Köpråd, kombi under 50 000kr.

Funkiee Saab älskare!
7 januari 2010 · 4 597 Inlägg

hitte skrev:

Funkiee skrev:
tror vi får tat i en annan tråd, då TS finns kvar wink

Haha. Ingen fara, feel free att stanna smile

Tack TS! big_smile Jag måste i alla fall önska dig lycka till med bilköp! Och som du sade att det tippar mot en 9-5a, så är jag riktigt nyfiken på hur det blir för dig smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TurbOla Reservdansk
7 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Ekis! skrev:
Du förespråkar ju bara en bil dock ... wink om man kikar på dina tidigare inlägg! cool
Berätta vad som är "skit" med en 407 så ska jag gladeligen lyssna..

Den är fransk? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ekis!
7 januari 2010 · 1 210 Inlägg

TurbOla skrev:

Ekis! skrev:
Du förespråkar ju bara en bil dock ... wink om man kikar på dina tidigare inlägg! cool
Berätta vad som är "skit" med en 407 så ska jag gladeligen lyssna..

Den är fransk? tongue

Jaha??  lika bra att strunta i denna tråd lås skiten lr nått... för grabbarna volvo vs saab är dom enda som spyr ner i tråden... wink   u are one of them!! tongue

Funkiee Saab älskare!
7 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Det är bara en het diskussion ju wink big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
blacken
7 januari 2010 ·

Ekis! skrev:

blacken skrev:

Ekis! skrev:
Men för fan grabbar!!!! kriga saab vs Volvo nån annan stans... den ena av er är ju mer än lovligt borta i era kommentarer... Ni förstör TS tråd... och detta krig är så ut tjatat.. wink

Back to topic..  peugeot kombi bilar kanske en 407??  tycker dom är ganska fräsha fast en maxutrustad i så fall... smile

Men snälla nu så talar vi bilar, inget skit..

Du förespråkar ju bara en bil dock ... wink om man kikar på dina tidigare inlägg! cool
Berätta vad som är "skit" med en 407 så ska jag gladeligen lyssna..

Ett skäl, Franskt!. Dom är ena hejdare på att trampa fram vin och baka baugetter, men bilar ska dom baske mig ge fan i att försöka att bygga. för det är dom defenetivt inga höjdare på att göra..

blacken
7 januari 2010 ·

Men vad fasen varför inte en frisk lågmilad 945:a, billigare bil i det segmentet finns inte (helhetsmässigt sett) eller en frisk Suburban av skattebefriad årsmodell. Massor av plats, asbilliga reservdelar, kanonlätt att skruva med, relativt (mer än hyfsat) driftsäker, krocksäkerhet över snittet ( allt modernt småkrafs som det myllrar av ute på vägarna brukar man hitta i luftfiltret vid service) big_smile. Och ett djäkligt manligt fordon, inget trädkramartjafs där inte..

Senast redigerat av blacken (7 januari 2010)

Rquired Allmänt envis
7 januari 2010 · 12 512 Inlägg

blacken skrev:
Men vad fasen varför inte en frisk lågmilad 945:a, billigare bil i det segmentet finns inte (helhetsmässigt sett) eller en frisk Suburban av skattebefriad årsmodell. Massor av plats, asbilliga reservdelar, kanonlätt att skruva med, relativt (mer än hyfsat) driftsäker, krocksäkerhet över snittet ( allt modernt småkrafs som det myllrar av ute på vägarna brukar man hitta i luftfiltret vid service) big_smile. Och ett djäkligt manligt fordon, inget trädkramartjafs där inte..

Nu börjar det komma lite riktiga alternativ wink big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
blacken
7 januari 2010 ·

Rquired skrev:

blacken skrev:
Men vad fasen varför inte en frisk lågmilad 945:a, billigare bil i det segmentet finns inte (helhetsmässigt sett) eller en frisk Suburban av skattebefriad årsmodell. Massor av plats, asbilliga reservdelar, kanonlätt att skruva med, relativt (mer än hyfsat) driftsäker, krocksäkerhet över snittet ( allt modernt småkrafs som det myllrar av ute på vägarna brukar man hitta i luftfiltret vid service) big_smile. Och ett djäkligt manligt fordon, inget trädkramartjafs där inte..

Nu börjar det komma lite riktiga alternativ wink big_smile

Jo en sådan eller Blazer står högt på önskelistan, men den ryms inte på min parkering, så det bidde en vovlo i stället sad

Senast redigerat av blacken (7 januari 2010)

KiWmasTer
9 januari 2010 · 149 Inlägg

jag lånar tråden lite, är köpsugen på en kombi o för mig står det mellan v70 2,5 t awd, t5, v40 t4 och audi a4 avant 1,8 t, alla bilmodeller fram till 00.
är mest sugen på en v70 men skulle vilja ha lite olika för och nackdelar med exempelvis v70 awd och a4, händer exempelvis om awd går åt helvete? fortsätter den bara att driva på framhjulen då, hörde att det var någon för något år sen som lagade för 18 k, låter väldigt mycket för mig men priset kanske inte stämmer?  som sagt för och nackdelar ?

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Funkiee Saab älskare!
9 januari 2010 · 4 597 Inlägg

jag hade då hälre köpt en en audi med quattro, är en volvo (traktor) med awd men jag säger som så att testkör lite bilar, bilda dig en uppfattning, SEN så kollar du på för o nackdelar på hur bilarna håller.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TurbOla Reservdansk
9 januari 2010 · 6 271 Inlägg

KiWmasTer skrev:
jag lånar tråden lite, är köpsugen på en kombi o för mig står det mellan v70 2,5 t awd, t5, v40 t4 och audi a4 avant 1,8 t, alla bilmodeller fram till 00.
är mest sugen på en v70 men skulle vilja ha lite olika för och nackdelar med exempelvis v70 awd och a4, händer exempelvis om awd går åt helvete? fortsätter den bara att driva på framhjulen då, hörde att det var någon för något år sen som lagade för 18 k, låter väldigt mycket för mig men priset kanske inte stämmer?  som sagt för och nackdelar ?

AWDn på Volvo av den första generationen kräver att föraren vet hur den ska brukas (läsa instruktionsboken).

Drivlinan är konstruerad med en svag punkt, som är överföringshylsan mellan växellåda och vinkelväxel.
Den är gjord för att gå sönder ifall drivlinan överbelastas, saken är den att resten av drivlinan håller bra, så ryckig körning kan slita ut splines-en i hylsan.

En ny kostar 1000kr på Volvo.
Ibland ger sig vinkelväxlarna också, och de kostar lite att byta, går på 12 000kr med hylsa, utbytes inkl. arbete, med moms.

Men då får man en uppgraderad utbytesvinkelväxel, med bättre kronhjul, bättre hus, m.m. och tåligare hylsa.

Har man jämna mönsterdjup fram och bak så lär inget hända med mellandiffen, som många klagar på.
Har man ojämna mönsterdjup fram och bak så tror mellandiffen att bilen spinner, och låser lamellerna hela tiden, vilket till slut sliter ut dom.

Jämnt mönsterdjup, undviker rivstarter, och så byter man däck fram & bak en gång under säsongen (för mönsterdjupets skull), sen håller AWDn länge. Bakaxeln har även diffbroms, så framkomligheten är mycket bra.

Audis quattro (med torsendiffen) är nog mycket hållbarare, men törstigare, då den konstant driver på alla fyra, och lite opålitlig då den kan skicka fram eller bak kraften lite efter behov, så man vet inte hur bilen kommer uppföra sig.
Läste detta i ett test på nätet, vet inte hur nyare modeller är i sitt uppträdande. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
KiWmasTer
9 januari 2010 · 149 Inlägg

ok. hur är det med audi? är inte ute efter quattro, utan är i kontakt med en kille som har en a4 98 1,8 Ts, 22000 mil, lite bussningar m.m bytta på den, ska ha 38 för den är o bes o skattad, risker? någon som vet?

Senast redigerat av KiWmasTer (9 januari 2010)

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang