Volvo 740 -88 går ryckigt och dör under körning

David_
6 januari 2010 · 28 Inlägg

Behöver lite hjälp för jag har ingen idé om vad det kan vara.

Den startar lika bra som den alltid har gjort, och går "bra" på tomgången och när man håller jämna varv. problemet kommer när man ska köra den går ojämt (ryker) nästan hela tiden, den dör även när man kör.
Det är en B230f

Jag har kollat: Fördelarlock, Rotor, Luftmängdsmätaren, Relän, bränslepump, lampasond

Är tacksam för snabba svar!

Senast redigerat av David_ (10 januari 2010)

Ravi Tekniker
6 januari 2010 · 624 Inlägg

Konstigt kan ju vara Pumpen som strular eller filter. kollat tändstiften så de inte är helt slut.

std_skyline
7 januari 2010 · 9 Inlägg

vad e det för års model,, det kan vara sveng hjuls givaren som e dålig, har hänt mej att även katalysatorn har gått helvete och tätnat så han ville bara gå på tom gång men när man gasa så dog den,, men förs o främst kolla data boxen,, om du har en kompis som har en 740 så testa hans

Senast redigerat av std_skyline (7 januari 2010)

David_
8 januari 2010 · 28 Inlägg

std_skyline skrev:
vad e det för års model,, det kan vara sveng hjuls givaren som e dålig, har hänt mej att även katalysatorn har gått helvete och tätnat så han ville bara gå på tom gång men när man gasa så dog den,, men förs o främst kolla data boxen,, om du har en kompis som har en 740 så testa hans

de är en 88a, den har hallgivare men den är bytt för ett tag sen. såg att stiften var alldeles vita när jag tog upp dom, så det blir att köpa nytt bränslefilter idag och se om det kanske hjälper.

mange_240
8 januari 2010 · 1 562 Inlägg

luftmängdmätare ev lambdasond

JohanE82
8 januari 2010 · 1 Inlägg

Hade liknande fel på en 740 -88, ryckte ibland så att man knappt kom över 30 km/h.
Efter mycket felsökande visade det sig att det var kontakten till tändmodulen som spökade (den sitter till höger i motorutrymmet, framifrån sett). Den hade ärgat rejält.
Efter rengörning fungerade den kanon.

David_
8 januari 2010 · 28 Inlägg

jag har kollat både lmm och lambasonden men dom funkar som dom ska.
byte även tändmodulen för två veckor sen.
märkte att förpumpen har lagt av, så troligtvis har man väl hittat felet

Senast redigerat av David_ (8 januari 2010)

David_
10 januari 2010 · 28 Inlägg

Då var man tillbaka på samma ställe igen!
har bytt huvudpumpen utan resultat.
bilen går "normalt" när den står på tomgång eller när man håller gämna varv.
när man gasar så går den ojämt direkt. och den fortsätter även med att bara tvär dö ibland, och då måste man vrida om nyckel för att få igång den igen, går inte att bara trampa ner och upp kopplingen.

snälla nån som kan lösa detta!?

erixon89
10 januari 2010 ·

Har du kollat soppa trycket?

Fritzell Elektrotekniker
10 januari 2010 · 37 Inlägg

märkte att förpumpen har lagt av, så troligtvis har man väl hittat felet

Varför bytte du då huvudpumpen om det var förpumpen som hade lagt av?

Har du provat att tanka fullt? Jag har nämligen precis samma fel på min 740, att förpumpen inte går men så länge man har halv tank eller mer går den finfint för då trycker lixom bensinen på lättare. När nivån sjunker får huvudpumpen jobba hårdare eller så orkar den inte alls och då går det ryckigt. Kan även rycka till när man svänger om du har detta fel.

David_
10 januari 2010 · 28 Inlägg

Fritzell skrev:
märkte att förpumpen har lagt av, så troligtvis har man väl hittat felet

Varför bytte du då huvudpumpen om det var förpumpen som hade lagt av?

Har du provat att tanka fullt? Jag har nämligen precis samma fel på min 740, att förpumpen inte går men så länge man har halv tank eller mer går den finfint för då trycker lixom bensinen på lättare. När nivån sjunker får huvudpumpen jobba hårdare eller så orkar den inte alls och då går det ryckigt. Kan även rycka till när man svänger om du har detta fel.

för att det ska ju gå att köra med bara huvudpumpen, och den lät inte så bra därför byte jag den.
näe jag har inte testat med att tanka fullt, hur mycke under fulltank kan man göra? för problemet kom redan efter att jag bara kört 10 mil på fulltank.

David_
10 januari 2010 · 28 Inlägg

erixon89 skrev:
Har du kollat soppa trycket?

näe har inte gjort det, ska väll göra det imorgon om jag får tag i en mätare

aF
10 januari 2010 · 357 Inlägg

Har du lh2.2 eller lh2.4?

David_
10 januari 2010 · 28 Inlägg

aF skrev:
Har du lh2.2 eller lh2.4?

de vet jag inte. vart kollar man de?

aF
10 januari 2010 · 357 Inlägg

Har du felsökningsdosa är det lh 2.4 och isf kan du kolla efter felkoder.

David_
10 januari 2010 · 28 Inlägg

aF skrev:
Har du felsökningsdosa är det lh 2.4 och isf kan du kolla efter felkoder.

jaha näe de har jag inte

MIne101
13 januari 2010 · 123 Inlägg

Har samma fel på min. Den går helt perfekt på tomgång, men går inte att gasa alls.
Har fått tips att rensa lr kasta bort katten, men inte hunnit pröva de än.

David_
15 januari 2010 · 28 Inlägg

det värkar som om att inget fungerar, har bytt det mesta. rotor, fördelare, tändmodul, tändspole, tändstift, tändkablar, bränslepump, relän, lambasond och kollat lmm och kamen
men inget värkar hjälpa. den går lika dåligt misständer och dör. även tomgången är lite ojämn
nån som kan ge något förslag?

MIne101
15 januari 2010 · 123 Inlägg

Har du prövat att starta den utan katalysator?

David_
15 januari 2010 · 28 Inlägg

MIne101 skrev:
Har du prövat att starta den utan katalysator?

Ja det har jag också gjort ingen skillnad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang