Köpråd: saab 9-5 2.0t, vilken av dem jag kollat på ska jag välja?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 januari 2010 · 1 903 Inlägg

klimpan skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

klimpan skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/54520/835088_08k6n9.jpg
där det röda är det kallas hundben:P


vevehus byte kom jag inte redigt ihåg vad det kostade men var tunsen lappen i alla fall med arbete och matrial. trimmning är nog ingen fara om den är väl servad och så. har sj chipat min med steg 1 och den har gått idag 24 tusen mil smile

okej, misstänkte att det var den delen du menade! tack smile

okej men det är ju inte så farligt dyrt då.
jaha okej, var det stor skillnad? smile vart gjorde du det?

MVH

chipet jag har ska ge ca 215 hk och ja man märker skillnad både efketen och bensin förbrukningen smile jag har hafft detta chip nu ett tag och kopplingen håller än inga problem där inte men kan ju bero på dess skick innan .  vevehuset är klart värt att uppgradera om det inte är det. heller nån tusen lapp eller två än flera tusen på renovering/motor byte.

okejokej, beror nog en del på hur bilen är körd innan antar jag tongue
och det med vevhusventilationen får ja nog hålla med dig om, lika bra att vara på säkra sidan så att säga smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Nixus
10 januari 2010 · 25 Inlägg

Kanske kommer och sätter en käpp i nåt hjul nu men jag skulle inte köpt en saab 9-5 i huvudtaget. Haft 3st själv och inte varit speciellt nöjd med någon plus att dom är riktigt benägna att rasa. Vet 6st som motorn rasat på (en aero för mig själv)

klimpan
10 januari 2010 · 2 600 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

klimpan skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

okej, misstänkte att det var den delen du menade! tack smile

okej men det är ju inte så farligt dyrt då.
jaha okej, var det stor skillnad? smile vart gjorde du det?

MVH

chipet jag har ska ge ca 215 hk och ja man märker skillnad både efketen och bensin förbrukningen smile jag har hafft detta chip nu ett tag och kopplingen håller än inga problem där inte men kan ju bero på dess skick innan .  vevehuset är klart värt att uppgradera om det inte är det. heller nån tusen lapp eller två än flera tusen på renovering/motor byte.

okejokej, beror nog en del på hur bilen är körd innan antar jag tongue
och det med vevhusventilationen får ja nog hålla med dig om, lika bra att vara på säkra sidan så att säga smile

MVH

hehe du är snabb glömde skriva vem som chipade men har gjort det nu som du kan läsa.  turbon kommer att gå förr eller senare med mitt chip laddar den nu ca 0,9 innan ca 0,6 enligt mätaren.  du får ju bättre kraft och minder bränsle förbukning i alla fall smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 januari 2010 · 1 903 Inlägg

Nixus skrev:
Kanske kommer och sätter en käpp i nåt hjul nu men jag skulle inte köpt en saab 9-5 i huvudtaget. Haft 3st själv och inte varit speciellt nöjd med någon plus att dom är riktigt benägna att rasa. Vet 6st som motorn rasat på (en aero för mig själv)

nej det gör du absolut inte! alltid bra att få höra andras åsikter med smile jag personligen har ingen erfarenhet alls av dessa bilar. däremot så har jag försökt läsa på så mycket jag bara kan nu när jag varit och kollat på några. vad jag kan förstå så är dom väldigt benägna att rasa och känsliga OM man inte skött oljebyten och service till punkt och prickar, även om oljenivån av någon anledning skulle bli för låg. alltså att sålänge man är pedant med olja och underhåll så e dom precis som vilken bil MEN dom är väldigt känsliga ifall dom inte sköts.
notera är att detta är vad jag läst och fått berättat för mig smile berätta gärna mer om dina erfarenheter om bilen smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Saab_Diana
10 januari 2010 · 401 Inlägg

hmm tror inte att man kan gardera sig mot "ras" elr andera saker heller..Det kostar att ha bil..
Ta den som känns rätt..

Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 januari 2010 · 1 903 Inlägg

klimpan skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

klimpan skrev:

chipet jag har ska ge ca 215 hk och ja man märker skillnad både efketen och bensin förbrukningen smile jag har hafft detta chip nu ett tag och kopplingen håller än inga problem där inte men kan ju bero på dess skick innan .  vevehuset är klart värt att uppgradera om det inte är det. heller nån tusen lapp eller två än flera tusen på renovering/motor byte.

okejokej, beror nog en del på hur bilen är körd innan antar jag tongue
och det med vevhusventilationen får ja nog hålla med dig om, lika bra att vara på säkra sidan så att säga smile

MVH

hehe du är snabb glömde skriva vem som chipade men har gjort det nu som du kan läsa.  turbon kommer att gå förr eller senare med mitt chip laddar den nu ca 0,9 innan ca 0,6 enligt mätaren.  du får ju bättre kraft och minder bränsle förbukning i alla fall smile

haha, ja jag har inget annat för mig denna kalla kväll xD
jaha okej, visst fasen du e ju här från stan med tongue det hade jag glömt, hehe.
hur mycket gjorde det på bränsleförbrukningen? smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
jojjekaa
10 januari 2010 · 60 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

jojjekaa skrev:
Du ska var medveten om att när man sätter i ett chip i en bil som gått över 20k mil så är det ganska stor chans att koppling bör bytas, det är tyvärr inte helt gratis.
Steg 1 från Maptun ger ju 55 hk mer så ganska stor chans att kopplingen slirar.
Men det blir ju en helt annan bil effektmässigt!

okej, och vad kostar ett kopplingsbyte på ett ungefär? hmm hur är det med turbon om den har gått så långt? kommer den klara det ökade laddtrycket eller lär den också ge upp ganska snabbt? hmm

MVH

Räkna med ca 3000 för kopplingen sen ca 6 arbetstimmar för en verkstad. så det kan ju sticka iväg beroende på hur mycket verkstaden tar i timmen.
Turbon slits ju också mer pga att den laddar mer.
Men självklart blir det ju en roligare bil!

Mitt tips är att om du inte vill lägga ner alltför mycket pengar på bilen i efterhand ska du hålla den i original.

Har du otur kan det kosta mer än det smakar.

Mvh

klimpan
10 januari 2010 · 2 600 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

klimpan skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

okejokej, beror nog en del på hur bilen är körd innan antar jag tongue
och det med vevhusventilationen får ja nog hålla med dig om, lika bra att vara på säkra sidan så att säga smile

MVH

hehe du är snabb glömde skriva vem som chipade men har gjort det nu som du kan läsa.  turbon kommer att gå förr eller senare med mitt chip laddar den nu ca 0,9 innan ca 0,6 enligt mätaren.  du får ju bättre kraft och minder bränsle förbukning i alla fall smile

haha, ja jag har inget annat för mig denna kalla kväll xD
jaha okej, visst fasen du e ju här från stan med tongue det hade jag glömt, hehe.
hur mycket gjorde det på bränsleförbrukningen? smile

MVH

jasså du bor i karlskrona med tongue  jadu om vi ta landsväg så låg jag innan på 0,75 lung körning nu sist jag körde mellan lund och karlskrona så drog den 0,68 enligt färddatorn=) detta med lung körning men vem behöver gasa när man har turbo (;

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 januari 2010 · 1 903 Inlägg

jojjekaa skrev:
Räkna med ca 3000 för kopplingen sen ca 6 arbetstimmar för en verkstad. så det kan ju sticka iväg beroende på hur mycket verkstaden tar i timmen.
Turbon slits ju också mer pga att den laddar mer.
Men självklart blir det ju en roligare bil!

Mitt tips är att om du inte vill lägga ner alltför mycket pengar på bilen i efterhand ska du hålla den i original.

Har du otur kan det kosta mer än det smakar.

Mvh

ofan så pass tongue hehe, det var ju rätt dyrt. kanske får bli den som gått mindre då iaf hmm för trimmas kommer det göras förr eller senare, inget tvivel om den saken. båda bilarna är ägda av äldre herrar så tror att dem båda har gått ganska så lugnt. tack för alla tips! smile

kimpan skrev:
jasså du bor i karlskrona med   jadu om vi ta landsväg så låg jag innan på 0,75 lung körning nu sist jag körde mellan lund och karlskrona så drog den 0,68 enligt färddatorn=) detta med lung körning men vem behöver gasa när man har turbo (;

jajamen visst gör jag det smile oj du det var ganska så stor skillnad yikes trodde aldrig man kunde köra en 9-5a under 0.8-0.9 tongue där blev jag positivt överraskad må jag säga big_smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Hochland
10 januari 2010 · 140 Inlägg

Jobbar på Saab, kan säga att när vi får in bilar så som 9-5 ska du se efter Rost,turbo,kedja och servicen!
Är det Linear eller Vector pkt på dom?
Det är värt lite pengar det oxå!

MvH

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
trippelturbo Trucker
10 januari 2010 · 2 710 Inlägg

klimpan skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/54520/835088_08k6n9.jpg
där det röda är det kallas hundben:P


vevehus byte kom jag inte redigt ihåg vad det kostade men var tunsen lappen i alla fall med arbete och matrial. trimmning är nog ingen fara om den är väl servad och så. har sj chipat min med steg 1 och den har gått idag 24 tusen mil smile

Hänger fortfarande ej med de där om "hundbenet" ?

Fart missbrukare
klimpan
10 januari 2010 · 2 600 Inlägg

BMWgrabben skrev:

klimpan skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/54520/835088_08k6n9.jpg
där det röda är det kallas hundben:P


vevehus byte kom jag inte redigt ihåg vad det kostade men var tunsen lappen i alla fall med arbete och matrial. trimmning är nog ingen fara om den är väl servad och så. har sj chipat min med steg 1 och den har gått idag 24 tusen mil smile

Hänger fortfarande ej med de där om "hundbenet" ?

varför det heter hundben eller kallas för det vet jag inte. men om du gör bilden större så ser du var det är förnånstans det sitter och där brukar det rosta rätt bra.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
klimpan
10 januari 2010 · 2 600 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

jojjekaa skrev:
Räkna med ca 3000 för kopplingen sen ca 6 arbetstimmar för en verkstad. så det kan ju sticka iväg beroende på hur mycket verkstaden tar i timmen.
Turbon slits ju också mer pga att den laddar mer.
Men självklart blir det ju en roligare bil!

Mitt tips är att om du inte vill lägga ner alltför mycket pengar på bilen i efterhand ska du hålla den i original.

Har du otur kan det kosta mer än det smakar.

Mvh

ofan så pass tongue hehe, det var ju rätt dyrt. kanske får bli den som gått mindre då iaf hmm för trimmas kommer det göras förr eller senare, inget tvivel om den saken. båda bilarna är ägda av äldre herrar så tror att dem båda har gått ganska så lugnt. tack för alla tips! smile

kimpan skrev:
jasså du bor i karlskrona med   jadu om vi ta landsväg så låg jag innan på 0,75 lung körning nu sist jag körde mellan lund och karlskrona så drog den 0,68 enligt färddatorn=) detta med lung körning men vem behöver gasa när man har turbo (;

jajamen visst gör jag det smile oj du det var ganska så stor skillnad yikes trodde aldrig man kunde köra en 9-5a under 0.8-0.9 tongue där blev jag positivt överraskad må jag säga big_smile

MVH

jodå men mycket med hur man kör kan jag tänka mig smile stads körning dra den ju över litern tyvärr:P

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 januari 2010 · 1 903 Inlägg

Hochland skrev:
Jobbar på Saab, kan säga att när vi får in bilar så som 9-5 ska du se efter Rost,turbo,kedja och servicen!
Är det Linear eller Vector pkt på dom?
Det är värt lite pengar det oxå!

MvH

tackar! att du jobbar på saab gör mig direkt väldigt intresserad av att höra vad du har att säga smile hur undersöker jag lättast turbon? blårök vid acceleration och start eller?
och om det rasslar så är kamkedjan dålig?

hur viktigt anser du det är att vevhusventilationen är utbytt om serviceboken är fullstämplad? smile

båda 2 är SE. antar att SE är ett paket det med? eller är det en modellbeteckning? är i alla fall beige inredning i dom.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
jojjekaa
10 januari 2010 · 60 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Hochland skrev:
Jobbar på Saab, kan säga att när vi får in bilar så som 9-5 ska du se efter Rost,turbo,kedja och servicen!
Är det Linear eller Vector pkt på dom?
Det är värt lite pengar det oxå!

MvH

tackar! att du jobbar på saab gör mig direkt väldigt intresserad av att höra vad du har att säga smile hur undersöker jag lättast turbon? blårök vid acceleration och start eller?
och om det rasslar så är kamkedjan dålig?

hur viktigt anser du det är att vevhusventilationen är utbytt om serviceboken är fullstämplad? smile

båda 2 är SE. antar att SE är ett paket det med? eller är det en modellbeteckning? är i alla fall beige inredning i dom.

MVH

SE står för SportEdition,
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns varken linear eller vector på modellerna 98-01. det kom from årsmodell -02?!,
Om du nu vill uppnå en effekt på 200 hk+ så kanske det kan vara smartare att satsa på en 9-5 aero (230hk) årsm 00-01, dessa går att få för ganska rimliga pengar när dem gått ca 20k mil. utrustningsnivån är ju också betydligt högre.
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 22&w=3

Det är köparens marknad på saab nu så var inte rädd för att pruta.

Mvh

Senast redigerat av jojjekaa (10 januari 2010)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 januari 2010 · 1 903 Inlägg

jojjekaa skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Hochland skrev:
Jobbar på Saab, kan säga att när vi får in bilar så som 9-5 ska du se efter Rost,turbo,kedja och servicen!
Är det Linear eller Vector pkt på dom?
Det är värt lite pengar det oxå!

MvH

tackar! att du jobbar på saab gör mig direkt väldigt intresserad av att höra vad du har att säga smile hur undersöker jag lättast turbon? blårök vid acceleration och start eller?
och om det rasslar så är kamkedjan dålig?

hur viktigt anser du det är att vevhusventilationen är utbytt om serviceboken är fullstämplad? smile

båda 2 är SE. antar att SE är ett paket det med? eller är det en modellbeteckning? är i alla fall beige inredning i dom.

MVH

SE står för SportEdition,
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns varken linear eller vector på modellerna 98-01. det kom from årsmodell -02?!,
Om du nu vill uppnå en effekt på 200 hk+ så kanske det kan vara smartare att satsa på en 9-5 aero (230hk) årsm 00-01, dessa går att få för ganska rimliga pengar när dem gått ca 20k mil. utrustningsnivån är ju också betydligt högre.
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 22&w=3

Det är köparens marknad på saab nu så var inte rädd för att pruta.

Mvh

problemet är bara att jag inte kommer ha råd med försäkringen på en AERO hmm e lite tjurigt med pengar när man pluggar...... hade jag jobbat mer än vad jag gör så hade jag inte tvekat en sekund tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FordRSC Los geht's, Schumacher
11 januari 2010 · 1 510 Inlägg

Har läst lite snabbt, har själv varit intresserad av en 9-3. Tor geda på oil sludge. Visade sig att även om service skötts så kan det inträffa. Besta tipset var oftare oljebyten än vad Saab anger.

Sen priset... pruta på! De bilar jag varit intresserade av har jag bjudit 10000kr mindre, oftast fick jag 5000 billigare big_smile

Lycka till med ev köp!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
11 januari 2010 · 1 903 Inlägg

FordRSC skrev:
Har läst lite snabbt, har själv varit intresserad av en 9-3. Tor geda på oil sludge. Visade sig att även om service skötts så kan det inträffa. Besta tipset var oftare oljebyten än vad Saab anger.

Sen priset... pruta på! De bilar jag varit intresserade av har jag bjudit 10000kr mindre, oftast fick jag 5000 billigare big_smile

Lycka till med ev köp!

okej, jo vevhusventilationen var ju rätt kass så tongue vet du hur man upptäcker lättast om en bil har detta problemet? jo som jag läste någonstans för en stund sen, saab står inte högt i kurs nu och är inte lätta att bli av med så bara att pruta tills man skämms och sen lite till big_smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Hochland
11 januari 2010 · 140 Inlägg

Turbon visslar plus det kommer blårök! Du märker rätt snabbt om turbon är kass! Vid acc eller tomgångskörning så märks det rätt enkelt!
Vevhusventilation är bra om den är gjord! Är den stämplad hos auktiriserad verkstad så kan du kontakta dom och se om den är bytt vid service, men dom följer servic planen bra!
Som sagt det finns lägge för prutmån! Men du får en super bra bil för pengarna!

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
11 januari 2010 · 1 903 Inlägg

Hochland skrev:
Turbon visslar plus det kommer blårök! Du märker rätt snabbt om turbon är kass! Vid acc eller tomgångskörning så märks det rätt enkelt!
Vevhusventilation är bra om den är gjord! Är den stämplad hos auktiriserad verkstad så kan du kontakta dom och se om den är bytt vid service, men dom följer servic planen bra!
Som sagt det finns lägge för prutmån! Men du får en super bra bil för pengarna!

okej, jo serviceboken är komplett vad jag förstår smile skulle vevhusventilationen bytas vid service? rent spontant tycker man ju att det borde stå i serviceboken då eller att det finns ett separat kvitto på detta? smile

kan även tillägga en lite redigering till mitt första inlägg: BIL 2 ÄR NU SÅLD! skulle kollat på den nu i eftermiddag men den blev såld i morse hmm men det är bara att leta vidare.

funderar på att göra en fordonsdiagnos på BIL 1 på svensk bilprovning för att få en professionell genomgång av bilen. är det någon som har erfarenhet av dessa diagnoser? värt pengarna? smile (kostar 1000kr och tar ca en timme)

här kan man läsa om hur det går till: http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … nt&m=1

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang