Volvo 745 GL -91 startar inte, panik hjälp sökes!

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
1 januari 2010 · 447 Inlägg

Tjoflöjt!

Det är så att min GL -91 började gå dåligt osm ett arsel en dag.. bara såhär ändå. Man kunde inte ge gaspådrag alls i princip för den bara "bööade" och ville dö. LMM har testats och den fungerar bland annat.

Igår var sista gången jag körde med den och det var ju knappt så man kom frammåt.. man fick gasa heemskt försiktigt och den klarar inte av att komma upp i varv alls. (Jätte svårt att förklara tycker jag) Den miss/baktände även litegrann när man gasade.. Rotor, fördelare och kablar är undersökta och dom är ok. Bilen gick även bra på tomgång.. men det var fan allt.

Idag startar den inte alls.. eller jo den tände till.. gick en liiiten stund men sen vägrar den tända till alls. Som om den får helt fel blandning soppa eller nå.. Eller det är faktiskt så konstigt att man kan inte lista ut alls vad som är fel (om man inte är ett Volvo geni som kan allt då kanske) Men även snubben på bilverkstaden kunde inte säga rakt ut vad det är för fel.

Snälla, hjälp mig.. (vill inte ha en sån här start på året)

Ont om hästkrafter är det gott om.
Jockefors
1 januari 2010 · 961 Inlägg

kollat så soppapumparna surrar ?

Pure DieselPower
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
1 januari 2010 · 447 Inlägg

Ja, dom surrar. Men jag ska kolla om pumpen under bilen funkar.

Visst behöver man bara vrida på tändningen för att den ska gå igång också eller?

Senast redigerat av Sqweebz (1 januari 2010)

Ont om hästkrafter är det gott om.
Jockefors
1 januari 2010 · 961 Inlägg

ja de ska surra från båda på tändningen ..

Pure DieselPower
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
1 januari 2010 · 447 Inlägg

Jag springer ut och undersöker saken på en gång..

Ont om hästkrafter är det gott om.
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
1 januari 2010 · 447 Inlägg

Nej, jag kan inte höra att den under bilen går. hör bara ett surrande från den som sitter i tanken. sad

Ont om hästkrafter är det gott om.
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
1 januari 2010 · 447 Inlägg

Ingen som kan hjälpa? Är alla så bakfulla idageller?

Ont om hästkrafter är det gott om.
norpan1
1 januari 2010 · 1 043 Inlägg

Mät om det kommer ström, om det gör det byt pumpen.

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
1 januari 2010 · 447 Inlägg

Har kommit fram till en vesäntlig sak iaf.. eller jag har kommit fram till 2 saker! 1. Det är en -92 jag har.. tydligen. big_smile och att det INTE finns nån soppapump UNDE´R bilen utan på min modell finns det bara en pump i tanken.

Sen så har jag och polaren kommit fram till att den har för kasst soppatryck.. Alltså måste jag kolla tankpumpen igen eller sätta på en extra universalpumpshistoria. För nu startade den efter att man matat fram lite soppa, gick en stund men dog sen för att han inte får nog med soppa antagligen.

Ont om hästkrafter är det gott om.
norpan1
1 januari 2010 · 1 043 Inlägg

Blockera returen och se om den får tryck då, isåfall byt bränsletrycksregulatorn.

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
2 januari 2010 · 447 Inlägg

Jag har kommit fram till att jag åker på Feltema och inhandlar en universalpump som jag sätter i motorutrymmet. Funkar inte det heller så testar jag att blocka returen.. Tack för tipset iaf.

Ont om hästkrafter är det gott om.
Jockefors
2 januari 2010 · 961 Inlägg

Sqweebz skrev:
Har kommit fram till en vesäntlig sak iaf.. eller jag har kommit fram till 2 saker! 1. Det är en -92 jag har.. tydligen. big_smile och att det INTE finns nån soppapump UNDE´R bilen utan på min modell finns det bara en pump i tanken.

Sen så har jag och polaren kommit fram till att den har för kasst soppatryck.. Alltså måste jag kolla tankpumpen igen eller sätta på en extra universalpumpshistoria. För nu startade den efter att man matat fram lite soppa, gick en stund men dog sen för att han inte får nog med soppa antagligen.

haha inte så konstigt att de inte surra inunder bilen då tongue men som sagt åk o köp en universal o bolla dit så kanske den går .. om inte annat så får du byta armaturen i tanken då ..

Pure DieselPower
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
8 januari 2010 · 447 Inlägg

SÅDÄR JA!

Nu startar iaf bilen MEN... den går inte som den ska. Jag har bytt soppapumpen mot en helt ny och det går att köra den enkla sträckor som till affären och så..

PROBLEMET nu är att jag inte kan gasa så hårt på en gång utan att den "böööar" men gasar jag hemskt lite åt gången så får jag upp den i varv men knappt upp till varvstoppet.

Jag har en fundering på att det kanske kan vara kläm på ledingen någonstans så att den inte får fullt med soppa som den ska.. Och när jag skruvar lös utgående slang från pumpen/armaturen så är det ett litet tryck där, ska det verkligen vara så? Jag hade inget tryck alls när jag skruvade bort slangen från pumpen/armaturen på min andra volvo (GLT 16v -89)

KAN NÅGON SVARA TACK. smile

(Vet inte heller hur jag ändrar på rubriken på tråden)

Ont om hästkrafter är det gott om.
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
8 januari 2010 · 447 Inlägg

Ingen!?

Ont om hästkrafter är det gott om.
rallyvalle
10 januari 2010 · 15 Inlägg

sitter det någon backventil i orginalpumpen?kan ju vara så att den inte tätar som den ska

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang