Överhettad motor - vill inte starta igen

ford_puma
14 januari 2010 · 6 Inlägg

Tja,

Tack för alla svar. Mycket riktigt så är min kunskap om bilar/motorer väldigt begränsad, men tack vare era svar och andra liknande inlägg på det här forumet som jag har läst så har jag lärt mig mig en hel del.

En kompis till mig som har jobbat som mekaniker ett par år hjälpte mig att titta på motorn. Han kollade runt lite och försökte bland annat snurra motorn förhand (genom att lossa höger framhjul och snurra runt en stor bult som är kopplad till motorn) och den snurrade lite så han gissade på att motorblocket kan ha klarat sig. Dock tyckte han att motorn behöver undersökas ordentligt och eftersom ingen av oss har de verktyg som behövs för att både undersöka och reparera motorn så föreslog han att jag skulle lämna in den på en verkstad som han rekommenderade. Nu är den där och jag väntar nu på resultatet/domen av undersökningen.

Jag återkommer...

MVH Debbe

Just d, det är HAN smile

Ekis!
14 januari 2010 · 1 210 Inlägg

ford_puma skrev:
Tja,

Tack för alla svar. Mycket riktigt så är min kunskap om bilar/motorer väldigt begränsad, men tack vare era svar och andra liknande inlägg på det här forumet som jag har läst så har jag lärt mig mig en hel del.

En kompis till mig som har jobbat som mekaniker ett par år hjälpte mig att titta på motorn. Han kollade runt lite och försökte bland annat snurra motorn förhand (genom att lossa höger framhjul och snurra runt en stor bult som är kopplad till motorn) och den snurrade lite så han gissade på att motorblocket kan ha klarat sig. Dock tyckte han att motorn behöver undersökas ordentligt och eftersom ingen av oss har de verktyg som behövs för att både undersöka och reparera motorn så föreslog han att jag skulle lämna in den på en verkstad som han rekommenderade. Nu är den där och jag väntar nu på resultatet/domen av undersökningen.

Jag återkommer...

MVH Debbe

Just d, det är HAN smile

Vad bra smile hoppas de löser sig för dig och inte blir allt för dyrt.. smile  mvh//Micke

ford_puma
27 januari 2010 · 6 Inlägg

Hej,

Verkstaden hittade olja lite överallt i och runt motorn och tyckte att det är säkrast att byta hela motorn. Nu är den bytt och jag har fått tillbaka bilen.. skönt. Dock funkar den inte till hundra än. Jag har skapat en ny tråd om problemet här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=165828 . Nu får gärna kommentera på den också. Hur som helst så tack för alla tips och förslag!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang