6304
Sök

Supra 2JZGTE Hur mkt HK klarar orginal motorn?

252 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
Jag har nyligen köpt mig en Supra!
och har börjat o smida planer om en konvertering till singelturbo!

det jag undrar är om hur mkt HK orginal stakar och kolvar klarar av innan man måste byta ut dom!
jag har tänkt mig att ha ca 500-600HK om allt går som jag vill!

Mvh :Robert

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44057/824697_8d85xx.jpg

254 Inlägg
24 december 2009
om jag Minns rätt så finns det en kille som bänkade sin supra med original kolvar och stakar på 1000hästar så tror det håller till dig, men minns inte riktigt om stakarna, kanske någon hört det med?? men kolvarna håller 1000hästar

Edit: polarens är bänkad med 520 hästar original kolvar och stakar och kommer komma upp i 600 nu till sommaren med original kolvar stakar
Senast redigerat av Dansken_fire (24 december 2009)

Lastbilschaffis
811 Inlägg
24 december 2009
är bara inredet i motorn i bra skick så ska la 500-600 inte vara några problem

Driifter;)
1 630 Inlägg
24 december 2009
den håller för 5000 om du inte varvar över 2000 varv

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

424 Inlägg
24 december 2009
5-600 ska inte vara några problem om allt är fräscht

642 Inlägg
24 december 2009
Bottendelen klarar 600+ hk sen börjar det bli kritiskt, allt beror ju på hur motorn servats och i vilket skick den är i, 2jz-gte är en jäkligt överdimensionerad motor men man ska också tänka på att suprorna börjar få ett par år på nacken så ifall du klättrar över 600 hästar så bör nog stakar, kolvar o.s.v. uppgraderas, sålänge du håller dig mellan 500-600 hästar så kan du nog sitta lugnt bakom ratten utan att oroa dig alltför mycket.

1 153 Inlägg
24 december 2009
I staterna har de körts massa med 800rwhp o inga problem .Men som sagts tidigare så vet man ju inte skicket o hur tidigare ägare servet bilen.Kliver du över 600hk skulle inte jag köra nå mycke med org botten del.
Byt topplocks packning o kamrem oxå när du ändå håller på.
Finns mer saker man ska titta på oxå som kan gå sönder pga åldern på bilarna.

1 153 Inlägg
25 december 2009
700rwhp last a long time on a properly cared for 2JZ-GTE, with a little luck of course.

800rwhp is a ticking time bomb.

900rwhp is more like a grenade with the pin already out.

Hittade detta på supraforums.

252 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
Tack för alla Tips o Hjälp!

det känns som att om man inte överstiger 600hK så borde motorn klara det ganska bra! då tidigare ägare har servat den enligt schema hos supramannen! så länge som den har gått i sverige! vilket är ca 4år

sen har motorn inte gått längre en 10,000 mil och enda trim som sitter på nu är Avgassystem och luftfilter!
jag är osäker på om den är chipad!
jag har elektronisk laddtryckstyrning ifrån cupén och jag kan skruva upp laddet till 1,3-1,5 (0,85 orginal)utan att motorstyrning säger ifrån!
vilket det gör på dom flesta bilar om dom inte är chipade! så kan min vara chipad? är det någom som kan det där? är själv ganska så dåligt insatt i just motorstyrning o sånt!

//Robert

1 153 Inlägg
25 december 2009
Man chipar inte en supra.Man lurar org styrbox.
Men över 1,2 bar ska du inte ligga på nå mycke.Bara vid race typ.
Org turbosarna gillar inte höga laddtryck.

252 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
okej hehe!
ja som sagt så är inte motorstyrning min starka sida tongue

vad är det för styrbox man ska ha när man konverterar om? eller går det med orginal prylar?

Ointresserad.
936 Inlägg
27 december 2009
Björk krämade en del med original botten... Något hade han gjort men vad jag vet så var det inte mycket.

Teabag appreciation club.

Jumbo Burger
76 Inlägg
27 december 2009
Tjaeh, man siger i DK, at alt over 800 hk er hul i hovedet, specielt når man tænker på hvad Brian Crower-indmad koster.

Min blok er standard og holder skam fint til 650 hk smile

Mht. standard motorstyring: No fucking way. Der skal noget piggy-back eller stand-alone til, MEGET dumt sted at spare. Kører selv med AEM EMS, mens to af mine venner kører med Megasquirt, der er meget billigere (men mere besværligt at installere).

Meister
6 763 Inlägg
27 december 2009
Snitch skrev:
Björk krämade en del med original botten... Något hade han gjort men vad jag vet så var det inte mycket.

De måste ha varit i en tidigare version för nu är han väll på rätt sida 1000hk-sträcket tror jag big_smile

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
17 januari 2010
camaro67 skrev:
Snitch skrev:

De måste ha varit i en tidigare version för nu är han väll på rätt sida 1000hk-sträcket tror jag big_smile

Stämmer väldigt bra det wink

Even fools they say, can find a way out of the dark.

Sök