Här kommmer bilder och info om mitt projekt som jag har fixat med under några år nu.
Bilen är en Supra MKIV -94 eurospec automat.
Första sommaren körde jag med bilen helt orginal men när vintern kom var det dags för en uppgradering.
Det blev en BPU uppgradering. HKS titanium 4" cat-back, Rmmdownpipe, luftfilter, HKS laddtrycksstyrning och en BCC (Tar bort den orginala laddtrycksspärren) monterades.
Var väldigt nöjd med hur bilen gick men mycket vill ha mer och ett singelturbo kit inhandlades.
Även en Greddy intercooler, Boostlogic uppgraderad automatlåda, AEM stysystem, soppakit 4"midpipe, 4" downpipe och div andra småprylar inhandlades. Jag beställde allt från Boostlogic i USA.
Supran -07 På väg hem från Mantorp
Mantorp park -07 motorn i BPU utförande![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834661_zm8yci.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834666_1o1fzv.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834667_usb38y.jpg]()
Elmia -07 Min brors BMW cab i bakgrunden
Här är lite av sakerna som beställdes
Turbon. Precision T67
Turbon monteradTurbon monterades under -08 men på grund av en massa strul blev det ingen körning med bilen den sommaren. Långt om länge fick jag igång bilen
Den gick perfekt. Planerna ändrades och den uppgraderade automatlådan såldes till fördel för en manuell 6 växlad v160 låda.
Jag tog kontakt med en firma som skulle bygga om bilen till manuell.
Det visade sig att firman inte var det minsta seriös och sommar säsongen -09 såg hotad ut igen.
Men en bit in på säsongen fick jag tag på en kille från Estland, Ubbe på Proparts.
Han byggde om allt med orginaldelar. Allt byggdes om. Bakaxeldiff, drivaxlar, kardan ja allt till och med spännaren till fläktremen och kardantunneln då det skiljer sig mellan manuell och automat. Han var grymt duktig och han gjorde jobbet så otroligt snabbt och bra.
Mappningstid bokades hos PPF i Avesta men det var lång väntetid så det blev inte förrän i Augusti -09.
växellådan
kopplingtvå veckor innan mappningen köpte jag ett nytt turbokit.
Det blev ett HKS T51r SPL. 76mm turbo god för 1000 hk
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834688_83k2u1.jpg]()
HKS 60 mm wastegate![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834692_lfgmqs.jpg]()
Nya turbon monterad![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834698_114rlz.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834700_hbl0i3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834702_a4ewa2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834704_25f5iw.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/42232/834704_25f5iw.jpg]()
Mappning hos PPFLite mer trubbel blev det vid mappningen. Motorn tog in lite olja i förbränningsrummet
så ventiltätningarna ska bytas och nya kammar har jag köpt. Power division 274:or.
Även 1680cc spridare till E85 har jag köpt så det kommer hända en del över vintern.