Byta stereo i en saab 9-3?

Danneeandersson
7 januari 2010 · 332 Inlägg

Jag har då min saab 9-3 och är lite sugen på att byta stereo, men som dom flesta vet så är saabs stereo, vad ska man säga.. "inbyggd"? se bild:

http://img255.imageshack.us/img255/2833 … 97734x.jpg

jag undrar nu vad det finns för alternativa stereoapparater att byta till? en vanlig är ju ganska uteslutet, eller?

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
Aerocombi Xenoholic
7 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Finns ju massor av apparater som passar. De kallas dubbel Din eller 2 Din. Är alltså dubbel så hög som en "vanlig".
Finns även ett fack som passar att sätta under en "vanlig" stereo om du vill big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Danneeandersson
7 januari 2010 · 332 Inlägg

Vart hittar du detta? smile

BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
racer-putte
7 januari 2010 · 6 558 Inlägg

Danneeandersson skrev:
Vart hittar du detta? smile

Facket finns på saab kostar 200kr å då kan du sätta i vilken enkel din apparat somhelst ...smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Aerocombi Xenoholic
7 januari 2010 · 2 559 Inlägg

Danneeandersson skrev:
Vart hittar du detta? smile

Google is your friend wink
Menar du facket så fick du just svaret med smile

Senast redigerat av Aerocombi (7 januari 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Danneeandersson
7 januari 2010 · 332 Inlägg

tack för svaren grabbar smile!

Audi A4 2.0 TDI Quattro "Proline" (2011)
BMW 525 Touring "Herrgårdsturbon" (1995)
Skalman
7 januari 2010 · 508 Inlägg

Är precis i samma sitts att byta ut orginalstereon till någon annan.

Vad behövs det för sladdar(adapter) för det sitter väl inte ISO kontakt bakom saab stereon ?
Och hur får man i gång slutsteget som ligger i bilen ? för det sitter väl ett fabriksmonterat ?

För jag var hos min bilstereo försäljare och han sa att man behövde bara ha en anten adapter annars funkar det rakt på.
Kan detta stämma har läst i andra forum att högtalarna inte spelar något och att man behöver en Saab - ISO adapter .

Senast redigerat av Skalman (7 januari 2010)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Skalman skrev:
Är precis i samma sitts att byta ut orginalstereon till någon annan.

Vad behövs det för sladdar(adapter) för det sitter väl inte ISO kontakt bakom saab stereon ?
Och hur får man i gång slutsteget som ligger i bilen ? för det sitter väl ett fabriksmonterat ?

För jag var hos min bilstereo försäljare och han sa att man behövde bara ha en anten adapter annars funkar det rakt på.
Kan detta stämma har läst i andra forum att högtalarna inte spelar något och att man behöver en Saab - ISO adapter .

Slutsteg sitter det väll bara på AS3?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Skalman
8 januari 2010 · 508 Inlägg

TenZer skrev:

Skalman skrev:
Är precis i samma sitts att byta ut orginalstereon till någon annan.

Vad behövs det för sladdar(adapter) för det sitter väl inte ISO kontakt bakom saab stereon ?
Och hur får man i gång slutsteget som ligger i bilen ? för det sitter väl ett fabriksmonterat ?

För jag var hos min bilstereo försäljare och han sa att man behövde bara ha en anten adapter annars funkar det rakt på.
Kan detta stämma har läst i andra forum att högtalarna inte spelar något och att man behöver en Saab - ISO adapter .

Slutsteg sitter det väll bara på AS3?

Ja och jag har AS3

michieff ljudfantast
8 januari 2010 · 1 372 Inlägg

varför googlar folk inte? Det skulle vara det absolut första jag skulle göra och försöka kräma ut all info möjlig! Om det inte svarar på min fråga så kan man ställa den i ett forum.

evilaudio
8 januari 2010 · 16 195 Inlägg

michieff skrev:
varför googlar folk inte? Det skulle vara det absolut första jag skulle göra och försöka kräma ut all info möjlig! Om det inte svarar på min fråga så kan man ställa den i ett forum.

för att folk e allmänt jävla lata..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Skalman
8 januari 2010 · 508 Inlägg

Jag har googlat och hittat masser med forums inlägg och det var just därför jag skrev här men ursäkta så mycket att man skriver i forumet det verkar ju inte som man ska använda det utan använda google hela tiden .

Jag har även varit hos min bilstereo säljare och han sa att man inte behövde något annat än en antenn adapter och då vart jag väldigt fundersam eftersom man måste ha någon adapter enligt andra forum men jag kan inte hitta vad jag behöver .

Lacke1338
8 januari 2010 · 43 Inlägg

Här är ett svar jag har saab 93 årsmodell 99 med den dära äckliga inbyggda stereon,
Det sitter iso kontakter i saaben, men dock 3st, den 3de kontakten går till ratten och ratten går inte alls att få fungera med ny bilstereo, har kollat upp de på saab så det är bara att utesluta...

Plug N Play var de bara för mig, har inte någon anten ikopplat tongue (har inte orkat skaffa adapter..)

Senast redigerat av Lacke1338 (8 januari 2010)

TT-Avant
8 januari 2010 · 6 851 Inlägg

Lacke1338 skrev:
Här är ett svar jag har saab 93 årsmodell 99 med den dära äckliga inbyggda stereon,
Det sitter iso kontakter i saaben, men dock 3st, den 3de kontakten går till ratten och ratten går inte alls att få fungera med ny bilstereo, har kollat upp de på saab så det är bara att utesluta...

Plug N Play var de bara för mig, har inte någon anten ikopplat tongue (har inte orkat skaffa adapter..)

Kenwood ska ha adapter för rattstyrning från iaf. 06 framåt. Dessa ska vist funka även till äldre (98-05) har jag hört, men inget jag vet säkert.
Antenn adapter måste man som sagt skaffa om man vill att radion ska funka. Resterande va iaf. för mej att bara koppla in på 9-5an. in med ISO så funkar det med org. stereon.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 januari 2010 · 6 170 Inlägg

Lacke1338 skrev:
Här är ett svar jag har saab 93 årsmodell 99 med den dära äckliga inbyggda stereon,
Det sitter iso kontakter i saaben, men dock 3st, den 3de kontakten går till ratten och ratten går inte alls att få fungera med ny bilstereo, har kollat upp de på saab så det är bara att utesluta...

Plug N Play var de bara för mig, har inte någon anten ikopplat tongue (har inte orkat skaffa adapter..)

Det går visst det att fixa rattknapparna.

Hålet i en OG9-3 är därimot inte exakt dubbel-DIN utan mer 1,8 DIN så man får ta bort en list under SIDen för att få dit en dubbel-DIN enhet. Men det går alltså utan problem.


Och ang. rattknapparna så har PAC audio i usa interface som passar till dom flesta stereos med ratt-ingång från dom större märkena (Sony, Pioneer, JVC, Kenwood, Blaupunkt, Clarion osv).

Interfacen kan man köpa nya på ebay.com och då kostar dom runt 400kr med frakt, iaf när jag köpte sist.


Kolla om din tänkta stereo fungerar med interfacet på pac-audio.com smile



EDIT: Kollade upp det själv och här har du alla interface som passar din bil:

http://pac-audio.com/productSearch.aspx … ;YearId=11

Dom olika interfacen är till olika stereos så du kan ha alla dom större märkena smile

Senast redigerat av TBOC_Razor (8 januari 2010)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Skalman
11 januari 2010 · 508 Inlägg

Kanon grabbar ! Tack för svaren !

Har bara en fråga till och hur sitter själva stereon fast ?

Det är 4 st hål och det måste väl vara någon slags piggar som man på nått sätt trycker in på sidan av stereon när man trycker in nått i dom 4 hålen eller är det bara dra ut den ?

Bild uppskattas .

Fettis Anti-Volvo
11 januari 2010 · 103 Inlägg

"Iso kablage adapter som passar SAAB 9-3 och SAAB 9-5

Tack vare denna adapter kan du direkt montera 1din eller 2 din bil dvd spelare

i din SAAB"

http://www.natalie.se/product_info.php/ … 60aaf86836

Varsegod smile

Senast redigerat av Fettis (11 januari 2010)

M_icke_
11 januari 2010 · 3 466 Inlägg

Fettis skrev:
"Iso kablage adapter som passar SAAB 9-3 och SAAB 9-5

Tack vare denna adapter kan du direkt montera 1din eller 2 din bil dvd spelare

i din SAAB"

http://www.natalie.se/product_info.php/ … 60aaf86836

Varsegod smile

Tror det är till ng9-3 och denna tråden handlar om en og9-3, hade du läst längre upp så hade du sett att det sitter ISO-kontakt orginal i og9-3.

Senast redigerat av M_icke_ (11 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
11 januari 2010 · 8 744 Inlägg

M_icke_ skrev:

Fettis skrev:
"Iso kablage adapter som passar SAAB 9-3 och SAAB 9-5

Tack vare denna adapter kan du direkt montera 1din eller 2 din bil dvd spelare

i din SAAB"

http://www.natalie.se/product_info.php/ … 60aaf86836

Varsegod smile

Tror det är till ng9-3 och denna tråden handlar om en og9-3, hade du läst längre upp så hade du sett att det sitter ISO-kontakt orginal i og9-3.

Isåfall till faceliftade ng9-3, men den tror jag att det sitter ISO kontakter i original.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
11 januari 2010 · 6 170 Inlägg

Skalman skrev:
Kanon grabbar ! Tack för svaren !

Har bara en fråga till och hur sitter själva stereon fast ?

Det är 4 st hål och det måste väl vara någon slags piggar som man på nått sätt trycker in på sidan av stereon när man trycker in nått i dom 4 hålen eller är det bara dra ut den ?

Bild uppskattas .

I dom fyra hålen trycker du bara in ett par bilstereonycklar (byglar) som du hittar på Feltema för en tjuga, sen är det bara att dra ut stereon.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang