Opel Frontera "diesel" startar ej...!

sandzoo
4 januari 2010 · 2 072 Inlägg

Atlas1504 skrev:
Kolla då jordpunkterna. Men om du får snurr på startmotorn o släpp ett spridar rör o se om de kommer diesel när du drar på nyckeln. VAd händer då?

ska kolla upp det.. vad ska hända? om jag släpper röret?

Sandzoo i da house
Atlas1504
4 januari 2010 · 58 Inlägg

Ja om nån kör runt motorn. Då måste de ba lite kraft i de. Inte sega runt motorn. Utan bra snurr. Jo de du skall se om de kommer bränsle ve spridarröret. Antingen kollar du vid pumpen eller vid en spridare. Men bäst e vid en spridare för den sitter högre än pumpen. Så slipper du få in luft.
Du behöver inte ta loss röret ifrån spridaren. Bara lätta på muttern ett par varv.

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se
te_wik Forummoderator
4 januari 2010 · 12 813 Inlägg

Verkar vara ett vanligt problem på opel av någon anledning.
Kolla genom kablaget till startmotorn, är 90% säker på att felet är där smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
sandzoo
4 januari 2010 · 2 072 Inlägg

okej ska kolla upp de.. spridarn.. och kablaget.. wink

Sandzoo i da house
Atlas1504
7 januari 2010 · 58 Inlägg

Hur gick de?

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se
Atlas1504
8 januari 2010 · 58 Inlägg

Jag har liknande bekymmer med firmans Frontera som jag åker i.  Den vägrar starta när de e kallt. Kollade glödstiften o testade dom men olja på spetsen. Dom blev varma så oljan börja ryka bort. Tog av en 2-polig temp-givare som sitter ve termostaten. Då började de hända grejjer. Då startade glödningen o fläkten. Så jag iväg o skaffade en  ny tempgivare. Ska snart ut o kolla om de va de som va mitt bekymmer.

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se
vampiz
10 januari 2010 · 11 Inlägg

Hej! Har också en Frontera 2.3TD med samma problem! Startar ej med hjälp av startmotorn när de e kallt, måste dra igång den. Köpte nytt batteri häromdan men det hjälpte inte heller (Varta Silver 77ah)
Har dock inte kollat upp någe alls. Tänkte ta o kolla stiften idag. Tacksam om någon kommer på vad som kan vara felet på våra kära bilar:)

Atlas1504
10 januari 2010 · 58 Inlägg

Kolla glödlampan i instrumentpanelen. Hur länge lyser den? Ett test e att ta loss en 2-polig kontakt som sitter vid termostathuset. Sen kollar man igen hur länge glödninglampan lyser. När ni kollar glödstift så glöm ej at dom skall va indränkta i olja. Då ser man hur snabba dom e o hur varma dom blir om oljan börjar ryka.

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se
vampiz
10 januari 2010 · 11 Inlägg

Atlas1504 skrev:
Kolla glödlampan i instrumentpanelen. Hur länge lyser den? Ett test e att ta loss en 2-polig kontakt som sitter vid termostathuset. Sen kollar man igen hur länge glödninglampan lyser. När ni kollar glödstift så glöm ej at dom skall va indränkta i olja. Då ser man hur snabba dom e o hur varma dom blir om oljan börjar ryka.

Den lyser i ca 10-15sec. Hmm okej vad ska hända när man tagit bort den kontakten då? Hur länge ska det ta för ett glödstift att göra så oljan börjar ryka då? och vad för olja ska man använda? motorolja?
Är inte så jätte kunnig av mig. smile

Atlas1504
10 januari 2010 · 58 Inlägg

Okej.  Den lyser så länge. När man tar av kontakten o med täningen på så startar kylfläkten o glödningen skall fungera. De e en empgivare som styr fläkten o glödningen.
Men om nu glödlampan lyser så länge så e de o kolla glöstiften först. Jajamen motorolja blir kanon o dom bör börja ryka vid efter ca 4-5 sek. Tar du bort kontakten så kan du tvinga glödningen för då får den inte nån induktion på o inte starta. Så ta loss ett glödstift o kolla mot ett batteri o sen om de fungerar så låter du de svalna o gör om testet med bilens glödstiftkontakt.

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se
sandzoo
10 januari 2010 · 2 072 Inlägg

har kollat upp glödstiften igen.. glöder som de ska.. är av NGK märke.. eller vad de heter..
ca 10-15sek lyser lampan inne..
jag har sån motorvärmare.. och den börjar cirkulera i ex-kärlet.. när glödstiften startar.. ska de va så?
ska testa med tempgivare.. se hur de funkar..

jag får igång bilen men tar ett tag innan den startar med extrabatteri..
såg åxå att den drar ström nånstanns.. inne i bilen finns batterimätare.. den är under den normala :S

Sandzoo i da house
vampiz
10 januari 2010 · 11 Inlägg

sandzoo skrev:
har kollat upp glödstiften igen.. glöder som de ska.. är av NGK märke.. eller vad de heter..
ca 10-15sek lyser lampan inne..
jag har sån motorvärmare.. och den börjar cirkulera i ex-kärlet.. när glödstiften startar.. ska de va så?
ska testa med tempgivare.. se hur de funkar..

jag får igång bilen men tar ett tag innan den startar med extrabatteri..
såg åxå att den drar ström nånstanns.. inne i bilen finns batterimätare.. den är under den normala :S

Hur mycket står det att din bil laddar (enl den där laddmätaren) vid körning med vanliga halvlysen på?
Tänkte testa med en halv flaska K-Diesel imorn + lite startgas och se om det blir någon skillnad. K-Diesel ska ju göra bilen mer lättstartad vid kallstart. Hör av mig imorn och säger hur de gick smile

sandzoo
10 januari 2010 · 2 072 Inlägg

vampiz skrev:

sandzoo skrev:
har kollat upp glödstiften igen.. glöder som de ska.. är av NGK märke.. eller vad de heter..
ca 10-15sek lyser lampan inne..
jag har sån motorvärmare.. och den börjar cirkulera i ex-kärlet.. när glödstiften startar.. ska de va så?
ska testa med tempgivare.. se hur de funkar..

jag får igång bilen men tar ett tag innan den startar med extrabatteri..
såg åxå att den drar ström nånstanns.. inne i bilen finns batterimätare.. den är under den normala :S

Hur mycket står det att din bil laddar (enl den där laddmätaren) vid körning med vanliga halvlysen på?
Tänkte testa med en halv flaska K-Diesel imorn + lite startgas och se om det blir någon skillnad. K-Diesel ska ju göra bilen mer lättstartad vid kallstart. Hör av mig imorn och säger hur de gick smile

ja de ju bra.. ska testa jag me med k-diesel..
min står lite under halva mätarn.. ibland över halva.. startar jag allt halv/hel fläkt mm.. står den nästan i botten...

Sandzoo i da house
vampiz
10 januari 2010 · 11 Inlägg

Okej, Min ligger på mellan mitten och sträcket över de om ja inte har lyset på.. med lyset på så ligger den precis över halv, och med fläkt på så ligger den exakt på halva, verkar som din generator inte är som den ska då? Måste verkligen få min att starta i kylan ska nämligen iväg till sälen om 2 veckor smile

LuCiiifer DrivmedelsTekniker
10 januari 2010 · 1 632 Inlägg

Vi hadde exakt samma problem med våran 2.3diesel frontera. vi fann aldrig felet.

sandzoo
11 januari 2010 · 2 072 Inlägg

vampiz skrev:
Okej, Min ligger på mellan mitten och sträcket över de om ja inte har lyset på.. med lyset på så ligger den precis över halv, och med fläkt på så ligger den exakt på halva, verkar som din generator inte är som den ska då? Måste verkligen få min att starta i kylan ska nämligen iväg till sälen om 2 veckor smile

generatorn är helt ny.. bytte ut den hoppades att de skulle lösa sig.. men icke..
ska ut i morgon och kolla upp lite mer..

Sandzoo i da house
vampiz
11 januari 2010 · 11 Inlägg

Humm va somfan, är de så illa att man får leva med det? Isåfall så blir de ju att byta bil! Jaså okej de va konstigt, men kanske är fel på givaren? Men iaf tänkte bara meddela att K-Diesel inte gjorde nån skillnad på min bil iaf, samt heller startgas sad så jäkla trist.

sandzoo
11 januari 2010 · 2 072 Inlägg

vampiz skrev:
Humm va somfan, är de så illa att man får leva med det? Isåfall så blir de ju att byta bil! Jaså okej de va konstigt, men kanske är fel på givaren? Men iaf tänkte bara meddela att K-Diesel inte gjorde nån skillnad på min bil iaf, samt heller startgas sad så jäkla trist.

ska ut nu o kolla kablaget.. plus samt minus.. byta ut de se om de hjälper..
hör av mig ikväll.. ha de.. smile

Sandzoo i da house
vampiz
11 januari 2010 · 11 Inlägg

Okej låter bra! Föresten vad har du för batteri sitter i din? detsamma smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang