Köra på sommardäck till verkstad, lagligt?

AudiRS8
20 januari 2010 · 16 Inlägg

Trots fyrhjulsdrift inser jag att nu när bilen ska ut från vintervilan och användas i saltslasket (usch!) behöver jag slänga på schyssta vinterpuckar. Men vad gäller egentligen, har fått två olika bud nämligen. Ena säger att jag får köra om jag ska till verkstad osv medans den andra säger tvärnej. Men är det "sommarväglag" ska det vara fritt fram eller? Snurrigt det här. Jaja, däcken står iaf hos däckverkstan i grannbyn och väntar tänkte bara höra mig för lite först. Slipper gärna dryga böter nämligen. Ha det, Mats.

(r)s8-power
Hamilton
20 januari 2010 · 8 873 Inlägg

Finns inga speciella regler för verkstadsbesök utan det är dom vanliga reglerna som gäller.

Undantag från kravet
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: 

•Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
•Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
•Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.
•Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
•Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.


Källa Transportstyrelsen
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

Fotograf på tierpidag.se
AudiRS8
20 januari 2010 · 16 Inlägg

Tack för ditt svar. Så man står sig rätt slätt om länsman får för sig att stoppa en mao.

(r)s8-power
Gemini__
21 januari 2010 · 196 Inlägg

Intressant frågeställning. Har själv råkat ut för böter när jag ansåg att det var sommarväglag men tydligen inte polismannen. smile Då skulle jag bara byta avställningsplats en kort sträcka på någon km. Men men rätt ska vara rätt tyckte väl lagens långa arm och man fick en bot. Enl. uppgift finns det dock ingen prejudicerande dom:

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1544.0

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster
Hamilton
21 januari 2010 · 8 873 Inlägg

Gemini__ skrev:
Intressant frågeställning. Har själv råkat ut för böter när jag ansåg att det var sommarväglag men tydligen inte polismannen. smile Då skulle jag bara byta avställningsplats en kort sträcka på någon km. Men men rätt ska vara rätt tyckte väl lagens långa arm och man fick en bot. Enl. uppgift finns det dock ingen prejudicerande dom:

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1544.0

Det är den enskilda polisens bedömning som gäller och inget annat.
Vad du och jag bedömmer som vinterväglag står sig rätt slätt gentemot Polisen
Polis 1 kan bedömma helt annat än Polis 2

Fotograf på tierpidag.se
rickylicious Webbutvecklare
21 januari 2010 · 2 369 Inlägg

Hamilton skrev:
•Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

Undra hur dom tänker där? Det är ju knappast mindre farligt att köra en 30 år gammal bil som har långt ifrån både ABS och antispinn.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
toastmaster
24 februari 2010 · 12 Inlägg

rickylicious skrev:

Hamilton skrev:
•Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

Undra hur dom tänker där? Det är ju knappast mindre farligt att köra en 30 år gammal bil som har långt ifrån både ABS och antispinn.

Ja det kan man fråga sig, en  30 år gammal bil borde ha krav på extra bra vinterdäck!

BMW X3 2.0d (2008)
serdna
25 januari 2011 · 102 Inlägg

toastmaster skrev:

rickylicious skrev:

Hamilton skrev:
•Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

Undra hur dom tänker där? Det är ju knappast mindre farligt att köra en 30 år gammal bil som har långt ifrån både ABS och antispinn.

Ja det kan man fråga sig, en  30 år gammal bil borde ha krav på extra bra vinterdäck!

Betyder detta att jag kan skita i vinterdäck på min volvo 240 från 1980?

granadadr
25 januari 2011 · 7 314 Inlägg

serdna skrev:

toastmaster skrev:

rickylicious skrev:

Undra hur dom tänker där? Det är ju knappast mindre farligt att köra en 30 år gammal bil som har långt ifrån både ABS och antispinn.

Ja det kan man fråga sig, en  30 år gammal bil borde ha krav på extra bra vinterdäck!

Betyder detta att jag kan skita i vinterdäck på min volvo 240 från 1980?

japp det får du,

å jag får ta ut min bil på 20" å fler hundra hk med sommardäck,, kommer aldrig att ske

serdna
25 januari 2011 · 102 Inlägg

Hur kollar jag om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre? Jag betalar ju ingen skatt för den så då borde det ju vara grönt.

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
26 januari 2011 · 1 898 Inlägg

serdna skrev:
Hur kollar jag om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre? Jag betalar ju ingen skatt för den så då borde det ju vara grönt.

Va? Vänta nu?

Du vet väl årsmodellen på din bil? Eller? Då är det ju bara att räkna därifrån? Eller?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 januari 2011 · 2 973 Inlägg

serdna skrev:
Hur kollar jag om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre? Jag betalar ju ingen skatt för den så då borde det ju vara grönt.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx 
Slå ditt regnr där! Då får du fram vägtrafikregistrets uppgifter på ditt fordon, inkl årsmodell!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
killercow
26 januari 2011 ·

är det inte krav på att man måste ha vinter däck mellan 1dec-31mars?

sen att från 1okt-30apr ska vinterdäck användas om vinterväglag råder?

friktions däck får väl användas året om även om de inte rekomenderas sommartid pga gummiblandningen

matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 januari 2011 · 2 973 Inlägg

Nej, råder inte vinterväglag får man köra med sommardäck på nyårsafton om man vill... 1okt - 15apr (OBS, ej 30apr!) FÅR man ha dubbdäck även när det inte är vinterväglag. 1dec -31mars ska man ha vinterdäck (dubbade eller ej) om det råder vinterväglag = snö/is/snömodd finns på någon del av vägbanan.
Skulle det vara (eller tom bara befaras bli) vinterväglag i juni får man ha dubbdäck även då...

Läs på nu allihopa:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

Senast redigerat av matteeee (26 januari 2011)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
gamlingen
26 januari 2011 · 5 198 Inlägg

killercow skrev:
är det inte krav på att man måste ha vinter däck mellan 1dec-31mars?

sen att från 1okt-30apr ska vinterdäck användas om vinterväglag råder?

friktions däck får väl användas året om även om de inte rekomenderas sommartid pga gummiblandningen

läs tråden.. .den gäller bilar äldre än 30 år

matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 januari 2011 · 2 973 Inlägg

gamlingen skrev:

killercow skrev:
är det inte krav på att man måste ha vinter däck mellan 1dec-31mars?

sen att från 1okt-30apr ska vinterdäck användas om vinterväglag råder?

friktions däck får väl användas året om även om de inte rekomenderas sommartid pga gummiblandningen

läs tråden.. .den gäller bilar äldre än 30 år

Läs tråden själv, TS nämner inget om så gamla bilar. Det kom till som ett sidospår och får väl anses vara avklarat? TS undrar ju om han får köra vilken bil som helst till verkstaden på sommarhjul nu på vintern..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
killercow
26 januari 2011 ·

gamlingen skrev:

killercow skrev:
är det inte krav på att man måste ha vinter däck mellan 1dec-31mars?

sen att från 1okt-30apr ska vinterdäck användas om vinterväglag råder?

friktions däck får väl användas året om även om de inte rekomenderas sommartid pga gummiblandningen

läs tråden.. .den gäller bilar äldre än 30 år

wink tråden gäller inte bilar äldre än 30 år. bara nämts i tråden om bilar äldre än 30år men inte de tråden gäller om

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2011 · 13 807 Inlägg

Hamilton skrev:

Gemini__ skrev:
Intressant frågeställning. Har själv råkat ut för böter när jag ansåg att det var sommarväglag men tydligen inte polismannen. smile Då skulle jag bara byta avställningsplats en kort sträcka på någon km. Men men rätt ska vara rätt tyckte väl lagens långa arm och man fick en bot. Enl. uppgift finns det dock ingen prejudicerande dom:

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1544.0

Det är den enskilda polisens bedömning som gäller och inget annat.
Vad du och jag bedömmer som vinterväglag står sig rätt slätt gentemot Polisen
Polis 1 kan bedömma helt annat än Polis 2

det där beror mer på hur klantig den som kör är

om man vill att det ska vara den enskilda polismannen gör bedömningen stoppar man huvudet i sanden och godkänner böterna

eller så tar man det till rätten och då är det inte den enskilda polismannen som gör bedömningen

det är upp till varje person att välja fritt

och det kostar inte något för en privatperson att gå till rättegång mot åklagaren

chansen att det inte ens går till tinget är ganska stor
eftersom åklagarna är ganska hårt belastade och åklagaren dessutom kan välja att tro att det inte är lönt att väcka åtal

förstår inte riktigt denna rädsla för tingsrätten som alla verkar ha
jag tar allt till tinget betydligt mycket bättre att låta dom bestämma istället för en polisman som kan ha haft en dålig dag

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Muttley
26 januari 2011 ·

Growe skrev:

Hamilton skrev:

Gemini__ skrev:
Intressant frågeställning. Har själv råkat ut för böter när jag ansåg att det var sommarväglag men tydligen inte polismannen. smile Då skulle jag bara byta avställningsplats en kort sträcka på någon km. Men men rätt ska vara rätt tyckte väl lagens långa arm och man fick en bot. Enl. uppgift finns det dock ingen prejudicerande dom:

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1544.0

Det är den enskilda polisens bedömning som gäller och inget annat.
Vad du och jag bedömmer som vinterväglag står sig rätt slätt gentemot Polisen
Polis 1 kan bedömma helt annat än Polis 2

det där beror mer på hur klantig den som kör är

om man vill att det ska vara den enskilda polismannen gör bedömningen stoppar man huvudet i sanden och godkänner böterna

eller så tar man det till rätten och då är det inte den enskilda polismannen som gör bedömningen

det är upp till varje person att välja fritt

och det kostar inte något för en privatperson att gå till rättegång mot åklagaren

chansen att det inte ens går till tinget är ganska stor
eftersom åklagarna är ganska hårt belastade och åklagaren dessutom kan välja att tro att det inte är lönt att väcka åtal

förstår inte riktigt denna rädsla för tingsrätten som alla verkar ha
jag tar allt till tinget betydligt mycket bättre att låta dom bestämma istället för en polisman som kan ha haft en dålig dag

Och rätten litar på polisman. Så då ryker man på böter ändå.

Varför man inte ska ta de till rätten?. Kostar onödigt mycket pengar som kan användas till annat än att dalta med folk som inte har råd att ha vettiga bilar.
De borde helt och hållet plocka bort att staten ska betala för de rättegångarna och enbart den enskilde personen som ändå förlorar på det.

sleepyoh
26 januari 2011 · 1 319 Inlägg

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

Hamilton skrev:

Det är den enskilda polisens bedömning som gäller och inget annat.
Vad du och jag bedömmer som vinterväglag står sig rätt slätt gentemot Polisen
Polis 1 kan bedömma helt annat än Polis 2

det där beror mer på hur klantig den som kör är

om man vill att det ska vara den enskilda polismannen gör bedömningen stoppar man huvudet i sanden och godkänner böterna

eller så tar man det till rätten och då är det inte den enskilda polismannen som gör bedömningen

det är upp till varje person att välja fritt

och det kostar inte något för en privatperson att gå till rättegång mot åklagaren

chansen att det inte ens går till tinget är ganska stor
eftersom åklagarna är ganska hårt belastade och åklagaren dessutom kan välja att tro att det inte är lönt att väcka åtal

förstår inte riktigt denna rädsla för tingsrätten som alla verkar ha
jag tar allt till tinget betydligt mycket bättre att låta dom bestämma istället för en polisman som kan ha haft en dålig dag

Och rätten litar på polisman. Så då ryker man på böter ändå.

Varför man inte ska ta de till rätten?. Kostar onödigt mycket pengar som kan användas till annat än att dalta med folk som inte har råd att ha vettiga bilar.
De borde helt och hållet plocka bort att staten ska betala för de rättegångarna och enbart den enskilde personen som ändå förlorar på det.

jaha, så om det är +2 och barmark, och du åker dit när du kör en sträcka med sommardäck, så tar du bötern och åker hem nöjd och rövkörd istället för att få en chans att hävda sig? roll

_----------'
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang