Bilen dör utan förvarning. Audi 80

Mathy91
2 januari 2010 · 164 Inlägg

Hej! Jag har en Audi 80 2,0E som dör helt utan förvarning. Den startar oftast på första försöket efter att ha stått några timmar. Och då kan den gå på tomgång i mellan 5-30 min, sen dör den helt utan förvarningar. När man sedan försöker starta den igen så går det oftast inte. Utan man får vänta nån timme, sen går det igen. Ibland när man startar den några minuter efter att den dött, så kan den gå i några sekunder innan den dör igen. Någon som vet vad felet kan vara? Eller har du några tips?
Jag har inte vågat ge mig ut på vägar eftersom detta händer, förut har den dött när jag kört med.

Tidigare har jag haft problemet att den "hackat" och "ryckt" vid gaspådrag, men det försvann. Kan ha varit dåligt batteri då det är bytt.

Bilen går heller inte upp i värme när man kör med den eller har den på tomgång, kan dock vara termostaten som e dålig eller kass.

Mycket tacksam för alla svar som kan vara till hjälp!

Mvh Mathias!

Hardstyle, my lifestyle -'
Rayya
2 januari 2010 · 876 Inlägg

Tempagivare? mycket vanligt på audis ..

Volvo V70n "Likeface" (2001)
Mathy91
2 januari 2010 · 164 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:
Tempagivare? mycket vanligt på audis ..

Kan detta problemet uppstå om den är kass?

Hardstyle, my lifestyle -'
jocke_gronberg
2 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Låter exakt som en audi 80 jag tittade på för ett tag sen på blocket.

Vi funderade på tändmodulen när vi stog under huven annars något med bränslepumpen

att tempen inte går upp kan bero på att något blivit fel i mätarhuset rätt vanligt fel på audi

thedeamon
2 januari 2010 · 80 Inlägg

Jag hade samma problem på min ford probe efter mycket felsökning och skit byte jag till orginal chip och inte haft några problem sen dess.

Mathy91
2 januari 2010 · 164 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Låter exakt som en audi 80 jag tittade på för ett tag sen på blocket.

Vi funderade på tändmodulen när vi stog under huven annars något med bränslepumpen

att tempen inte går upp kan bero på att något blivit fel i mätarhuset rätt vanligt fel på audi

Okeyokey, tack för tipsen. Surt om det är bränslepumpen, inte det billigaste som finns

Hardstyle, my lifestyle -'
aakesson
2 januari 2010 · 812 Inlägg

Att bilen inte kommer upp i temp är troligtvis termostaten. hade samma problem med min audi 100 som aldrig blev varmade än 65 grader. bytte termostat och nu kommer den upp i 90 grader på några minuter

vad har du för motor?

Senast redigerat av aakesson (2 januari 2010)

Mathy91
3 januari 2010 · 164 Inlägg

thedeamon skrev:
Jag hade samma problem på min ford probe efter mycket felsökning och skit byte jag till orginal chip och inte haft några problem sen dess.

Okeyokey. Låter som om det kan vara en hel del olika fel

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
3 januari 2010 · 164 Inlägg

aakesson skrev:
Att bilen inte kommer upp i temp är troligtvis termostaten. hade samma problem med min audi 100 som aldrig blev varmade än 65 grader. bytte termostat och nu kommer den upp i 90 grader på några minuter

vad har du för motor?

Aa, det lutar ganska mkt åt att det är termostaten. 2,0E bensinmotor, eller vill du ha mer specifikationer? tongue

Hardstyle, my lifestyle -'
jocke_gronberg
4 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Hur mår tändkablarna samt fördelare ?

Att byta termostat är lite halvjobbigt då servopumpen måste flyttas innan du kommer åt locket till termostaten

dawwe ...has left the building...
4 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Jag skulle även misstänka vevaxelsensorn, den pajjar ALLTID, förr eller senare. Övriga standardfel är: tändspole samt relä 30

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mathy91
4 januari 2010 · 164 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Hur mår tändkablarna samt fördelare ?

Att byta termostat är lite halvjobbigt då servopumpen måste flyttas innan du kommer åt locket till termostaten

Ska kolla upp tändkablar, fördelaren är bytt för någon månad sen utan resultat.
Tack för infon! smile

Hardstyle, my lifestyle -'
Mathy91
4 januari 2010 · 164 Inlägg

dawwe skrev:
Jag skulle även misstänka vevaxelsensorn, den pajjar ALLTID, förr eller senare. Övriga standardfel är: tändspole samt relä 30

Kan detta fel uppstå om vevaxelsensorn e kass? Är det svårt att byta tändspole? Relä 30 har jag köpt, det ska bytas först och främst smile

Hardstyle, my lifestyle -'
dawwe ...has left the building...
4 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Nej inte om den är tvärdöd. Men en vevaxel sensor på G kan göra att bilen beter sig som din ungefär,eller att den tjuvstannar lite då och då. Som sagt dessa går alltid sönder, förr eller senare (gissa varför jag åker omkring med en i reserv i min Passat*haha*)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mathy91
4 januari 2010 · 164 Inlägg

dawwe skrev:
Nej inte om den är tvärdöd. Men en vevaxel sensor på G kan göra att bilen beter sig som din ungefär,eller att den tjuvstannar lite då och då. Som sagt dessa går alltid sönder, förr eller senare (gissa varför jag åker omkring med en i reserv i min Passat*haha*)

Haha okey tongue Är det svårt att byta? Kostar det mkt?

Hardstyle, my lifestyle -'
dawwe ...has left the building...
4 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Har för mig att motorn sitter längsmonterad i Audi...Givaren sitter vid oljefiltret högst troligt...Inte svår o byta bara man kommer åt den:)!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mathy91
4 januari 2010 · 164 Inlägg

dawwe skrev:
Har för mig att motorn sitter längsmonterad i Audi...Givaren sitter vid oljefiltret högst troligt...Inte svår o byta bara man kommer åt den:)!

Okeyokey smile Du vet inte på ett ungefär hur mkt den kostar?

Hardstyle, my lifestyle -'
dawwe ...has left the building...
4 januari 2010 · 4 474 Inlägg

700-800....Hur gammal är bilen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mathy91
4 januari 2010 · 164 Inlägg

dawwe skrev:
700-800....Hur gammal är bilen?

Det var en del tongue En 94a

Hardstyle, my lifestyle -'
dawwe ...has left the building...
4 januari 2010 · 4 474 Inlägg

Ok! Nu blev jag osäker! E inte hundra på att 94:an har vevaxelsensor...Det är VW jag känner till o där har motorkoderna ADY samt AGG vevaxelsensor...ADY kom sent 94:a så din bil kanske inte har denna sensor ens...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang