Överhettad motor - vill inte starta igen

ford_puma
5 januari 2010 · 6 Inlägg

Fakta om bilen:
- Ford Puma
- 1999
- 1,7l
- 125hk
- 12000 mil

Hej,

Min bil (Ford puma -99), eller rättare sagt motorn på min bil, blev överhettad när jag var ute och körde här om dagen. Jag stängde av motorn en stund senare och nu vill den inte starta mer. Kan någon tipsa om vad som har gått sönder eller vad/vart jag bör undersöka för att hitta felet?

Jag var på besök och lämnade min bil ute över natten (var mints -10c kallt) en natt. När jag dagen efter skulle köra hem hade jag igång motorn i tomgång i 5-10 min innan jag började köra. Motortempvisaren stod i mitten (”normal”) men av någon anledning kom det bara kallt in i kupen när jag vred fläkten till max värme. Jag ignorerade felet och körde vidare. Några minuter senare visade motortempvisaren mycket varm (rött) men eftersom jag var på en motorväg och bara hade några km till en bensinmack så körde jag vidare och stannade bilen när jag väl kom fram till macken. Det kom rök ut från motorhuvet och jag lät bilen stå en stund för att den skulle bli kall. När jag sen vred nyckeln för att starta bilen så ville den inte starta. Jag hörde att motorn (tror jag) försökte starta men den klarade inte av det. Det låter precis som det brukar låta när man försöker starta bilen och det är för lite krut batteriet. Men jag vet att det inte är batteriet det är fel på. Den har alltid fungerat fint. Och jag testade dessutom att ladda den med startkablar och starta – ingen skillnad.

Folk jag har pratat med har misstänkt olika saker:
-    Jag hade ingen glykol i kylarvattnet -> kylsystemet frusit -> motorn inte kunnat kylas ->toppackning har gått sönder.
-    Vattenpumpen (bladen) har gått sönder eftersom vattnet i den hade frusit till is. Hindrar ofungerande vattenpump bilen från att starta?
-    Motorn har krashat helt enkelt. (Jag kollade oljan och den ser fin ut, ingen vatten i den).

Jag har i övrigt aldrig haft problem med min motor under de tre åren jag har ägt bilen. Jag servar den regelbundet och den har alltid fungerat fint.

Är det någon som har en ide på vad det kan vara och vad jag kan göra själv för att lokalisera felet? Jag uppskattar all tips!

Tack på förhand!
-Debbe

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
5 januari 2010 · 3 180 Inlägg

ford_puma skrev:
Folk jag har pratat med har misstänkt olika saker:
-    Jag hade ingen glykol i kylarvattnet -> kylsystemet frusit -> motorn inte kunnat kylas ->toppackning har gått sönder.
-    Vattenpumpen (bladen) har gått sönder eftersom vattnet i den hade frusit till is. Hindrar ofungerande vattenpump bilen från att starta?

gissar på en kombination av dom två. när motorn kokat har toppackningen gått/toppen slagit sig = motorn startar inte.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Mr945LTT
6 januari 2010 · 34 Inlägg

Termostaten är möjligtvis trasig:P

\/0£\/@
Volvo S70 "T5" (1998)
Volvo 764 877 "V8" (1986)
Ekis!
6 januari 2010 · 1 210 Inlägg

NITROUS skrev:

ford_puma skrev:
Folk jag har pratat med har misstänkt olika saker:
-    Jag hade ingen glykol i kylarvattnet -> kylsystemet frusit -> motorn inte kunnat kylas ->toppackning har gått sönder.
-    Vattenpumpen (bladen) har gått sönder eftersom vattnet i den hade frusit till is. Hindrar ofungerande vattenpump bilen från att starta?

gissar på en kombination av dom två. när motorn kokat har toppackningen gått/toppen slagit sig = motorn startar inte.

Ja håller med här..  Troligtvis hade du för lite blandning av glykol/vatten detta gjorde att kylssytemet frös.  därav bara kyla... du skulla inte struntat i de och kört.. dumt!

men men nu är de gjort.. få in bilen i varm garage..  låt den tina upp ... försök starta... se hur den beter sig... kan vara så att motorn är väck Topp lr värsta fall spricka i blocket...

Ekis!
6 januari 2010 · 1 210 Inlägg

Mr945LTT skrev:
Termostaten är möjligtvis trasig:P

Denna kommentar ska du inte bry dig i för stunden... du har allvarligare fel att kolla först...

ford_puma
6 januari 2010 · 6 Inlägg

hej, tack för alla svar.

Jag bogserade hem bilen, lät den stå i garaget (ett par plusgrader varmt i garaget) ett dygn och provade att starta den. Men det låter precis som jag beskrev att det gjorde vid första startförsöket efter olyckan. Den försöker starta men klarar inte av det riktigt. Det känns som om att den sista lilla kraften / gnistan som får motorn att börja snurra saknas. Jag ska ta bort höljet som sitter runt motorn och se om jag kan se om något ser konstigt ut där. Jag har aldrig öppnat där och kollat förr men jag antar att jag kommer att märka om ngt är fel. Har googlat lite och vet nu hur en "hel" topplockspackning ser ut iaf smile

Det verkar också som om kylsystem läcker eller är helt sönder nu. Kylarvätskebehållaren är helt tom.

Har ngn en bild på hur en förstörd topplockspackning ser ut så uppskattas det.

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
6 januari 2010 · 3 180 Inlägg

ford_puma skrev:
hej, tack för alla svar.

Jag bogserade hem bilen, lät den stå i garaget (ett par plusgrader varmt i garaget) ett dygn och provade att starta den. Men det låter precis som jag beskrev att det gjorde vid första startförsöket efter olyckan. Den försöker starta men klarar inte av det riktigt. Det känns som om att den sista lilla kraften / gnistan som får motorn att börja snurra saknas. Jag ska ta bort höljet som sitter runt motorn och se om jag kan se om något ser konstigt ut där. Jag har aldrig öppnat där och kollat förr men jag antar att jag kommer att märka om ngt är fel. Har googlat lite och vet nu hur en "hel" topplockspackning ser ut iaf smile

Det verkar också som om kylsystem läcker eller är helt sönder nu. Kylarvätskebehållaren är helt tom.

Har ngn en bild på hur en förstörd topplockspackning ser ut så uppskattas det.

en topplockspackning kan se ut på flera olika sätt beroende på hur den går sönder, tex mellan två cylindrar, mellan cylinder och vattenkanal, mellan cylinder och oljekanal etc. vill du se hur din packning ser ut måste du plocka bort topplocket.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Ekis!
6 januari 2010 · 1 210 Inlägg

Om de är slut på vatten i expansionskärlet så har du nog värre problem än trasig packning.. hmm
Har du otur så har blocket frusit sönder... i mina ögon så verkar du var novis på bilar och att skruva. ??

så tycker du ska försöka få nån som kan en hel del om bilar att kika på den istället för att du "laborerar" en massa hit och dit utan att veta vad du gör.. risken är annars att du förstör mera än gör nytta.. smile

Svårt att hjälpa dig även över internet så här när du dina beskrivningar/kunskap är mindre bra.. inge ont i de.. alla är nybörjare ifrån början de jag menar är att hade man varit på plats så hade det varit enklare att lokalisera felet.. smile Se om du kan få nån hjälp på plats av nån som vet en del om bilar och börja där...

Mvh Micke

Mr_EmCom Med.lem
6 januari 2010 · 3 759 Inlägg

Och säg inte "dom på internet sa..." när du ska komma med ideér till den som får skruva, det låter inge bra tongue
Lycka till med bilen, Och nu gör du inte om samma fel, Rött betyder i alla situationer STANNA, även det röda på tempmätaren.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
7 januari 2010 · 3 585 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Och säg inte "dom på internet sa..." när du ska komma med ideér till den som får skruva, det låter inge bra tongue
Lycka till med bilen, Och nu gör du inte om samma fel, Rött betyder i alla situationer STANNA, även det röda på tempmätaren.

Helt oftroppic och ursäktar det i förväg. Rött på varvräknaren betyder att man bara kan varva 2000rpm till. (när varvräknaren tar slut)

Ontroppic. Även jag tycker att du borde lämna bilen till någon som kan skruva.. Första man gör är INTE att riva av toppen utan kolla vatten/olja Göra Komp prov osv

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
grenna_man FD IT-tönt...
8 januari 2010 · 28 Inlägg

Ta ett kompressionprov på motorn så ser du ganska omgående om toppen/packningen gått. Kan vara bra att göra innan du börjar skruva i eventuellt onödan. Lycka till!

groze
8 januari 2010 · 564 Inlägg

Jag tror du hade fått en ispropp, motorn fick för lite kylning, kokade och blev överhättad. Motorväg brukar betyda högt motorvarv vilket ger hög motortemp.

Att den inte "orkar" starta tycker jag mer låter som att den värmenypit. Dvs kolvarna går trögt i cylindrarna, lagren går tungt osv. Toppackningen kan kanske också ha pajat om den kokat en längre stund. Bilen borde ändå starta trots dålig packning, men om motorn går för tungt så orkar inte startmotorn dra runt motorn tillräckligt snabbt.

Jag körde en suzuki swift utan vatten på motorvägen en gång, hade jättebråttom och kunde inte stanna. Den värmenöp på liknande sett  som du beskriver, men den lyckade komma igång efter ett tag när den kallnat, men motorn gick TUNGT och slammrade väldigt mycket när den väl startade.

//Johan

mats757
8 januari 2010 · 915 Inlägg

grenna_man skrev:
Ta ett kompressionprov på motorn så ser du ganska omgående om toppen/packningen gått. Kan vara bra att göra innan du börjar skruva i eventuellt onödan. Lycka till!

Kompprov först och främst!
Är det dåligt fortsätt med ett leak down test. Man ser då tydligt VART det läcker. Insug, kylaren, vevhuset eller avgas.
Blåser det i kylvattnet ska du lyfta toppen och kontrollera om toppen är rak/skev, byta packning.
Blåser det i vevhuset, då ska du kontrollerar på skroten vad en beg motor kostar. Därefter avgöra om du ska öppna motorn eller inte.

Mats

grenna_man FD IT-tönt...
8 januari 2010 · 28 Inlägg

mats757 skrev:
Är det dåligt fortsätt med ett leak down test. Man ser då tydligt VART det läcker. Insug, kylaren, vevhuset eller avgas.


Mats

Hur gör man ett "leakdown" test?!

mats757
8 januari 2010 · 915 Inlägg

grenna_man skrev:

mats757 skrev:
Är det dåligt fortsätt med ett leak down test. Man ser då tydligt VART det läcker. Insug, kylaren, vevhuset eller avgas.


Mats

Hur gör man ett "leakdown" test?!

Det är ett test när man blåser ner tryckluft i en cylinder med kolven i topp och ventilerna stängda. Man ser då konditionen på motorn genom att man mäter läckaget genom mätaren på verktygen man använder. Man mäter läckaget i % storleksordningen 5% är OK

Om man vill kan man bygga ett eget snikverktyg av ett gamalt tändstift och koppla på en tryckluftslang. Så lyssnar man i avgasröret, för att avgöra om avgasventilerna är OK eller Kass.
Lyssna i Insuget efter Insugsventilerna
Kylarlocket för topppackning
Vevhusventilationen efter kolvringar

Mats

Ekis!
8 januari 2010 · 1 210 Inlägg

Jag måste säga att jag är brydd på dom senaste kommentarerna... Om Ts nu skrivit att han/hon har googlat på hur en trasig topplocks packning ser ut och funderar på att riva kåpan för att kika...

tycker ni då att TS har kunskapen för komptest? lr för leak down test???


Tänk er för.. denna person bör få kunnig hjälp på plats inte ifrån ett internet forum med glada "hemma mekare" som oss....  wink

Som jag sa förut till Ts ta kontakt med en kunnig bil skruvare som kan hjälpa dig att felsöka på plats lr så får du prata med ford och se om  du kan få nån hjälp..

mvh Micke

gamlingen
8 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Mr945LTT skrev:
Termostaten är möjligtvis trasig:P

BIG IGNORE

mats757
8 januari 2010 · 915 Inlägg

Ekis! skrev:
Jag måste säga att jag är brydd på dom senaste kommentarerna... Om Ts nu skrivit att han/hon har googlat på hur en trasig topplocks packning ser ut och funderar på att riva kåpan för att kika...

tycker ni då att TS har kunskapen för komptest? lr för leak down test???


Tänk er för.. denna person bör få kunnig hjälp på plats inte ifrån ett internet forum med glada "hemma mekare" som oss....  wink

Som jag sa förut till Ts ta kontakt med en kunnig bil skruvare som kan hjälpa dig att felsöka på plats lr så får du prata med ford och se om  du kan få nån hjälp..

mvh Micke

Oavsett om han har planer på att lära sig att göra jobbet själv eller lämna bort jobbet så är han själv ägare till bilen, tror jag? Som projektledare för ett jobb behöver man överhuvud taget inte ha någon kompetens för det som ska göras, men han ska se till att jobbet blir gjort.
För att inte bli lurad upp på första bästa läktare, så är det bra att ha koll på vad som är rimligt eller inte.
Därför är det VIKTIGT att TS får lite uppfattning om vad som har gått fel, och vad som är rimligt att få gjort.
Så är det för husägare också. Ringer man en rörmokare så kan det vara bra att ha lite koll.

Mats

Senast redigerat av mats757 (8 januari 2010)

Ekis!
8 januari 2010 · 1 210 Inlägg

mats757 skrev:

Ekis! skrev:
Jag måste säga att jag är brydd på dom senaste kommentarerna... Om Ts nu skrivit att han/hon har googlat på hur en trasig topplocks packning ser ut och funderar på att riva kåpan för att kika...

tycker ni då att TS har kunskapen för komptest? lr för leak down test???


Tänk er för.. denna person bör få kunnig hjälp på plats inte ifrån ett internet forum med glada "hemma mekare" som oss....  wink

Som jag sa förut till Ts ta kontakt med en kunnig bil skruvare som kan hjälpa dig att felsöka på plats lr så får du prata med ford och se om  du kan få nån hjälp..

mvh Micke

Oavsett om han har planer på att lära sig att göra jobbet själv eller lämna bort jobbet så är han själv ägare till bilen, tror jag? Som projektledare för ett jobb behöver man överhuvud taget inte ha någon kompetens för det som ska göras, men han ska se till att jobbet blir gjort.
För att inte bli lurad upp på första bästa läktare, så är det bra att ha koll på vad som är rimligt eller inte.
Därför är det VIKTIGT att TS får lite uppfattning om vad som har gått fel, och vad som är rimligt att få gjort.
Så är det för husägare också. Ringer man en rörmokare så kan det vara bra att ha lite koll.

Mats

Hmmm visste inte att TS var en han??? rollroll

mats757
9 januari 2010 · 915 Inlägg

Ekis! skrev:

mats757 skrev:

Ekis! skrev:
Jag måste säga att jag är brydd på dom senaste kommentarerna... Om Ts nu skrivit att han/hon har googlat på hur en trasig topplocks packning ser ut och funderar på att riva kåpan för att kika...

tycker ni då att TS har kunskapen för komptest? lr för leak down test???


Tänk er för.. denna person bör få kunnig hjälp på plats inte ifrån ett internet forum med glada "hemma mekare" som oss....  wink

Som jag sa förut till Ts ta kontakt med en kunnig bil skruvare som kan hjälpa dig att felsöka på plats lr så får du prata med ford och se om  du kan få nån hjälp..

mvh Micke

Oavsett om han har planer på att lära sig att göra jobbet själv eller lämna bort jobbet så är han själv ägare till bilen, tror jag? Som projektledare för ett jobb behöver man överhuvud taget inte ha någon kompetens för det som ska göras, men han ska se till att jobbet blir gjort.
För att inte bli lurad upp på första bästa läktare, så är det bra att ha koll på vad som är rimligt eller inte.
Därför är det VIKTIGT att TS får lite uppfattning om vad som har gått fel, och vad som är rimligt att få gjort.
Så är det för husägare också. Ringer man en rörmokare så kan det vara bra att ha lite koll.

Mats

Hmmm visste inte att TS var en han??? rollroll

Om HAN är en HON spelar väl ingen roll. Jag har inga förutfattade meningar om repspektive kön.

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang