volvo som kör så så kommer deras bilar att kilas in under min.
Sen måste jag erkänna att jag kommer på mig själv att ligga för nära ibland men då släpper jag gasen och låter bilen framför komma iväg en bit innan jag börjar gasa igen.

volvoentusiasten
17 december 2009 · 4 005 Inlägg

Jag tycker är roligt när som igår när jag åkte på 3-filig motorväg (E4, sthlm) i lagligt tempo i mittenfilen.

Vips kommer det en polsk minibuss och sniffar min bil i bakdelen. Jag släpper gasen, ingenting händer. Han ligger kvar och kör lite fram och tillbaka på höger och vänster.
Sen börjar han blinka som en tok. Då tänder jag mitt bromsljus. Han blinkar ännu mer och börjar tuta. Då bromsar jag ner litegranna. Han ser helt skogstokig ut och jag ser att han viftar med armarna.

Sen blir det en ledig ruta till höger. Så då kör han om där i världens fart. Stackars bil.
Lite senare kör han om på vänster sida lite längre fram och fortsätter att sick-sacka fram och tillbaka.

5 km senare så kommer han bakom mig och kör om mig åter igen? Pekar finger åt mig och gasar för fullt för att köra om igen. Han tror alltså åter igen att han ska komma snabbare fram än mig, så jag skrattar och vinkar tillbaka till honom.

Tydligen så har mitt val av vägfil och hastighet dels genererat att jag kom fram före honom till tunneln och dels en gång till. smile Och när han senare blev ännu surare så glider jag förbi honom i 20km/h och vinkar.

Jobbigt läge.

Nä. Ibland önskar jag att jag hade en brandslang med tjära och en påse med fjädrar jag kunde spruta ut på bakomvarandes. De utsätter ju inte bara sig själva för fara. sad

omegalover
17 december 2009 · 118 Inlägg

Så är det ofta på väg in i Stockholm haha!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
bernersennen
17 december 2009 · 70 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag tycker är roligt när som igår när jag åkte på 3-filig motorväg (E4, sthlm) i lagligt tempo i mittenfilen.

Vips kommer det en polsk minibuss och sniffar min bil i bakdelen. Jag släpper gasen, ingenting händer. Han ligger kvar och kör lite fram och tillbaka på höger och vänster.
Sen börjar han blinka som en tok. Då tänder jag mitt bromsljus. Han blinkar ännu mer och börjar tuta. Då bromsar jag ner litegranna. Han ser helt skogstokig ut och jag ser att han viftar med armarna.

Sen blir det en ledig ruta till höger. Så då kör han om där i världens fart. Stackars bil.
Lite senare kör han om på vänster sida lite längre fram och fortsätter att sick-sacka fram och tillbaka.

5 km senare så kommer han bakom mig och kör om mig åter igen? Pekar finger åt mig och gasar för fullt för att köra om igen. Han tror alltså åter igen att han ska komma snabbare fram än mig, så jag skrattar och vinkar tillbaka till honom.

Tydligen så har mitt val av vägfil och hastighet dels genererat att jag kom fram före honom till tunneln och dels en gång till. smile Och när han senare blev ännu surare så glider jag förbi honom i 20km/h och vinkar.

Jobbigt läge.

Nä. Ibland önskar jag att jag hade en brandslang med tjära och en påse med fjädrar jag kunde spruta ut på bakomvarandes. De utsätter ju inte bara sig själva för fara. sad

Lite OT, men jag förstår inte vad det är för fel på det högra körfältet?

brandt_ Impossible Is Nothing
17 december 2009 · 128 Inlägg

Kan det inte vara så att dom vill köra om och du är en bromskloss ivägen? för jag brukar ligga nära när så är fallet.

jeepe
17 december 2009 · 217 Inlägg

Adde666 skrev:
Har du en bil i röven kör du för sakta smile

Har du en bil i röven har du förmodligen ganska stor röv

945TurboMS
17 december 2009 · 261 Inlägg

Det var nåt år sen nu, men hade en sån där tråkig jävel bakom mig som vägrade förstå att jag inte ville hålla mer än 10 km över hastighetbegränsningen (70km, jag låg i 80 på en liten fin bonnaväg) Hårt packad snö i botten och sen 5-10cm nysnö ovanpå tongue
Han envisades med att ligga 5m bakom ända tills jag la ut 740in på brehäng i en kurva, efter det så ökade han avståndet till säkert 100m lol Tydligen vart det ett efektivt sätt å visa att det faktiskt var halt på vägen (hur fan man kunde missa det, med -15grader ute)

Opelmadness German cars, quality and beyond
17 december 2009 · 8 197 Inlägg

jeepe skrev:

Adde666 skrev:
Har du en bil i röven kör du för sakta smile

Har du en bil i röven har du förmodligen ganska stor röv

lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
volvo855t5r
17 december 2009 · 217 Inlägg

Största idioterna på vägen? Folk som ligger för nära.......så kjør til siden å slipp dem forbi da...eller kjør fortere....ganske enkelt eller hur?!

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

volvo855t5r skrev:
Största idioterna på vägen? Folk som ligger för nära.......så kjør til siden å slipp dem forbi da...eller kjør fortere....ganske enkelt eller hur?!

Tragiskt.

volvo855t5r
17 december 2009 · 217 Inlägg

Fellow skrev:

volvo855t5r skrev:
Största idioterna på vägen? Folk som ligger för nära.......så kjør til siden å slipp dem forbi da...eller kjør fortere....ganske enkelt eller hur?!

Tragiskt.

Ja veldig tragisk.......slipp dem forbi, så blir dem glade å du glad.......veldig tragisk du, det som er tragisk er å bli irritert på dem som ligger for nærme uten å slippe dem forbi.....har aldrig hatt det problemet


snakker om å henge seg opp i små ting....


Tragisk

edit: skrive feil

Senast redigerat av volvo855t5r (17 december 2009)

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
MariaC
17 december 2009 · 140 Inlägg

Brukar lägga mig på ganska långt avstånd och ruva tills där är fritt att köra om sen flyger man förbi
men visst händer det att jag kommer för nära

Saab 9-5 (2005)
Fellow
17 december 2009 · 1 581 Inlägg

Tragiskt när någon ska ligga för nära varpå framförvarande barnfamilj ska fira jul men tyvärr så hoppar valfritt djur fram. Familjen hinner få ner farten och missar precis. Bilen bakom, en 855 T5, hade lite bråttom därav hann denne tyvärr inte stanna bland annat på grund av hal vägbana men till största del för litet avstånd till bilen framför. Denna familj blev det ingen jul för tyvärr. Då bilen bakom brakade in i bilen framför i 100 km/h.

Jäkligt värt ett sådant scenario istället för att hålla ett lämpligt säkerhetsvavstånd. Alla kommer vi på oss själva att vi ligger för nära ibland men har man vett så saktar man ner o får ett ordentligt avstånd.

Senast redigerat av Fellow (17 december 2009)

Germax
17 december 2009 · 12 086 Inlägg

Det finns ett annat sorts folk oxå som måste va helt borta i skallen.

Man ligger på motorvägen i kanske 110, bakom kommer det en bil som kör ikapp. Nu kommer det festliga, ist för att blinka ut i vänster o köra om (det finns alltså inte en bil så långt ögat når) så lägger han (läs hon) sig bakom, mkt nära i kanske 5-10s sen kör om. WTF?

Nu tillhör jag kategorin som oftast inte blir omkörd, men om de nu händer så har de hänt att jag bromsat till så hen bakom vaknar upp ur koman och lägger sig på behörigt avstånd.

volvo855t5r
17 december 2009 · 217 Inlägg

skal ha en normal avstand til andre, der er alle enige, men vis man som enkelt person opplever at biler ligger for nærme hele tiden å blir irritert, ja da er det stor sjans for at det er denne enkelt persones kjøre stil som ikke hører hjemme i traffiken eller?!

sånne som konstant ligger i venstre fil på 4 felt motor vei i eller under hastighets grensa....hva er det?

Kansje se litt på egen kjøre stil før man blir irritert!

Tragisk

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
NissanMotorsport
17 december 2009 ·

Finns tillfällen där jag ligger väldigt nära.

1. 2+1 väg, när jag ser att det börjar bli 2filigt gasar jag lite så jag hamnar tätt bakom bilen framför ja ska köra om.

2. På vägar utan räcken, vanliga vägar om jag vet eller anar att det kommer en raksträcka som är lämplig att köra om på så lägger jag mig nära.. inte fan vill jag ligga  30m bakom för att sen upptäcka att det blir en raksträcka..försent när jag precis ska köra om..

3. Om personen framför kör i 70-80 på 90 väg t.ex och det är bra sikt, bra vägförhållandet så man skulle kunna ligga 120 utan problem.. då lägger jag mig för nära..

Martin 9-3 Fisketokig
17 december 2009 · 2 997 Inlägg

Lägger mig rätt nära ibland bara för att markera att framförvarande kör för sakta. Inte annars.

Så sent som i går så var det fina frysta, torra vintervägar men fortfarande skaplig vall mitt i vägen.

Folk har ingen som helst anledning att köra 70 på 90väg. Idioter som tvingar ut oss vettiga förare till att överskrida plogvall och onödiga omkörningar.

Är det 90 så är det 90. Tyvärr har man för fin bil men man blir väldigt sugen att knuffa på ibland wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
laggey
17 december 2009 · 335 Inlägg

har dom drag på bilen så håller du precis laglig hastighet tills du touchar bilen framför, sedan kommer han garanterat att köra lite åt sidan, denna teknik är välprövad...

och ni som tycker att folk som ligger nära är idioter? det är snarare ni som är idioter som inte förstår att dom ligger bakom pga att dom visar att dom vill om? och om ni är så rädda för att hålla laglig fart så kan ni ju alltid stanna i bussfickor och släppa förbi det normala folket...

M103
17 december 2009 · 1 570 Inlägg

Aga_Diff skrev:

M103 skrev:
Det är också irriterande med folk som kommer farande i 160 på motorvägen i ytterfilen och tror att de har rätt att tränga undan mig ur filen för jag kör typ 120. Ärthjärnor!

Hmm, jag tycker att jag har rätt att tränga undan folk som kör långsammara än mej i ytterfil.
Anledningen är enkel, i ytterfilen "ska" det gå fort. Kommer det ikapp nån som kör fortare så flyttar man sej, det är väll självklart?

Ja man kan tycka mycket om den saken men rent lagligt så har ingen bilist skyldighet att köra snabbare än hastighetsbegränsningen bara för du vill köra fort. Lek på tomma vägar istället.

volvo855t5r
17 december 2009 · 217 Inlägg

laggey skrev:
har dom drag på bilen så håller du precis laglig hastighet tills du touchar bilen framför, sedan kommer han garanterat att köra lite åt sidan, denna teknik är välprövad...

och ni som tycker att folk som ligger nära är idioter? det är snarare ni som är idioter som inte förstår att dom ligger bakom pga att dom visar att dom vill om? och om ni är så rädda för att hålla laglig fart så kan ni ju alltid stanna i bussfickor och släppa förbi det normala folket...

1+

Enig

Volkswagen Tiguan "R-line" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang