Polvänt batteri i 5 sek nu startar ej bil volvo 850 2.5 -95

badruby
14 januari 2010 · 9 Inlägg

Okej, till att börja med kan jag själv skriva att jag är ett blålila jävla ollon, så då va det sagt så slipper ni göra det.


Jag är "stolt" ägare till en volvo 850 10v -95, under en längre tid har jag haft problem med att batteriet drar ur sig av någon anledning, köpte ett nytt batteri utan att det hjälpte.

Lat som man är så orkade jag inte hålla på nå mer då jag tycker bilar är tidskrävande och värdelösa. så jag fick den brilljanta iden att ha ett extra batteri i bakluckan så jag kunde kicka igång bilen med varje gång den va död.

Igår kom jag ut och bilen hade stått några dagar så det va i vanlig ordning stendöd, eftersom jag upprepat denna procedur förmodligen ett antal tusen gånger så går det på rutin att kabla med det andra batteriet,   problemet denna gång va att jag va trött,det va mörkt,dåligt märkt och på dåligt humör så jag slängde på kablarna lite snabbt, men märkte efter c:a 5sek att jag satt kablarna på fel poler.

Eftersom att det batteriet som satt i va stendött så "small" eller gnistrade det absolut ingenting och därför reagerade jag ej heller på detta.

Rusade till batteriet och slet bort kablarna. förgäves och nu startar inte bilen, allt lyser som det skall startmotorn snurrar osv men den startar inte.

Pratade med min kära bror som hade lyckats med någonting dyligt förr i tiden och sa att det kunde vara någon "databox" som gått sönder.

Nu till mina frågor,  vart sitter den förbaskade databoxen? och om det inte är den som pajjat vad kan de då vara?

Har lite panik då jag bhöver bilen till jobbet så snabbt svar uppskattas


tack på förhand

Volvo v70 "V70 III" (2009)
RPM2006
14 januari 2010 · 537 Inlägg

badruby skrev:
Okej, till att börja med kan jag själv skriva att jag är ett blålila jävla ollon, så då va det sagt så slipper ni göra det.


Jag är "stolt" ägare till en volvo 850 10v -95, under en längre tid har jag haft problem med att batteriet drar ur sig av någon anledning, köpte ett nytt batteri utan att det hjälpte.

Lat som man är så orkade jag inte hålla på nå mer då jag tycker bilar är tidskrävande och värdelösa. så jag fick den brilljanta iden att ha ett extra batteri i bakluckan så jag kunde kicka igång bilen med varje gång den va död.

Igår kom jag ut och bilen hade stått några dagar så det va i vanlig ordning stendöd, eftersom jag upprepat denna procedur förmodligen ett antal tusen gånger så går det på rutin att kabla med det andra batteriet,   problemet denna gång va att jag va trött,det va mörkt,dåligt märkt och på dåligt humör så jag slängde på kablarna lite snabbt, men märkte efter c:a 5sek att jag satt kablarna på fel poler.

Eftersom att det batteriet som satt i va stendött så "small" eller gnistrade det absolut ingenting och därför reagerade jag ej heller på detta.

Rusade till batteriet och slet bort kablarna. förgäves och nu startar inte bilen, allt lyser som det skall startmotorn snurrar osv men den startar inte.

Pratade med min kära bror som hade lyckats med någonting dyligt förr i tiden och sa att det kunde vara någon "databox" som gått sönder.

Nu till mina frågor,  vart sitter den förbaskade databoxen? och om det inte är den som pajjat vad kan de då vara?

Har lite panik då jag bhöver bilen till jobbet så snabbt svar uppskattas


tack på förhand

Inte vet jag.. men kollat säkringarna? Kan vara möjligt att flera brann av.

XeptiQ Whatever :)
14 januari 2010 · 1 652 Inlägg

hmm är de en 850 så skall boxen väl sitta ute i motor rummet.. men de är sällan du bränner boxar med 12V smile jag klarade tillochmed min box när jag kräma på med 85A med tigen big_smile  allt klarade sig smile så kolla över alla säkringar big_smile

Senast redigerat av XeptiQ (14 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 januari 2010 · 3 180 Inlägg

XeptiQ skrev:
hmm är de en 850 så skall boxen väl sitta ute i motor rummet.. men de är sällan du bränner boxar med 12V smile jag klarade tillochmed min box när jag kräma på med 85A med tigen big_smile  allt klarade sig smile så kolla över alla säkringar big_smile

du kan bränna sönder en box med 6v utan problem, sen tror jag inte direkt att du brände med tiggen rätt in i boxens ingångar, då skulle det inte vart mycket kvar av den elektroniken.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
XeptiQ Whatever :)
14 januari 2010 · 1 652 Inlägg

nej de skrev jag aldrig att jag gjorde.. utan ja gsvetsade på bilden.. och jordade i bilen med... så om de inte brände mina boxar så vet inte vad de är för något..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
turbo_freak_89
14 januari 2010 · 123 Inlägg

kolla om du har gnista. har du inte de så prova att byta boxen eftersom bilen funka innan.
bilen drar ur batteriet? prova att byt motorreläet som sitter över kylaren till höger.

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
14 januari 2010 · 946 Inlägg

Kompisen gjorde så på en Renault, dock startade bilen direkt efteråt när han "vände" på polerna. En gäng säkringar gick, men blev inte värre än så.

Klarar Renaulten det så klarar väl förhoppningsvis Volvon det. Kolla alla säkringar helt enkelt. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
badruby
14 januari 2010 · 9 Inlägg

Hittade ivf boxen, den såg bra ut luktade inge konstigt eller nått som elektronik brukar kunna göra när man har bränt det.
Ingen säkring är bränd heller, inte ens den på 20A som man hittar om man skruvar lös locket till säkringsboxen.
har även varit på skroten och köpt ett nytt motorrelä (det gråa fyrkantiga" som sitter i en metallskena bakom kylaren/signalhornet utan resultat.

vet inte riktigt vad jag ska ta mig till här näst.

Volvo v70 "V70 III" (2009)
badruby
14 januari 2010 · 9 Inlägg

och angående säkringar, dessa ska väl knappast gå vid en polvändning? en säkring går väl sönder vid en överbelastning samt en ev kortslutning?

Volvo v70 "V70 III" (2009)
turbo_freak_89
14 januari 2010 · 123 Inlägg

vänder du en pol på ett batteri så blir de ju kortis. men kolla om du har gnista. tar ju 5 sec så kan du ev ha svaret där. skulle nog tro på en box om bilen gick innan om du inte haft nån otur med kamaxellägesgivare eller nått som precis gick ått helvete vid ett startförsök. men om du inte hade tändningen på vid felvändningen av polerna så ska ju inte nån komponent efter boxen gå sönder efter som du inte ha tändningen på vid tillfället.

kolla gnista har du inte de prova en ny box. du kan ju alltid lämna tebax.
kolla om du får bränsle åxå. ev bränsleboxen.

badruby
14 januari 2010 · 9 Inlägg

Det västa va ju att jag faktiskt provade vrida på tändningen med batteriet felkopplat. hr mkt kostar en kamaxellägesgivare? och har den något med tändningen att göra?

som men som sagt, boxen kan omöjligt vara bränd, jag har luktat på en sån tidigare och det luktar ju satan i månader efteråt, min box luktade ingenting.

Volvo v70 "V70 III" (2009)
OUTLAW1
14 januari 2010 ·

inte så att du provat ett annat batteri då du kanske bränt batteiet genom kortslutningen..

annars borde väl huvudsäkringen brännt tycker man ju..

turbo_freak_89
14 januari 2010 · 123 Inlägg

om de är kamaxellägesgivaren så hugger bilen och inte är hellt död utan nått tändande.
den är med i starten å känner av i vilket läge motorn är i å sen får boxen signaler från hallgivaren från svänghjulet som sedan sköter om när bilen ska tända.

gör bara som jag säger. kolla om du har fina regelbunden gnista. har du de så är de nog ok.
sen kollar du om de finns bränsle tryck ev hör om pumpen går. sätt dig i bilen å stäng dörren å va hellt tyst. vrid då på tändläge 2 då ska du höra pumpen gå i några sek. ev kolla på spriarbrygga efter en ventil som du kan öppna å se om de finns tryck. men hör du pumpen gå så är de bra. kolla sen om nått stift är surt. är de inte de så skulle jag nog prova med en ny bräslebox.
gör detta å hör av dig till mig sen så ska jag hjälpa dig allt jag kan. mvh perra

turbo_freak_89
14 januari 2010 · 123 Inlägg

rallykid skrev:
inte så att du provat ett annat batteri då du kanske bränt batteiet genom kortslutningen..

annars borde väl huvudsäkringen brännt tycker man ju..

om motorn går runt som den ska så är de ingen fara med batteriet.
om huvudsäkringer är bränd så händer de inte mycket när man vrider på nyckeln för motorn går ju runt påstår han.

badruby
14 januari 2010 · 9 Inlägg

Har nu kikat lite mer, ingen gnista vad jag kunde se, och bränslepumpe går ej heller.

Volvo v70 "V70 III" (2009)
turbo_freak_89
14 januari 2010 · 123 Inlägg

badruby skrev:
Har nu kikat lite mer, ingen gnista vad jag kunde se, och bränslepumpe går ej heller.

du ser. de sket sig nog rätt bra då... är du säker på att du har kollat alla säkringar? går motorn runt?
tror ju knappast att bränslepumpreläet har slagit ut. hur drog du batteri polerna till varandra? jag tror ju att de har slagi ut bägge boxarna. man vet ju inte förän man provat.

badruby
14 januari 2010 · 9 Inlägg

Ja jag har gått igenom alla säkringar, ska nog göra det en gång till tror jag för att vara säker, jag kollade dom lite snabbt bara faktiskt, ingen va iaf bränd på det vanliga stället där det är meningen att dom ska brinna.

Bägge boxarna? du menar databoxen och vilken till?

det märkliga är ju bara isf att dom borde ju ha luktat väldigt bränt , vilket det absolut inte gjorde. men jag ger det till imorgon sen kör jag bilen i närmaste vattendrag eller till verkstan.

Volvo v70 "V70 III" (2009)
XeptiQ Whatever :)
14 januari 2010 · 1 652 Inlägg

ja du har ju en tändbox med.. som styr tändningen med.. om jag inte har fel.. och i den har du ju även tändmodulen inbyggt.. så kan vara som de andra säger, du har brännt dem..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
badruby
14 januari 2010 · 9 Inlägg

vart sitter denna tändbox?
men bensinpumpen rullar ju inte på som den ska den heller, känns som jag har bränt det mesta som går att bränna i bilen faktiskt,  känns som ett hopplöst fall....................................

Volvo v70 "V70 III" (2009)
DanielssonC
14 januari 2010 · 213 Inlägg

Bara att plocka fram spänningsprovaren och mäta ifall något är trasigt.. Istället för att åka till skroten och köpa nya delar för att kanske byta ut något som egentligen fungerar ?

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang