Dålig värme i kupén kan bero på vad? Volvo 740

Ekis!
31 december 2009 · 1 210 Inlägg

Luft!

Turbojesus Flickspanare
31 december 2009 · 728 Inlägg

3:e gången gillt då. Hur får man bort det?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Ekis!
31 december 2009 · 1 210 Inlägg

Gaijin skrev:
3:e gången gillt då. Hur får man bort det?

svagt uppförslut... stå på tomgång, full värme klämm på slangar in mot termostat och ut ifrån vattenpump.. kika så att expasions kärlet ej blir tomt.. du måste pressa ur luften...

har du kollat vattenpumpen??? tagit bort remmen och ryckt i den.. glappar den då så är de läge att byta...
när du kör bilen blir de mera värme i den då?? än när du står still? 

jag tror fortfarande de är vattenpumpen och luft som spökar för dig...

hade samma strul på min aero.. bytte vattenpump termostat 2 ggr spolade rent osv... tillslut så fick jag de att funka.. smile

lycka till nu

hm såg att du bytt vatten pumpen... ja kolla om de går att lufta.. i värsta fall så är de nog toppen hmm

Senast redigerat av Ekis! (31 december 2009)

Turbojesus Flickspanare
31 december 2009 · 728 Inlägg

Okay, ska locket till expansionskärlet vara öppet oxå?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Ekis!
31 december 2009 · 1 210 Inlägg

Nej inte de då får du in mera luft ha de stängt... men kika på nivån så att den inte sticker under normal.. då måste du fylla på...  740 ska inte vara så här svår att få ur luft ur...
vissa modeller som har problem med detta fenomen som bmw tillex har luft skruvar... vet faktiskt inte om de finns såna på volvo... men man kan typ "tvinga i mera kylvätska i expasionskärlet  genom att hela tiden fylla på med en dunk samtidigt som bilen går... svag uppförslut eller så pallar du upp bilen bara...

Turbojesus Flickspanare
31 december 2009 · 728 Inlägg

Okej tusen tack för hjälpen, skall gå ut och prova. Börjar bli lite knappt med tid, ska köra folk vid 5 smile

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Turbojesus Flickspanare
31 december 2009 · 728 Inlägg

Kompletterande fråga. Vattenpumpen, pumpar den in i systemet eller suger den ur systemet? Värmesystemet alltså. Nu när jag lät bilen stå på tommgång, så efter ett tag tog jag av den övre slangen till värmepaketet, då var det jätte högt tryck i den.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Ekis!
31 december 2009 · 1 210 Inlägg

Den suger... sen har jätte tryck i kylsystemet så kan de nog tyvärr vara topplocks packningen... du trycker komp ut i kyl systemet... därför har du problem med värmen även då... så ca 1500:- senare så har du en ny topp packning och renoverad topp på plats om du gör de själv...smile

hm iofs den pumpar väll oxå... har nog ingen betydelse.. men så länge termostaten är stängd så blir de bra med tryck..

Senast redigerat av Ekis! (31 december 2009)

Turbojesus Flickspanare
31 december 2009 · 728 Inlägg

I expansionskärlet trycker det inget, det var bara den övreslangen till värmepaketet.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Ekis!
31 december 2009 · 1 210 Inlägg

bubblar de i expansions kärlet när du gasar??

Turbojesus Flickspanare
31 december 2009 · 728 Inlägg

Nej.:s

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Ekis!
31 december 2009 · 1 210 Inlägg

oki de är ju bra i så fall... men de låter skumt allt ... hm jag kan inte riktigt sätta fingret på vad som jävlas för dig... men så fort du öppnar en slang lr liknande så är luftningen du påbörjat bortkastad... systemet är slutet... du föresten har du tillgång till ett nytt expasionskärls lock så byt de med... kan vara de som strular...

Nico-the-kid
31 december 2009 · 509 Inlägg

Prova detta.
Kall bil
ta bort kylar locket
fyll på glykol
lossa övre slangen på värme paketet men håll för tummen på slangen
när det kommer glykolvatten ur värme paketet så sätt tillbaks slangen
fyll på glykol
starta bilen med full värme på reglaget
håll ca 2500rpm fortfarande utan kylarlock
fyll på vid behov

har funkat på dom volvo 740 jag haft problem med

volvo_grabb
4 januari 2010 · 1 028 Inlägg

låter som en topp packning trycker de ut i systemet cirkulerar inte vattnet.

Jag har me en fråga vad har den värmekranen för betydelse som sitter på nedre slangen under panelen som går in i värmepaketet?

Har inget å skriva ännu
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
5 januari 2010 · 991 Inlägg

volvo_grabb skrev:
låter som en topp packning trycker de ut i systemet cirkulerar inte vattnet.

Jag har me en fråga vad har den värmekranen för betydelse som sitter på nedre slangen under panelen som går in i värmepaketet?

Värmekranen är den som reglerar hur mycket varmt vatten som skall passera in till värme paketet , alltså om du drar värmereglaget till kallt så stänger värmekranen sig helt och inget varmt vatten passerar in till paketetet och vice versa . 
rätta mig om jag har fel någon .

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Volvo_Mannen Volvoskadad
5 januari 2010 · 6 017 Inlägg

Klorin_Elvis skrev:

volvo_grabb skrev:
låter som en topp packning trycker de ut i systemet cirkulerar inte vattnet.

Jag har me en fråga vad har den värmekranen för betydelse som sitter på nedre slangen under panelen som går in i värmepaketet?

Värmekranen är den som reglerar hur mycket varmt vatten som skall passera in till värme paketet , alltså om du drar värmereglaget till kallt så stänger värmekranen sig helt och inget varmt vatten passerar in till paketetet och vice versa . 
rätta mig om jag har fel någon .

Beror på om man har ac eller inte, på ac bilarna styr man värmen med ett spjäll

Jonas
Drönirettab
5 januari 2010 · 21 761 Inlägg

Mja, på min 240 har jag AC och där är det fortfarande värmekranen som sköter värmen. smile

Kan ju hända att 740 med AC har annorlunda system, vet inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang