2763
Sök

Ingen värme i kupén... Volvo 940 -96

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Tja,

Som sagt jag får inte upp någon direkt värme i kupén i Volvon...
Idag har jag luftat systemet men de jag blev mest fundersam på att när jag tappa ut den " gamla " glycolen så var de knappt 5 liter. Under tiden bytte jag även termostaten och lite annat, men fick bara i ca 5 liter i systemet igen med glycol.

När jag tömde systemet så kollade jag efter förra ägaren har haft i kylarcement men detta vatten var klart och fint men såg ut som att de har legat lite cement liknande vid värmekranen inne i kupén

Kollade även den här värmekranen och den öppnar... De kommer vatten från värmepaketet och de är hett lika så in som ut. Men jag får flåsa upp värmen...
När jag vrider på " värme " vredet så ser jag hur den drar i den här plast armen och den följer med fint. och den är hel.

Vad kan detta bero på ?
Senast redigerat av XeptiQ (19 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 652 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Ingen som vet vad detta kan vara för fel ?

1 652 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Nej, jag har inte gjort detta. Men de jag har hört är att de är inte ofta de ska vara problem med dem.. En del tror nu i efterhand att de kan vara värme elementet som kan ha klaggat igen.. är den risken stor ?

81an skrev:
Har du spolat ur värmepaketet?

3 182 Inlägg
19 december 2009
kan vara ett läk nån stans. min kylare läker och jag har dålig värme i min bil så det kan va det på din med eller så är din vattenpump slut.

1 652 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
vatten pumpen pumpar som f*n... och jag har inget läckage i systemet varken inne eller ute... så tätt är de..

men de roligaste är att jag får bara i ca 5 liter i systemet.. ska de inte vara mer... för på min 740 fick jag nästan i 10 liter... iaf 8 liter...

pukan2 skrev:
kan vara ett läk nån stans. min kylare läker och jag har dålig värme i min bil så det kan va det på din med eller så är din vattenpump slut.

3 182 Inlägg
19 december 2009
ring volvo på måndag och kolla hur mycket det ska vara i din volvo. är det inte termostaten som är paj. köpte glykol på volvo i torsdags och fick 4l  oblandad (8lblandad) och han sa att det skulle räka precis till min kan inte tänka mig att det är annorlunda på din.
Senast redigerat av pukan2 (19 december 2009)

patrik89
19 december 2009
nja 10 liter har du inte, är nog runt 5-6 liter man får i om man har tappat ur undre kylar slangen.

1 652 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
hmm okej, men som sagt termostaten har inget med att släppa in värmen i bilen utan att släppa ut värmen till kylet för att kyla ner de...
Nä men nu var de lite om min 740 jag pratade om... för jag fick i ca 8 liter i min 740! så var är då skillnaden på 740 och 940?

pukan2 skrev:
ring volvo på måndag och kolla hur mycket det ska vara i din volvo. är det inte termostaten som är paj. köpte glykol på volvo i torsdags och fick 4l  oblandad (8lblandad) och han sa att det skulle räka precis till min kan inte tänka mig att det är annorlunda på din.

1 652 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
hmm okej, verkar väldigt konstig men de måste vara någon skillnad på 740 och 940 isåfall 

patrik89 skrev:
nja 10 liter har du inte, är nog runt 5-6 liter man får i om man har tappat ur undre kylar slangen.

566 Inlägg
19 december 2009
XeptiQ skrev:
Nej, jag har inte gjort detta. Men de jag har hört är att de är inte ofta de ska vara problem med dem.. En del tror nu i efterhand att de kan vara värme elementet som kan ha klaggat igen.. är den risken stor ?

81an skrev:
Har du spolat ur värmepaketet?

Har hänt mig att det har satt igen sig, skadar inte att prova, kostar inte mer än lite vatten wink

1 652 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
Nej precis. men de får bli att spola igenom de, måste bara ragga tag i ett garage... inge kul att stå ut i 15- ^^

Har hänt mig att det har satt igen sig, skadar inte att prova, kostar inte mer än lite vatten wink
Senast redigerat av XeptiQ (19 december 2009)

357 Inlägg
26 mars 2010
Ja hade samma fel på min fick inge värme alls och då bytte jag termostaten och då blev de riktig värme i den .

341 Inlägg
26 mars 2010
känn om returledningen från elementet blir varmt lika fort som tillledningen, slipper du riva ur skiten..

1 652 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
jo men termostaten har inget med " värmen " in i kupén att göra.. den öppnar ju mer och mer för att kyla av vatten..

volvo_240_GL skrev:
Ja hade samma fel på min fick inge värme alls och då bytte jag termostaten och då blev de riktig värme i den .

1 652 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
mjo, men jag har skiftat plats på dem iaf, lite mer värme men inte så som de ska vara..

robbinT skrev:
känn om returledningen från elementet blir varmt lika fort som tillledningen, slipper du riva ur skiten..

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
27 mars 2010
XeptiQ skrev:
hmm okej, verkar väldigt konstig men de måste vara någon skillnad på 740 och 940 isåfall 

patrik89 skrev:

enligt autodata så ska det vara 8,5 Liter i kylsystemet på 940

-utan 940
1 728 Inlägg
27 mars 2010
Din bil har alltså värmekranen inne i kupén?
Jag trodde att alla 940, även de som saknar AC hade den vakuumstyrda som sitter i motorrummet.

140 Inlägg
30 mars 2010
termostaten ska hållas stängd så att motorn kommer upp i arbetstempratur så fort som möjligt och sedan efter hand släppa på resten av systemet för att hålla arbetstempen, är termostaten trasig på så vis att den aldrig stänger så skulle det påverka för värmen in i kupén då det inte blir tillräckligt varmt, men du hade ju bytt termostat så den idé är nog borta som sagt:P värmeelementet är nog en bra kandidat till felet:P

Sök