Hjullager volvo 945

classek
27 december 2009 · 2 Inlägg

Är det någon som vet hur hårt främre hjullager på en vilvo 945 98a skall dras åt

TobbeTT
27 december 2009 · 948 Inlägg

nu har inte jag nån moment i huvvet men jag har alltid dragit till någorlunda ordentligt och sen släppt en kvarts varv och sen "känner" du på hjulet hur det känns om det är för hårt eller för löst

Mr_steff
27 december 2009 · 130 Inlägg

brukar ha ett halvmeter spärrskaft å dra åt så hårt ja orkar å lite te

Volvo 944 (1992)
epapower
27 december 2009 · 593 Inlägg

TobbeTT skrev:
nu har inte jag nån moment i huvvet men jag har alltid dragit till någorlunda ordentligt och sen släppt en kvarts varv och sen "känner" du på hjulet hur det känns om det är för hårt eller för löst

Sitter inte koniska lager på 940 så din teori kan du lägga ner (förutsatt att ts inte bytt till 240 framvagn)?

Hjullagret ska dras 100nm sen 45 grader..

mvh

twin_cam Smålänning
27 december 2009 · 7 877 Inlägg

Brukar smälla med 3/4 muttermoppe en tre till fyra knack, sen känner jag på hjulet, ner med bilen och känner så det sitter med ett dragskaft smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
XeptiQ Whatever :)
27 december 2009 · 1 652 Inlägg

hmm jag brukar göra så att jag spänner till de inte glappar mer.. sen släpper jag lite åt gången men inte för mycket.. utan bara lite .. har alltid fungerat fint för mig...

för jag har aldrig i mitt liv och under den tiden jag har haft bil och dragit lager i 100nm... fan de är ju skit mycket.. menar

1nm = 1 kg.. 100nm = 1 TON!!! snälla.. smile de hjulet kommer inte snurra en meter big_smile


Newtonmeter (Nm) är en enhet för vridmoment, samt för arbete och energi. 1 Nm = 1 J (joule)
http://upload.wikimedia.org/math/5/6/f/56faad8effdf1fc8a4c76b421e8acf7f.png

Senast redigerat av XeptiQ (27 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

XeptiQ: Icke koniska lager skall inte dras som du skriver! Jag bytte hjullager fram på min M5 i somras, o de momentsdrogs till ca 300Nm precis efter BMW's instruktioner.
Och en sak till 300Nm=30kg längst ut på en hävarm som är 1m lång....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
XeptiQ Whatever :)
27 december 2009 · 1 652 Inlägg

hmm okej så då menar du att uträkningen inte stämmer.. men använder ingen hävarm utan momentnyckel...
OM man ska vara nogrann..

Sen finns de ju även lagar som skall pressas med... men de är väl bara i axeln bak ? men skit sam de var inte det de handlade om men skit asså.. 300 nm är ju inte 30 kg.. om 1 nm är 1 kg..

Senast redigerat av XeptiQ (27 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

Nej din uträkning är fel. Klart man använder momentnyckel, vem orkar hålla på att fixa o dona med en 1m lång hävarm o sedan hänga dit 30kg, sen gäller det att hävarmen är stum oxå för annars torskar man lite. En momentnyckel har även den en felvisning på ca 3%.
Nm och kg är två helt olika saker men man brukar i "vardagligt tal" säga att 10N=1kg, vilket egentligen är fel.

Edit: Nm är kraft, Kg är massa...Skall icke förväxlas.

Senast redigerat av dawwe (27 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Xuri One Man Clan
28 december 2009 · 4 287 Inlägg

De är bara till å solla på med mutterknackarn eller valfri nyckel... de är mycke gods i innre lagerbana å yttrelagerbana...innan man har fått dom å bågna så lagret börjar gå trögt så har man nog knäckt ett bar muttermaskiner å gängor...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
classek
28 december 2009 · 2 Inlägg

Tack för svaret hörde med en granne som sa precis samma
/classe

patrik89
29 december 2009 ·

XeptiQ skrev:
1nm = 1 kg.. 100nm = 1 TON!!! snälla.. smile de hjulet kommer inte snurra en meter big_smile

Njaa ta dig en funderare över det där

Senast redigerat av patrik89 (29 december 2009)

mirow
15 maj 2012 · 1 Inlägg

+1 Dawwe !!

Jiimpa
15 maj 2012 · 767 Inlägg

XeptiQ skrev:
hmm okej så då menar du att uträkningen inte stämmer.. men använder ingen hävarm utan momentnyckel...
OM man ska vara nogrann..

Sen finns de ju även lagar som skall pressas med... men de är väl bara i axeln bak ? men skit sam de var inte det de handlade om men skit asså.. 300 nm är ju inte 30 kg.. om 1 nm är 1 kg..

"1 newtonmeter är då ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp."
saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang