Sharky skrev:
Man kan alltså "utan problem" plocka ut långt över 100A ur ett batteri på 60 Ah
Ja, man kan ju ta ut 600-700A i CCA vid -18 grader enligt EN-normen på ett bra 60-70Ah. Det besvärliga är ju att spänningen blir så låg.
Vissa tillverkare, tex Odyssey, anger en sk kortslutningsström. Den räknas bara under några tiondels sekunder iof men då kan batteriet ge flera tusen A, vet inte vad spänningen är under den korta pulsen dock.
Om man utgår ifrån RC-värdet och försöker att räkna ut hur länge man kan spela när anläggningen drar 100A kontinuerligt så får man en liten fingervisning om vilken kort tid det går att spela med motorn av. Denna uträkning stämmer ju inte riktigt med verkligheten eftersom slutstegen inte drar 100A hela tiden. Men som sagt, en fingervisning.
Låt oss säga att RC= 120 minuter, alltså man drar ur 25A i 120 minuter innan spänningen går ner till 10,5V. Eftersom det gäller 100A så blir det 120 minuter/4=30 minuter, då är alltså batteriet helt urdraget.
Vill vi då bara dra ur det till 50%, eftersom batteriet tar mycket stryk när det dras ur mer än det, så får vi ta 30/2=15 minuter.
Resultatet blir att med motorn avslagen så kan vi spela i ca 15 minuter innan batteriet bara har 50% kapacitet kvar, inte så länge alls mao.
Det blir ju lite fel när jag räknar så här eftersom stereon inte drar 100A hela tiden, helt sant, men å andra sidan så har jag då utgått ifrån att batteriet är helt fulladdat, vilket det sällan är.
En annan sak också är att om man ökar strömmen som dras ur batteriet så minskar inte tiden ner till 10,5V linjärt. Med det menar jag att om strömmen ökas med 4 ggr så minskas inte tiden med 4 ggr utan den minskar lite mer, hur mycket mer vet jag inte.
Dessutom så anges RC-värdet vid +25 grader, är det då minusgrader ute så kommer RC att vara mindre.