Vad var nyprist på era bilar som ni äger nu?

Rinnegan Malleus Malificarum
3 januari 2010 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Du får en fin S13 för ca 30-50 000 och det tycker inte jag är stor värdeminskning på en 20år gammal bil.
Kolla hur mycket andra bilar sjunkit.. T.ex. Porschen ovanför mig.

Min bil har ökat med 200 000kr, jag tycker att det inte är en direkt värdeminskning på en 38 år gammal bil.

Det är fortfarande inte ekonomiskt försvarbart, och sedan så är man förhoppningsvis inte vid sitt sinnes fulla bruk om man lägger ut så mycket som 30 000 på en S13. smile

Senast redigerat av Siarnaq (3 januari 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
M103
3 januari 2010 · 1 570 Inlägg

Jag tror en MB 300E kostade omkring 290 000 1989 i grundutförandet. En 850 låg väl runt 200?

Rinnegan Malleus Malificarum
3 januari 2010 · 2 401 Inlägg

skalman1 skrev:
.......... eller så är man inte vid sitt sinnes fulla bruk om man inte förstår att det är en rolig bil för en billig peng, även om dom kostar 50.000kr.    Inte för att jag vill ha en, men jag jag tycker inte att dom är dåliga bilar.             wink

Chevelle '64 - '65 chassie/kaross för cirka 15k.
LS1 motor med headers för cirka 15k importerat från staterna.
Polyurethan bussningar, grövre krängningshämmare och coilovers cirka 10k, finns ett antal kitt att välja mellan.

Vips så har du en bil med 370hk/600nm, 1450kg tjänstevikt, 49/51 viktfördelning och väghållning nog för att rasta en M3'a för cirka 45k - 50k. smile
Givetvis en aning dyrare, men du kan kränga iväg den för cirka 150k om du har lust.

Samt att den håller betydligt bättre maskinellt sett.


Jag har ingenting emot japanare, men det är helt enkelt bara billigare samt roligare med amerikanare. smile
Samt att amerikanare är mer utav en investering än något annat för att vara sanningsenlig. Man kan aldrig gå back om man vet vad man håller på med då det gäller amerikanare. Dom enda japanarna som är ekonomiskt försvarbara är Nissan Skyline GTR R32/33/34 samt Toyota Supra MKIV.

Senast redigerat av Siarnaq (3 januari 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Seth
3 januari 2010 · 3 354 Inlägg

Siarnaq skrev:
Min bil har ökat med 200 000kr, jag tycker att det inte är en direkt värdeminskning på en 38 år gammal bil.

Det är fortfarande inte ekonomiskt försvarbart, och sedan så är man förhoppningsvis inte vid sitt sinnes fulla bruk om man lägger ut så mycket som 30 000 på en S13. smile

nja att den ökat med just 200 000 e lite fel för 31 000 då var rätt så mkt men jag håller med om att den hållt ett väldigt bra värde i dagsläget och ökat beroende på version/modell

Senast redigerat av Seth (3 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Remiss
3 januari 2010 · 1 339 Inlägg

Jag tror att Volvo 744 Glt 16v med den extrautrustningen jag har kostade runt 180 000 kr +. Men det var ju då 1988 så vad det blir mot dagens penningvärde lär ju vara betydligt mer tongue.

Akka
3 januari 2010 · 1 174 Inlägg

Enligt infotorget på min audi a4 3,2L FSI Q

357.900 SEK

Senast redigerat av Akka (3 januari 2010)

R1kard V-Power
3 januari 2010 · 1 186 Inlägg

Siarnaq skrev:

skalman1 skrev:
.......... eller så är man inte vid sitt sinnes fulla bruk om man inte förstår att det är en rolig bil för en billig peng, även om dom kostar 50.000kr.    Inte för att jag vill ha en, men jag jag tycker inte att dom är dåliga bilar.             wink

Chevelle '64 - '65 chassie/kaross för cirka 15k.
LS1 motor med headers för cirka 15k importerat från staterna.
Polyurethan bussningar, grövre krängningshämmare och coilovers cirka 10k, finns ett antal kitt att välja mellan.

Vips så har du en bil med 370hk/600nm, 1450kg tjänstevikt, 49/51 viktfördelning och väghållning nog för att rasta en M3'a för cirka 45k - 50k. smile
Givetvis en aning dyrare, men du kan kränga iväg den för cirka 150k om du har lust.

Samt att den håller betydligt bättre maskinellt sett.


Jag har ingenting emot japanare, men det är helt enkelt bara billigare samt roligare med amerikanare. smile
Samt att amerikanare är mer utav en investering än något annat för att vara sanningsenlig. Man kan aldrig gå back om man vet vad man håller på med då det gäller amerikanare. Dom enda japanarna som är ekonomiskt försvarbara är Nissan Skyline GTR R32/33/34 samt Toyota Supra MKIV.

Det kan du ju drömma vidare om.

Senast redigerat av R1kard (3 januari 2010)

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Rinnegan Malleus Malificarum
3 januari 2010 · 2 401 Inlägg

Seth skrev:
nja att den ökat med just 200 000 e lite fel för 31 000 då var rätt så mkt men jag håller med om att den hållt ett väldigt bra värde i dagsläget och ökat beroende på version/modell

Givetvis så var 30k då ganska mycket ja, men då en äkta GSX går för över 700 000 till närmare en miljon, så är det en rätt hyfsad ökning.


Jag brukar oftast vara den som skriver onda saker om japanare, men min åsikt är att en amerikansk bil och en japansk bil är 2 olika typer av bilar som riktar sig till olika typer av personer. 
Japanarna är ju små, rappa och har original ofta bättre väghållning men samtidigt dåligt med vrid
Medan amerikanarna i originalskick är råstarka och brutala men är lite osmidiga i väghållningen.

Nåväl, vi kanske ska gå tillbaka till vad tråden egentligen handlade om?

Dock så finns det en del amerikanare med bra väghållning.

Men ja, självklart så borde vi bege oss tillbaka on topic, ursäkta för urspårningen. smile

Det kan du ju drömma vidare om.

Det är ingen dröm då dom har klockat en sådan bil med över 1g i G kraft i supersprint. smile
Den ligger on-par med M3.

Senast redigerat av Siarnaq (3 januari 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
T5Black
3 januari 2010 · 451 Inlägg

Hittar bara massa uppgifter i YEN från 1991 då kostade den nästan 300.000 i premium utförande. Vad jag har hört så var 99ans modell aningen dyrare!

Remiss
3 januari 2010 · 1 339 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Siarnaq skrev:

Aerodynamik skrev:
Jaså? Okej. neutral

Oja, kul att se att det är ekonomiskt försvarbart att inhandla en 200SX.

Nog för att dagens ungdom säkert glädjer sig sannerligen åt det faktumet, men okej, låt gå för det.

Du får en fin S13 för ca 30-50 000 och det tycker inte jag är stor värdeminskning på en 20år gammal bil.
Kolla hur mycket andra bilar sjunkit.. T.ex. Porschen ovanför mig
.

Den kostade ju också mycket från början och är en helt annan bil som inte kan jämföras med S13. Tex så är Porsche 928ans kaross i rostfritt och det finns i princip inga korrosionsproblem alls även om man räknar bort karossen roll .

fred89 Mazda Über Alles
3 januari 2010 · 121 Inlägg

319 000:-
+ metallic 4500 :- och navigator 21 000:-

snart på en väg nära dig
D_Nilsson
3 januari 2010 · 754 Inlägg

Nypriset på min 328:a var 351 000kr i standardutförande. Med den extrautrustningen jag har var priset ca 400 000kr tror jag smile

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
Karl-Bertil
3 januari 2010 · 518 Inlägg

Siarnaq skrev:

Aerodynamik skrev:
Du får en fin S13 för ca 30-50 000 och det tycker inte jag är stor värdeminskning på en 20år gammal bil.
Kolla hur mycket andra bilar sjunkit.. T.ex. Porschen ovanför mig.

Min bil har ökat med 200 000kr, jag tycker att det inte är en direkt värdeminskning på en 38 år gammal bil.

Det är fortfarande inte ekonomiskt försvarbart, och sedan så är man förhoppningsvis inte vid sitt sinnes fulla bruk om man lägger ut så mycket som 30 000 på en S13. smile

är det mer ekonomiskt försvarbart att åka jänkejunk då som drar flera liter milen , har väghållning som en vattensäng och kostar skjortan bara för att den är omodern. Detta argument är lika urbota korkat som ditt egna - kamma dej för fan.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Rock-Star
3 januari 2010 · 2 982 Inlägg

tror att d e va 430K 2005..
och för s80n pröjsades 355K 2008.

Senast redigerat av Residence (3 januari 2010)

cheffer
3 januari 2010 · 1 422 Inlägg

Siarnaq skrev:

Aerodynamik skrev:
Du får en fin S13 för ca 30-50 000 och det tycker inte jag är stor värdeminskning på en 20år gammal bil.
Kolla hur mycket andra bilar sjunkit.. T.ex. Porschen ovanför mig.

Min bil har ökat med 200 000kr, jag tycker att det inte är en direkt värdeminskning på en 38 år gammal bil.

Det är fortfarande inte ekonomiskt försvarbart, och sedan så är man förhoppningsvis inte vid sitt sinnes fulla bruk om man lägger ut så mycket som 30 000 på en S13. smile

Personligen tycker jag man är mer bränd i skallen om man skulle ge 750k för en buick, men det är bara min åsikt smile Kan inte du bara ta och ge fan i alla påhopp om att andras bilar sjunker i värde bara för att du har gjort en investering i en bil som ökar i värde (som de flesta begränsade upplagor gör).

Att man köper en bil är i 99,9% av fallen inte för att göra en vinst i framtiden utan för att bara få en bil helt enkelt, de flesta använder inte bilar som aktier... En 200sx köper man för att det är en rolig bil för en lämplig peng. De har faktiskt stått sig rätt bra i pris om man tänker på andra bilar som sjunker betydligt snabbare i pris. En 740 från samma årgång ligger inte ens i närheten av de pengarna, i bra skick så 10k för en 740. Dyra sportbilar tappar nästan alltid väldigt mycket i pris och det är man också medveten om när man köper dem, så sluta gnäll på alla andra bara för att du är nöjd med ditt gjutjärn som gått upp i pris... Det är tröttsamt

Sry för offtopic

Residence skrev:
tror att d e va 430K 2005..
och för s80n pröjsades 355K 2008.

Det var lite skillnad på 525 från 1990 och 525 från 2005 wink Nästan 200 000kr. Ganska saftigt det.

Senast redigerat av cheffer (3 januari 2010)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Tega Yrkesförare
3 januari 2010 · 1 073 Inlägg

cheffer skrev:

Siarnaq skrev:

Aerodynamik skrev:
Du får en fin S13 för ca 30-50 000 och det tycker inte jag är stor värdeminskning på en 20år gammal bil.
Kolla hur mycket andra bilar sjunkit.. T.ex. Porschen ovanför mig.

Min bil har ökat med 200 000kr, jag tycker att det inte är en direkt värdeminskning på en 38 år gammal bil.

Det är fortfarande inte ekonomiskt försvarbart, och sedan så är man förhoppningsvis inte vid sitt sinnes fulla bruk om man lägger ut så mycket som 30 000 på en S13. smile

Personligen tycker jag man är mer bränd i skallen om man skulle ge 750k för en buick, men det är bara min åsikt smile Kan inte du bara ta och ge fan i alla påhopp om att andras bilar sjunker i värde bara för att du har gjort en investering i en bil som ökar i värde (som de flesta begränsade upplagor gör).

Att man köper en bil är i 99,9% av fallen inte för att göra en vinst i framtiden utan för att bara få en bil helt enkelt, de flesta använder inte bilar som aktier... En 200sx köper man för att det är en rolig bil för en lämplig peng. De har faktiskt stått sig rätt bra i pris om man tänker på andra bilar som sjunker betydligt snabbare i pris. En 740 från samma årgång ligger inte ens i närheten av de pengarna, i bra skick så 10k för en 740. Dyra sportbilar tappar nästan alltid väldigt mycket i pris och det är man också medveten om när man köper dem, så sluta gnäll på alla andra bara för att du är nöjd med ditt gjutjärn som gått upp i pris... Det är tröttsamt

Helt rätt! För mig är bilar leksaker (och delvis transportmedel wink ). Undrar hur många hundratusen jag förlorat på bilar sen jag va 18... Menmen, man lever bara en gång så njut av det.

Iaf ca 280 000 betalade jag för min senaste bil helt ny!

Herald
3 januari 2010 · 75 Inlägg

twin_cam skrev:
145.100 kr 1990 för 740:in. Kan bli runt 200k i dagens penningvärde...

Hmm, jag har fått för mig att kronan var värd mer då

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt
bmx
3 januari 2010 · 7 100 Inlägg

hur fan ska man veta de då??!!???

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Team-Adolfsson Gödseldräng
3 januari 2010 · 4 529 Inlägg

1100000 var nypriset på Audi V8an år 91

1 442 362,16 kr  var det värt nu när jag kolla

Senast redigerat av Team-Adolfsson (3 januari 2010)

cheffer
3 januari 2010 · 1 422 Inlägg

bmx skrev:
hur fan ska man veta de då??!!???

Google är ett hett tips, sök där och jobba utifrån det på jakten efter pris smile För alla bmw ägare kan jag rekomendera autopowers modellguide. Där står nypris

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang