100126: SPYKER köper SAAB - 100223: Affären helt avslutad

Turbomatte Lackerare/Rekondare
19 december 2009 · 834 Inlägg

NiWi skrev:

niclas_swe skrev:

NiWi skrev:
Regeringen kunde ju gjort lite bättre ifrån sig i mina ögon...

Och vad skulle det vara?

Mer för att rädda 10 000 jobb! Mer för att rädda den svenska industrin!
De kunde gjort mer redan från början för att få folk att välja de gröna sorters bilarna, och kanske vad vet jag räddat SAAB?
De hade/har nya modeller som jag tror mycket på! Med blickarna framåt tror jag det hade kunnat gå med nöd och näppe.

Men visst de har varit ganska duktiga ändå...
Hoppas nu att de tar tag i de drabbade på ett bra sätt!

De sprider ju miljarder runt sig på jobbcoacher som klappar folk i ryggen, så varför inte?

Dom skulle väll inte räddat så mycket jobb, blir väll mer som ett invecklat soc bidrag i nått/några år till som upptäcker att det kostar aldeles för mycket att hålla detta sjunkande skepp flytande.


Bra av regeringen att inte gå med, synd på alla jobb dock.


Men det är såhär det funkar i affärsvärlden, kan du inte få lönsamhet i din verksamhet så är det bara att lägg ner.

andreas_gbg_
19 december 2009 · 1 634 Inlägg

Blir inte kul att bo i trollhättan nu om man blir eller är arbetslös. Hade ett stadigt jobb 8 års anställning bakom mig. Var väldigt nära att säga upp mig och byta jobb lagom till finanskrisen, valde då att vänta eftersom det var lite oroligt på arbetsmarknaden, vad händer om det inte funkar.... Och nu, SAAB läggs ner, jag som bor bara några mil ifrån Trollhättan tänker då inte riskera att byta jobb inom överskådlig framtid och det lär gälla samtliga häromkring.

Så det påverkar inte bara anställda och underleverantörer, utan även folk som vantrivs på sina jobb lär inte våga ta steget att byta i nuläget....

Numera Saab 9-5 Aero -00
Skaune
19 december 2009 ·

riktig sorlig historia! lite overkligt nästan. Men vad händer med nya saab 9-5? när dom äntligen får ut en bil som verkar riktigt lovande händer detta, tråkigt för alla minst sagt!

kolvas
19 december 2009 · 4 001 Inlägg

Turbomatte skrev:

NiWi skrev:

niclas_swe skrev:

Och vad skulle det vara?

Mer för att rädda 10 000 jobb! Mer för att rädda den svenska industrin!
De kunde gjort mer redan från början för att få folk att välja de gröna sorters bilarna, och kanske vad vet jag räddat SAAB?
De hade/har nya modeller som jag tror mycket på! Med blickarna framåt tror jag det hade kunnat gå med nöd och näppe.

Men visst de har varit ganska duktiga ändå...
Hoppas nu att de tar tag i de drabbade på ett bra sätt!

De sprider ju miljarder runt sig på jobbcoacher som klappar folk i ryggen, så varför inte?

Dom skulle väll inte räddat så mycket jobb, blir väll mer som ett invecklat soc bidrag i nått/några år till som upptäcker att det kostar aldeles för mycket att hålla detta sjunkande skepp flytande.


Bra av regeringen att inte gå med, synd på alla jobb dock.


Men det är såhär det funkar i affärsvärlden, kan du inte få lönsamhet i din verksamhet så är det bara att lägg ner.

jepp, jag förstår inte dom som skyller på regeringen, vad fan skulle dom göra? Tvinga alla svenskar att köpa varsin Saab för att få upp försäljningen eller vad?
Ska regeringen börja gå in i varje jävla företag som inte fungerar?
Hur många småföretag har inte gått i KK där regeringen inte gjort ett skit? det har drabbat betydligt fler än 10.000 personer.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Aerocombi Xenoholic
19 december 2009 · 2 559 Inlägg

kolvas skrev:

Turbomatte skrev:

NiWi skrev:
Mer för att rädda 10 000 jobb! Mer för att rädda den svenska industrin!
De kunde gjort mer redan från början för att få folk att välja de gröna sorters bilarna, och kanske vad vet jag räddat SAAB?
De hade/har nya modeller som jag tror mycket på! Med blickarna framåt tror jag det hade kunnat gå med nöd och näppe.

Men visst de har varit ganska duktiga ändå...
Hoppas nu att de tar tag i de drabbade på ett bra sätt!

De sprider ju miljarder runt sig på jobbcoacher som klappar folk i ryggen, så varför inte?

Dom skulle väll inte räddat så mycket jobb, blir väll mer som ett invecklat soc bidrag i nått/några år till som upptäcker att det kostar aldeles för mycket att hålla detta sjunkande skepp flytande.


Bra av regeringen att inte gå med, synd på alla jobb dock.


Men det är såhär det funkar i affärsvärlden, kan du inte få lönsamhet i din verksamhet så är det bara att lägg ner.

jepp, jag förstår inte dom som skyller på regeringen, vad fan skulle dom göra? Tvinga alla svenskar att köpa varsin Saab för att få upp försäljningen eller vad?
Ska regeringen börja gå in i varje jävla företag som inte fungerar?
Hur många småföretag har inte gått i KK där regeringen inte gjort ett skit? det har drabbat betydligt fler än 10.000 personer.

Ja varför inte big_smile Alla borde ju ha minst en SAAB wink

Senast redigerat av Aerocombi (19 december 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
kolvas
19 december 2009 · 4 001 Inlägg

Aerocombi skrev:

kolvas skrev:
jepp, jag förstår inte dom som skyller på regeringen, vad fan skulle dom göra? Tvinga alla svenskar att köpa varsin Saab för att få upp försäljningen eller vad?
Ska regeringen börja gå in i varje jävla företag som inte fungerar?
Hur många småföretag har inte gått i KK där regeringen inte gjort ett skit? det har drabbat betydligt fler än 10.000 personer.

Ja varför inte big_smile Alla borde ju ha minst en SAAB;)

En bil für alle och mera FRA/IPRED unt so weiter,
Hitler hade stormtrivits med den mentaliteten som många har och de nya lagarna som världen (USA/EU) nu har stiftat

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
lindell90
19 december 2009 · 876 Inlägg

Ellertz skrev:

NiWi skrev:
Regeringen kunde ju gjort lite bättre ifrån sig i mina ögon...

Förlust från start hit o dit. Fina och säkra bilar gjorde dem iallafall!

Prisras? Nja, inte så länge det finns reservdelar. Bara till att skita i att sälja till fegisar, sitta på bilarna, hålla dem i skick och vänta tills det vänder. smile

Tråkigt för anställda och Trollhättan och hela Trestad!

Ellertz skrev:
Sätt dig i en 9-5 från 98 och sen i en från 2008.... Exakt samma bil! De är för mycket plast, för mycket små missljud och glapp i styrningen för att få kosta dom pengarna dom gör! 9-3 an känns som en helt annan biltillverkade gjort dom..

Detta vill jag höra en mer utvecklad version av, tack smile

Absolut!

Vi hade några helt nya saab 9-5 på jobbet förut som uthyrningsfordon. De var av årsmodell 09 och de var i praktiken exakt samma bil som årsmodell 98 förutom att dom bytt lampor och bytt färg på inredningen. På den tiden skulle dom gjort minst en helt nu modell till. Det håller inte att sälja en 11 år gammal bil som ny.

När vi hämtade ut dom bilarna hade dom gått exakt runt 2 mil. Stolarna gnekade när man satt sig i dom. Växlarna hade inga riktiga fasta lägen, utan de kändes som att spaken "flöt" runt mellan sätena. Sen det jag reagerade mest på var att styrningen kändes helt okänslig och "glappade" i lägena. Bilen kändes helt enkelt som en V70 känns efter 15000 mil på vägen.

Sen försöka påstå att dessa bilar ska jämföras med VW passat, Volvo V70, Audi A6, BMW 5 serien och Mercedes E klass.

Tror du att Saab inte ville utveckla en ny 9-5? Det var GM som skrotade ett samarbete dem hade med Fiat när Fiat började gå knackigt. Istället blev Saab tvugna att göra en ny facelift (den senaste vi ser nu).

Sen försöker inte Saab konkurrera med MB och BMW enligt en jag intervjuade på Saab under ett arbete i skolan. Det är media som vill vinkla det så och få Saab att framstå som sämre. Dem har alltid kämpat i motvind enligt han till skillnad från Volvo som man jämför med Ford istället.

MrJAM
19 december 2009 · 1 464 Inlägg

Inte SAAB svenskt? Oavsett var ägaren sitter är det för mig fortfarande mer svenskt än många andra företag. En norsktillverkad Kalles Kaviar tub är likväl fortfarande ganska svensk också eller hur?`Det handlar om varumärket, inte sätesplacering/byggplats...

Men jag förstår att företaget läggs ner. En under alla dessa år icke vinstdrivande maskin är inte lätt att sälja, hålla flytande eller få på fötter igen. Oavsett hur många 'kunniga allvetare' det sitter på forum. Att regeringen skulle gått in och köpt det hade inte blivit bra heller, med tanke på att ägarna då skulle flyttats över från folk utan omdömme till annat folk utan omdömme.

Tragiskt. Bra bilar och framförallt så är det oerhört tråkigt för alla (8000 senaste siffran?!) personer på företaget och underleverantörer som påverkas. För massarbetslöshet råder. Sjuka ska tvingas jobba varav de 80% som inte klarar av detta ska ta socialbidrag (vilket du och jag ska betala). Äldre får sänkt pension. Nej fy faen säger jag. Att stirra sig blind på ett bilmärke när Sverige kommer att drabbas oerhört hårt är illa.

Folk verkar ha glömt att det nya Sverige istället för att ta hand om sitt eget folk, lägger pengarna på annat...

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
enpatte
19 december 2009 · 498 Inlägg

Founder skrev:

Rquired skrev:

Ksj skrev:
Hade vi förstatligat SAAB och gett ingenjörerna fria händer att plocka fram nya billiga, hållbara (säkra) och attraktiva modeller så hade SAAB utan tvekan gått med vinst inom en 10-års period.

Men vad gör regeringen?  INTE ETT JOTA!

Hela det här industrihaveriet dom nu indirekt ställt till med kommer kosta det mångdubbla för staten jämtemot vad ett statligt uppköp av SAAB hade gjort och man räknar på en 20-års period.

Idioti, det är synonymt med dagens makthavare.

Oj så lätt det är att sitta och skriva bakom ett tangentbord. För det första, fria händer? Hur mycket pengar hade du tänkt att staten skall riskera på Saab egentligen? Vem garanterar att Saab verkligen går med vinst inom 10 år, du?

För det andra; Hur mycket kunskap om Bilindustri tror du regeringen besitter?

För det tredje; Hur mycket kunskap tror du Saab besitter, ingen tvekan om att det finns duktigt folk i Trollhättan. Men tror du det är så enkelt att staten bara skriver ut en blank check och så plockar dessa konstruktörer fram en succé?


Och, tänk på att Saab knappast är det enda företaget som går illa i Sverige. Varför skall just Saab väljas, när det finns ett flertal val att investera i som har avsevärt bättre framtidsutsikter? Ta bara Volvo, ett bra mycket bättre alternativ än Saab. Där finns redan ett starkt utbud och fräscha modeller, om staten nu tvunget skall ge sig ut på djupt vatten och bli biltillverkare kan de lika gärna stanna där de bottnar (=Volvo) än att ge sig ut på öppet hav (=Saab)

Det du skriver är inte ur skattebetalarnas eller det svenska folkets bästa synpunkt, det är ur Saabs bästa synpunkt. Svenska folket behöver inte något inhemsk bilmärke, och de behöver verkligen inte ytterligare ett alternativ att välja mellan när det är dags att byta bil. Det finns drösvis med bra bilar redan!

Nej, folket (framför allt trollhättanbor i nuläget) behöver jobb. Och då vore det bättre att lägga pengar på industrier som har bra framtidsutsikter och ger många arbetstillfällen är att lägga dessa pengar på att rädda ett varumärke!

MEN staten äger redan bolag som går med stor förlust, SAS är ett klockrent exempel, dom fick 12,1 miljarder av staten iår och dom pengarna är redan borta. SAS har inte gjort annat än förlust de senaste åren men ändå pumpar man in pengarna där? Vad skiljer sig SAS från SAAB? Staten ska inte äga företag säger man i riksdagen men ändå gör man det på många nivåer o tjänar pengar på det. Vad staten skulle kunna gjort är köpt mer tid åt SAAB, man kunde gått in som ägare med ambition att sälja företaget på ett enklare sätt än vad GM kunde. GM sade i januari att man har budgeterat för ett år, därefter finns inga mer pengar o nu har vi insett att detta var sant...

Om det nu skulle kostat staten 4,5 miljarder att köpa SAAB, så kostar det också staten 4,5 miljarder per år att betala ut ersättning till alla de som blivit arbetslösa (enligt aftonbladet) så det hade mer eller mindre inte spelat någon roll, pengarna går åt ändå... men man hade kunnat köpa SAAB ytterligare ett år med tid...

SAS är ett ypperligt exempel på att staten inte är kapabel att driva företag som du skriver.
Staten skulle snabbt förvandla 4,5miljard i förlust till desto mer ganska snabbt.
Om alla 8000 personer skulle under ett år gå arbetslös från dag1- 365 skulle det kosta  4,5miljard kanske, men verkligheten efter ett år är nog närmare att hälften fortfarande är arbetslösa.
Dessutom finns ny chansen att starta upp ny lönsam verksamhet med teknisk kunnig personal, bra lokaler och goda kommunikationer

Senast redigerat av enpatte (19 december 2009)

DasAuto
19 december 2009 · 2 751 Inlägg

Founder skrev:

DasAuto skrev:

Ksj skrev:

Det är just den tankegången vi måste få en ändring på!

Sverige kan mycket väl stå på egna fötter i o m våra tillgångar som vi trots allt har.
Vi har järnmalm, skog (en jäääkla massa), kärnkraft (som vi f övrigt borde bygga ut något enormt) samt invånare med mycket högt tekniskt kunnande och en hel del andra saker som på olika sätt går på export till andra länder.

Norge har olja och fisk som största(?) exportvaror och dom klarar sig hur fint som helst utan EU.

"Hörs man inte så finns man inte" har jag många gånger hört, detta gäller även oss, dvs Sverige.

Jag menar inte att vi ska försöka bli någon fom av stormakt nu, utan ett EGET land som vi kan få bestämma över SJÄLVA utan att några högavlönade kontorsnissar i bryssel ska säga fy fy och hindra oss.

När ska du förstå att en produkt inte överlever ifall folk inte köper den.

Svårare än så är det inte.

JO svårare än så är det faktiskt, vad media säger är inte hela sanningen, SAAB har gått med förlust för att alla pengar man tjänat har gått raka vägen in i GM, SAAB sålde 30% av sina bilar till usa där man i Sverige stod för kostnaden men vinsten för dessa bilar gick raka vägen in i GM. SAAB har mer eller mindre utvecklat Opel Insignia utan att få något betalt för detta av GM och OPEL men ändå tvingats stå för kostnaderna... så har det hållt på år efter år...

Ja vet faktiskt inte. men av att döma på den europeiska marknaden så ser man faktiskt inte Saab utanför norden. Ja menar en Renault som inte är bättre eller sämre än en saab finns ju liksom överallt. Det hade ju varit en annan sak ifall hela Sveriges befolkning körde Saab och köpte en ny var tredje år. Men så är det inte.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
niclas_swe bitter besserwisser
19 december 2009 · 644 Inlägg

Ksj skrev:

niclas_swe skrev:

Ksj skrev:
Skattepengar är folkets pengar som skall användas till vår välfärd samt välmående.

Hade vi förstatligat SAAB och gett ingenjörerna fria händer att plocka fram nya billiga, hållbara (säkra) och attraktiva modeller så hade SAAB utan tvekan gått med vinst inom en 10-års period.

Men vad gör regeringen?  INTE ETT JOTA!

Att bygga en bandyarena i vänersborg för en kvarts miljard, det går bra det. Den kommer ju verkligen gynna vår välfärd. OR NOT!

Stolpskotten som styr verkar inte förstå hur man ska sköta ett lands ekonomi på bästa sätt för att gynna dess invånare.

Hela det här industrihaveriet dom nu indirekt ställt till med kommer kosta det mångdubbla för staten jämtemot vad ett statligt uppköp av SAAB hade gjort och man räknar på en 20-års period.

Idioti, det är synonymt med dagens makthavare.

Nu råkar det inte vara så lätt att vända en utveckling som varit negativ i decennier. Det är inte dagens svenska makthavare som orsakat den rådande situationen.
Om man ska se till Sveriges välfärdsutveckling så ska vi knappast klaga på den sittande regeringen, utan på de som kört landet i botten. Man kan inte säga att sossarna gjorde ett bra jobb för att bättra på svensk industri. Den ekonomiska "termen" Decades of bad decisions är ett ständigt återkommande sätt att förklara socialdemokratins utveckling de senaste 40 åren. Ingen kan säga att genom att öka på den svenska statsskulden med ca 1000% är ett sätt att sköta den svenska ekonomin på ett önskvärt sätt.
Och sedan skylla på en sittande regering som försöker att rätta till 40 års misstag och nonchalans är bara löjligt.

Okej jag kanske tänkte lite för kort bakåt, men jag är inte precis lastgammal så det får bli min ursäkt (nej jag menar inte att du är det heller).

Men om jag uttrycker mig såhär då: Den politik som bedrivits sedan långt innan jag var född har varit negativ sett till vår välfärd i det långa loppet.

Visst, det har funnits vissa stunder då politiker fattat vettiga beslut men dessa är förmodligen väldigt få skulle jag vilja påstå med dagens situation som facit.

Jag förväntar mig självklart inte att alla ska vara sak-insatta i hur svensk nationalekonomi har bedrivits genom åren, vad jag däremot förväntar mig är att man har koll så man kan backa upp det man säger.

Om man tycker att det är rimligt att vända en streak som varit neråt i 40 år på 4 år så får det väl stå för den. Men jag tycker inte att man kan hacka på någon för ett problem som orsakades av någon annan längre bak i tiden.

Sen är det ju så att ska ett företag leva och utvecklas så måste det finnas entreprenörsanda i företaget, väldigt få slentrian företag finns kvar på marknaden.

Som någon sa innan, regeringen skall förvalta våra ekonomiska intressen och spegla våra tankar och synsett på saker. Att förvalta svenska folkets välfärd är inte att pumpa in ännu mer likvida medel i ett redan sjunkande skepp. Bättre att kapa linorna och låta skeppet sakta gå ner i djupet.

För SAAB arbetarna så kommer det inte som en chock, och gör det det så bör de öppna en tidning, som inte har en naken brud på omslaget, lite oftare, nyheter går även på TV. Att börja se sig om tidigare efter jobb är iaf vad jag hade gjort..

Det är väldigt lätt att sitta och gråta ut i Expressen och Sossebladet hur synd det är om dem som förlorar jobbet, det är lika lätt att skylla på att regeringen skulle göra något, men det är inte lika poppis att betala för det. Det är inte heller lätt att se efter sin egen kammare och faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Vad är det med folket i detta landet som förväntar sig att någon annan ska ta hand om deras problem.

Ta detta som en vändpunkt i livet, självklart inget vill bli av med jobbet men händer det så händer det. Gör det bästa av det, sök nytt jobb, starta eget, utbilda er! Gör något sitt inte där nu och förbanna att regeringen inte löste era problem åt er. Ta möjligheten nu och gör något. Allt negativt har inte ett negativt resultat.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
niclas_swe bitter besserwisser
19 december 2009 · 644 Inlägg

evilaudio skrev:
fast de måste ju fan fan så mycke bättre å lägga pengar på SAAB än å skicka en JÄVLA masssa pengar till u-länder å annat skit.

Det finns en väldigt bra anledning till att vi i västvärlden ger bistånd, och den är att ger vi bistånd så kommer de inte hit. Det är den enda anledningen.

"Det är ju synd att ni är fattiga, här jag ska hjälpa er,"
"Får vi komma till er?"
"Nej men här har ni pengar så ni kan stanna där ni är"

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Moparboy440
19 december 2009 · 4 682 Inlägg

kolvas skrev:
En bil für alle och mera FRA/IPRED unt so weiter,
Hitler hade stormtrivits med den mentaliteten som många har och de nya lagarna som världen (USA/EU) nu har stiftat

För att inte nämna Stalin..
Mvh kamrat Moparboy

apoteket00 trucken
19 december 2009 · 563 Inlägg

tycker det är förbannat synd att saab lägs ner. trots allt har företaget ett bra förflutet och tillverkade bra blar med hög kvallité. men tyvärr så är det som med alla bolag att jättebolagen vill äga allt bra, men då får man heltplötsligt konkurenter inom samma bolag istället för att göra så att man täcker alla behov.
tänker närmast på att gm har flera biltilverkare som har samma modelltyper och som riktar sej till samma kundkrets. istället för att då låta opel göra en typ av bilar, saab en annan och kanske chevrolet göra en. då kan man låta kompetensen i bolaget göra så dessa olika kundkretsar blir marknadsledande och på så vis konkurera ut andra företag. sen går det inte att överleva på 2 bilmodeller, visst 9-3 och 9-5 är ingjutna i sammhället men man får vara lite kreativ och hitta lösningar som säljer. inte minst i staterna som är en viktig marknad. tydligen så är det bara att sänka en konkurent som saab som gällde för GM.
sen tycker jag det är rätt av regeringen att inte köpa in sej i saab. Hade sen volvo haft problem så hade de undrat när de skulle blivigt statliga och så  hade man haft 2 konkurenter inom staten. lider med er som förlorar jobben.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
CarpeDiem German Engineering
19 december 2009 · 9 083 Inlägg

Riktigt tråkigt att Saab läggs ner, lider med de anställda som blir arbetslösa precis lagom till jul, tråkig julklapp de fick sad

En sak som jag inte riktigt förstår men måste ändå ställa frågan: Vad har regeringen med Saab att göra? Saab är inget statligt bolag utan privat, vem man ska skylla på är amerikanerna som sakta och säkert dödade varummärket Saab. Vill folk inte ha bilmärket, vad tjänar man på att ha kvar det? Nedläggning är sista alternativet, ska det vara så himla svårt att fatta det?

//CarpeDiem wink

Senast redigerat av CarpeDiem (19 december 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
enpatte
19 december 2009 · 498 Inlägg

niclas_swe skrev:

Ksj skrev:

niclas_swe skrev:
Nu råkar det inte vara så lätt att vända en utveckling som varit negativ i decennier. Det är inte dagens svenska makthavare som orsakat den rådande situationen.
Om man ska se till Sveriges välfärdsutveckling så ska vi knappast klaga på den sittande regeringen, utan på de som kört landet i botten. Man kan inte säga att sossarna gjorde ett bra jobb för att bättra på svensk industri. Den ekonomiska "termen" Decades of bad decisions är ett ständigt återkommande sätt att förklara socialdemokratins utveckling de senaste 40 åren. Ingen kan säga att genom att öka på den svenska statsskulden med ca 1000% är ett sätt att sköta den svenska ekonomin på ett önskvärt sätt.
Och sedan skylla på en sittande regering som försöker att rätta till 40 års misstag och nonchalans är bara löjligt.

Okej jag kanske tänkte lite för kort bakåt, men jag är inte precis lastgammal så det får bli min ursäkt (nej jag menar inte att du är det heller).

Men om jag uttrycker mig såhär då: Den politik som bedrivits sedan långt innan jag var född har varit negativ sett till vår välfärd i det långa loppet.

Visst, det har funnits vissa stunder då politiker fattat vettiga beslut men dessa är förmodligen väldigt få skulle jag vilja påstå med dagens situation som facit.

Jag förväntar mig självklart inte att alla ska vara sak-insatta i hur svensk nationalekonomi har bedrivits genom åren, vad jag däremot förväntar mig är att man har koll så man kan backa upp det man säger.

Om man tycker att det är rimligt att vända en streak som varit neråt i 40 år på 4 år så får det väl stå för den. Men jag tycker inte att man kan hacka på någon för ett problem som orsakades av någon annan längre bak i tiden.

Sen är det ju så att ska ett företag leva och utvecklas så måste det finnas entreprenörsanda i företaget, väldigt få slentrian företag finns kvar på marknaden.

Som någon sa innan, regeringen skall förvalta våra ekonomiska intressen och spegla våra tankar och synsett på saker. Att förvalta svenska folkets välfärd är inte att pumpa in ännu mer likvida medel i ett redan sjunkande skepp. Bättre att kapa linorna och låta skeppet sakta gå ner i djupet.

För SAAB arbetarna så kommer det inte som en chock, och gör det det så bör de öppna en tidning, som inte har en naken brud på omslaget, lite oftare, nyheter går även på TV. Att börja se sig om tidigare efter jobb är iaf vad jag hade gjort..

Det är väldigt lätt att sitta och gråta ut i Expressen och Sossebladet hur synd det är om dem som förlorar jobbet, det är lika lätt att skylla på att regeringen skulle göra något, men det är inte lika poppis att betala för det. Det är inte heller lätt att se efter sin egen kammare och faktiskt ta ansvar för sitt eget liv. Vad är det med folket i detta landet som förväntar sig att någon annan ska ta hand om deras problem.

Ta detta som en vändpunkt i livet, självklart inget vill bli av med jobbet men händer det så händer det. Gör det bästa av det, sök nytt jobb, starta eget, utbilda er! Gör något sitt inte där nu och förbanna att regeringen inte löste era problem åt er. Ta möjligheten nu och gör något. Allt negativt har inte ett negativt resultat.

+1
Precis detta är ett enormt problem i detta landet, folk vill ha alla rättigheter men absolut inga skyldigheter.
En underlig tro på att det alltid är någon annan som betalar, när det egentligen är dem själva som betalar.
Snart kommer krigsrubrikerna i aftonhoran om "47 åriga arja sarjonen" som blir arbetslös pga av den "stygga" regeringen, givetvis har hon varit dum nog att säga upp a-kassan också för att hon inte hade "råd" att betala 200kr mer i mån när hon fick 14-1500kr/mån i skattesänkning.
Folk måste helt enkelt ta sig i kragen och försöka se framåt, vad kan jag göra ist för att sitta och sura hemma i tv-soffan.
Det är givetvis en enorm personlig tragedi att förlora sitt arbete men det gäller samtidigt att ta chansen nu när det kommer att finnas massor med hjälp till ny utbildning/omskolning.

Det staten nu kan göra är att hjälpa de som blir arbetslösa och se till att GM tar sitt ansvar och hjälper dem med det de är skyldiga till samt ser till att "pusha"/hjälpa till med nyetablering av ny verksamhet.

Senast redigerat av enpatte (19 december 2009)

nitrox Defloratör.
19 december 2009 · 641 Inlägg

Äntligen!

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Bjornn
19 december 2009 · 749 Inlägg

patrik89 skrev:

cheffer skrev:

patrik89 skrev:
Lika bra å lägga ner volvo också, dom "riktiga" volvo bilarna slutades tillverkas för längesen! smile

Aa, för det är skitriktigt med en brevlåda på hjul som drar mycket soppa utan att prestera för det. Nog för att jag tycker att de skulle kunna ha kvar vissa bakhjulsdrivna modeller men volvo gör vad de är bäst på, säkra svenssonbilar. Det är inte överklass och det är inte underklass, helt enkelt en säker familjebil, varken mer eller mindre (precis som de äldre volvos så som 700 serien när den kom).

Tycker det är synd att de ska lägga ner dock, saab är fina bilar oavsett vad som sägs och många jobb kommer gå förlorade men precis som rquired säger så är det så mycket pengar som skulle kunna gå till annat som måste pumpas in om saab ska hållas vid liv och 9-5 fanns kvar lite väl länge. Nya 9-5 är riktigt snygg enligt mig och en bra bil också.

Oj, vet inte om jag stampade på en öm tå? tongue men 850in är ju inte en bakhjulsdriven bil som går in i ökända "mallen". Tja, åker nog ifrån din beemer med min brevlåda smile så prestationen är det inget fel på för att vara en gammal sleten container.

Vet att detta inte följer tråden men vill sprida lite ljus över påståendet.
Att de flesta äldre Volvobilar inte presterar så mycket beror på vad för modell kunderna har valt när de såldes.
För det finns modeller som presterar.
Alla äldre Volvo skulle kunna ha havt värstingmotorer om kunderna hade varit intresserade av detta.
Likaså fanns i stort all utrusting som kan väljas till en bil idag redan på 70-80talet.
Men alla är ju inte så intresserade av att ha sådana bilar utan nöjer sej med att kunna komma fram med en driftsäker motor i normalt tempo, man har ändå inte så stor nytta av onödigt många hästkrafter om man kör lagligt och håller hastigheterna.
Det jag vill komma fram till är att Volvo levererar vad folk vill ha.

Många som kanske har glömt att Volvos 760 dieselturbomotor var revulotionerande när den kom på 80talet. Då var det den snabbaste och piggaste dieselbilen i världen i massvis med år framöver.
Man kan ju jämföra med en dieselmerca från samma årtal, då snackar vi slö container/ traktor.

Sen är faktiskt en del bilar överklass, lyxbils serien Volvos flaggskepp på 80 talet 760 kostade normalutrustad ca en kvarts miljon kronor viket var mer pengar då än nu.
Knappast något en "Svensson" hade havt råd att köpa om han så sparat hela sin årsinkomst.

240boy
19 december 2009 · 471 Inlägg

tkr det är jävligt synd! men som sakt.. vad kan man göra när de gått dåligt i över 40 år? och ja även om du pumpar in mer pengar osv osv. om ingen vill köpa saabar.. då kan dom ju inte ha pengar till försäljning heller. synd.. men de är verkligheten. Rip saab säger jag bara.. dock så har ni ju scania fortfarande ! smile men synd endå !

Skiiit du nedde ! ;)
TurbOla Reservdansk
19 december 2009 · 6 271 Inlägg

Jag kan bara applådera vår nuvarande regerings krafttag.

Inte på många decennier har statsskulden varit så låg, flera stora statliga företag har sålts, monopol avskaffats, vårdkön har minskat från 120 000 personer till 80 000 på ett år, och så vidare.

Det här med att få in sjukskrivna personer i arbete igen tycker jag låter bra.
Jag känner flera personer, varav en går hemma, dricker en jävla massa öl och sprit, har 70" tv-apparat, köper ny Volvo varje år, och är "förtidspensionerad" tror jag det kallas, får ut 20 000 i månaden skattefritt fram tills denne fyller 65 (är drygt 40 nu), har en Camaro Z28 i det nybyggda garaget... Nog fasiken skulle denne personen kunna sitta i taxi och jobba, när personen i fråga kör drygt 12 000 mil om året privat?
Klart man inte vill jobba när man ändå får ut 20 000 i månaden och inte behöver göra något?

För att återgå till ämnet:
Att tro att Saab under regeringens ledning ska kunna utveckla nya bilar, sälja dem, och vända en kraschande firma på under tio år är ju bara dumt och naivt.
Och dyrt.

Ända sen Saabs personbilstillverkning startades på 1940-talet har det varit tvunget att något annat företag har hållit dem under armarna - flygvapnet, Scania och GM bland andra.
Saab har ju själva inte kunnat redovisa positiva siffror och kunnat stå på egna ben.
Saab har bollats mellan olika företag, för att ingen orkar hålla Saab under armarna hur länge som helst.

Alla klagar på att GM utarmat Saab, stulit deras teknik, och så vidare...
Men om nu GM pumpat in miljarder i Saab varje år, kan man inte se teknikutvecklingen åt GM som en återbetalning av de här pengarna då?
GM ger pengar till Saab, och Saab ger teknik tillbaka...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang