2202
Sök

Volvo 740 cab [nu förgasar turbo bygge]

210 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#241
P--JawZ--K skrev:
Grymt projekt, och roligt att se att du gör bilen en aning mer unik än de flesta 740 cabbarna smile, å lycka till med fortsatt trim och renoveringar wink

Man tackar, det är roligt att sticka ut ur mängden smile


210 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#242
Nu på morgon har jag flyttat intercoolern 9,5 cm åt ena hållet så att förgasaren ska rymmas har även gjort en adapterplatta mot turbon där jag ska montera sportluftfiltret=) Var även nyss och hämtade ut ett paket från realcar fick mina sillicnslangar till tryckrören nu smile

Kommer förhoppningsvis lite bilder ikväll då ja kommer hem.. Hare bra så länge smile


210 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
#243
Kommer lite bilder på vad som har hänt idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/996162_s0ppnc.jpg
Håller på att se var tryckrören ska gå, men det löser sig nog med tiden=)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/996163_d28wax.jpg
Har gjort adaptern nu så att jag får dit sportluftfiltret bara lite svetsning kvar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/996165_0nlwoz.jpg
Silliconslangarna jag hämta ut idag

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/996166_x9eve0.jpg
Så nu var intercoolern flyttad så att förgasaren ryms bredvid big_smile


9 130 Inlägg
18 september 2010
#244
Lite coolt med förgasarturbo! Men varför placerar du inte förgasarna vid röda markeringen för? Får väl bättre respons ju närmre motorn förgasarna sitter eller? Sen har du ju massor med plats där oxå.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17257/996179_z91mfm.jpg


Bilmekaniker
92 Inlägg
18 september 2010
#245
Gillas Skarpt big_smile

Mer Bilder o mer jobbande på bilen JA TACK big_smile

210 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#246
Putteliten skrev:
Lite coolt med förgasarturbo! Men varför placerar du inte förgasarna vid röda markeringen för? Får väl bättre respons ju närmre motorn förgasarna sitter eller? Sen har du ju massor med plats där oxå.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … z91mfm.jpg

Ja enda felet med att placera förgasaren där är att jag måste göra ett hål i huven eller montera gasaren uppåner.. Men får se blir säkert inte så länge jag ska ha förgasaren där, tror ja ska bygga insprut och bara använda gasaren som spjällhus smile men om det inte blir, så går det ju hyfsat fort att byta plats på förgasaren och bygga om insuget... Om gas responsen blir helt konstig...

Om det finns nån som vet om de spelar nån roll var jag monterar gasaren så skriv gärna ett inlägg i tråden. Tack på förhand


210 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#247
Anden740 skrev:
Gillas Skarpt big_smile

Mer Bilder o mer jobbande på bilen JA TACK big_smile

Det låter bra att du gör det smile Jag försöker jobba så mycke som möjligt men har inte jämt tid:( ska försöka att hinna kapa ut plåten bredvid lycktorna idag/ikväll så jag får dit tryckröret från turbon och till intercoolern=)


210 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#248
https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/996485_l0peiz.jpg
Har nu börjat montera tryckrör. tycker att det blev hyfsat , är lite små slipning kvar bakom lyset i plåten där för silliconslangen sitter nästan trångt så den vill nästan kliva av intercoolern men de ska ju gå ordna sen ska det juh dit slangklammer=)

Har även börjat på adapterplatorna som ska sitta på förgasaren dom är snart klara lite svetsning och slipning kvar wink


210 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#249
Någon som vet vad jag ska göra med allt vacum? vars ska de kopplas in?
till typ förgasare, bromsservo?


590 Inlägg
20 september 2010
#250
Här har du olika vacuum anslutningarna på förgasaren + bromsservon. hoppas det hjälper smile. Det spelar ingen roll i vilken ordning du har vacuum anslutningar (jag har testat alla möjliga kombinationer) förutom nr 6 är lika bra att ha på samma ställe.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/997206_4ooj3t.jpg

1. Denna anslutning använder jag som dump/bar mätar vacuum anslutning

2. Går till fördelaren, ifall du har en vacuum styrd tändfördelare, sitter det en liten "dosa" med en nippel på.

3. Går till toppen, som har en grej (kommer inte på det officella namnet nu tongue) som har dubbla nipplar, en går till förgasaren och den andra till oljeflamfällan på vevhusventilationen.

4. Kommer jag inte på för tillfället, ska kolla upp det snarast.

5. Är bromservon, sitter på den största nippeln på insuget närmast torped väggen.

6. Kommer jag heller inte ihåg för tillfället vad det är, men den ska bara göra en u-sväng och hoppa över spjället till en anslutning.

Detta ska nog stämma med vacuum anslutningarna, vad jag kommer ihåg ifrån senast jag hade ihop motorn. Vilket var för några månader sen tongue. Säg till ifall det är något mer jag kan hjälpa dig med, har ju hållt på med turbo förgasare i 1 år nu. Så har testat nästan alla möjliga grejer du kan göra med en förgasar turbo motor smile

Du behöver inte använda alla vacuum anslutningar. Du kan faktiskt täppa till alla, men varför de används är för att förse andra komponenter med vacuum vilket de styrs av.
Senast redigerat av P--JawZ--K (20 september 2010)


210 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#251
P--JawZ--K skrev:
Här har du olika vacuum anslutningarna på förgasaren + bromsservon. hoppas det hjälper smile. Det spelar ingen roll i vilken ordning du har vacuum anslutningar (jag har testat alla möjliga kombinationer) förutom nr 6 är lika bra att ha på samma ställe.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/68083/997206_4ooj3t.jpg

1. Denna anslutning använder jag som dump/bar mätar vacuum anslutning

2. Går till fördelaren, ifall du har en vacuum styrd tändfördelare, sitter det en liten "dosa" med en nippel på.

3. Går till toppen, som har en grej (kommer inte på det officella namnet nu tongue) som har dubbla nipplar, en går till förgasaren och den andra till oljeflamfällan på vevhusventilationen.

4. Kommer jag inte på för tillfället, ska kolla upp det snarast.

5. Är bromservon, sitter på den största nippeln på insuget närmast torped väggen.

6. Kommer jag heller inte ihåg för tillfället vad det är, men den ska bara göra en u-sväng och hoppa över spjället till en anslutning.

Detta ska nog stämma med vacuum anslutningarna, vad jag kommer ihåg ifrån senast jag hade ihop motorn. Vilket var för några månader sen tongue. Säg till ifall det är något mer jag kan hjälpa dig med, har ju hållt på med turbo förgasare i 1 år nu. Så har testat nästan alla möjliga grejer du kan göra med en förgasar turbo motor smile

Du behöver inte använda alla vacuum anslutningar. Du kan faktiskt täppa till alla, men varför de används är för att förse andra komponenter med vacuum vilket de styrs av.

har ju inte original insuget, mitt är ju hemmabyggt, men det är bara att borra in nipplar i det eller? fick oxå höra att jag ska sätta dom i samma rör som luftfiltret sitter i.. är de fel eller ?


590 Inlägg
20 september 2010
#252
Precis, bara fixa ett par egna anslutningar så funkar det prima. Sätt det i plenumet, insugsröret är på sugis motorer endast. Du har ju insugs röret innan turbon nu och inte innan insuget.

Här ser du hur min såg ut efter jag köpte 240;in och byggde om lite snabbt, så att den gick lite mer än 60km/h. Drog senare en 855 2.5 GLT när den var så här tongue -> http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=752094
Senast redigerat av P--JawZ--K (20 september 2010)


210 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#253
P--JawZ--K skrev:
Precis, bara fixa ett par egna anslutningar så funkar det prima. Sätt det i plenumet, insugsröret är på sugis motorer endast. Du har ju insugs röret innan turbon nu och inte innan insuget.

Här ser du hur min såg ut efter jag köpte 240;in och byggde om lite snabbt, så att den gick lite mer än 60km/h. Drog senare en 855 2.5 GLT när den var så här tongue -> http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=752094

perfekt tackar för hjälpen än en gång tongue


210 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#255
Idag blir det förhoppningsvis pressning av slangar till turbon och till oljekylaren, inte vare dag man får tre hydralslangar i princip gratis big_smile hahah dom brukar vara extremt dyra om jag inte har helt fel...

Punktade ihop början på downpipen igår kväll får se om de blir hel svetsning på den ikväll, och sen imorgon ska jag vara och köpa kardankröken i 2,5" system även några böjar till så jag får ihop avgassystemet, kommer bli rakarör till jag har råd med att köpa en eller två ljuddämpare smile


210 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
#256
Blev ingen pressning idag dom hade så mycke annat att göra, så förhoppningsvis så blir det imorgon=) men man ser ju kanske blir det på fredag om jag har otur... Men men det gör då inget finns annat att göra på bilen istället=)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/998220_pu87gq.jpg
Det börjar att ta sig har passat in och helsvetsat downpipen nu, vet att det ser ut som den ligger nära rambenet, men grenröret sitter inte riktigt som det ska, så kommer att tjäna 1-1,5 cm när de sitter som det ska... smile


210 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
#257
https://www1.garaget.org/gallery/archive/37677/998966_grywv1.jpg

Behöver hjälp vad är vad på ingångarna på turbon, är som sagt inte riktigt säker... Det är första gången jag bygger en turbo på en bil så snälla hjälp smile ettan ska vara neråt original om ja inte har fel, men nu pekar den uppåt när jag monterat den gör de något ?


590 Inlägg
25 september 2010
#258
Kolla vad aggregatet heter så kan jag nog hjälpa dig, har aldrig sett en turbo med fyra uttag förut. Men kan vara 2;an och 4;an för olje smörjning och 1;an och 3 ;an för vattenkylning. Chansa inte för jag är osäker på detta dock.


1 Inlägg
25 september 2010
#259
det verkar bli riktigt bra patrik smile

689 Inlägg
25 september 2010
#260
P--JawZ--K skrev:
Kolla vad aggregatet heter så kan jag nog hjälpa dig, har aldrig sett en turbo med fyra uttag förut. Men kan vara 2;an och 4;an för olje smörjning och 1;an och 3 ;an för vattenkylning. Chansa inte för jag är osäker på detta dock.

Ja det var du för du sa tvärtom mot vad det är. och 1 ska peka neråt för det är oljereturen


Sök