Volvo 740, bilen startar inte och startmotorn klickar (LÖST)

Andreas0
21 december 2009 · 177 Inlägg

Har lite problem med min 740.
Den startar inte och startmotorn bara klickar.

Jag har provat med extra jord från batteriets - till motorblocket.
Har provat dragit startkabel direkt från batteriets + till startmotorns solenoid, och när man vrider om nyckeln så går startmotorn.

Såg att kabeln som går från batteriet ner till startmotorn är avskalad på ganska många ställen.
Kan det vara det som är felet?
Om inte, vad kan det annars vara?

Senast redigerat av VonPluring (22 december 2009)

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Ekis!
21 december 2009 · 1 210 Inlägg

samma fel som på min... kass start motor... bara att byta smile

henke_99 Offroad Racing
21 december 2009 · 3 122 Inlägg

Eftersom den funkar när du sätter dit en extra pluskabel mellan starten o batteriet är det väl ganska uppenbart att originalkabeln är felet?

Eller har jag missat nåt?

Senast redigerat av henke_99 (21 december 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Ekis!
21 december 2009 · 1 210 Inlägg

henke_99 skrev:
Eftersom den funkar när du sätter dit en extra pluskabel mellan starten o batteriet är det väl ganska uppenbart att originalkabeln är felet?

Eller har jag missat nåt?

Ja du har missat nått.. om den går som du säger så borde bilen starta oxå!  lr hur??

de gör den inte startmotorn snurrar utan att greppa i svängkransen... wink så motorn går ej runt utan bara start motorn..

Drönirettab
21 december 2009 · 21 761 Inlägg

VonPluring skrev:
Såg att kabeln som går från batteriet ner till startmotorn är avskalad på ganska många ställen.

Byt kabeln. Den ska inte vara avskalad någonstans, då finns ju risk för kortslutning. Som du har beskrivit felet så verkar det väldigt troligt, som också henke_99 skriver, att pluskabeln är orsaken. smile

Ekis!
21 december 2009 · 1 210 Inlägg

Drönirettab skrev:

VonPluring skrev:
Såg att kabeln som går från batteriet ner till startmotorn är avskalad på ganska många ställen.

Byt kabeln. Den ska inte vara avskalad någonstans, då finns ju risk för kortslutning. Som du har beskrivit felet så verkar det väldigt troligt, som också henke_99 skriver, att pluskabeln är orsaken. smile

Nej men stopp nu! Om han kopplar en extra kabel till soleniden ifrån + på batteriet.. sen vrider på tändningen så ska bilen STARTA... men som han beskriver så gör den inte de.. utan bara start motorn snurrar utan att kugga i startkransen på motorn...

skulle vilja säga då att de är fel på start motorn den fungerar inte som den ska... har inget med nån skalad kabel att göra... även fast jag kan hålla med att kablar bör vara intakt...

mvh

Andreas0
21 december 2009 · 177 Inlägg

Ekis! skrev:

Drönirettab skrev:

VonPluring skrev:
Såg att kabeln som går från batteriet ner till startmotorn är avskalad på ganska många ställen.

Byt kabeln. Den ska inte vara avskalad någonstans, då finns ju risk för kortslutning. Som du har beskrivit felet så verkar det väldigt troligt, som också henke_99 skriver, att pluskabeln är orsaken. smile

Nej men stopp nu! Om han kopplar en extra kabel till soleniden ifrån + på batteriet.. sen vrider på tändningen så ska bilen STARTA... men som han beskriver så gör den inte de.. utan bara start motorn snurrar utan att kugga i startkransen på motorn...

skulle vilja säga då att de är fel på start motorn den fungerar inte som den ska... har inget med nån skalad kabel att göra... även fast jag kan hålla med att kablar bör vara intakt...

mvh

Jag provade iofs inte att köra särskilt länge på starten utan bara så jag hörde att den snurrade runt.
Men det lät faktiskt inte som att motorn gick runt.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Ekis!
21 december 2009 · 1 210 Inlägg

VonPluring skrev:

Ekis! skrev:

Drönirettab skrev:

Byt kabeln. Den ska inte vara avskalad någonstans, då finns ju risk för kortslutning. Som du har beskrivit felet så verkar det väldigt troligt, som också henke_99 skriver, att pluskabeln är orsaken. smile

Nej men stopp nu! Om han kopplar en extra kabel till soleniden ifrån + på batteriet.. sen vrider på tändningen så ska bilen STARTA... men som han beskriver så gör den inte de.. utan bara start motorn snurrar utan att kugga i startkransen på motorn...

skulle vilja säga då att de är fel på start motorn den fungerar inte som den ska... har inget med nån skalad kabel att göra... även fast jag kan hålla med att kablar bör vara intakt...

mvh

Jag provade iofs inte att köra särskilt länge på starten utan bara så jag hörde att den snurrade runt.
Men det lät faktiskt inte som att motorn gick runt.

Nä som jag sa då.. startmotorn är felande... samma problem med min.. du kan rulla igång den lr hur??

Andreas0
21 december 2009 · 177 Inlägg

Nu var jag ut och testade köra lite längre och den startade hur fint som helst. Så det måste vara kabeln som är felande smile

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Ekis!
21 december 2009 · 1 210 Inlägg

VonPluring skrev:
Nu var jag ut och testade köra lite längre och den startade hur fint som helst. Så det måste vara kabeln som är felande smile

OKi kopplade du + till soloniden sen vred på nyckeln?? då är de i så fall tillslags strömen ifrån tändningslåset som felar... börja att fixa kabeln som är skadad..

men kanske måste byta tändningslås..

Drönirettab
21 december 2009 · 21 761 Inlägg

Ekis! skrev:
Om han kopplar en extra kabel till soleniden ifrån + på batteriet.. sen vrider på tändningen så ska bilen STARTA... men som han beskriver så gör den inte de.. utan bara start motorn snurrar utan att kugga i startkransen på motorn...

Han skrev i första inlägget att "startmotorn går" när han hade kopplat startkabeln från batteriplus till solenoiden. Flera som beskriver en sån sak brukar också mena att motorn går, den uppfattningen får jag när jag läser diverse liknande trådar.

När startmotorn inte greppar in så skriver folk (inte alltför sällan) ungefär att "startmotorn snurrar, men motorn snurrar inte". Den uppfattningen har jag fått.

Vi har nog tolkat hans inlägg olika. smile

Pluskabeln bör iaf som sagt bytas, sedan får vi väl se vad som blir resultatet.

Andreas0
21 december 2009 · 177 Inlägg

Ekis! skrev:

VonPluring skrev:
Nu var jag ut och testade köra lite längre och den startade hur fint som helst. Så det måste vara kabeln som är felande smile

OKi kopplade du + till soloniden sen vred på nyckeln?? då är de i så fall tillslags strömen ifrån tändningslåset som felar... börja att fixa kabeln som är skadad..

men kanske måste byta tändningslås..

Ja precis så kopplade jag.
Får ta och byta kabeln och gå vidare från det sen.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Ekis!
21 december 2009 · 1 210 Inlägg

Drönirettab skrev:

Ekis! skrev:
Om han kopplar en extra kabel till soleniden ifrån + på batteriet.. sen vrider på tändningen så ska bilen STARTA... men som han beskriver så gör den inte de.. utan bara start motorn snurrar utan att kugga i startkransen på motorn...

Han skrev i första inlägget att "startmotorn går" när han hade kopplat startkabeln från batteriplus till solenoiden. Flera som beskriver en sån sak brukar också mena att motorn går, den uppfattningen får jag när jag läser diverse liknande trådar.

När startmotorn inte greppar in så skriver folk (inte alltför sällan) ungefär att "startmotorn snurrar, men motorn snurrar inte". Den uppfattningen har jag fått.

Vi har nog tolkat hans inlägg olika. smile

Pluskabeln bör iaf som sagt bytas, sedan får vi väl se vad som blir resultatet.

De är ju helt klart en tolknings fråga... smile men nu har han visst fått igång den... men hur han fick de ..har han inte berättat om än... med min erfarenhet så kan de funka ena stunden sen andra börja krångla igen... skit vinter! som gör de..  haha jaja huvudsaken TS fick bra tips/råd smile

Ekis!
21 december 2009 · 1 210 Inlägg

VonPluring skrev:

Ekis! skrev:

VonPluring skrev:
Nu var jag ut och testade köra lite längre och den startade hur fint som helst. Så det måste vara kabeln som är felande smile

OKi kopplade du + till soloniden sen vred på nyckeln?? då är de i så fall tillslags strömen ifrån tändningslåset som felar... börja att fixa kabeln som är skadad..

men kanske måste byta tändningslås..

Ja precis så kopplade jag.
Får ta och byta kabeln och gå vidare från det sen.

yes gör så.. de du kan göra är att mäta upp kablen ifrån tändningslåset fram till start motorn och se om du får nå utslag...  lr så drar du en start knapp in i coupen och startar bilen på den... smile

lycka till

Andreas0
22 december 2009 · 177 Inlägg

Nån som har bild på hur nya kabeln ska se ut i båda ändarna?
Eller vet vad anslutningarna i ändarna heter?

Senast redigerat av VonPluring (22 december 2009)

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
patrik89
22 december 2009 ·

Har liknande problem på min, ibland så går inte startmotorn alls, utan bara klickar i den. Men vissa dagar så går det att starta felfritt utan att ha rört bilen. Varannan dag bilen kallas den nu

Drönirettab
22 december 2009 · 21 761 Inlägg

VonPluring skrev:
Nån som har bild på hur nya kabeln ska se ut i båda ändarna?
Eller vet vad anslutningarna i ändarna heter?

Är det alltså den grova kabeln du menar, dvs från batteri till startmotorns solenoid?

I den ände som sitter på solenoiden ska det vara en kraftig ringkabelsko, hålet i kabelskon är antingen 8 eller 10 mm. Minns inte riktigt. Den ände som sitter på batteriet har kanske en gjuten batteripolsko, i så fall kan du köpa en ny batteripolsko där man klämmer/skruvar fast pluskabeln.

På tex mackarna brukar det finnas färdiggjorda pluskablar i olika längder, jag vet dock inte ifall det finns någon i rätt längd. smile

Andreas0
22 december 2009 · 177 Inlägg

Nu har det löst sej.
Gjorde iordning en ny kabel på jobbet och böt den, och nu funkar bilen fint smile
Tack alla som gett tips och råd.

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang